nedruska
Well-Known Member
En mä nyt etuoikeuksista puhumistakaan huonona asiana pidä. Ihan hyvä sen avulla kasvattaa ymmärrystä siitä, että osalla on hyvin erilaiset lähtökohdat elämään ja kasvattaa näin ymmärrystä toisia kohtaan ja empatiakykyä. Mutta en minäkään kyllä jaksa uskoa että etuoikeuksista puhuminen aiheuttaisi väitetyn kommentin lapselta tai sitten tuo keskustelu on kyllä hoidettu päin mäntyä kun saavutettu tavoite on päinvastainen mitä etuoikeuksista keskustellessa yleensä halutaan.Mä vähän epäilen että alle 10 vuotiaat miettii tuollaisia, sanoi niille mitä tahansa. Mä en myöskään usko että edes Lontoossa opettajat puhuvat lapsille(varsinkaan tuon ikäisille) sukupuolenvaihdosta tai heidän etuoikeutetusta asemastaan.
Ihmisten oikeuksista yms. on voitu puhua mutta kerrotaanko siellä koulussa että pitää pyytää anteeksi etuoikeutettua asemaansa? Tai että poikien pitäisi vaihtaa sukupuolta? Epäilen.
Itse ainakin tiedosta että olen hyvin etuoikeutettu: olen valkoinen, syntynyt Suomessa, vanhempani ovat yhä yhdessä, lapsuudessa ei ollut työttömyyttä, olen suht terve, koulu oli minulle helppoa jne. Näiden asioiden tiedostaminen on tärkeää koska ymmärrän että kaikilla ei niin hyvät taustat ole. Vaikka olenkin itse mukavasti keskiluokkainen ja ok duunissa ja tehnyt paljon työtäkin sen eteen, niin nuo etuoikeuteni ovat myös auttaneet paljon tähän tilanteeseen pääsyssä. Erilaisista lähtökohdista lähtiessä voisin olla aivan eri tilanteessa elämässä. Ja siksi en todellakaan tuomitse ihmistä, jolla ei ole asiat yhtä hyvin hoidossa kuin mulla, enkä todellakaan haluaisi että esim työttömiä aletaan kurittaa nykyistä enempää.
Monelle nykyisen hallituspuolueen edustajallekin tekisi hyvää, jos heille olisi lapsina puhuttu koulussa etuoikeuksista.