Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Emt, onhan taistelu lineaarista, mutta koko universumin tutkiminen sen verran vapaata, ettei mistään putkista voida missään tapauksessa puhua.
Niin, siis itse vihaan tuota "putki" sanaa (

), mutta lähinnä tarkoitan sitä, että kun tehtävä alkaa, niin painat vain eteenpäin - ja keräät jotain sälää matkalla/hakkeroit/kuuntelet logeja/painelet nappeja - ja sitten kun alkaa "suojia" olla näköpiirissä niin tiedät että kohta vihuja alkaa tulla edestäpäin. Painut suojaan ja ammut niitä vihuja (itse en kauhean usein edes asetta jaksanut vaihtaa...

). Ja tämä sama kaava toistui lähes joka tehtävässä.
En sano, että mikään huono juttu, mutta ehkä kaipasin vain enemmän haastetta ja vaihtelua. Veteraanilla en tosiaan pelannut, joten se varmaan muuttaa sitten peliä. Mutta kuten sanoin, niin itse taistelu/suojamekanismi toimi nyt hyvin (suojahan oli melkein vitsi ekassa pelissä), eikä sitä oikeastaan voinut enää erottaa parhaista shooter-peleistä.
Sitten parissa tehtävässä toistui sama pieni juttu (täysin henk.koht. mieltymyksiin viittaava) joka joskus peleissä harmittaa, eli se, että lupaava "kauhu-jännitys" tunnelma (tyyliin "Aliens") vähän hukataan sillä, että niitä samantyylisiä vihuja lappaa kimppuun ja vain ammut niitä. Vaikea selittää, mutta potentiaalia olisi voinut olla muuhunkin. Välillä.
Mutta kuten sanoin, niin mielestäni 9, ei 10.

Ja kuitenkin itseä kiehtoo lopulta tuo "maailma" ja hahmot enemmän kuin toiminta yksinään. Muutenhan olisi sama heittää aivot totaalisesti narikkaan ja pelata Modern Warfarea.. Ei tarvitsisi paljon ajatella.

Mass Effectin vetovoima koostuu kuitenkin monesta osatekijästä, joista suurin osa on erittäin hyvällä tasolla. Pienet kauneusvirheet sallittakoon.
Vanhaa Citadelia jäi mullekin ikävä, vaikka uusi Zakera Ward sykki elämää ihan toisella tavalla.
Juu, hyvää vaihtelua nuo osin "harmaalla alueella" toimivat paikat olivat puhtoiseen Citadeliin verrattuna (ja mulla ei tunnetusti ole mitää "tummasävyisiä" tarinoita/henkilöitä kohtaan), mutta silti olisi kiva ollut palata vanhaan Citadeliin juttelemaan erilaisten tyyppien kanssa. Toisaalta se olisi tuonut peliin varmasti useita tunteja lisää ja paljon sivutehtäviä yms. Eli ehkä sinne taas palataan kolmosessa..
Normalin sijasta olisi kannattanut laittaa vaan suoraan Veteran, sillä pelin räiskintä ei ole enää ollenkaan niin kehitykseen sidonnaista kuin ME:ssä, jossa hakkasin päätäni seinään Normal-vaikeustasolla erittäin rankasti vaikkapa Benezian kanssa.
Niin, sitä juuri tarkoitin, eli ekan ME:n alkupuolella (tai noh, jokainen päätti järjestyksen varmaan osaksi itse) oli jotain aika tiukkojakin vääntöjä, mutta nyt mulla ei ollut suuria vaikeuksia (enkä ole mikään mieletön shooter-expert kuitenkaan). Suojasysteemi oli niin bullet-proof ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta toisaalta - mukavampi pelata niin että haastavuus on "normaalilla" tasolla vs niin, että saa tahkota tehtäviä/kohtia uudestaan ja uudestaan..
Keskusteluvaihtoehtojen aukeaminen on tällä kertaa sidonnainen Paragon/Renegade-mittareihin, siinä missä niitä avattiin ensimmäisessä osassa statsinkehityksellä. Eli jos olet "good guy", niin Renegade-valinnat vähenevät ja Paragon-vaihtoehdot lisääntyvät.
Joo, vähän arvelin että jotenkin eri "systeemi". Mutta ei ollut keskusteluissakaan ihan sitä "haastetta" mitä ehkä olisi voinut olla. Oli ikäänkuin vaikeaa valita "väärin" tms (jos siis halusin olla "good guy"). Mutta toisaalta (taas) saihan tuosta hyvää fiilistä kun olin koko pelin aidosti good guy. Vaikea olisi pelata peliä jotenkin täysin renegade-asenteella..