Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Viime sukupolven monialustapelien vertailuketju ei ihan yltänyt samaan suosioon kuin PS3/X360-aikojen lanka. Katsotaan, josko saataisiin perinne kuitenkin herätettyä uudelleen.

Aloitetaan tälleen kevyellä kattauksella.

Devil May Cry 5: Special Edition (Digital Foundry)



DMC5:SE tarjoaa neljä erilaista graffatilaa: Normal Mode (natiivi-4K), High Frame-Rate Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K), Ray Tracing Performance Mode (1080p "kaikilla" RT-efekteillä) ja Ray Tracing Quality Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K karsituilla RT-efekteillä). Näistä Xbox Series X vie voiton kaikissa paitsi High Frame-Rate Modessa. Erot jäävät kuitenkin pienemmiksi kuin paperilla. HFRM:ssäkin XSX pyörittää välianimaatioita hitusen paremmin, mutta varsinaisessa pelikuvassa PS5 yllättäen saakin taiottua keskimäärin suurempia ruudunpäivityslukemia. DF epäilee boksiversion pullonkaulan piilevän enemmän softa- kuin rautapuolella.

Meanwhile, in many of the gameplay areas we tested, PS5 is significantly faster and more consistent that Series X overall. It's conjecture on our part, but there is the sense that there's a graphics API bottleneck here that impacts performance on the Xbox side in some scenarios, while PS5 simply powers on.

Erikoisen pelistä tekee, että jos käytössä on 120 hertsin telkkari, pyörii peli lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä 120 fps -tilassa. Toisaalta kumpikaan konsoli ei tasaiseen sataankahteenkymppiin yllä missään tilassa. Vaikka PS5:stä puuttuu toistaiseksi Variable Refresh Rate -tuki kokonaan, se ei jää niin pahasti kuitenkaan alakynteen, koska hetkelliset erot fps-lukemissa ovat välillä niin suuret, ettei edes VRR pysty pelastamaan tilannetta. Vanhemmilla HDMI 2.0 -televisioilla tilanne on siinäkin mielessä ongelmallinen, että jos 120 hertsin tilaa on tuettu, pyörii peli 1080p:nä jokaisessa graffatilassa, koska HDMI 2.0:lla ei 4K@120 Hz kerta kaikkiaan onnistu.

20Hz output is locked to any screen that supports 120Hz, no matter the resolution. So consider a highly popular 4K screen - the LG OLED B8. PS5 sees that it is 120Hz-compatible, and overrides 4K resolution. All modes will run at a 120Hz refresh rate, at 1080p resolution - which is absolutely not ideal. Another popular screen is the Samsung NU8000. It's a 4K screen but on PS5, Devil May Cry will force through the 120Hz refresh rate instead, resulting in a downscale to 1440p that the user has no control over.

And this is where Xbox Series X has an advantage that's crucial. Users can simply dip into the video settings, select 60Hz and Devil May Cry 5 runs in a generally stable way - a locked 60 frames per second is very much preferable to the fully unlocked set-up on a 120Hz screen whether you're gaming on PS5 or Xbox Series X.

Toivoa sopii, että peliin tuotaisiin päivityksellä mahdollisuus 60 fps -lukitukseen, koska sen kanssa meno pysyisi tilassa kuin tilassa kummallakin laitteella erittäin tasaisena. Xbox Series X:llä ongelma on sentään toistaiseksi kierrettävissä asettamalla konsolin videoasetuksista 60 hertsin tila päälle.

Latausajoissa PS5 on tavallaan puolet nopeampi, mutta kun todellinen ero on 2 sekuntia vs. 3 sekuntia, niin eipä tuolla kannata hirveästi keulia.

Assassin's Creed: Valhalla (NX Gamer)



Tässä oikaisen hieman ja lainaan suoraan @Anza1:n viestiä toisesta ketjusta:

Suorituskyky käytännössä identtinen molemmilla konsoleilla, dynaamisen reson havaitut dipit käytännössä samat (X 1440p, PS5 1620p), isoin ero latausajoissa "huimat" 12 pinnaa PS5:n hyväksi.

P5:lla jotain visuaalista glitchiä tesselaation kanssa, Series X:llä tätä havaittavissa vähemmän. Tearingia ei havaittu PS5-versiosta, Series X:llä lievää tearing-ongelmaa johtuen VSync-toteutuksesta.

Että tällainen alku tähän monialustamähinään tällä kertaa.
 
Koska tuli PC:kin tungettua otsikkoon, niin tämä vertailu menköön tänne.

Watch Dogs: Legion (Digital Foundry)

Digital Foundry keskittyy tässä lähinnä tutkimaan, miten Xbox Series X|S:n RT-ominaisuudet eroavat PC-versiosta. Ja vaikkei PS5-versio olekaan suoranaisesti mukana, PC:n kellokoiralegioonan asetustiedostoista käy ilmi, että PS5:llä ja XSX:llä on käytössä tismalleen samat asetukset.



Numeroiden valossa XSX:llä dynaaminen resoluutio on tilanteesta riippuen 1440p-2160p, kun S-mallilla on aika vaatimaton 900p-1080p. Säteenseurantaa käyttävät heijastukset renderöidään X:llä 1080p:nä ja S:llä vain 720p:nä, joten PC:n Ultra-asetuksilla heijastukset näkyvät tarkemmin. Etäisyys jolta noita kiiltävien tai läpinäkyvien pintojen kuvajaisia esitetään konsoleilla vastaa PC:n Medium-säätöä. Konsoleilla riittävän karheat pinnat eivät käytä RT:tä lainkaan, vaan feikkaavat heijastumat perinteisiä cube mapeilla. PC on myös ainoa alusta, jolla partikkeliefektit kuten esim. savu näkyy myös lätäköissä ja muissa "peileissä".

Kaiken kaikkiaan Ray Tracing -kikkailu jää konsoleilla mediumiin tai jopa sen alle, joten kalliiden RTX-näytönohjaimien omistajat voivat hykerrellä tyytyväisinä; ei ole uusista konsoleista Ultra-asetuksien uhkaajaksi.
 
Jotain outoa tuossa Xboxin nykyisessä suorituskyvyssä kyllä on. PS5 povattiin Super 2060 lähelle mutta Xbox selvästi yli
 
On aika lapsen kengissä RT toteutus konsoleilla, näyttää viime hetkellä tehdyltä viritykseltä pelimoottorissa (eli käytetty kuin PC:llä mutta karsittu viimeseen asti)
Ihmetyttää erityisesti tuo checkerboard tyylin karkeus..ei se että sitä käytetään mutta käytetään niin jälkikäsittelemättömästi vs normi checkerboard tyyli. Ei näyttäisi yhtään niin pahalta jos ne uudet RT pikselit pehmennettäisiin koko sille alalle mihin ne tulee ja sitten vasta seuraavalla kierroksella uusien vieruspikselien tullessa ns yhdistettäisi.. nyt näyttää hirmu räpinältä jos vähänkin liikettä, hyi.
 
Mikäs homma tässä on? PS5-versiosta puuttuu lumiefektit hahmon jalkojen alta aika lailla kokonaan. Lumi ei tartu jalkoihin, eikä pöllyä niinkuin Xboxilla. Onko siis jouduttu karsimaan enemmänkin yksityiskohdista että ollaan saatu ruudunpäivitys ylös?

P.S. tiedän että kirjoittelijat ovat vahvasti Xboxin puolelle kallellaan, mutta videosta näkyy silti ero.

 
Eikö tuo nyt vertailua ole? Jos toisesta puuttuu efektejä ja esim. tämän ansiosta on parempi ruudunpäivitys, niin kai tällaiset on syytä huomioida vertailuissa?
On toki. Niin on myös tämä:
EmuzsRmXUAAVMNF.jpeg

Asia sitten erikseen, että kuinka kokonaisvaltaisen kuvan tämä antaa. Noh, mutta tähän mennessä XSX on jopa ollut häviäjänä kokonaisvaltaisissa vertailuissa eikä ole vielä vakuuttanut kertaakaan hardwaren ylivertaisuudesta...? joten kyllä se kannattaa heti tarttua ensimmäiseen oljenkorteen kun sellainen tulee ilman syvempää ymmärrystä, että mikä on homman nimi:rolleyes:
 
Eikö tuo nyt vertailua ole? Jos toisesta puuttuu efektejä ja esim. tämän ansiosta on parempi ruudunpäivitys, niin kai tällaiset on syytä huomioida vertailuissa?
Jos katsot tuota tiliä tai tuon julkaisun kommentteja se kyllä aukaisee silmät mitä miehiä on aivan kuin tälläisen pläjäyksen jakajakin...
Olikohan se toksinen yhteisö jonka olen joskus kuullut?
Kukin tavallaan...
 
On toki. Niin on myös tämä:
Näytä liitetiedosto 4778

Asia sitten erikseen, että kuinka kokonaisvaltaisen kuvan tämä antaa. Noh, mutta tähän mennessä XSX on jopa ollut häviäjänä kokonaisvaltaisissa vertailuissa eikä ole vielä vakuuttanut kertaakaan hardwaren ylivertaisuudesta...? joten kyllä se kannattaa heti tarttua ensimmäiseen oljenkorteen kun sellainen tulee ilman syvempää ymmärrystä, että mikä on homman nimi:rolleyes:
Kyllä, siksi juuri esitinkin kysymyksen, että onko ruudunpäivityksen ero siinä, että Xboxin versiossa on enemmän efektejä ja yksityiskohtia. Huom. esitin kysymyksen. En todennut, että asia näin olisi. Enkä tällä halunnut tuoda konsolisotaa tähän ketjuun, vaan tuoda vertailuihin kontekstia. Jos pelien versiot eroavat jollain tavoin, niin silloin sillä on merkitystä vertailussa.
 
Noh, mutta tähän mennessä XSX on jopa ollut häviäjänä kokonaisvaltaisissa vertailuissa eikä ole vielä vakuuttanut kertaakaan hardwaren ylivertaisuudesta...?
Oma henkilökohtainen teoriani on se, että kun huhujen mukaan Series X:lle on hankala kehittää, kun ei olla vielä alustaan totuttu. Sitten kun on kehittäjät ovat molempiin alustoihin tottuneet, nähdään molemmin puolin paremman näköisiä ja suorittuvia pelejä. Jos vielä muutaman vuoden päästä julkaistavista peleistä Xbox alisuorittaa, niin on jotakin mennyt Microsoftilla pieleen.
 
Oma henkilökohtainen teoriani on se, että kun huhujen mukaan Series X:lle on hankala kehittää, kun ei olla vielä alustaan totuttu. Sitten kun on kehittäjät ovat molempiin alustoihin tottuneet, nähdään molemmin puolin paremman näköisiä ja suorittuvia pelejä. Jos vielä muutaman vuoden päästä julkaistavista peleistä Xbox alisuorittaa, niin on jotakin mennyt Microsoftilla pieleen.
Tähän uskon itsekin. Vuoden se ottaa minimissään, ennenkuin voidaan kunnolla todeta asioiden laita...
 
En itsekään antaisi liikaa painoarvoa näille ensimmäisille next gen peleille kun vasta totutellaan uuteen rautaan ja softaan. Vuoden päästä varmaan aletaan jo näkemään kunnolla ne erot tai niiden olemattomuus.
 
PS5 lumiongelmakin voi helposti mennä bugin piikkiin. Pitää muistaa, että Valhallasta kokonaisuutena näkyy se miten peli olisi kaivannut lisää hiomista, mutta peli ei halunnut lipsua julkaisusta samaan aikaan konsolien kanssa.

Sinäänsä sekin olisi ihan ymmärrettävää, että jos Series X-versio olisi hiotumpi tässä vaiheessa. Peli on markkinointisopimuksessa Xboxin kanssa ja pelin koodi oli toimittajien pelattavana paljon aikasemmin kuin PS5-versio.

Jatketaan seuraavaksi kunnon vertailujen parissa. Ne on vähän mielenkiintoisempia...
 
Call of duty warzone 120fps xsx



Johtuu kuulemma siitä että peli pyörii taaksepäin yhteensopivassa tilassa. Xbox One x tuki 120fps ja ps4 60fps. https://muropaketti.com/pelit/infin...tation-5-pelaajat-jaivat-nuolemaan-nappejaan/
 
Tässä on ihan hyvä vertailu video minkä perustella on helppo päätyä PS5 versioon, Xbox versio pudottaa framejä heti kun mennään vähänkin isompaan kylään ja kuva alkaa repeillä. Vielä jos pleikkarin ohjain tarjoaa jotain parannusta peliin. Molemmat toki cutsceneissä välillä yskii.

 
Tässä on ihan hyvä vertailu video minkä perustella on helppo päätyä PS5 versioon, Xbox versio pudottaa framejä heti kun mennään vähänkin isompaan kylään ja kuva alkaa repeillä. Vielä jos pleikkarin ohjain tarjoaa jotain parannusta peliin. Molemmat toki cutsceneissä välillä yskii.



Saa nähdä, että kärsiikö Xbox Series X vain alkuongelmista suorituskyvyn suhteen vai tuleeko PS5 jatkossakin "pyyhkimään" Series X:lla lattiaa? Tämä on vain spekulaatio, mutta voisiko Series X:n suorituskyky ongelmat johtua siitä, koska dev-laitteet lähetettiin kehittäjille myöhemmin kuin PS5:n? :oops: Ei sillä, että noin pienillä eroilla mitään väliä olisi, mutta kyllä minusta on hieman omituista, että PS5:lla on parempi suorituskyky, koska laitteet pohjautuvat miltein samaan arkkitehtuuriin ja Xboxilla on melkein kahden teraflopsin etu.
 
Tässä on ihan hyvä vertailu video minkä perustella on helppo päätyä PS5 versioon, Xbox versio pudottaa framejä heti kun mennään vähänkin isompaan kylään ja kuva alkaa repeillä. Vielä jos pleikkarin ohjain tarjoaa jotain parannusta peliin. Molemmat toki cutsceneissä välillä yskii.

Valhalla ei ilmeisesti hyödynnä mitenkään DualSensen ominaisuuksia.
 
Saa nähdä, että kärsiikö Xbox Series X vain alkuongelmista suorituskyvyn suhteen vai tuleeko PS5 jatkossakin "pyyhkimään" Series X:lla lattiaa? Tämä on vain spekulaatio, mutta voisiko Series X:n suorituskyky ongelmat johtua siitä, koska dev-laitteet lähetettiin kehittäjille myöhemmin kuin PS5:n? :oops: Ei sillä, että noin pienillä eroilla mitään väliä olisi, mutta kyllä minusta on hieman omituista, että PS5:lla on parempi suorituskyky, koska laitteet pohjautuvat miltein samaan arkkitehtuuriin ja Xboxilla on melkein kahden teraflopsin etu.
Digital Foundryn John on ainakin sanonut että osasyy on nimenomaan kehitystyökalujen keskeneräisyys tässä julkaisun alla. Ja siltikin ihan raa'alla teholla pystytään paikkaamaan. Katsotaan, katsotaan...
 
Ylös Bottom