Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..asia joka oikeasti on käsittääkseni pirun hankalaa, muistelen että top gearissa osaava jamppa yritti opettaa "ympyräradalla" powerslideä ns. normikuskille.. ei ollu helppoa :D

Pointti noissa lienee ollut se, että osaavissa käsissä hallittu powerslide on mahdollista kun se aiemmin ei ole ollut mahdollista. Ei niinkään että se onnistuu "nappia painamalla" jokaiselta pelaajalta.
 
Pointti noissa lienee ollut se, että osaavissa käsissä hallittu powerslide on mahdollista kun se aiemmin ei ole ollut mahdollista. Ei niinkään että se onnistuu "nappia painamalla" jokaiselta pelaajalta.

Juu ei se todellakaan onnistu jos ei tiedä miten se tapahtuu. Mutta prolossa se ei onnistunut juuri mitenkään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Konsolisimut on konsolisimuja, eli semi-simuja kuten joku jossain mainitsikin. :)
Varmaan näissä oleellisinta on se fiilis eikä tappokova realismi.. tuota äärirealismia näissä ei ole muuta kuin pelinkehittäjien puheissa.
:)

Varmaan juurikin näin. "Semi-simu" sopii kyllä mulle hyvin, sillä mulle autopeli-sanan painotus on lopulta vahvimmin osassa PELI.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Multiplattarivertailuistaan parhaiten tunnettu Lens Of Truth on julkaissut lyhyen Head2Head: Gran Turismo 5 vs. Forza 3 Analysis -artikkelinsa. Käsittelyssä on kolme eri osa-aluetta: grafiikat + vauriomallinnus, ruudunpäivitys ja latausajat.

Vaikka GT5:n vauriomallinnusta on aika paljon moitittu ja haukuttu, on se puhtaan tekniseltä kannalta realistisempi kuin Forza 3:n vastaava. Gran Turismossa autojen geometria aidosti muuttuu ns. Decal Tesselation -tekniikalla, kun taas Forzassa tyydytään lähinnä vaihtamaan tekstuuria.

Without going into too much detail, the idea behind this technique is to take a displacement map texture, project it onto geometry - just like a decal – and tessellate the geometry in real time so that the displaced geometry looks like physical damage to the vehicle. Plain and simple, mimicking realistic damage on the fly. On the flip side, Forza 3 simply swapped out decals and models which made collision between vehicles look rather dull compared to Gran Turismo 5.

Ruudunpäivityksessä Forza 3 nappaa pidemmän korren. Ensinnäkin se pysyy niin lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa, ettei muutamalla silloin tällöin pudonnella freimillä ole merkitystä. Repeilyäkin tapahtuu hyvin minimaalisesti. GT5:ssäkin 60 fps:n tavoitteeseen päästään aika hyvin, mutta tearing-prosentti on melko massiivinen: 22,04 %.

Latausaikoja ei sen kummemmin kelloteltu, vaan tyydyttiin toteamaan, että kummassakin pelissä ennen kisaa saa latausruutua katsella aika pitkään.

Conclusion: There’s no doubt that Gran Turismo 5 and Forza 3 are beautiful looking racing games, but quite honestly we were expecting a little more from Gran Turismo 5 in the performance department. Not only did Gran Turismo 5 constantly fall below the 60 FPS mark, there was quite a bit of noticeable screen tearing occurring throughout. While Gran Turismo 5 may have a slight visual advantage over Forza 3, our analyzer proves that Forza 3 out performed Gran Turismo 5 in almost every video we captured. Lets hope Sony releases a performance patch in the near future, but Sony please don’t make us wait too long…

Varsinaisia vertailukuvia ja videoita voi katsella lähdelinkistä.

Lähde: Lens Of Truth
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Se, miten paljon asiakaskunta on peliä odottanut vs realismi on kaksi eri asiaa. Jos olet nostanut odotukset liian korkeiksi, niin voit myös katsoa peiliin. Ollaanko rehellisiä tässä: Olisiko GT5 millään voinut lunastaa kaikki ne odotukset mitä siihen on vuosien varrella ladattu? Ei. Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei. Tältä pohjalta näitä forum-tekstejä on asteen helpompi tulkita. Kritiikki on kritiikkiä, mutta sitäkin pitää osata suhteuttaa todellisuuteen.
Se miten asiakaskunta on peliä odottanut heijastuu aika voimakkaasti myös siitä mitä pelintekijät ovat pelistään luvanneet. Myös sarjan edelliset osat antaa osviittaa, tässä tapauksessa erityisesti sarjan ensimmäinen osa.

En tiedä kehen viittaat vankalla "Forza3 fanikunnalla", mutta itsellä ainakin on kaapissa mm PS1, PS2 ja PS3 sekä monet GT-pelit niiden kylkiäisenä. Löytyy kyllä sitten myös ToCaa, Forzaa jne eri formaateille, katsonkin olevani pelaaja enkä fanipoika. Sinä sen sijaan heitit heti fanipoikakortin kehiin kun joku kritisoi peliä.

Pastesit myös tekstin jonka virheellisesti väitit olleen minun kirjoittamani, ilmoitan etten pidä sellaisesta ollenkaan. Ole siis jatkossa hyvin tarkka mitä sanoja pistät toisen kirjoittajan suuhun!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ruudunpäivityksessä Forza 3 nappaa pidemmän korren. Ensinnäkin se pysyy niin lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa, ettei muutamalla silloin tällöin pudonnella freimillä ole merkitystä.

Ymmärrettävää, sillä Forza pyörittää ruutuja alhaisemmalla resoluutiolla ja kevyemmällä reunanpehmennyksellä:

Gran Turismo 5 = 1280x720 (4xAA), 1280x1080 (QAA), 1280x720 (QAA) in 3D mode

Forza Motorsport 3 = 1280x720 (2xAA in-game, 4xAA replay & vehicle select)

List of Rendering Resolutions + basics on hardware scaling, MSAA, framebuffers - Beyond3D Forum
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pastesit myös tekstin jonka virheellisesti väitit olleen minun kirjoittamani, ilmoitan etten pidä sellaisesta ollenkaan. Ole siis jatkossa hyvin tarkka mitä sanoja pistät toisen kirjoittajan suuhun!

Nyt tipahdin. Siis meni joku "quote" väärälle henkilölle? Jos näin on käynyt, niin ollut täysin inhimillinen virhe. Pahoitteluni, jos näin on.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ainakaan tähän mennessä yhtään tuollaista mälliä ei ole tullut vastaan normaalissa kisatilanteessa, jossa nimenomaan ajettavuus olisi kärsinyt.

Juuri eilen pamautin jarrutuksessa edellä ajavan perään, vauhtia oli noin 80km/h. Auto alkoi savuamaan ja puoltamaan oikealle. Kierroksia oli enää kolme ja ajattelin selviäväni loppuun, autoni oli kuitenkin selvästi muita nopeampi ja olisin halutessani dominoinut kisaa ihan suvereenisti. Tylsistymistä vältellen olin jättäytynyt keskikastiin ja tästä syystä peräänajo. No, kotteroni ei kuitenkaan enää ollut kilpailukykyinen ja jäinkin letkan hännille vaikka ajoin ihan tosissani. Jouduin tekemään varikkopysähdyksen ja (ei kovinkaan realistisesti) autoni korjattiin entiselleen 10 sekunnissa ja palattuani radalle kirin muut kiinni ja vielä voitin.

Eivät nämä tilanteet kovi yleisiä ole, välillä on tullut ajettua kovemmassakin vauhdissa päin muita ja vahingot ovat olleet lievempiä. Vauriomallinnus siis toimii vähän oudosti.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Löysin tällaisen kommentin eräältä toiselta saitilta ja näin syväluotaavaa peliarvostelua haluaisin tulevaisuudessa saada lukea konsolifin-sivustoltakin:D

"Noniin näin pääsi käymään tällä kertaa, Forza tuntuu vievän kaikessa muussa paitsi grafiikassa. Mikä on toki ymmärrettävää kun toista peliä hiottiin 6 vuotta.

Itsekin olen hieman pettynyt uuden GT:n hyvyyden osittaisesta puuttumisesta, olisi nyt noin pitkällä kehitysajalla parempaakin odottanut. Toki en ole peliä vielä pelannut, enkä Forzaakaan, mutta näin kommenttien ja arvostelujen luennan jälkeen päättelin."
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Nyt tipahdin. Siis meni joku "quote" väärälle henkilölle? Jos näin on käynyt, niin ollut täysin inhimillinen virhe. Pahoitteluni, jos näin on.
OT:

Voit korjata niin Iplo on tyytyväinen. Viestin #354 viimeinen lainaus kuuluu "Jogille" eikä "iplolle". :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Itsekin olen hieman pettynyt uuden GT:n hyvyyden osittaisesta puuttumisesta, olisi nyt noin pitkällä kehitysajalla parempaakin odottanut. Toki en ole peliä vielä pelannut, enkä Forzaakaan, mutta näin kommenttien ja arvostelujen luennan jälkeen päättelin."
Olet pettynyt vaikket ole testannut peliä.. Hämmästyttävää tässä on se kuinka pelaajien* mietteet pelistä ovat paljon positiivisemmat, kuin arvostelijoiden.

*jotka omistavat pelin.

NowGamer syynäsi Forza 3:n ja GT5:n ominaisuudet.

The Cars
The winner: Gran Turismo 5

Graphics
The winner: Gran Turismo 5

Tracks
The winner: Gran Turismo 5

Racing Disciplines
The winner: Gran Turismo 5

Handling
The winner: Forza 3

Tuning
The winner: Forza 3

Online
The winner: Forza 3

Extras
The winner: Forza 3

Loading Times
The winner: Forza 3
The Winner
Feature for feature, it seems the winner is Forza 3, with more in-depth damage and tuning features that will be perfect for petrolheads around the world. Now, however, the two seem to cover their own bases, with Forza Motorsport covering all things mechanical, and Gran Turismo 5 simply celebrating the pure, unadulterated love of cars. The choice, it seems, is yours.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

NowGamer syynäsi Forza 3:n ja GT5:n ominaisuudet.

The Cars
The winner: Gran Turismo 5

Graphics
The winner: Gran Turismo 5

Tracks
The winner: Gran Turismo 5

Racing Disciplines
The winner: Gran Turismo 5

Handling
The winner: Forza 3

Tuning
The winner: Forza 3

Online
The winner: Forza 3

Extras
The winner: Forza 3

Loading Times
The winner: Forza 3


Aikkas osuva omasta mielestä. Onlineä en osaa viellä sanoa ,kun en ole päässyt viellä kokeilemaan ,mutta uskoisin Forssa3 voittavan.
Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...

Tämä(kin) osa-alue meni tiukille:
Forza 3 requires strategic timing to bypass your enemies safely, whereas Gran Turismo demands keen knowledge of braking spots as you approach a bend. It’s mostly a preferential vote, since the handling of both games is impeccably monitored.

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi ja nähtävästi moni muukin GT5-ketjun perusteella. Hienoa että PD petrasi etenkin tärkeimmällä osa-alueella reilusti, mutta eihän tämäkään riitä nykyajan pelaajille sillä olihan peli kehityksessä hirvittävät 5-6 vuotta. :rolleyes:
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...

Tuntuu tuo jakavan mielipiteitä, mikä tietysti kertoo että pohjautuu enemmän mielipiteisiin kuin "faktaan".

Olen nyt jonkin verran pelannut GT5:sta ja näin "arcade-tyyppinä" en kyllä löydä ajotuntuman puolesta mitään suuria eroja suuntaan tai toiseen. Forza 3:ssa homma sujui ja niin sujuu GT5:ssakin. Pelaan ihan padilla yms ja yleensä tyyliin "eka mutkassa kylkimyyryllä ohi letkasta ja sitten yritetään pysyä ykkösenä ja tiellä". ;) Eli en ole oikea henkilö arvioimaan peliä kunnon simuilun näkökulmasta. Mulle autopelit ovat hauskaa ja rentoa meininkiä, ei mitään totista vääntämistä. Autoista en muutenkaan tiedä mitään.

GT5:ssa tuntuu olevan tavallaan enemmän valinnanvaraa, pelattavaa ja aitoa kunnianhimoa (saavutus, jota mielestäni ei voi ohittaa vaikka kuinka GT-sarjaa vihaisi), mutta Forza 3:ssa menut, valikot yms on tehty varmaan asteen sujuvimmiksi - varsinkin sunnuntai-pelaajien näkökulmasta. Tässä ehkä eniten pistävät silmään nuo mahdolliset Japani vs US -erot pelisuunnittelijoiden näkökulmasta.

(Tämä sarjassa "puhdasta spekulointia" =>) Forza 3:ssa homma oli varmaan enemmän tiimityötä ja sitä kautta koko paketista saatiin "sujuva", kun taas Yamauchi on varmaan aika ylhäisessä yksinäisyydessään kun isoja päätöksiä tehdään (=mikä tavallaan voi tuoda tiettyä kankeutta yleiseen ilmeeseen - ja en nyt puhu itse kilvanajosta). Varsinkin tuo online näyttää, että F3:sen tiimi oli hyvin hajulla siitä millainen pelimaailma nykyään on, kun taas GT5:ssa ollaan vähän aliarvioiduttu online-puolen vetovoima (ja myös autojen maalailu ja kustomointi). Onneksi tuota online-puolta voi vielä säätää ja päivittää - niinhän homma menee lähes pelissä kuin pelissä.

Toisaalta taas GT-sarjan henki on aina ollut se, että sitä pelataan tunteja ja taas tunteja että peli täysin "avautuu" ja näyttää kaikki korttinsa, joten moni tekee varmaan liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä liian aikaisin. Negatiiviset jutut jylläävät turhankin voimakkaasti. Eivät ne valikotkaan nyt NIIN hitaita ole.

Kylmä totuus kuitenkin omalta kohdalta on se, että kyllästyin F3:seen varmaan about viikossa (vaikka kaverin kanssa sitä myöhemmin pariin otteeseen pelattiin) ja en usko että jaksan vääntää ylettömän kauan GT5:kaan.. GT5 tulee varmasti olemaan jatkossa SE vaihtoehto kun tiettyjä autopelejä haen, mutta ehkä kuitenkin pienemmissä palasissa. Nyt kuitenkin peli tuntuu vielä mukavan tuoreelta ja paljon on koluamatta. Tuo "koluaminen" ja uuden löytäminen tuntuu GT5:ssa olevan paremmalla tolalla kuin F3:ssa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Yksi juttu joka henkilökohtaisesti ärsyttää melkein jokaisessa autopelissä on se että niihin tungetaan mukaan ns. nopeimpia kilpa-autoja... siinä vaiheessa uraa kun alkaa "R" luokan asfaltti kisat tulemaan niin minulta loppuu mielenkiinto. Tässä vaiheessa autot eivät ole nautittavia ajaa, pieni virhe ja spinnaus, virhevaraa ei paljoa ole. Forzassakin näitä autoja on ihan liikaa. Mieluumin ajan autoilla jossa vois kehittyä "oikaisemaan" virheitäni kuin että kehittyisin täysin virheettömäksi :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tästä olen jogin kanssa aivan samaa mieltä, miksi joka peliin on tungettu niitä suihkukoneelta kuullostavia ohjuksia joiden tielläpysyminen on luojan lempeydestä kiinni. Ajoin muutaman kisan mclaren f1 stealthilla ja siitä oli ajonautinto kaukana vaikka voittoon ajoinkin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Gamereactorin grafiikkavertailu:

Gran Turismo 5 vs Forza 3 - Gamereactor Sverige

Näiden kuvien perusteella sanoisin, että Forza vie ratagrafiikoissa, kun taas GT5:ssa on paremman näköiset autot. GT5:n ratagrafiikoissa näyttää olevan suurta vaihtelua. Tietyt radat näyttävät oikein hyviltä kun taas toiset ovat melko kamalia. Esim Laguna Seca:

http://www.gamereactor.se/media/96/granturismo5_229641b.jpg
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Itselleni tärkein osa-alue autopeleissä on online osio. Ja siinähän Forza vie 100-0.
GT5:ssä ei voi ajaa muutakuin yksittäisiä kisoja. Forzassa on laaja valikoima erilaisia kisamuotoja.
Toinen tärkeä osa-alue on kustomointi. Siinäkin Forza vie 100-0.

Ainoa missä GT5 vie, niin grafiikka...ja sehän se on se tärkein? No ei...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ainoa missä GT5 vie, niin grafiikka...ja sehän se on se tärkein? No ei...

Ajotuntuma on tärkein. Siinä forzaa ei viitti ees samassa lauseessa puhua, kokoajan jotain apua päällä, vaikka kaik ois off asennossa. Autojen käyttäytyminen fysiikanlakien mukaan muutenkin.

Sen sijaan autojen kustomointi, tärkeääkö? Ei tod.

Onlinessa tärkeintä on nimenomaan yksittäiset kisat, ja kisojen tallentamiset, ja se että pääsee katsomaan kisoja myös muut kuin radalla olijat. Sen jälkeen kunnon porukalla sarjat pystyyn..se on tärkeintä, ja se löytyy.
 
Ylös Bottom