Viime sukupolven monialustapelien vertailuketju ei ihan yltänyt samaan suosioon kuin PS3/X360-aikojen lanka. Katsotaan, josko saataisiin perinne kuitenkin herätettyä uudelleen.
Aloitetaan tälleen kevyellä kattauksella.
Devil May Cry 5: Special Edition (Digital Foundry)
DMC5:SE tarjoaa neljä erilaista graffatilaa: Normal Mode (natiivi-4K), High Frame-Rate Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K), Ray Tracing Performance Mode (1080p "kaikilla" RT-efekteillä) ja Ray Tracing Quality Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K karsituilla RT-efekteillä). Näistä Xbox Series X vie voiton kaikissa paitsi High Frame-Rate Modessa. Erot jäävät kuitenkin pienemmiksi kuin paperilla. HFRM:ssäkin XSX pyörittää välianimaatioita hitusen paremmin, mutta varsinaisessa pelikuvassa PS5 yllättäen saakin taiottua keskimäärin suurempia ruudunpäivityslukemia. DF epäilee boksiversion pullonkaulan piilevän enemmän softa- kuin rautapuolella.
Erikoisen pelistä tekee, että jos käytössä on 120 hertsin telkkari, pyörii peli lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä 120 fps -tilassa. Toisaalta kumpikaan konsoli ei tasaiseen sataankahteenkymppiin yllä missään tilassa. Vaikka PS5:stä puuttuu toistaiseksi Variable Refresh Rate -tuki kokonaan, se ei jää niin pahasti kuitenkaan alakynteen, koska hetkelliset erot fps-lukemissa ovat välillä niin suuret, ettei edes VRR pysty pelastamaan tilannetta. Vanhemmilla HDMI 2.0 -televisioilla tilanne on siinäkin mielessä ongelmallinen, että jos 120 hertsin tilaa on tuettu, pyörii peli 1080p:nä jokaisessa graffatilassa, koska HDMI 2.0:lla ei 4K@120 Hz kerta kaikkiaan onnistu.
Toivoa sopii, että peliin tuotaisiin päivityksellä mahdollisuus 60 fps -lukitukseen, koska sen kanssa meno pysyisi tilassa kuin tilassa kummallakin laitteella erittäin tasaisena. Xbox Series X:llä ongelma on sentään toistaiseksi kierrettävissä asettamalla konsolin videoasetuksista 60 hertsin tila päälle.
Latausajoissa PS5 on tavallaan puolet nopeampi, mutta kun todellinen ero on 2 sekuntia vs. 3 sekuntia, niin eipä tuolla kannata hirveästi keulia.
Assassin's Creed: Valhalla (NX Gamer)
Tässä oikaisen hieman ja lainaan suoraan @Anza1:n viestiä toisesta ketjusta:
Että tällainen alku tähän monialustamähinään tällä kertaa.
Aloitetaan tälleen kevyellä kattauksella.
Devil May Cry 5: Special Edition (Digital Foundry)
DMC5:SE tarjoaa neljä erilaista graffatilaa: Normal Mode (natiivi-4K), High Frame-Rate Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K), Ray Tracing Performance Mode (1080p "kaikilla" RT-efekteillä) ja Ray Tracing Quality Mode (rekonstruktiotekniikoilla tehty 4K karsituilla RT-efekteillä). Näistä Xbox Series X vie voiton kaikissa paitsi High Frame-Rate Modessa. Erot jäävät kuitenkin pienemmiksi kuin paperilla. HFRM:ssäkin XSX pyörittää välianimaatioita hitusen paremmin, mutta varsinaisessa pelikuvassa PS5 yllättäen saakin taiottua keskimäärin suurempia ruudunpäivityslukemia. DF epäilee boksiversion pullonkaulan piilevän enemmän softa- kuin rautapuolella.
Meanwhile, in many of the gameplay areas we tested, PS5 is significantly faster and more consistent that Series X overall. It's conjecture on our part, but there is the sense that there's a graphics API bottleneck here that impacts performance on the Xbox side in some scenarios, while PS5 simply powers on.
Erikoisen pelistä tekee, että jos käytössä on 120 hertsin telkkari, pyörii peli lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä 120 fps -tilassa. Toisaalta kumpikaan konsoli ei tasaiseen sataankahteenkymppiin yllä missään tilassa. Vaikka PS5:stä puuttuu toistaiseksi Variable Refresh Rate -tuki kokonaan, se ei jää niin pahasti kuitenkaan alakynteen, koska hetkelliset erot fps-lukemissa ovat välillä niin suuret, ettei edes VRR pysty pelastamaan tilannetta. Vanhemmilla HDMI 2.0 -televisioilla tilanne on siinäkin mielessä ongelmallinen, että jos 120 hertsin tilaa on tuettu, pyörii peli 1080p:nä jokaisessa graffatilassa, koska HDMI 2.0:lla ei 4K@120 Hz kerta kaikkiaan onnistu.
20Hz output is locked to any screen that supports 120Hz, no matter the resolution. So consider a highly popular 4K screen - the LG OLED B8. PS5 sees that it is 120Hz-compatible, and overrides 4K resolution. All modes will run at a 120Hz refresh rate, at 1080p resolution - which is absolutely not ideal. Another popular screen is the Samsung NU8000. It's a 4K screen but on PS5, Devil May Cry will force through the 120Hz refresh rate instead, resulting in a downscale to 1440p that the user has no control over.
And this is where Xbox Series X has an advantage that's crucial. Users can simply dip into the video settings, select 60Hz and Devil May Cry 5 runs in a generally stable way - a locked 60 frames per second is very much preferable to the fully unlocked set-up on a 120Hz screen whether you're gaming on PS5 or Xbox Series X.
Toivoa sopii, että peliin tuotaisiin päivityksellä mahdollisuus 60 fps -lukitukseen, koska sen kanssa meno pysyisi tilassa kuin tilassa kummallakin laitteella erittäin tasaisena. Xbox Series X:llä ongelma on sentään toistaiseksi kierrettävissä asettamalla konsolin videoasetuksista 60 hertsin tila päälle.
Latausajoissa PS5 on tavallaan puolet nopeampi, mutta kun todellinen ero on 2 sekuntia vs. 3 sekuntia, niin eipä tuolla kannata hirveästi keulia.
Assassin's Creed: Valhalla (NX Gamer)
Tässä oikaisen hieman ja lainaan suoraan @Anza1:n viestiä toisesta ketjusta:
Suorituskyky käytännössä identtinen molemmilla konsoleilla, dynaamisen reson havaitut dipit käytännössä samat (X 1440p, PS5 1620p), isoin ero latausajoissa "huimat" 12 pinnaa PS5:n hyväksi.
P5:lla jotain visuaalista glitchiä tesselaation kanssa, Series X:llä tätä havaittavissa vähemmän. Tearingia ei havaittu PS5-versiosta, Series X:llä lievää tearing-ongelmaa johtuen VSync-toteutuksesta.
Että tällainen alku tähän monialustamähinään tällä kertaa.