Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Mä vähän epäilen että alle 10 vuotiaat miettii tuollaisia, sanoi niille mitä tahansa. Mä en myöskään usko että edes Lontoossa opettajat puhuvat lapsille(varsinkaan tuon ikäisille) sukupuolenvaihdosta tai heidän etuoikeutetusta asemastaan.
Ihmisten oikeuksista yms. on voitu puhua mutta kerrotaanko siellä koulussa että pitää pyytää anteeksi etuoikeutettua asemaansa? Tai että poikien pitäisi vaihtaa sukupuolta? Epäilen.
En mä nyt etuoikeuksista puhumistakaan huonona asiana pidä. Ihan hyvä sen avulla kasvattaa ymmärrystä siitä, että osalla on hyvin erilaiset lähtökohdat elämään ja kasvattaa näin ymmärrystä toisia kohtaan ja empatiakykyä. Mutta en minäkään kyllä jaksa uskoa että etuoikeuksista puhuminen aiheuttaisi väitetyn kommentin lapselta tai sitten tuo keskustelu on kyllä hoidettu päin mäntyä kun saavutettu tavoite on päinvastainen mitä etuoikeuksista keskustellessa yleensä halutaan.

Itse ainakin tiedosta että olen hyvin etuoikeutettu: olen valkoinen, syntynyt Suomessa, vanhempani ovat yhä yhdessä, lapsuudessa ei ollut työttömyyttä, olen suht terve, koulu oli minulle helppoa jne. Näiden asioiden tiedostaminen on tärkeää koska ymmärrän että kaikilla ei niin hyvät taustat ole. Vaikka olenkin itse mukavasti keskiluokkainen ja ok duunissa ja tehnyt paljon työtäkin sen eteen, niin nuo etuoikeuteni ovat myös auttaneet paljon tähän tilanteeseen pääsyssä. Erilaisista lähtökohdista lähtiessä voisin olla aivan eri tilanteessa elämässä. Ja siksi en todellakaan tuomitse ihmistä, jolla ei ole asiat yhtä hyvin hoidossa kuin mulla, enkä todellakaan haluaisi että esim työttömiä aletaan kurittaa nykyistä enempää.

Monelle nykyisen hallituspuolueen edustajallekin tekisi hyvää, jos heille olisi lapsina puhuttu koulussa etuoikeuksista.
 
Mä vähän epäilen että alle 10 vuotiaat miettii tuollaisia, sanoi niille mitä tahansa. Mä en myöskään usko että edes Lontoossa opettajat puhuvat lapsille(varsinkaan tuon ikäisille) sukupuolenvaihdosta tai heidän etuoikeutetusta asemastaan.
Ihmisten oikeuksista yms. on voitu puhua mutta kerrotaanko siellä koulussa että pitää pyytää anteeksi etuoikeutettua asemaansa? Tai että poikien pitäisi vaihtaa sukupuolta? Epäilen.
Kyllä todellakin tuon ikäiset lapset miettivät jo vaikka mitä, ja varsinkin jos heille syötetään ideologioita, niin ovat kuin sieniä imemään tietoa ja ihmettelevät sitten sitä saamaansa tietoa. Ihan samaan tapaan oma 9-vuotias poikani ihmettelee tuon tyyppisiä asioita, kun koulussa jotain kerrotaan, tai sitten näkee nykyään jo lastenelokuvissakin kannanottoja aikuisten maailman asioihin. Kuten vaikkapa Strange Worldissa, jossa on teini-ikäinen homopari hyvin selkeästi kuvattuna. Mielestäni ihan turha juttu lastenelokuvaan laittaa. Poikani sitä siis ihmetteli ja kyseli, että miksi nuo pojat on noin, ja kun sanoin, että nykyaikana voi näinkin olla jos kyseiset ihmiset niin kokevat, ja että yhteiskunnassa halutaan kannustaa asiassa avoimuuteen. Poika sitten kyseli vielä, että jos kerran sitä halutaan tuoda niin paljon esille, niin onko se parempi miehen olla miehen kanssa kuin naisen kanssa? Siihen totesin sitten enää, että mielestäni noita asioita on parempi miettiä sitten kun alkaa olla aikuinen, ja sitä mieltä todellakin olen. Ei sellaisia asioita kuin seksuaalisuus tai seksuaalinen suuntautuneisuus lapsille tai koko perheelle tarkoitettuun elokuvaan tarvitse ympätä väkisin. Mutta siis todellakin omakin 9-vuotias pohtii kaikenlaista ja huolella, jos vaan saa pohdinnoille virikkeitä. Eri asia on minkälaisia virikkeitä tulisi tuon ikäisille antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä todellakin miettivät tuon ikäiset lapset miettivät jo vaikka mitä, ja varsinkin jos heille syötetään ideologioita, niin ovat kuin sieniä imemään tietoa ja ihmettelevät sitten sitten saamaansa tietoa. Ihan samaan tapaan oma 9-vuotias poikani ihmettelee tuon tyyppisiä asioita, kun koulussa jotain kerrotaan, tai sitten näkee nykyään jo lastenelokuvissakin kannaottoja aikuisten maailman asioihin. Kuten vaikkapa Strange Worldissa, jossa on teini-ikäinen homopari hyvin selkeästi kuvattuna. Mielestäni ihan turha juttu lastenelokuvaan laittaa. Poikani sitä siis ihmetteli ja kyseli, että miksi nuo pojat on noin, ja kun sanoin, että nykyaikana voi näinkin olla jos kyseiset ihmiset niin kokevat, ja että yhteiskunnassa halutaan kannustaa asiassa avoimuuteen. Poika sitten kyseli vielä, että jos kerran sitä halutaan tuoda niin paljon esille, niin onko se parempi miehen olla miehen kanssa kuin naisen kanssa? Siihen totesin sitten enää, että mielestäni noita asioita on parempi miettiä sitten kun alkaa olla aikuinen, ja sitä mieltä todellakin olen. Ei sellaisia asioita kuin seksuaalisuus tai seksuaalinen suuntautuneisuus lapsille tai koko perheelle tarkoitettuun elokuvaan ympätä väkisin. Mutta siis todellakin omakin 9-vuotias pohtii kaikenlaista ja huolella, jos vaan saa pohdinnoille virikkeitä. Eri asia on minkälaisia virikkeitä tulisi tuon ikäisille antaa.
Musta on tosi hyvä että elokuvissa ei nykyään aina ole vaan heteropareja vaan esiintyy myös saman sukupuolen romanttisia suhteita. Myös tuollaisessa alakouluikäisten elokuvassa kunhan tuon romanttisen suhteen esittelytapa pysyy ikätasolle sopivana eli esim kädestäpitämisenä. Kuitenkin ekat ihastukset tapahtuu yleensä jo alakoulussa ja muistan lapsena miten pahasti tämä osui omaan ystävään jolla tuo ihastus olikin samaa sukupuolta. Ja seuraavatkin ihastukset oli samaa sukupuolta. Tuolloin ei tosiaankaan missään leffoissa nähty saman sukupuolen pareja ja homoseksuaalisuus oli lähinnä jotain jota käytettiin haukkumasanana. Tämä ystävä oli vuosia hajalla siitä että on rikki ja vääränlainen. Hänelle olisi tehnyt todella hyvää jos yhteiskunta olisi viestittänyt jossain kohtaa, että on myös ok jos tykkääkin vastakkaisen sukupuolen sijaan omastaan.
 
Rikos ja Rangaistus. Aloitan viestin pyytämällä anteeksi käytöstäni ja viestittelyä koskien Disneyn alamäkeä käyttäjien @FleeingNevada ja @BaDari ja @Murdoc kanssa. Tein virheen, nytkö olen lukenut ketjua niin ymmärrän paremmin teidänkin reaktiota ja ymmärrän myös sen että miten tärkeä asia Disney on varmana teille. Pahoittelen suuresti tätä tapausta ja toivottavasti voimme jatkossa keskustella asioista paremmalla äänen sävyllä. Rangaistus on nyt kärsitty. Täällä on paljon puhuttu vihreästä siirtymästä niin siihen voisin ottaa sen verran kantaa että olen sen puolella kunhan se voidaan toteuttaa järjen kanssa ilman että hyvää luontoa ei tuhota esim tuulipuiston takia. Kanalintujen määrä on näiden takia alkanut jo näyttämään laskun suunta, myöskään vanhan korvaaminen ei välttämättä maksa itseään takaisin ikinä. Jos ajatellaan esim SSAB Raahen valokaariuunit niin sen toteutuminen vähentää työntekijöiden tarvetta todella paljon, sielä joudutaan melkein päivittäin uskottelemaan työntekijöille että saatte pitää työpaikat vaikka itsekkin tietävät ettei se pidä paikkaansa.. Toki jokainen tehdas työllistää rakennusvaiheessa mutta jos siittä saataisiin huoltovarmempi tehdas niin vähentää se entisestään kunnossapitopuolta. Onhan sielä liikkuvia osia myös silti joten johonkin työvoimaa tarvitaan pelkän Operoinnin lisäksi ellei Operaattorista tehdä ns "Laitosmiestä" millainen itse olen tällä hetkellä eri firmassa. Mutta joka tapauksessa kannatan päästöjen vähentämistä, mutta kunhan sitä ei tehdä summanmutikassa koska perhovaikutus on tässäkin läsnä. Toinen mihin voisin ottaa kantaa on tämä kaikki töihin kunnosta riippumatta tai tilanteesta, ei semmoinen voi toimia jos toisen terveydellinen tila ei sitä mahdolliset ja siinä ei voita kukaan. Miksi firma hyötyisi siittä että ottaa työntekijän töihin joka joutuisi saikuttelemaan esim vaivansa takia koska hänet on pakotettu semmoiseen työhön jota hän ei pysty tekemään vaan on joutunut sinne koska joku on pakottanut kuten esim työvoimatoimisto. Itsessä on paljon samaa kuin @Ippenator kohdalla että olen saanut taisteltua paskoista lähtökohdista itseni hyvään asemaan ja saanut hyviä työpaikkoja kuten nyt ja pystyn työhaastatteluissa lyömään kilpailua palkan ja muun suhteen. Toivottavasti @BaDari saa myös itsensä kondikseen kuten eräässä viestissä kertoi tilanteestaan joten pidän sille peukkuja, asenne on kyllä kunnossa! Tässä taisi olla pisin viesti minkä olen kirjoittanut koko aikanani täällä edes vanhalla profiililla mutta toivottavasti tästä on hyvä jatkaa taas.

Edit: sen verran kirjoitan vielä että kovin työmaa on kasvattaa poikaa tähän Suomeen mikä meillä nyt on, jotain on tehty oikein kun poikani ei kysy miksi tuo pukeutuu noin tai miksi tuo näyttää tolta. Häntä ei toisten ulkonäkö tai muut hetkauta tai aiheuta katseita eikä kammoksuntaa esim vamman takia.
No worries! Jatketaan hyvässä hengessä. :)
 
RSE kouluttaa nuoria ikään sopivilla aiheilla kaikesta liittyen ystävyyssuhteisiin, perheisiin, uskontoon, yhteiskuntaan ja lopulta seksuaalisuuteen. Sen päämäärä on tarjota juuri niitä oikean elämän yhteiskuntaoppeja, minkä perään aina kuulutetaan.

Jospa asia olisikin niin yksinkertainen.


Sori, mutta ei tällaisista asioista tarvitse opettaa 3 vuotiaille. Jos olet itse pienen lapsen vanhempi ja ajattelet näin, niin en voi kuin ihmetellä.
 
Musta on tosi hyvä että elokuvissa ei nykyään aina ole vaan heteropareja vaan esiintyy myös saman sukupuolen romanttisia suhteita. Myös tuollaisessa alakouluikäisten elokuvassa kunhan tuon romanttisen suhteen esittelytapa pysyy ikätasolle sopivana eli esim kädestäpitämisenä. Kuitenkin ekat ihastukset tapahtuu yleensä jo alakoulussa ja muistan lapsena miten pahasti tämä osui omaan ystävään jolla tuo ihastus olikin samaa sukupuolta. Ja seuraavatkin ihastukset oli samaa sukupuolta. Tuolloin ei tosiaankaan missään leffoissa nähty saman sukupuolen pareja ja homoseksuaalisuus oli lähinnä jotain jota käytettiin haukkumasanana. Tämä ystävä oli vuosia hajalla siitä että on rikki ja vääränlainen. Hänelle olisi tehnyt todella hyvää jos yhteiskunta olisi viestittänyt jossain kohtaa, että on myös ok jos tykkääkin vastakkaisen sukupuolen sijaan omastaan.
Olkaamme siis tästä asiasta eri mieltä. Toki itsekin olen pojalleni aina korostanut, että kaikki ihmiset ovat ihmisarvoltaan saman veroisia, vaikka kuinka erilaisia tai erikoisia olisivat hänen mielestään, ja ketään ei saa kiusata millään syyllä, ja nimenomaan kiusaamiseen pitää aina puuttua, jos sitä näkee missään muodossa. Ja niin on poikani jo kolmeen eri otteeseen tehnyt, että on mennyt joko itse väliin kiusaamistilanteissa, sekä sitten väkivaltaisemmassa kiusaamistilanteessa meni hakemaan opettajan paikalle.

Minusta tämä olisi se oikea tapa opettaa inhimillisyyttä, eli kasvatuksessa tuoda se kaikkien ihmisten kunnioituksen valtavan suuri merkitys ja erilaisuuden ja erikoisuuden hyväksyminen ja kunnioittaminen. Sitä en silti kannata, että joku vähemmistöasia pitää väkisin normalisoida tai tuoda jopa jalustalle. Erilainen tai erikoinen ei ole välttämättä sinänsä ns. normaali, mutta eihän sitä hitto vie kaikkien pidä tai kuulukaan olla kaikessa ”normaaleita”, vaan erilaisuus ja erikoisuus pitää vaan oppia ymmärtämään rikkautena. Ja samalla kunnioittaa kaikkia ihmisiä samalla ihmisarvolla, toki niin kauan mikäli todelliset teot eivät sitten aiheuta toisille tuskaa ja kärsimystä, koska niin tietoisesti toimiessaan ihminen mielestäni alentaa ihmisarvoaan.
 
Jospa asia olisikin niin yksinkertainen.


Sori, mutta ei tällaisista asioista tarvitse opettaa 3 vuotiaille. Jos olet itse pienen lapsen vanhempi ja ajattelet näin, niin en voi kuin ihmetellä.

Lähteenä oikeistolainen Spectator ja kirjoittajana on äärioikeistolainen Joanna Williams, jonka kynästä on lähtenyt äärioikeiston think-tankin Civitasin rahoittama transfoobinen "tutkimus" siitä, miten "transideologia" tuhoaa länsimaat. https://www.civitasonline.org.uk/product/the-corrosive-impact-of-transgender-ideology/
 
Itse ainakin tiedosta että olen hyvin etuoikeutettu: olen valkoinen, syntynyt Suomessa, vanhempani ovat yhä yhdessä, lapsuudessa ei ollut työttömyyttä, olen suht terve, koulu oli minulle helppoa jne. Näiden asioiden tiedostaminen on tärkeää koska ymmärrän että kaikilla ei niin hyvät taustat ole. Vaikka olenkin itse mukavasti keskiluokkainen ja ok duunissa ja tehnyt paljon työtäkin sen eteen, niin nuo etuoikeuteni ovat myös auttaneet paljon tähän tilanteeseen pääsyssä. Erilaisista lähtökohdista lähtiessä voisin olla aivan eri tilanteessa elämässä. Ja siksi en todellakaan tuomitse ihmistä, jolla ei ole asiat yhtä hyvin hoidossa kuin mulla, enkä todellakaan haluaisi että esim työttömiä aletaan kurittaa nykyistä enempää.

Monelle nykyisen hallituspuolueen edustajallekin tekisi hyvää, jos heille olisi lapsina puhuttu koulussa etuoikeuksista.
Se on ihan ok, että sinä olet siitä tietoinen. Ei pienen lapsen tarvitse kuitenkaan olla ja tuntea syyllisyyttä siitä leikkiessään koulussa ystäviensä kanssa.
Lähteenä oikeistolainen Spectator ja kirjoittajana on äärioikeistolainen Joanna Williams, jonka kynästä on lähtenyt äärioikeiston think-tankin Civitasin rahoittama transfoobinen "tutkimus" siitä, miten "transideologia" tuhoaa länsimaat. https://www.civitasonline.org.uk/product/the-corrosive-impact-of-transgender-ideology/
Voi hyvänenaika, olisi se pitänyt arvata, että se reaktio on kaivaa vain se lähde esille - ei olisi pitänyt valita summamutikassa ensimmäistä asiasta kirjoittavaa hakuosumaa.

Onko Sky news ja pääministerin huoli asiasta sitten hyväksyttävä lähde?

 
Musta on tosi hyvä että elokuvissa ei nykyään aina ole vaan heteropareja vaan esiintyy myös saman sukupuolen romanttisia suhteita. Myös tuollaisessa alakouluikäisten elokuvassa kunhan tuon romanttisen suhteen esittelytapa pysyy ikätasolle sopivana eli esim kädestäpitämisenä. Kuitenkin ekat ihastukset tapahtuu yleensä jo alakoulussa ja muistan lapsena miten pahasti tämä osui omaan ystävään jolla tuo ihastus olikin samaa sukupuolta. Ja seuraavatkin ihastukset oli samaa sukupuolta. Tuolloin ei tosiaankaan missään leffoissa nähty saman sukupuolen pareja ja homoseksuaalisuus oli lähinnä jotain jota käytettiin haukkumasanana. Tämä ystävä oli vuosia hajalla siitä että on rikki ja vääränlainen. Hänelle olisi tehnyt todella hyvää jos yhteiskunta olisi viestittänyt jossain kohtaa, että on myös ok jos tykkääkin vastakkaisen sukupuolen sijaan omastaan.

Meidän pojalla on ollut yksi ihminen ylitse kaiken jota hän ihannoi ylitse muiden ja jopa minun. Freddie Mercury, hän on vauvasta asti reagoinut Queenin musiikkiin todella voimakkaasti ja kun puhekyky alkoi muodostua niin hän alkoi kertoa mitä kappaleita halusi kuunnella ja tietää hänestä ja Queenista kaiken ja lähes tietääkin. Hän myös tietää että Freddie tykkäsi miehistä ja on katsonut meidän seurassaan Bohemian Rhapsodyn ja hän ollut moksiskaan näkemästään. Ainoa mikä meillä tuottaa "kiusallisia" tilanteita on minun ulkonäkö. Festarit ja keikat ketjuun olen joskus laittanut kuvan itsestäni ja näytän kuulemma ihmisten mukaan suuresti "ei suomalaiselta" ja yhden kerran kaupassa eräällä vanhemmalla naisella jäi töllö päälle ja poika kysyi että miksi tuo nainen kyttää sua niin käännyin katsomaan ja hän siinä parin metrin päässä oli kärryjen kanssa aivan jähmettyneenä ja totesin että hän ei taida tietää että oon Suomalainen ja johan tuli kärryihin liikettä. Myös pari vuotta sitten kun tuli käytyä paikallisessa Baarissa niin minulle totesi iso kalju mies vessassa että täälläkin näitä "halventava nimitys Syyrialaisesta" johon totesin että jaa mahtaakohan pitää paikkansa niin seurasi hyvin kiusallinen hiljaisuus.. Varsinkin kesäisin nämä tilanteet ottavat lisää kieroksia kun rusketun vielä nykyisen ihonvärini myötä lisää ja Oululaisessa ravintolassa tämä tuijotus vanhemmalta pariskunnalta huomattiin kun puhuimme tarjoilijan kanssa englantia ja meidät ohjattiin heidän vieressä olevaan pöytään, tämän laukaisi se kun totesin vaimolle että kylläpä ulkona on saatana kuuma ihan rauhalisella ja hiljaisella äänellä niin sain 2 silmäparia lopettamaan syömisen ja katsomaan minua pitkän aikaa. Vaimokin tämän huomasi. Pojalle näitä joutuu aina välillä selittämään kun hänkin nämä huomaa mutta eipä noille mitään voi.
 
Kuten vaikkapa Strange Worldissa, jossa on teini-ikäinen homopari hyvin selkeästi kuvattuna. Mielestäni ihan turha juttu lastenelokuvaan laittaa.
Mutta et olisi tätä mieltä jos kyseessä olisi teini-ikäinen heteropari. Silloin et edes mainitsisi asiasta. Ja tämän takia pitää mielestäni lapsia sivistää siitä, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja rakkaus ei koske vain poika-tyttö-pareja.

Omat vanhempani ovat 80-vuotiaita, yli, vanhainkodissa asustelevat. Äidinisä tuli Karjalasta sodan jälkeen tänne. Vaikka vanhempani ovat vanhaa sukupolvea, opettivat he minulle lapsesta pitäen kuinka erilaisia ihmisiä maailmaan mahtuu; oli sitten kyseessä ihonväri tai vaikkapa se ketä rakastaa. Olin 5-vuotias kun näin ensimmäisen kerran afrikkalaisia ihmisiä; he tanssivat ja lauloivat Helsingissä ja ihastuin siinä paikassa heidän kulttuuriinsa. Aloin ahmimaan kirjallisuutta Afrikasta, päädyin lukemaan orjuudesta, Amerikan rasismista jne. Ja se teki minut todella surulliseksi, tekee vielä nykypäivänäkin. Ja vieläkään päähäni ei mahdu se kuinka maailmassa on rasisteja, kuinka joitakin ihmisiä loukkaa se ketä joku rakastaa tai miksi joku itsensä tuntee jne. Niin kauan kuin ihminen ei satuta toista, niin tehköön mitä haluaa. Se ei ole minulta pois. Eikä se ole sinultakaan pois. Meille jokaiselle annettu elämä. Ja se elämä on paljon parempi kun jättää taakseen vihan, katkeruuden, keskittyy niihin asioihin mistä itse välittää, rakkaimpiinsa. On vain hyvä ja kiltti toiselle ihmiselle.
 
Voi hyvänenaika, olisi se pitänyt arvata, että se reaktio on kaivaa vain se lähde esille - ei olisi pitänyt valita summamutikassa ensimmäistä asiasta kirjoittavaa hakuosumaa.

Jos jakaa äärioikeistolähteitä, niin kyllä siitä pitäisi olla varautunut, että ihmiset kyseenalaistavat sen.

Onko Sky news ja pääministerin huoli asiasta sitten hyväksyttävä lähde?

Tässähän sitten puhutaan ihan eri aiheesta, kuin mistä äsken linkkasit.

Eli kyseessä on reaktio siihen, että tuo äärioikeistohörhöjen järjestö meni hankkimaan kouluista tietoa, joissa oppilaat ovat menneet luottamuksellisesti puhumaan opettajilleen omasta sukupuolestaan ja peloistaan. Tämä järjestö sitten otti yhteyttä vanhempiin asiasta. Minkä pitäisi hirvittää ihan ketä tahansa, jolla on sielu. Siinä on syynsä, että oppilaat kysyvät asiasta joltain muulta kuin vanhemmiltaan. Oli se sitten pelko aikuisten reaktiosta tai jopa aito uhka väkivallasta.

Mitä tulee Rishi Sunakin kaltaiseen selkärangattomaan roskispaloon, hänen kantansa tiedetään: https://www.theguardian.com/politic...d-of-mocking-trans-people-in-joke-to-tory-mps

Kyllä todellakin tuon ikäiset lapset miettivät jo vaikka mitä, ja varsinkin jos heille syötetään ideologioita, niin ovat kuin sieniä imemään tietoa ja ihmettelevät sitten sitä saamaansa tietoa. Ihan samaan tapaan oma 9-vuotias poikani ihmettelee tuon tyyppisiä asioita, kun koulussa jotain kerrotaan, tai sitten näkee nykyään jo lastenelokuvissakin kannanottoja aikuisten maailman asioihin. Kuten vaikkapa Strange Worldissa, jossa on teini-ikäinen homopari hyvin selkeästi kuvattuna. Mielestäni ihan turha juttu lastenelokuvaan laittaa. Poikani sitä siis ihmetteli ja kyseli, että miksi nuo pojat on noin, ja kun sanoin, että nykyaikana voi näinkin olla jos kyseiset ihmiset niin kokevat, ja että yhteiskunnassa halutaan kannustaa asiassa avoimuuteen. Poika sitten kyseli vielä, että jos kerran sitä halutaan tuoda niin paljon esille, niin onko se parempi miehen olla miehen kanssa kuin naisen kanssa? Siihen totesin sitten enää, että mielestäni noita asioita on parempi miettiä sitten kun alkaa olla aikuinen, ja sitä mieltä todellakin olen. Ei sellaisia asioita kuin seksuaalisuus tai seksuaalinen suuntautuneisuus lapsille tai koko perheelle tarkoitettuun elokuvaan tarvitse ympätä väkisin. Mutta siis todellakin omakin 9-vuotias pohtii kaikenlaista ja huolella, jos vaan saa pohdinnoille virikkeitä. Eri asia on minkälaisia virikkeitä tulisi tuon ikäisille antaa.
Nykypäivänä? Kyllä homoseksuaaleja on ollut yhteiskunnassa niin kauan kuin on ihmisiäkin. Jo antiikin tarinoissa löytyy näitä tarinoita. Ikävä kyllä heteroideologia on tehnyt niin pitkään tuhoa, että nykyään ihmetellään jotain niinkin pientä kuin kahden ihmisen rakkaustarinaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se oli vaan meemi Shamaniac
Meemien lisääminen ja käyttö on siitä ongelmallista että täytyy tulkita mitä sillä yritetään sanoa:

Onko ymmärretty kyseessä olevan vitsi tai kärjistys? Uskooko linkittäjä itse meemin olevan totta? Jne.

Vähän siis vaikea tietää onko meemeilijä vitsin kanssa liikkeellä vai tosissaan.

Meemihän ei tarkoita myöskään yksiselitteisesti vitsiä tai ettei se voisi pohjautua faktaan.
Tieinfran ylläpitoon satsataan tuosta murto-osa. Kuten täällä tiedettiin, verotuloja ei korvamerkitä. Mutta poistakaapa autoilun verot ja siirrytään tiemaksuihin. Menee samalla rahalla 8 kaistaa Enontekiöön asti ja pidetään tiet sulana kaukolämmöllä. Se vaan kun tosiaan ei ole sitä työntekijää, niin julkiset menot on suuremmat kuin julkiset tulot.
Ihanko oikeasti uskot että tiemaksuilla homma korjaantuisi ja että niistä rahat menisivätkin automaattisesti teiden ylläpitoon? Millä perusteella?

Kyllä ainakin on kova usko sanomisiinsa tuon "8 lämmitettyä kaistaa Enentekiöön saakka"-kommentin perusteella.

Saa nimittäin olla kovat tiemaksut ja liikenne (eli maksajamäärä) että tuollaisia summia kerättäisiin mitä tuo vaatisi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta et olisi tätä mieltä jos kyseessä olisi teini-ikäinen heteropari. Silloin et edes mainitsisi asiasta. Ja tämän takia pitää mielestäni lapsia sivistää siitä, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja rakkaus ei koske vain poika-tyttö-pareja.

Omat vanhempani ovat 80-vuotiaita, yli, vanhainkodissa asustelevat. Äidinisä tuli Karjalasta sodan jälkeen tänne. Vaikka vanhempani ovat vanhaa sukupolvea, opettivat he minulle lapsesta pitäen kuinka erilaisia ihmisiä maailmaan mahtuu; oli sitten kyseessä ihonväri tai vaikkapa se ketä rakastaa. Olin 5-vuotias kun näin ensimmäisen kerran afrikkalaisia ihmisiä; he tanssivat ja lauloivat Helsingissä ja ihastuin siinä paikassa heidän kulttuuriinsa. Aloin ahmimaan kirjallisuutta Afrikasta, päädyin lukemaan orjuudesta, Amerikan rasismista jne. Ja se teki minut todella surulliseksi, tekee vielä nykypäivänäkin. Ja vieläkään päähäni ei mahdu se kuinka maailmassa on rasisteja, kuinka joitakin ihmisiä loukkaa se ketä joku rakastaa tai miksi joku itsensä tuntee jne. Niin kauan kuin ihminen ei satuta toista, niin tehköön mitä haluaa. Se ei ole minulta pois. Eikä se ole sinultakaan pois. Meille jokaiselle annettu elämä. Ja se elämä on paljon parempi kun jättää taakseen vihan, katkeruuden, keskittyy niihin asioihin mistä itse välittää, rakkaimpiinsa. On vain hyvä ja kiltti toiselle ihmiselle.
En tiedä luitko aiemman viestini ajatuksella, mutta ihan samankaltaisesti kaikenlaisten ihmisten kunnioittamista täysin tasavertaisesti itsekin pidän tärkeänä. En silti näe, että erilaisuutta pitää jotenkin korostaa normaaliksi. Erilaisuus ja erikoisuus ovat nimenomaan rikkauksia, joita itsekin arvostan. En silti näe, että on oikein manipuloida asioita toiseksi kuin ne ovat ja johdatella jotenkin ajattelemaan, että joku asia on sinänsä normien mukainen.

Ihminen on lähtökohtaisesti biologisesti hetero, ihan jo lisääntymisen puolesta. Eli kyllä se heterous tietty normaali asetelma on. Se ei kuitenkaan tee homoja tai lesboja millään lailla huonommiksi ihmisiksi kuin heteroita, elleivät heidän tekonsa toisia ihmisiä kohtaan sellaista osoita (ja samaa pätee toki heteroihin täysin samaan tapaan). Ovat vain siitä tietystä normista poikkeavia, mikä ei missään tapauksessa ole asia, josta ketään pitäisi pilkata tai pitää jotenkin vähempiarvoisena ihmisenä. Tässä se yhteiskunnan ongelma piilee, että normaalista poikkeavia edelleenkin liian herkästi jotenkin pelätään tai sitten halutaan pilkata kun ei pystytä hyväksymään erilaisuuden arvoa ja rikkautta. Sitten haetaankin sitä toista ääripäätä keinotekoisesti ja pakottamalla, eli pyritään kovasti markkinoimaan jokin erilaisuus normaaliksi, kun ei osata ajatella, että ihminen voi olla kovinkin erilainen ”normaalista” ja siltikin ihmisenä täysin samanarvoinen kuin joku, joka on ns. normaali.

Ja voin kuule taata, että olen rasismia vastaan kaikissa muodoissaan, ja itsekin pidän valtavana rikkautena sitä, että ihmisiä on monenlaisista kulttuureista ja monenlaisilla etnisillä piirteillä. Minähän elin lapsuuteni USA:ssa kuusivuotiaaksi asti ja siellä parhaat ystäväni olivat eräs mustaihoinen poika ja hänen isosiskonsa. Pojallanikin on kaikenlaisilla etnisillä taustoilla kavereita, ja olen siitä nimenomaan tyytyväinen. En voi millään tavalla käsittää rasismia tai ulkomaalaisvihaa missään muodossa. Tästäkään huolimatta en kannata asiassa äärisuuntauksia kuten ”Black Lives Matter”. Olen ylipäätään eri ääripäitä vastustava poliittisissa kysymyksissä ja uskon itse hyvin voimakkaasti tasapainon hakemiseen, en vaa’an heilautteluun ääripäästä toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
^Valitettavasti tuntuu että näitä keskusteluja käydään pääasiassa vain näiden ääripäiden ehdoilla ja se muu hukkuu sinne sekaan. Kävin taas pitkän tauon jälkeen pyörähtämässä twitterissä ja se on tällä(kin) hetkellä aivan puhdas hullujenhuone.

Siksipä oli mukava napata fillari alle ja käydä pikku lenkillä, ja huomata että kaikesta huolimatta me ihan tavalliset ihmiset edelleenkin pyöritämme ihan tavallisia asioitamme tuolla ulkona aivan niinkuin ennenkin. Antaa toivoa.
 
En silti näe, että erilaisuutta pitää jotenkin korostaa normaaliksi.
Tilastollisesti heteroseksuaalisuudesta poikkeaminen ei ole erityisen erikoista. Tilastollisesti keskimäärin jokaisesta koululuokasta löytyy vähintään yksi lapsi joka ei tule olemaan hetero. Jokainen tai lähes jokainen ihminen tulee oikeassakin elämässä tapaamaan ihmisiä, jotka eivät ole heteroparisuhteessa tai näitä ihmisiä tulee löytymään myös heidän tuttavapiiristään. Miksi ihmeessä tätä melko isoa ihmisjoukkoa ei saisi esiintyä viihteen puolella ollenkaan? Miksi ne homoseksuaalit ihmiset eivät saisi löytää viihteestä itsensä kaltaisia ihmisiä? Miksi vaan valtavirtaan kuuluvalla on oikeus löytää oma peilikuvansa johon samaistua viihteestä? Miksi se on valtavirtaan kuuluvalta pois, jos viihteessä esiintyy myös vähemmistöihinkin kuuluvia hahmoja? Erittäin todennäköisesti elokuvissa on kuitenkin yhä myös heteroita ja heterosuhteita näkyvillä.
 
Ihanko oikeasti uskot että tiemaksuilla homma korjaantuisi ja että niistä rahat menisivätkin automaattisesti teiden ylläpitoon? Millä perusteella?

Kyllä ainakin on kova usko sanomisiinsa tuon "8 lämmitettyä kaistaa Enentekiöön saakka"-kommentin perusteella.

Saa nimittäin olla kovat tiemaksut ja liikenne (eli maksajamäärä) että tuollaisia summia kerättäisiin mitä tuo vaatisi.
Sillä perusteella, että autoilusta kerätään vuosittain 8 miljardia euroa ja tieverkoston ylläpitoon käytetään 1-1,5 miljardia. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin tuo 8 miljardia on pelkästä yksityisautoilusta, joten päälle tulisi vielä raskaanliikenteen tiemaksut. Ja todellakin ne tiemaksut olisi huimia. Mutta niinpä ne on polttoainevero, autovero ja ajoneuvoverokin huimia maksuja, kun rupee niitä kilometriä kohti jyvittämään.

Mitä väliä sillä on uskonko minä tai uskotko sinä, että käytettäiskö niitä tiemaksuja tiestön ylläpitoon? Jos niin esimerkiksi määrätään laissa, niin silloin kai ne olisi käytettävä. Turha tuon ihmettelemisellä on sinänsä vaivata päätään, kun aivan satavarmasti valtio ei autoilun verotusta tule korvaamaan tieinfran ylläpitämiseen kerättävillä maksuilla, vaan autoilijat saavat jatkossakin olla hyvinvointiyhteiskunnan ylläpidosta erityisvastuussa.
 
En tiedä luitko aiemman viestini ajatuksella, mutta ihan samankaltaisesti kaikenlaisten ihmisten kunnioittamista täysin tasavertaisesti itsekin pidän tärkeänä. En silti näe, että erilaisuutta pitää jotenkin korostaa normaaliksi. Erilaisuus ja erikoisuus ovat nimenomaan rikkauksia, joita itsekin arvostan. En silti näe, että on oikein manipuloida asioita toiseksi kuin ne ovat ja johdatella jotenkin ajattelemaan, että joku asia on sinänsä normien mukainen.

Ihminen on lähtökohtaisesti biologisesti hetero, ihan jo lisääntymisen puolesta. Eli kyllä se heterous tietty normaali asetelma on. Se ei kuitenkaan tee homoja tai lesboja millään lailla huonommiksi ihmisiksi kuin heteroita, elleivät heidän tekonsa toisia ihmisiä kohtaan sellaista osoita (ja samaa pätee toki heteroihin täysin samaan tapaan). Ovat vain siitä tietystä normista poikkeavia, mikä ei missään tapauksessa ole asia, josta ketään pitäisi pilkata tai pitää jotenkin vähempiarvoisena ihmisenä. Tässä se yhteiskunnan ongelma piilee, että normaalista poikkeavia edelleenkin liian herkästi jotenkin pelätään tai sitten halutaan pilkata kun ei pystytä hyväksymään erilaisuuden arvoa ja rikkautta. Sitten haetaankin sitä toista ääripäätä keinotekoisesti ja pakottamalla, eli pyritään kovasti markkinoimaan jokin erilaisuus normaaliksi, kun ei osata ajatella, että ihminen voi olla kovinkin erilainen ”normaalista” ja siltikin ihmisenä täysin samanarvoinen kuin joku, joka on ns. normaali.

Ja voin kuule taata, että olen rasismia vastaan kaikissa muodoissaan, ja itsekin pidän valtavana rikkautena sitä, että ihmisiä on monenlaisista kulttuureista ja monenlaisilla etnisillä piirteillä. Minähän elin lapsuuteni USA:ssa kuusivuotiaaksi asti ja siellä parhaat ystäväni olivat eräs mustaihoinen poika ja hänen isosiskonsa. Pojallanikin on kaikenlaisilla etnisillä taustoilla kavereita, ja olen siitä nimenomaan tyytyväinen. En voi millään tavalla käsittää rasismia tai ulkomaalaisvihaa missään muodossa. Tästäkään huolimatta en kannata asiassa äärisuuntauksia kuten ”Black Lives Matter”. Olen ylipäätään eri ääripäitä vastustava poliittisissa kysymyksissä ja uskon itse hyvin voimakkaasti tasapainon hakemiseen, en vaa’an heilautteluun ääripäästä toiseen.
Tämän perusteella siis heteroideologia on täysin suvaittavaa ja jopa kannustettavaa, mutta kaikki muu on sitten ongelmallista ja pitäisi pitää poissa näkyvistä, koska se on automaattisesti ongelmallista.

Miten pystyy sanomaan, että on tasa-arvon ja hyväksynnän puolesta, mutta sitten samaan hengenvetoon toteamaan, että se toteutuu kunhan muut ovat hiljaa ja näkymättömiä?
 
Jos jakaa äärioikeistolähteitä, niin kyllä siitä pitäisi olla varautunut, että ihmiset kyseenalaistavat sen.
Kuten sanoin, olisi pitänyt kaivaa enemmän tietoa lähteestä. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, ettei tällaisia uutisia löydä kovin helposti valtamedian sivustoilta itsestäänselvistä syistä. Kuten ei löydy tehtyjä tutkimuksiakaan.
Tässähän sitten puhutaan ihan eri aiheesta, kuin mistä äsken linkkasit.
Niin, aikaisempi linkki oli vastaus Kriswelin kyseenalaistukseen siitä, että minkäikäisille lapsille aletaan asioista puhumaan. Seuraava vastaus siihen, kuinka kaikki on hyvin mielestäsi, koska RSE toimii täydellisesti Briteissä eri kouluissa.
Eli kyseessä on reaktio siihen, että tuo äärioikeistohörhöjen järjestö meni hankkimaan kouluista tietoa, joissa oppilaat ovat menneet luottamuksellisesti puhumaan opettajilleen omasta sukupuolestaan ja peloistaan. Tämä järjestö sitten otti yhteyttä vanhempiin asiasta. Minkä pitäisi hirvittää ihan ketä tahansa, jolla on sielu. Siinä on syynsä, että oppilaat kysyvät asiasta joltain muulta kuin vanhemmiltaan. Oli se sitten pelko aikuisten reaktiosta tai jopa aito uhka väkivallasta.

Mitä tulee Rishi Sunakin kaltaiseen selkärangattomaan roskispaloon, hänen kantansa tiedetään: https://www.theguardian.com/politic...d-of-mocking-trans-people-in-joke-to-tory-mps
Eli nyt asian voi ohittaa koska Policy Exchange on roskaa, heidän tekemänsä tutkimus on roskaa ja pääministerin kannanotto hallituksen edustajana on roskaa, koska hän on äärivasemmistomedian mukaan pilkannut jotain toista kansanedustajaa.

Nykyaikaisen vastakkainasettelun malliin on hyvin vaikea löytää mediakentältä enää neutraalia toimijaa. Tätä kouluasiaa paljon helpommin lähestyttävä asia on tämä muunsukupuolisten osallistuminen naisten urheiluun. Jopa tätä vastustavat naisurheilijat, joita tämä asiaa koskee, teilataan aina armotta ties miksi äärivasemmistomedian puolesta. Todisteet puhuvat puolestaan, mutta silti äärivasemmisto puolustaa kantaansa viimeiseen asti vedoten siihen, että kaikki urheilijat ovat erilaisia joka tapauksessa jne.

Mutta turhaa tästäkin on enemmän jauhaa, koska jokainen asiasta vastaan- tai puolestapuhuja on aina äärijotain ja täten ei-validi. Ja koska mediat, jotka ovat vasemmalle kallellaan eivät näistä asioista kirjoita syystä tai toisesta, niin ei tässä asiassa päästä puusta pidemmälle.

Minun mielestäni erityisesti 3-vuotiaille ei pidä alkaa vielä kertomaan tällaisista asioista. Varmaan tuo Tavistockin 1000 oikeushaastetta riittää siihen todisteeksi, vaikka puhutaan paljon vanhemmista lapsista. Olisihan nyt tuonikäisten jo pitänyt tietää, että mihin sukupuoleen tuntevat kuuluvansa, mutta eivät ilmeisesti tienneet.
 
Kuten sanoin, olisi pitänyt kaivaa enemmän tietoa lähteestä. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, ettei tällaisia uutisia löydä kovin helposti valtamedian sivustoilta itsestäänselvistä syistä. Kuten ei löydy tehtyjä tutkimuksiakaan.

Niin, aikaisempi linkki oli vastaus Kriswelin kyseenalaistukseen siitä, että minkäikäisille lapsille aletaan asioista puhumaan. Seuraava vastaus siihen, kuinka kaikki on hyvin mielestäsi, koska RSE toimii täydellisesti Briteissä eri kouluissa.



Eli nyt asian voi ohittaa koska Policy Exchange on roskaa, heidän tekemänsä tutkimus on roskaa ja pääministerin kannanotto hallituksen edustajana on roskaa, koska hän on äärivasemmistomedian mukaan pilkannut jotain toista kansanedustajaa.

Nykyaikaisen vastakkainasettelun malliin on hyvin vaikea löytää mediakentältä enää neutraalia toimijaa. Tätä kouluasiaa paljon helpommin lähestyttävä asia on tämä muunsukupuolisten osallistuminen naisten urheiluun. Jopa tätä vastustavat naisurheilijat, joita tämä asiaa koskee, teilataan aina armotta ties miksi äärivasemmistomedian puolesta. Todisteet puhuvat puolestaan, mutta silti äärivasemmisto puolustaa kantaansa viimeiseen asti vedoten siihen, että kaikki urheilijat ovat erilaisia joka tapauksessa jne.

Mutta turhaa tästäkin on enemmän jauhaa, koska jokainen asiasta vastaan- tai puolestapuhuja on aina äärijotain ja täten ei-validi. Ja koska mediat, jotka ovat vasemmalle kallellaan eivät näistä asioista kirjoita syystä tai toisesta, niin ei tässä asiassa päästä puusta pidemmälle.

Minun mielestäni erityisesti 3-vuotiaille ei pidä alkaa vielä kertomaan tällaisista asioista. Varmaan tuo Tavistockin 1000 oikeushaastetta riittää siihen todisteeksi, vaikka puhutaan paljon vanhemmista lapsista. Olisihan nyt tuonikäisten jo pitänyt tietää, että mihin sukupuoleen tuntevat kuuluvansa, mutta eivät ilmeisesti tienneet.
Jos asiasta ei löydä tutkimuksia tai uutisia muista lähteistä kuin äärioikeistolta, niin eiköhän se kerro jo kaiken oleellisen.

Ja jälleen kerran, missään ei sanota, että 3 vuotiaille on tuollaista opetettu. Se on tuota tunteisiin vetoavaa öyhötystä, johon oikeistolaismedia perustaa möykkäämisensä. Kunhan saadaan joku ajattelemaan, että kauheaa, lapsille tuollaista, niin voidaan ohittaa kaikki logiikka ja fakta sen voimalla.
 
En mä nyt etuoikeuksista puhumistakaan huonona asiana pidä. Ihan hyvä sen avulla kasvattaa ymmärrystä siitä, että osalla on hyvin erilaiset lähtökohdat elämään ja kasvattaa näin ymmärrystä toisia kohtaan ja empatiakykyä. Mutta en minäkään kyllä jaksa uskoa että etuoikeuksista puhuminen aiheuttaisi väitetyn kommentin lapselta tai sitten tuo keskustelu on kyllä hoidettu päin mäntyä kun saavutettu tavoite on päinvastainen mitä etuoikeuksista keskustellessa yleensä halutaan.

Itse ainakin tiedosta että olen hyvin etuoikeutettu: olen valkoinen, syntynyt Suomessa, vanhempani ovat yhä yhdessä, lapsuudessa ei ollut työttömyyttä, olen suht terve, koulu oli minulle helppoa jne. Näiden asioiden tiedostaminen on tärkeää koska ymmärrän että kaikilla ei niin hyvät taustat ole. Vaikka olenkin itse mukavasti keskiluokkainen ja ok duunissa ja tehnyt paljon työtäkin sen eteen, niin nuo etuoikeuteni ovat myös auttaneet paljon tähän tilanteeseen pääsyssä. Erilaisista lähtökohdista lähtiessä voisin olla aivan eri tilanteessa elämässä. Ja siksi en todellakaan tuomitse ihmistä, jolla ei ole asiat yhtä hyvin hoidossa kuin mulla, enkä todellakaan haluaisi että esim työttömiä aletaan kurittaa nykyistä enempää.

Monelle nykyisen hallituspuolueen edustajallekin tekisi hyvää, jos heille olisi lapsina puhuttu koulussa etuoikeuksista.
Juuh, kyllähän näistä asioista puhuttiin silloinkin kun minä olin lapsi. Enkä ole kuullut että kenellekään olisi jäänyt traumoja asiasta. Meille myös kerrottiin jumalasta, taivaasta ja helvetistä. Samoin meille kerrottiin natseista, holokaustista, orjuudesta ja ydinsodasta. Harjoiteltiin pommisuojaan menoa jne. Nämä oli asioita jotka pani miettimään enemmän kuin mitkään puheet seksuaalisuudesta. Sukupuolivalistus aiheutti lähinnä punastelua ja tirskumista mutta unohtui samantien. Syyllisyyttä/syyllistämistä en silti muista kokeneeni enkä vieläkään osaa hävetä valkoista heterouttani. En myöskään koe kukaan vaatisi minua tuntemaan sellaista.
 
Ylös Bottom