Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

[Mutta osaatko ajatella, mikä tekijänoikeusjärjestöt on tähän ajanut? Aivan. Piratismi.
Tämä kaikki johtuu piratismista.

Pointtini on nyt se, että niin kauan kuin warepellet saavat rällästää vapaasti, niin kauan me kuluttajat kärsimme. Ennen piratismin kitkemistä on turhaa ruveta vaatimaan elämää hankaloittavien kopiosuojausten ynnä muiden ärsykkeiden poistamista.
Piratismia ja sen laajuutta on pirun vaikea tutkia, tekijänoikeusjärjestöjen tulkinta piratismista on heidän oma arvionsa ja jokainen voi mielessään miettiä miten se pitää paikkansa.

Vaikka piratismi joskus vähenisikin ei tekijänoikeusjärjestöjen intresseissä olisi siitä kertoa. Käytännössä he jatkaisivat täysin samalla linjalla kuin nykyään ja kertoisivat miten piraatit tuhoavat heidän liiketoimintansa. Piratismi on mediayhtiöiden ja tekijänoikeusjärjestöjen työkalu, eivät ne siitä luopuisi vaikka piraatit luovuttaisivat.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Täytynee vaivautua tähän ketjuun vielä kerran. Mä oon tosi heikko pitämään näitä lupauksiani, tiedän.

Asioistahan tässä väännetään.

Kannattaa muuten varmaan vaihtaa tuo Avatar. Tuo kuvahan on Fox Studiosin omaisuutta ja todennäköisesti rikot heidän tekijänoikeuksiaan käyttämällä sitä.
Väitetään ensin, että "asioista tässä väännetään", mutta heti seuraavassa virkkeessä syyllistytään turhaan provoamiseen ja saivarteluun, mikä ei ole missään nimessä omiaan tuottamaan asiallista keskustelua. Tämä kertoo minulle kaiken oleellisen kirjoittajasta ja hänen motiiveistaan.

Olen pettynyt myös moderaattoreiden puuttumattomuuten. Mielestäni viesti on selvä asiattomuus ja se vaatii huomautuksen.

For the record: Avatar on foorumin kuvapankista. Oletan että luvat ovat kunnossa.

--

Muille (en toki kaikille) haluan sanoa, että olen kyllästynyt viestieni vääristelyyn ja niiden sisällön kärjistelyyn. Minun ei ole mitään syytä tuhlata aikaani keskusteluun, jossa viestejäni ei lueta ajatuksella vaan hypätään vääriin johtopäätöksiin.

Ketjussa myös vallitsee syvä mustavalkoisuus, mihin olen itsekin osasyyllinen. Monien mielestä waretuksen vastustaminen on yhtä kuin tekijänoikeusjärjestöjen sylikoirana oleminen.

Selvennetään nyt lopullisesti pari juttua:

Minä vastustan waretusta. Yksinkertaisesti näin ja se ohjaa kaikkea asiaan liittyvää mielipidettäni.

En ole tekijänoikeusjärjestöjen, mafian tai ryöstöfirmojen sylikoira. Ymmärrän kuitenkin heitä tiettyyn pisteeseen saakka, koska heidän vihollisensa on minun viholliseni. Ymmärtäminen on kuitenkin eri asia kuin kaikessa samaa mieltä oleminen tai kaiken hyväksyminen.

--

Toivottavasti tämä nyt selvittää edes jotain.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Väitetään ensin, että "asioista tässä väännetään", mutta heti seuraavassa virkkeessä syyllistytään turhaan provoamiseen ja saivarteluun, mikä ei ole missään nimessä omiaan tuottamaan asiallista keskustelua. Tämä kertoo minulle kaiken oleellisen kirjoittajasta ja hänen motiiveistaan.

Olen pettynyt myös moderaattoreiden puuttumattomuuten. Mielestäni viesti on selvä asiattomuus ja se vaatii huomautuksen.
Lähinnä yritin herättää sinut ajattelemaan että koska mediayhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat tyytyväisiä. Mitä tulee piratismin jälkeen? Kärjistäen voit syyllistä (käsitykseni mukaan) tekijänoikeusrikkomukseen käyttämällä kuvaa jonka oikeuksia et omista. Mikäli tuo nyt on tekijänoikeusrikkomus, niin käytännössähän se on niin häviävän pieni että tällä hetkellä se ei ketään kiinnosta. Entä tulevaisuudessa? Mihin tekijänoikeusjärjestöt lopettavat saadessaan valtaa? Ne haluavat kai maksimoida teollisuuden voitot, joten eikö luonnollista olisi iskeä kaikelle hinta ja jalkapuuhun jos hintaa ei maksa.

Provosin sinua korkeintaan haastamaan oman näkemyksesi, en muuten. Toki minua voi ruoskia jos jostain moderaattorista siltä tuntuu.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Piratismia ja sen laajuutta on pirun vaikea tutkia, tekijänoikeusjärjestöjen tulkinta piratismista on heidän oma arvionsa ja jokainen voi mielessään miettiä miten se pitää paikkansa.

Vaikka piratismi joskus vähenisikin ei tekijänoikeusjärjestöjen intresseissä olisi siitä kertoa. Käytännössä he jatkaisivat täysin samalla linjalla kuin nykyään ja kertoisivat miten piraatit tuhoavat heidän liiketoimintansa. Piratismi on mediayhtiöiden ja tekijänoikeusjärjestöjen työkalu, eivät ne siitä luopuisi vaikka piraatit luovuttaisivat.
Tuskin voit väittää, että piratismi olisi tekijänoikeusjärjestöjen keksintö. Jos piratismia saataisiin kitkettyä, ei mikään teosto voisi sen vähenemistä peitellä.

Ihan kuin täällä ei haluttaisi piratismin vähenemistä. Uskomatonta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tuskin voit väittää, että piratismi olisi tekijänoikeusjärjestöjen keksintö. Jos piratismia saataisiin kitkettyä, ei mikään teosto voisi sen vähenemistä peitellä.

Ihan kuin täällä ei haluttaisi piratismin vähenemistä. Uskomatonta.
Fakta on se että piratismia kaikissa muodoissaan ei voida koskaan kitkeä pois, se on mahdotonta ja me kumpikin varmaan voimme allekirjoittaa sen. Koska piratismia ei koskaan voida kitkeä pois, voi mediateollisuus käyttää sitä keppihevosenaan maailmaan tappiin asti.

Kyllä minäkin haluaisin piratismin vähenevän. Muutoksen pitäisi lähteä porkkanan kautta, ei kepin. Tätähän tässäkin ketjussa on toitotettu.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ihan kuin täällä ei haluttaisi piratismin vähenemistä.
Halutaan toki, mutta ei näillä nykyisillä keinoilla, eli mitä hullummilla rajoituksilla ja estoilla. Laajamittaista levitystä niillä ei ole ennenkään estetty, mutta senkin edestä aiheutettu erilaista harmia ja mielipahaa rehelliselle käyttäjälle.

Oma sanomani on, että tehkää maksullisesta tuotteesta niin houkutteleva, että sen haluaa mieluummin kuin piraattikopion. Tällä hetkellä turhan monessa tapauksessa se ns. laiton versio on oikeasti parempi käytettävyydeltään. Esim. leffaa pääsee katsomaan heti, eikä vasta minuuttien pakkomainosten ja varoitusten jälkeen, ja leffan voi kätevästi muuntaa formaatista toiseen.

Esimerkiksi PSN/XBLA-pelit alkavat jo hiljalleen lähestyä sitä tilannetta, joka on oikeasti tarpeeksi läpinäkyvä. Vieläkin joukkoon kyllä mahtuu esim. turhia aluekoodi- ja/tai laitesidonnaisuuksia, mutta suunta on hyvä. Ostosten tekeminen on helppoa, nopeaa ja vaivatonta, eikä erilaiset kopioestojärjestelmät potkaise alavatsaan joka käänteessä. Ja jo aiemmin hehkutin tuota iTunesin 1-Click Buy -järjestelmää, josta on vaikea kuvitella enää piraatinkaan pistää paremmaksi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tohtori Pepperiltä postaus omaan makuuni. Aloinkin jo ihmettelemään, että yllättävän paljon löytyy KonsoliFINistä piraatteja ja piratisointia sympatiseeraavaa sakkia, mutta vastustajat ovat vähissä.

En kyllä minäkään halua piraatteja sympatiseerailla joten liityn joukkoon. Epäilen, että nämä joiden ajatukset luotaavat hivenen tätä tummaa mielentilaa nimeltä piratismi, pyrkivät ajatuksissaan samaan kuin mekin Stammy. Tätä monimutkaista ongelmaa ei voida kuitata yksioikoisuudella ja vastaus saattaa hyvinkin piillä tietynlaisessa kompromississa. Parhaan pahin vihollinen on täydellinen. Jos haemme täydellistä ratkaisua emme sitä voi saada ja kenties se paras ratkaisu jää huomaamatta etsiessämme vain sitä täydellistä. Tervetuloa vain takaisin keskustelemaan. Ehdottomasti tänne tarvitaan kaikenlaisia mielipiteitä joista sinun mielipiteesi edustavat täyttä anteeksiantamatonta piratisminvastaisuutta, joka on yksi vähiten perusteluja kaipaava ääripää. Moni kärjistelee täällä asioita, mutta moni myös on kärjistymättä ja lukee ne rivien välitkin ja ohittaa ylimenevät kommentit rauhassa.

Lisäksi haluan tuoda tähän keskusteluun yhden pointin. Se joka tätä luovaa työtä tekee voi olla suunnittelija, graafikko, käsikirjoittaja tai aihetta sivuavilla aloilla vaikka muusikko. Kun taas niinsanotusti heidän oikeuksiaan piratismin suhteen ajavat julkaisijat. Mikään edellä mainittu paitsi tuo julkaisija ei hyödy piratismin kitkemisestä suoraan. Lisäksi esim. teostoa on syytetty muusikoiden ahdistamisesta nurkkaan. Esim. Teostoon liittynyt muusikko joutuu maksamaan oman musiikkinsa käytöstä joka heikentää muusikon omaa työtä musiikkinsa kaupallistamiseksi.

Taistelu piratismia vastaan ei ole siis suoraan taistelua työn raskaan raatajien puolesta. Kuitenkin, pitkässä juoksussa myös nämä työläiset voivat mahdollisesti, ehkä, parhaimmassa, jos luoja suo, tapauksessa hyötyä piratismin kitkemisestä. Ehkä jopa sillä tavalla, että julkaisijat eivät riistä heitä enää yhtä ammattimaisesti. Enkä sanot tätäkään siksi, että piratismissä on myös hyviä puolia (ei todellakaan nimittäin ole), vaan siksi, että jos joku sietää jotain todella törkeää ja kuluttajan oikeusia polkevaa kopiosuojausta siksi, että hän kuvittelee sisällön tuottaneen luovantyöntekijän aseman parantuvan kyseisen suojauksen johdosta, niin totuus on se, ettei kaikkia työsopimuksia tehdä rojaltien mukaan tai sidota tuottoon. Kyseessä voi myös olla tavallinen Japanilaisen koppikäsikirjoittajan naurettava kuukausipalkka 18h työpäivistä.Tuossa kontekstissa elämän tuohoavat rangaistukset, jotka asetetaan huolimatta siitä, että tiedetään jo etukäteen moisten rahasummien jäävän saamatta, asettavat julkaisijat sortajan muottiin. Korvaus summathan tulevat siitä, että niillä korvattaisiin aiheutettu vahinko. Jos oletuksena on jo valmiiksi se, että tuota summaa ei tulla näkemään niin perustelut jättikorvauksille eivät voi olla aiheutetun vahingon korvaaminen. Ja ainakun tällaisia epäkohtia ilmenee syntyy vastustavia voimia. Siis piratismin ihannoimista. Tässä skenaariossa sekä rahat että ihmisten tuki jää saamatta.

Minä vastusta piratismia henkeen ja vereen. Minusta tuo rangaistus malli vain ampuu itseään jalkaan ja vaikeuttaa piratismia vastaan taistelemista. Kyseessä on kuitenkin sellainen voima jota ei voi ahdistaa nurkkaan ja käskeä pysymään siellä vaikka kuinka uhoaisi. Ihmisten mielipiteillä on tässä asiassa merkitystä ja jokapäivä noista mielipiteistä taistellaan. Kuluttajien oikeuksien poljenta, mielivaltaisuus rangaistuksissa, uhkailu ja materiaalin käytön vaikeutus kieltämättä ovat mielipiteitä muokkaavia tekoja. Ja kun tässä asiassa kyse on vain siitä mielipiteestä. Jos minä päätän ryhtyä nyt piraatiksi... voitteko kuvitella..? Kaikki materiaali (paitsi ps3 pelit) olisivat jo tänään käytössäni ilman minkäänlaisia vaikeuksia.
Ehkäpä tiedottaminen siitä, mihin ne piratismin syömät rahat menisi ja mitä niillä saataisiin aikaan olisi tärkeää. Ehkäpä ihmisillä on kyky tuntea myötätuntoa ja ylläpitää jaloja aatteita. Mutta miksi sitä tietoa ei jaeta? Miksi piratismin vastaisissa mainoksissa vain uhkaillaan ja verrataan rikoksiin? Miksi piratismin vastaiset toimet ovat vain uhkailua ja oikeuksien poljentaa? Ehkä niiden rahojen ei ole tarkoitus mennä mihinkään jaloon tai eteenpäinvievään. Mutta jos yrityksellä olisi suunnitelma piratismin kitkemisen tuomien tulojen käytöstä ja jos se olisi vielä jalo ja eteenpäinvievä. Kenties silloin voitaisiin taistella mielipiteistä voitokkaammin. Sanon sen vielä, kyse on vain mielipiteestä. Ja jos se on väärä, ei mikään ole esteenä piratismille.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Lähinnä yritin herättää sinut ajattelemaan että koska mediayhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat tyytyväisiä. Mitä tulee piratismin jälkeen?

Provosin sinua korkeintaan haastamaan oman näkemyksesi, en muuten.
Jälleen vedit tekijänoikeusjärjestöt ovat mafiaa -kortin, enkä oikeasti ymmärrä miksi. Hastamaan oman näkemykseni? Mikä on minun näkemykseni?

Olen koittanut siitä paksuimmasta rautalangasta vääntää, että vastustan piratismia viimeiseen asti. Olen kertonut, etten hyväksy kaikkia tekijänoikeusjärjestöjen tekemiä juttuja, mm. ylisuuria korvaussummia ja DRM:ää. Jo ensimmäisestä viestistä lähtien olen ilmaissut haluni, että viranomaiset ottavat tekijänoikeusjärjestöiltä vetovastuun tekijönoikeusrikkomusten hoidossa.

Mitä muuta minulta vielä vaaditaan? Alan kantamaan waretuksen ylvästä lippua ja valittamaan kuinka isot korporaatiot meitä riistää?

Waretus ei oikeuta tekijänoikeusjärjestöjen tekoja, eikä tekijänoikeusjärjestöjen teot oikeuta waretusta. Näin yksinkertaista se on.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Olen koittanut siitä paksuimmasta rautalangasta vääntää, että vastustan piratismia viimeiseen asti. Olen kertonut, etten hyväksy kaikkia tekijänoikeusjärjestöjen tekemiä juttuja, mm. ylisuuria korvaussummia ja DRM:ää. Jo ensimmäisestä viestistä lähtien olen ilmaissut haluni, että viranomaiset ottavat tekijänoikeusjärjestöiltä vetovastuun tekijönoikeusrikkomusten hoidossa.
Eivät viranomaiset pysty ottamaan hallintaansa jotain sellaista joka rehoittaa valtoimenaan. Mikäli poliisi ja oikeuslaitos tarttuisivat piratismiin nyt ankaralla kädellä eivät ne ehtisi tekemään mitään muuta seuraavaan 1000 vuoteen. Syytetyt ja syytettyjen jälkeläiset kuolisivat ennen kuin tutkinta saataisiin loppuun. Miten kävisi valtion nimeltä Suomi jos joka toinen nuori olisi velkavankeudessa jenkkilän suuntaan?

Mielestäni yhtiöiden pitäisi sillä porkkanalla saada ensin rajoitettua piratismi siedettävään kokoluokkaan ja tämän jälkeen valtion voisi sitten ehkä ottaa mukaan.
stammy sanoi:
Mitä muuta minulta vielä vaaditaan? Alan kantamaan waretuksen ylvästä lippua ja valittamaan kuinka isot korporaatiot meitä riistää?

Waretus ei oikeuta tekijänoikeusjärjestöjen tekoja, eikä tekijänoikeusjärjestöjen teot oikeuta waretusta. Näin yksinkertaista se on.
En minäkään kanna mitään lippuja tai edes wareta. Yritän kuitenkin katsoa ilmiötä joka suunnasta ja pohtia mitkä tehtävät kuuluvat kenellekin. Rottamopo tuossa yllä kirjoitti hirmuisen hyvin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Eivät viranomaiset pysty ottamaan hallintaansa jotain sellaista joka rehoittaa valtoimenaan.
Tämä on päivänselvää ja käyty kyllä keskustelussa läpi. Kyse oli alun alkaenkin periaatteellisesta mitä pitäisi tapahtua -skenaariosta.

Mielestäni yhtiöiden pitäisi sillä porkkanalla saada ensin rajoitettua piratismi siedettävään kokoluokkaan ja tämän jälkeen valtion voisi sitten ehkä ottaa mukaan.
Nyt päästään jo asiaan ja tästäkin on yritetty herätellä ajatuksia, mutta vaikeaa on. Mikä siis olisi tällainen porkkana?

Perusongelma on ilmainen>maksullinen ja tuskin palveluntuottajat pystyvät ikinä tarjoamaan palvelujaan ilmaiseksi ja samalla säilyttämään nykyisen tason.

En minäkään kanna mitään lippuja tai edes wareta. Yritän kuitenkin katsoa ilmiötä joka suunnasta ja pohtia mitkä tehtävät kuuluvat kenellekin.
Minä kannan waretuksen vastustamisen lippua, kuten sanottua. Tekijänoikeusjärjestöjen tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.

Te tarkasteletta asiaa monesta näkökulmasta? Fine. Minä pidän kiinni tästä yksikantaisesta näkemyksestä, enkä hairahdu sekoittamaan sitä turhilla monimuotoisuuksilla.

Tunnen lukuisia warettajia ja ainoa motiivi on se, että tuote otetaan mieluummin ilmaiseksi kuin siitä maksetaan. Millään DRM:llä, vastaavalla ei ole mitään merkitystä. Silloin kun olen itse warettanut, kyse on ollut nimenomaan ilmaiseksi ottamisesta. Waretus on likaista puuhaa, eikä "mafian" vastalikaisuudet puhdista tätä toimintaa yhtään.

EDIT. Rottamopolta muuten erittäin erittäin hieno viesti. Jopa oikein herkistävä joltain kohdin. Kyllä mä ymmärrän tätä teidän puolta, mutta...

Mä olen nähnyt sen warettajan ja mä tunnen sen. Tunnen ne warettajan kasvot ja niitä ei oikeesti kiinnosta porkkana. Tällainen warettaja ei tule ikinä maksamaan tuotteista, joten häntä pitää rangaista. Oikeustajuni vaatii tätä.

Sitten on puhuttu tästä porkkanasta, joka kääntää suuret massat. Se porkkana taitaa olla vielä löytämättä? Itse halusin käänteisporkkanaa, eli tehdä waretuksesta vaikeampaa, jotta laillinen kopio olisi helpompaa. En löytänyt muuta keinoa kuin alkaa jakamaan herkemmin tuomioita waretuksesta (ei suuria, vaan silmät avaavia). On todettu, että olin väärässä, mutta en tiedä. Tätä ei olla kokeiltu, eikä edes pystytä kokeilemaan.

Warettajan kasvojen lisäksi mä olen nähnyt myös toiset kasvot. Pelintekijän, muusikon, elokuvantekijän kasvot. Sen ihmisen sieltä julkisen kuoren takaa. Olen arvostanut näitä ihmisiä ja kauhistunut, kun jotkut kehtaavat...ryöstää heiltä. Te sanotte, että ryöstö tapahtuu vain julkaisijalta, siltä koneistolta, mutta mä en tätä usko. Olen lukenut irtisanomisista ja olen lukenut näiden ihmisten mielipiteitä warettajista. Heistä tuntuu, etteivät warettajat arvosta heidän työtään ja ovat oikeassa.

--

Ajatuksen virtaa. Sekavaa. Ei mahda mitään.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Warettajan kasvojen lisäksi mä olen nähnyt myös toiset kasvot. Pelintekijän, muusikon, elokuvantekijän kasvot. Sen ihmisen sieltä julkisen kuoren takaa. Olen arvostanut näitä ihmisiä ja kauhistunut, kun jotkut kehtaavat...ryöstää heiltä.
Kovin on mustavalkoinen vastakkainasettelu.

Minäkin olen nähnyt esim. pelintekijän kasvot, nimittäin samat kasvot jotka muutama vuosi ennen kyseistä ammattia olivat yhten suomen parhaimman krakkerin kasvot (mm. Amiga scenessä). Tunnen erään Razorin kaverin joka ohjelmoi Symbiankoodia "eräälle" suurelle matkapuhelinvalmistajalle...

Samon tiedän toimittajan/elokuvantekijän joka on jo VHS aikakaudella vaihdellut elokuvia ympäri maailmaa.

Muusikoita en montaa henkilökohtaisesti tunne, mutta kovin moni musiikkibisnekseen (varsinkin studiopuolelle) ponkaisseista tai musasoftia kirjoittaneista (varsinkin "trakkeri ajalta") on ollut "laitapuolen kulkija" tai jollain lailla kytköksissä siihen puoleen...

Ihmisiä ne kaikki ovat, piraatitkin. Mielikuva pimeässä kellarissa istuvasta kaverista joka vain imee yhteiskunnan ja pelinkehittäjien verta on tosin varmaan mieluisampi noille "hirttotuomioiden" kannattajille. :D


Te sanotte, että ryöstö tapahtuu vain julkaisijalta, siltä koneistolta, mutta mä en tätä usko. Olen lukenut irtisanomisista ja olen lukenut näiden ihmisten mielipiteitä warettajista. Heistä tuntuu, etteivät warettajat arvosta heidän työtään ja ovat oikeassa.
Jos EA keksisi tänään 100% keinon estää peliensä piratismin ja *jos* se kasvattaisi myyntiä vaikka 30%, niin moniko uskoon - ihan aikuisten oikeasti - että tuosta "ylimääräisestä" voitosta menisi edes 10% koodaajille, muusikoille, graafikoille, jne?

Paljonko siitä oikeasti menisi osakkeenomistajille sen sijaan?

Työpaikkoja toki se voisi hieman varmentaa, mutta kun katsoo tilannetta esim. muutaman viimeisen EA-pelin suhteen, niin kummasti niistä kaikista on tulossa jatko-osat (Dragon Age 2, Mass Effect 3, NLH 2011, jne, yms och så vidare), joten siitäkään ei voi olla kyse. Ennemminkin kokonaisia pelistudioita laitetaan kirveen alla *ennen* kuin peli on edes päässyt myyntiin (mm. The Saboteur), joten tuotosta tai suosiosta ei edes *voi* olla kyse tässä tapauksessa.

Tällainen "ryöstö" tapahtuu mielestäni ennemminkin kun varastetaan pienten julkaisijoiden pelejä; World of Goo, Braid, Crayon Physics, jne. *Nämä* tuntuvat suoraan tekijän taskussa. Nämä kehittäjät ansaitsevat kunnioituksen ohella myös enemmän sympatiaa kuin suuret kasvottomat megafirmat.

Niin kauan kuin suuret firmat kuten EA, Ubi, yms eivät pysty näyttämään että se raha menee todellakin muualle kuin pääosakkeenomistajien taskuun, tekjänoikeusjärjestöjen sponsorointiin ja uusien kopiosuojausten kehittelyyn, niin suuren yleisön sympatioita on todella vaikea saada puolelleen.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Kuvitellaan, että tämä nuori henkilö on aloittanut 15-vuotiaana Photoshopin käytön harjoittelun. Jatkanut haastavaa kuvankäsittelyä yli kaksikymppiseksi. Lopulta henkilö saa rahakkaan työpaikan alalta. Nykyään hän käyttää laillista, ostettua Photoshoppia. Hänellä ei olisi ollut opiskeluaikoina mitään mahdollisuuksia ostaa ohjelman lisenssiä. Olisit silmää räpäyttämättä teurastanut ja tuhonnut esimerkkitapauksen elämän 15-vuotiaana. Ja vielä hymy suunpielissä.

3D-mallinnusta kotona harjoitteleva voi jopa päästä hyvällä onnella loppujen lopuksi Pixarille töihin. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, vaikka kyseessä olisi laki.

Olipa kerran Harri joka varasti muiden autoja jotta pystyisi harjoittelemaan ajamista jotta ei tarvitsisi mennä autokouluun koska poliisit eivät epäilisi hänen pätevyyttään aikuisena koska hän ajaisi moitteetomasti jo silloin. Mutta Harri huomasikin että hänen varastamis taitonsa olivat parantuneet huomattavasti joten miksi hän ostaisi autoa ollenkaan kun kadut ovat niitä täynnä.

Pointtina on nyt se että kouluja käymällä saadaan todistus ammattitaitoisuudesta ja asiaan kuuluva koulutus. (Plus se että pahat tavat jäävät voimaan). Yleensä koulut tarjoavat mahdollisuudet käyttää kyseisiä ohjelmia koulutuksessa mutta jotkin eivät, mutta jos osoittaa olevansa hyvä oppilas voi saada stipendin jolla voi ostaa tuon "kalliin" lisensin eli henkilöllä on menestyshalua.

Se että waretetaan peli koska halutaan testata sitä osoittaa että kyseisellä henkilöllä puuttuu kokonaan kriittinen puoli asioita tarkastellessa vaikka materiaalia josta johtopäätökset voi tehdä ovat olleet mahdollisen ostajan käsissä. Se joka ruikuttaa jälkeen päin että olisi pitänyt warettaa joku peli ennen kuin sen osti täyteen hintaan voisi ajatella että ostiko pelin median, kavereiden vai kuulopuheiden perusteella sen sijaan että olisi tarkastellut kyseistä peliä.

Ja kyllähän rikollinenkin voi päästä makeaan elämään mutta onko se oikeasti sen ansainnut?

EDIT: Aika moni valittaa kuinka nuo rahat menevät pomoille eikä tekijöille mutta ajatelkaapa niin että juuri nuo pomot mahdollistavat meidän pelaavan niitä meille tarkoitettuja hyviä pelejä. Jos hinta ei innosta niin voi sitten odottaa hinnan alennusta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Kuvitellaan, että tämä nuori henkilö on aloittanut 15-vuotiaana Photoshopin käytön harjoittelun. Jatkanut haastavaa kuvankäsittelyä yli kaksikymppiseksi. Lopulta henkilö saa rahakkaan työpaikan alalta. Nykyään hän käyttää laillista, ostettua Photoshoppia. Hänellä ei olisi ollut opiskeluaikoina mitään mahdollisuuksia ostaa ohjelman lisenssiä. Olisit silmää räpäyttämättä teurastanut ja tuhonnut esimerkkitapauksen elämän 15-vuotiaana. Ja vielä hymy suunpielissä.

3D-mallinnusta kotona harjoitteleva voi jopa päästä hyvällä onnella loppujen lopuksi Pixarille töihin. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, vaikka kyseessä olisi laki.

Eli jos ohjelma tulee hyötykäyttöön niin waretus on ok? Officen warettaminen on ok, koska koulussa tarvitsee wordia ja exceliä (vaikka ilmaisetkin vaihtoehdot ovat tarjoolla)? Musiikin warettaminen on ok, koska rahat meni kaljaan viikonloppuna eikä ole enää varaa ostaa lempibändin levyä?
Silloin kun itse olin 15v ja halusin jotain hankkia, niin säästin rahaa, jotta voin sen hankkia. Taitaa olla tuntematon käsite nykynuorille :rolleyes: (enkä nyt kohdista tätä smirreen, enkä kehenkään muuhun henkilöön)

Nykyisissä rangaistuksissa ei ole mitään tolkkua, se on varmaan kaikille selvä. Järkevintä olisikin, että rangaistuksia jaettaisiin enemmän, mutta kevyempinä. Verrata voi vaikkapa ylinopeussakkoihin. Jos niitä jaettaisiin vain parille vuoden aikana ja lätkäistäisiin 100ke sakot parin kympin ylinopeudesta niin eihän siinäkään mitään järkeä olisi.

Systeemi voisi mennä esim näin:
1. Perheelliselle Pertti Perusjampalle joka warettaa pari leffaa lapsille -> lievä rike -> Rikesakko (onkohan tuo jotain 115€?) Pertin perheen onni ja autuus ei tästä tuhoutuisi, mutta saisi ehkä miettimään kannattaisiko leffa sittenkin ostaa tai vuokrata.
Jos vastaavasta rikkeestä jää useamman kerran kiinni vuoden/kahden sisään, estetään nettiyhteys asuntoon vrt kortti hyllylle. Lisäksi kovemmat sakot.

2. Wille Warettaja warettaa kaiken käyttämänsä musiikin, elokuvat/sarjat ja pelit. Tapaus on törkeä ja lätkäistään päiväsakkoja määrä x (päiväsakko määräytyy tulojen mukaan -> kenenkään "elämää ei tuhota"). Riittävän törkeästä toiminnasta netti poikki kerrasta ja koneet takavarikkoon.

Kiinnijääminen pitäisi olla helpompaa, jolloin pienempiä rangaistuksia voitaisiin myöskin jakaa helpommin.

Ei kultaisella kaheksankytluvulla ollut mitään tekijänoikeusjärjestö-mafioita, mutta silloin kopioitiinkin musiikkia omaan käyttöön kavereilta tupladekkisellä mankalla tai nauhoitettiin radiosta (puolet foorumilaisista ei varmaan ole edes koskaan nähnyt C-kasettia :D). Netin myötä kopioiminen on muuttunut paljon helpommaksi ja samalla yleisemmäksi.

En ole minkään järjestöjen puolella, enkä piraattienkaan puolella. Päinvastoin.
DRM yms touhut ovat suolesta, mutta niin ovat piraatitkin.
Mielestäni tekijän kuuluu saada luomuksestaan aiheellinen korvaus, tai sitten teoksesta ei ole oikeutta nauttia.

Ja seuraavaksi KonsoliFIN:in Piratismin Puolestapuhujat (KFPPP) © hyökkäävät kimppuun kuin sika limppuun...
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vastailen tässä nyt viesteihin, jotka jäivät välistä aiemmin.

Ei pahalla, mutta median aivopesu on mennyt siellä perille enemmän kuin hyvin. Mitä ahne mediakorporaatio on tehnyt sinun hyväksi?
Paljonkin. Ahneet mediakorporaatiot tarjoavat sen, joiden pohjalta tämäkin foorumi on perustettu.
Ja vielä se kysymys, jossa saa miettiä. Olisiko kukaan piratoidun hyödykkeen haltija oikeasti ostanut sen hyödykkeen?
Elä kehtaa enää tätä warettajan lempiteoriaa. Jos ostetaan niin ostetaan, jos ei osteta niin ei osteta. Kyllä minua ainakin vituttaa joku, joka varastaa ilmaiseksi saman tuotteen, mistä minä maksan. Siinä on aivan yks ja hailee, olisiko kyseinen saasta hankkinut pelin, jos olisi pitänyt maksaa.
Sillä ei tietenkään ollut asian kanssa mitään tekemistä, että itse peli oli täyttä timanttia. :rolleyes:
Syynähän oli se, että ihmiset eivät halunneet maksaa pelistä, kun se ei pyörinyt täysillä asetuksilla, joten warettivat sitten ihan keskarinnäyttönä.
Perinteistä warettajaa DRM ei ole liikuttanut koskaan. Warestelija ei välttämättä ole edes omakohtaisesti tavannut DRM-materiaalia, koska piraattijulkaisuissa ne on sopivasti etukäteen raapastu mäkeen.
Ei, mutta sharettajaa jonkin verran. On totta, että piraateille kaikki suojaukset ovat ihan paskan haileita, sillä kaiken voi kiertää.
Olisit silmää räpäyttämättä teurastanut ja tuhonnut esimerkkitapauksen elämän 15-vuotiaana. Ja vielä hymy suunpielissä.
Laki on laki. Jos moinen kiinnostaa, on siihen tarkoitettuja opinnahjoja.
Suoraan sanoen en tiedä. Enkä varsinkaan tässä tapauksessa.
Kuten stammy sanoi aikaisemmin:

-DRM:t ei auta
-DLC-koodit on suolesta, koska vähentää käytettyjen arvoa
-Tekijänoikeusjärjestöt ei saa tuomita piraatteja, eikä poliisilla riitä resurssit
-Muistakaa kansalaisten oikeudet! Kukaan ei saa tietää mitä koneellani teen, vaikka lataisin laittomasti pelejä!
-Digitaalinen kauppa on hirveää. Haluan levyn ja kannet.
Sen, että äärimmäisellä rangaistuksella tai rangaistuksien koventamisella ei ole mitään korrelaatiota rikoksien vähentymiseen tai niiden estämiseen.
Mutta se ei olekaan keskeistä tässä. Nyt puhutaan rangaistusten lisäämisestä ja standardisoimisesta, ei koventamisesta.
Ei suinkaan. Samoja järjestöjä rassaa suunnattomasti se, että ihmisillä on ihan laillisiakin oikeuksia mm. oikeus siirtää musiikkia CD levyltään MP3 soittimeensa, C-kasetille tai tehdä siitä toinen CD-kopio autoa varten, ja kirjastosta lainatusta levystä saat tehdä itsellesi kopion, samoin saat tehdä kopion levystä kaverillesi.
Onko noin? En tiennytkään.

Itse olen perustasolla sitä mieltä, että henkilöllä pitää olla oikeus kopioida ostamansa tuote rajattoman määrän omaan käyttöönsä. Mutta sen levittäminen on kriminalisoitava rankalla kädellä.

En ole ikinä väittänyt, että DRM estäisi piratismia tehokkaasti. Olen myöskin useampaan kertaan sanonut, että totta kai se pitäisi saada pois häiritsemästä.
Ei tarkoita. Konkreettista esinettä ei voi jakaa ilmaiseksi loputtomalle väkijoukolle. Bittejä voi. Tässä nyt taas kerran sorrutaan tällaiseen ns. slippery slope -päättelyyn.
Tämähän ei sinänsä vie pointtiani mihinkään. Ero näissä on vain se, että software-kehittäjillä resurssit menevät suvereenisti kehitykseen, fyysisillä valmistajilla valmistukseen (ja tietysti jonkin verran kehitykseen). Täten on aivan turha päätellä, etteikö kehittäjä menettäisi mitään tuotteen kopioimisesta.
Olen tässäkin täysin eri mieltä. DRM:stä ollaan musiikin suhteen päästy jo eroon, kiitos kuluttajien tietoisuuden. PC-maailmassakin jaellaan jo joitain pelejä ilman estoja ja rajoituksia. Pidän siis täysin mahdollisena, että suuntaus voi jatkua ja yleistyä, vaikkei piratismi mihinkään häviäisikään.
En sanonutkaan, etteikö se olisi mahdotonta. Itse en vain ainakaan voi sitä vaatia, ennen kuin piratismi on kurissa.
Ja tuolta löytyykin yksi varsin osuva kohta:
Tämä olisi se kaikkein loogisin omistushaluisuuteen taipuvaisen ihmisen ajatteluskeema, mutta näitä Piratsbyrån-kannattajia löytyy aina henkeen ja vereen.
Toki voi väittää, että ihmiset eivät jaa ostamaansa materiaalia juuri noiden kopiosuojausten vuoksi.
Voitte olla mitä mieltä tahansa, mutta varmasti kopiosuojaus estää ainakin muutamaa perusperttiä, jotka saavat äkillisen mielihalun jakaa pelinsä netissä ilman mitään ihmeellisempää IT-osaamista.
Mä olen nähnyt sen warettajan ja mä tunnen sen. Tunnen ne warettajan kasvot ja niitä ei oikeesti kiinnosta porkkana. Tällainen warettaja ei tule ikinä maksamaan tuotteista, joten häntä pitää rangaista. Oikeustajuni vaatii tätä.
Tämä pitää paikkaansa.

On toki TT:ltä sun muilta oikein jalo ja solidaarinen ajatus vähentää warea porkkanan kautta, mutta valitettavasti tämä ei juuri perustu realiteetteihin, tosin voitte väittää vastaankin. Kun mietitään sitä normaalia WareValtteria, jolla tietokone on vuorokaudesta toiseen päällä, ja joka aina iltaisin lisäilee tusinan leffoja ja pelejä sinne jonon jatkoksi, niin kiinnostaako tätä paskaakaan kuluttajaystävälliset tuotteet ainakaan siinä mielessä, että lopettaisi waretuksen? Ei.

Ja tämä oli muuten tapaus lähipiiristä, jossa näitä on useampia. Jaksavat vielä hillittömällä waretahdillaan kehuskellakin.
Tällainen "ryöstö" tapahtuu mielestäni ennemminkin kun varastetaan pienten julkaisijoiden pelejä; World of Goo, Braid, Crayon Physics, jne. *Nämä* tuntuvat suoraan tekijän taskussa. Nämä kehittäjät ansaitsevat kunnioituksen ohella myös enemmän sympatiaa kuin suuret kasvottomat megafirmat.
Itse en tee eroa sille, minkä tahon tuotteiden warettaminen on ****päisempää.
----

Pahoittelen muuten näitä kilometrin pituisia quottiviestejäni, mutta sinänsä tämä on oikein hyvä havainnoillistaja siitä, miten suuria tuulimyllyjä vastaan pitää vääntää.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos EA keksisi tänään 100% keinon estää peliensä piratismin ja *jos* se kasvattaisi myyntiä vaikka 30%, niin moniko uskoon - ihan aikuisten oikeasti - että tuosta "ylimääräisestä" voitosta menisi edes 10% koodaajille, muusikoille, graafikoille, jne?

Paljonko siitä oikeasti menisi osakkeenomistajille sen sijaan?
Eivät osakeyhtiöt toimi niin, että kaikki voitot valuvat suoraan osakkeenomistajille. Kyllä suurin osa investoijistakin näkee järkevämpänä laajentaa yritystä tai sen toimintoja, kuin kotiuttaa kaikki ylijäämä välittömästi.

Kyllä mä - ihan aikuisten oikeasti - uskon, että julkaisijan (pysyn nyt peleissä) taloudellisella menestyksellä on positiivinen vaikutus niin pelintekijän kuin asiakkaankin näkökulmasta. En mä muuten tätä jaksais.

Sillä 30% nousullakin saataisiin vihreää valoa useammille kokeellisille peliprojekteille, pelitalot voisivat palkata lisää työvoimaa ja saada mahdollisesti vapaammat kädet muutoinkin työnsä suhteen.

Heikot myynnit antavat sijoittajille (jotka eivät välttämättä ymmärrä peleistä mitään) suoraan signaalia, että kuluja on leikattava ja keskityttävä vain varmasti menestyviin projekteihin ja halpoihin vuosipäivityksiin. Nämä ovat kaikki äärimmäisen huonoja asioita.

--

Pari tarkennusta:

Tiedostan, ei se näin mustavalkoista ole. Uskon kuitenkin pääpiirteissään yllälukevaan.

Kyllä, uskon että piratismin kitkeminen parantaisi myyntejä ja siten tulosta.

Yllälukeva sopii lähinnä peleihin ja ehkä leffoihin. Musabisnes on hyvin erilaista, eikä minulla ole tarvittavaa intohimoa alkaa sitä sen suuremmin ruotimaan.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Muistaisin että musiikki cd-levystä saa tehdä 5 kopiota, saa myös antaa kaverille kopion mikä kuulostaa kyllä melko omituiselta koska sitä ei lasketa piratismiksi, korjatkaa jos olen väärässä. Jotain dokkaria joskus katselin niin osalle bändeistä piratismi on ollut hyväksikin, on levinnyt niin suuresti ja päässyt ihmisten tietoisuuteen. Musiikki on sen verran lähellä sydäntäni että levyjä tulee melko paljon osteltua mutta olisi se hyvä tietää maksaako siitä yhdestä biisistä 20 euroa ja loppulevy on kuraa, muutenhan sen ostaisin vaikka parilla eurolla itunes storesta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Perusongelma on ilmainen>maksullinen ja tuskin palveluntuottajat pystyvät ikinä tarjoamaan palvelujaan ilmaiseksi ja samalla säilyttämään nykyisen tason.
Ei sen pidä ilmaista olla. Sen sijaan tarjonnan on vastattava kysyntään. Kun kuluttaja tahtoo äänitteen/leffan/pelin, pitää sen hankkimisen ja käytön olla riittävän helppoa ja nopeaa. Eli hae, valitse, lataa ja nauti. Maksu voi vilahtaa esim. suoraan luottokortilta (ala iTunes) tai käyttäjätunnuksen "lompakosta" (ala PS Store/XBLA).

Musiikista DRM on käytännössä lähtenyt pois, Blu-ray-julkaisuissa jo mukavan iso osa julkaistaan aluerajoituksitta, (PC-)pelejä saa ilman kopiosuojauksia, jne. Suunta on osittain hyvä, mutta valitettavasti läheskään kaikki tahot eivät tahdo luopua ikiaikaisista bisnesmalleistaan.

Jos siis haluan esim. katsoa leffan, PlayStation Video Storen, Zunen tai Netflixin kaltainen järjestelmä on aivan oivallinen. Ongelmaksi muodostuu silti saatavuus; Video Storea ja Netflixiä ei Suomessa ole, ja Zunen valikoima on toistaiseksi todella rajoittunut, eikä se esim. tarjoa tekstityksiä. Tuomalla laajan tarjonnan helposti kaikkien ulottuville, tehdään siitä haluttava vaihtoehto "ilmaiskopion" hankkimiselle.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mutta se ei olekaan keskeistä tässä. Nyt puhutaan rangaistusten lisäämisestä ja standardisoimisesta, ei koventamisesta.

Itse olen perustasolla sitä mieltä, että henkilöllä pitää olla oikeus kopioida ostamansa tuote rajattoman määrän omaan käyttöönsä. Mutta sen levittäminen on kriminalisoitava rankalla kädellä.

Luvaton levittäminen on laissa kiellettyä jo nyt, ja siitä on säädetty myös yhdenmukaiset rangaistuskäytännöt tekijänoikeuslaissa ja rikoslaissa (luku 49 1 §).

Mitä näihin vielä pitäisi lisätä? Tekijänoikeusjärjestöjen mukaan pitäisi mm. lisätä velvoite Internet-operaattoreille valvoa liikennettä ja automaattisesti lähettää kaikille "epäilyttävää" liikennettä aiheuttavilla varoituskirje, ja uhkaus yhteyden katkaisemisesta ja korvausvelvoitteesta, ja vielä mieluiten niin, että tästä aiheutuneet kustannukset jäävät operaattoreiden kannettavaksi eli viime kädessä siis kuluttajien maksettavaksi.

Jälleen yksi osoitus ko. järjestöjen suhtellisuuden tajun puutteesta ja pakonomaisesta tarpeesta muodostaa jonkinlainen valvontaverkko muiden kustannuksella suojaamaan heidän intressejään. Ihmeellistä totalitaaristä ajattelua, jolle ei uskoisi nykypäivänä kannatusta löytyvän.

Uutisia rintamalta:

Australiassa mies on tuomittu 1.5 miljoonan Australian dollarin (€ 953.351) korvauksiin Nintendolle New Super Mario Bros. Wii pelin saattamisesta ladattavaksi nettiin

http://www.konsolifin.net/nintendo/uutiset/3397/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ei sen pidä ilmaista olla. Sen sijaan tarjonnan on vastattava kysyntään. Kun kuluttaja tahtoo äänitteen/leffan/pelin, pitää sen hankkimisen ja käytön olla riittävän helppoa ja nopeaa. Eli hae, valitse, lataa ja nauti. Maksu voi vilahtaa esim. suoraan luottokortilta (ala iTunes) tai käyttäjätunnuksen "lompakosta" (ala PS Store/XBLA).
Kyllä me edelleen väitän, että suurin osa piraateista "arvostaa" nimenomaan "palvelun" ilmaisuutta.

Tietty pieni prosentti saataisiin käännytettyä ja myös nykyiset asiakkaat hyötyisivät ja käyttäisivät enemmän massia, joten joka tapauksessa olisi kaikkien etu, jos myyntikanavia vietäisiin enemmän esim. Netflixin suuntaan.

Siinä taitaa Tontsa olla sellainen näkökulma ero meillä, että teikäläinen on joku massi-insinööri (tämä oli kevennys, ei haukku), joten luonnollisesti itse olet toodella vahvasti palvelun toimivuuden perään ja raha kilahtaa kirstuun kuin taikaiskusta. Itse kun on oikeasti siinä tilanteessa, että ylimääräistä rahaa ei pelien jälkeen enää jää, niin hyvin "ymmärrän" porukan syyn warettaa, ilmaiseksi. Tietty voidaan aina argumentoida paljonko näiltä "köyhiltä" irtoaisi muutoinkaan peleihin rahaa, jos waretus ei olisi mahdollista, mutta se on vähän niin ja näin. Kyllä se raha jostain irtoaisi, jos waretus ei olisi niin helppoa.

Todellinen suhdeosuus eri piraattityyppien kesken on kuitenkin varmaan hämärän peitossa ja omat taustamme värittävät näkemystämme.

EDIT.

Hartzu: Mitä näihin vielä pitäisi lisätä?

Se että homma toimisi myös käytännössä. Tyhjillä lakiteksteillä tehdään lähinnä hallaa, jos niitä ei käytetä, tai ne eivät toimi käytännössä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Se että homma toimisi myös käytännössä. Tyhjillä lakiteksteillä tehdään lähinnä hallaa, jos niitä ei käytetä, tai ne eivät toimi käytännössä.

Miten niin ei käytetä? Tuomioita on Suomessakin saatu useita ja tutkintapyyntöjä tehdään tasaiseen tahtiin. En edelleenkään ymmärrä mikä asiassa on ongelmana.

Sen sijaan jos ongelma on, että laki on kansan oikeustajun vastainen tehden suuresta osasta kansaa rikollisia, on laki todellakin väärä ja turha.
 
Ylös Bottom