Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?
Mutta Harri huomasikin että hänen varastamis taitonsa olivat parantuneet huomattavasti joten miksi hän ostaisi autoa ollenkaan kun kadut ovat niitä täynnä.
Anteeksi, mutta vertaus on näin luvalla sanoen täysin naurettava, ja menee juuri näiden tekijänoikeusjärjestöjen "You wouldn't steal a car" -vetojen tasolle. Nuo konkreettisiin esineisiin kohdistuvat varkaudet ovat yksinkertaisesti täysin eri asia.
Pointtina on nyt se että kouluja käymällä saadaan todistus ammattitaitoisuudesta ja asiaan kuuluva koulutus.
Koulutuksella voidaan saada jonkinlainen paperi, joka ehkä helpottaa työpaikan saantia, mutta etenkin taiteilijoista puhuttaessa se lahjakkuus on ollut olemassa jo ennen sitä. Sama pätee myös esim. koodareihin. En sano, etteikö joku voisi oppia taitojaan koulussakin, mutta käytännössä kaikki parhaat koodinvääntäjät ja digimaailman taiteilijat ovat näitä softansa teininä warezineita tapauksia. Olkoon sitten kyseessä koodikehitysympäristö, Photoshop tai vaikka kaupallinen softasyntikka.
Ei, mutta sharettajaa jonkin verran. On totta, että piraateille kaikki suojaukset ovat ihan paskan haileita, sillä kaiken voi kiertää.
Mitä tarkoitat tässä nyt "sharettajalla"? Eiköhän se DC-hubilla roikkuva tai torrentia liiskaava heppu jaa sitä samaa murrettua versiota kuin muutkin. Ei se DRM edelleenkään siis koske kuin sitä viihteensä ostanutta tyyppiä.
-Digitaalinen kauppa on hirveää. Haluan levyn ja kannet.
Say hello to
iTunes LP!
Itse olen perustasolla sitä mieltä, että henkilöllä pitää olla oikeus kopioida ostamansa tuote rajattoman määrän omaan käyttöönsä. Mutta sen levittäminen on kriminalisoitava rankalla kädellä.
No niin, nyt aletaan jo hieman löytää yhteistä säveltä. Joskin en edelleenkään usko siihen rangaistuksien koventamiseen. Tuossa juuri esitettiin parempi esimerkki siitä, että mieluummin sakotetaan satku kymmeneltä tuhannelta kuin yritetään nyhtää miljoonaa yhdeltä ihmiseltä.
Voitte olla mitä mieltä tahansa, mutta varmasti kopiosuojaus estää ainakin muutamaa perusperttiä, jotka saavat äkillisen mielihalun jakaa pelinsä netissä ilman mitään ihmeellisempää IT-osaamista.
En ymmärrä, miksi tämä peruspera haluaisi jakaa suojatun pelinsä, kun se kerran löytää jo valmiiksi murrettuna muutenkin? Ja jos kerran IT-taidot ovat tuota luokkaa, miten se edes osaa laittaa pelinsä torrentina jakoon? Hitto, olen yli 25 vuotta väkertänyt tietokoneilla, ja erilaisia tiedostonjakojärjestelmiä käyttänyt yli vuosikymmenen, en silti osaa torrentia *luoda*. (Myönnän, ettei se varmasti vaikeaa ole, mutta ilman Googlesta luettuja ohjeita en osaisi.)
On toki TT:ltä sun muilta oikein jalo ja solidaarinen ajatus vähentää warea porkkanan kautta, mutta valitettavasti tämä ei juuri perustu realiteetteihin, tosin voitte väittää vastaankin.
Minusta se perustuu nimenomaan realiteetteihin. Musiikkiteollisuus oppi DRM:n hyödyttömyyden ja helpon palvelun tärkeyden ensimmäisenä, ja toivottavasti elokuva- ja peliteollisuus seuraavat perässä.