Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kaikki ruumiinosat toki kelpasivat teoriassa (obviosly!), mutta tarkoitinkin sitä, millä tekniikalla peli ylipäätään suostui rekisteroimään kunnolla. Tässä tapauksessa täytyi heilauttaa päätä, jotta tuloksia saatiin tasaisesti.
EyeToy oli valitettavan herkkä valaistusolosuhteille, mutta meikun opiskelijaboksissa useammatkin bilesessiot vedettiin EyeToyn voimin, ja aina homma toimi niin kuin pitikin. (Erityisesti se Mirror Time -minipeli nyrjäytti aivot, etenkin mitä enemmän porukka oli juonut muutakin kuin limsaa.)

Mutta minusta Nisu ei vihjaile tekniikan olevan EyeToyn tasolla, vaan ainoastaan kertoo sen, että tähän asti nähdyt demotukset ovat suurimmaksi osaksi olleet myös pelkällä weppikameralla toteuttavissa.

Kinectissä on paljon hienoja ja aivan ennennäkemättömiä ominaisuuksia, mutta niitä ei ole juurikaan esitelty. Minuakin teknisesti orientoituna heppuna kiinnostaa nähdä nimenomaan jotain selkeästi uudenlaista juttua, mihin ei mikään kameraan perustuva konsolipeli ole aiemmin pystynyt.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

EyeToy oli valitettavan herkkä valaistusolosuhteille, mutta meikun opiskelijaboksissa useammatkin bilesessiot vedettiin EyeToyn voimin, ja aina homma toimi niin kuin pitikin. (Erityisesti se Mirror Time -minipeli nyrjäytti aivot, etenkin mitä enemmän porukka oli juonut muutakin kuin limsaa.)
Enpä sitten tuosta tiedä, melko valoisassa paikassahan kameraa tuli testailtua. Kyllähän vehje oli siltikin tuohon aikaan melkoisen vakuuttava.

Mutta minusta Nisu ei vihjaile tekniikan olevan EyeToyn tasolla, vaan ainoastaan kertoo sen, että tähän asti nähdyt demotukset ovat suurimmaksi osaksi olleet myös pelkällä weppikameralla toteuttavissa.
Eikö tämäkin ole väärin todettu? Miltei kaikki pelit käyttävät juurikin kehontunnistusta, joka siis tunnistaa kehon omana entiteettinään eikä vain tietyn muotoisena oliona. Tähän ei taas pelkkä webcam pysty, vaikka miten tohtisi. Toisin sanottuna, pelkällä webbikameralla ei voi mitenkään siirtää esimerkiksi omaa liikettään avatarin liikkeeksi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Karpaasi, ihan valideja pointteja, profaanisesta ulosannista huolimatta. Näistä ei kuitenkaan ollut tällä kertaa kyse, vaan puhtaasti tekniikasta.

Joo, katsos en näe tarpeelliseksi päteä ja pönkittää egoani konsolifoorumilla käyttämällä hienoja sivistyssanoja, höpöttämällä filosofiasta tai arvostelemalla toisten jäsenten ulosantia. Olet väärässä, tässäkään keskustelussa ei ole ollut puhtaasti tekniikasta, koska esimerkiksi tuossa aiemmin joku jo valitti siitä, miten Nisupulla nyt sitten jaksaa innostua heilumisesta, tai miten RE5:n kiinnostaa kapulaa käyttäen, kun Wiilla tämä tehtiin aiemmin jo RE4:n kanssa...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Joo, katsos en näe tarpeelliseksi päteä ja pönkittää egoani konsolifoorumilla käyttämällä hienoja sivistyssanoja, höpöttämällä filosofiasta tai arvostelemalla toisten jäsenten ulosantia.
Olen toki hyvin imarreltu, että olet seurannut tekemisiäni näinkin tarkasti.

Olet väärässä, tässäkään keskustelussa ei ole ollut puhtaasti tekniikasta, koska esimerkiksi tuossa aiemmin joku jo valitti siitä, miten Nisupulla nyt sitten jaksaa innostua heilumisesta, tai miten RE5:n kiinnostaa kapulaa käyttäen, kun Wiilla tämä tehtiin aiemmin jo RE4:n kanssa...

Tässä keskustelussahan oli juuri kyse tekniikasta, pääteesinä se, miten Kinectin tekniikan samankaltaisuus EyeToyhyn ärsyttää, mutta Moven Wiihin ei.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toisin sanottuna, pelkällä webbikameralla ei voi mitenkään siirtää esimerkiksi omaa liikettään avatarin liikkeeksi.
Tuo on toki totta. En nyt lonkalta muista, oliko kaikissa esittellyissä Kinect-peleissä nimenomaan avatar projisoituna ruudulla, vai mitä niissä oli. Mutta vaikka teknologia onkin hienostuneempaa, olisi suuren osan noista nähdyistä voinut todenäköisesti toteuttaa (hieman karkeammin toki) myös esim. EyeToylla.

Siis mitä yritän sanoa on se, että vaikka Kinectin taustalla tekno on uutta ja kyvykästä, eivät esitellyt demot ole tuoneet lähellekään esiin laitteen potentiaalia. Sen vuoksi joillekin ihmisille tulee sellainen olo, että tässä on vain EyeToy-tasoisia minipelejä hiukan hienommalla ulkoasulla.

PS. Kyllä minua ihan lievästi ärsyttää, että Movea verrataan Wiimoteen ja toisinpäin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siis mitä yritän sanoa on se, että vaikka Kinectin taustalla tekno on uutta ja kyvykästä, eivät esitellyt demot ole tuoneet lähellekään esiin laitteen potentiaalia. Sen vuoksi joillekin ihmisille tulee sellainen olo, että tässä on vain EyeToy-tasoisia minipelejä hiukan hienommalla ulkoasulla.

Ehdottomasti samaa mieltä. Tästä syystä nostinkin äläkän tuon shown aikana, kun kaikki se potentiaali haaskattiin ihan hirveään plagiointiin ja mielikuvituksettomuuteen. Kinect Sports varsinkin nosti verenpainetta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinecticin merkittävin ero PS:n Eye:n on kuitenkin sen stereoskooppisuus. Hahmo tunnistetaan täysin kolmiulotteisesti ja siitä voidaan mallintaa sitten vastine peliin. Tämä ei yksinkertaisesti olisi mahdollista normaalilla kameralla.


Sitten hieman Wii Remoten ja Moven vertailua. Näiden kohdallahan konsepti käytännön tasolla on hyvin sama. Ohjaus perustuu liikkeeseen kolmiulotteisessa tilassa ja ohjaimella voi myös osoittaa ruutuun. Teknisesti nämä on kuitenkin toteutettu hyvinkin eri tavoilla. Wii Remote motion plussan kanssa hoitaa kiihtyvyyssensoreilla normaalin liikkeentunnistuksen kohtuu hyvin. Moven kohdalla pleikkarin kamera seuraa hohtavaa palloa ja gyro- ja kiihtyvyyssensorit hoitavat loput; tällä osa-alueella Move pärjääkin varmasti oikein hyvin Wii Remotelle. Yksi asia on kuitenkin laitteen julkistuksesta lähtien mietityttänyt: miten ihmeessä Moven tähtäys voisi ikinä olla yhtä tarkkaa kuin Wii Remoten IR -sensoripohjainen osoitustunnistus. Pleikkarin kamera varmasti seuraa tarkasti missä kohtaa ohjaimen hohtava pallo on kolmiulotteisessa tilassa, mutta tähtäin ruudulla ei varmastikkaan kovin sulavasti liiku (varsinkaan silloin jos joudutaan esim gyroihin turvautumaan) jos ohjainta ainoastaan kääntää. Oikeasti toimivaa osoitusohjausta voisi verrata taskulampulla tai kynälaserilla osoittamiseen. Tämä on ehdoton edellytys esim fps -peleihin.

Ehkä joku voisi valaista allekirjoittanutta miten tuo osoittaminen on teknisesti hoidettu Movella. Ei kyllä vakuuta, jos aito ohjaimella osoittaminen ei onnistu.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta minusta Nisu ei vihjaile tekniikan olevan EyeToyn tasolla, vaan ainoastaan kertoo sen, että tähän asti nähdyt demotukset ovat suurimmaksi osaksi olleet myös pelkällä weppikameralla toteuttavissa.

Kinectissä on paljon hienoja ja aivan ennennäkemättömiä ominaisuuksia, mutta niitä ei ole juurikaan esitelty. Minuakin teknisesti orientoituna heppuna kiinnostaa nähdä nimenomaan jotain selkeästi uudenlaista juttua, mihin ei mikään kameraan perustuva konsolipeli ole aiemmin pystynyt.

Niitä ei ole esitelty vai niitä ei ole huomattu? ;)

Ja toteutettavissa pelkällä weppikameralla...ok :rolleyes:

Pari kohtaa Kinect-demoista, joiden toteuttaminen voisi olla varsin haasteellista mille vaan webbikameralle:

Kinectimals > YouTube - Kinect for Xbox 360 - Kinectimals
- tietääkseni 2D-kameralla ei pysty tunnistamaan pelaajan kättä kun se on kropan edessä? Kissaa kutittaessa varsin hyödyllinen ominaisuus...

Kinect Sports > YouTube - Kinect Sports Trailer
- keilaradalla liikkuminen eteen, taakse ja sivuille
- keilapallon voi heittää jalkojen välistä, pään päältä tai työntää kuulana - kaikissa liike kohti sensoria, tuskin toimii kameralla...keilapalloon voi pistää myös spinniä.
- juoksemisen jäljittäminen kameralla ei taida toimia kovinkaan tarkasti weballa?

Kinect Joy RIde > YouTube - Kinect Joyride E3 2010 Trailer
- auton ohjaaminen käsillä kropan edessä
- boostin laittaminen päälle (kädet omaan kroppaan kiinni ja takaisin työntäminen, kropan edessä tietenkin)
- trickit ilmassa (esim. 360 asteen kääntyminen), jäljittääkö kamera?

Kinect Adventures > YouTube - Kinect Adventures E3 2010 Trailer
- liikkuminen ja toimiminen (potkiminen/lyöminen/huitominen) syvyyssuunnassa

Your Shape: Fitness Evolved > YouTube - Xbox 360 Kinect - Your Shape Fitness Evolved
- tämä menee jo todellisen kunto-ohjelman piiriin eikä ole pelkästään peli (omasta mielestäni) - suurin osa toiminnoista vaatii tarkkaa liikkeen ja vartalon tunnistamista syvyys- ja leveyssuunnassa, ei varmasti toimi weballa.

Dance Central > YouTube - Dance Central Demo - IGN Live E3 2010
- sama kuin edellisessä, mutta tanssiliikkeillä.

Nuo ominaisuudet tulivat ensimmäisenä mieleen. KInectissäkin on web-kamera kyllä, mutta vartalon ja raajojen tunnistamiseen se käyttää huomattavasti tarkempaa syvyysanturia infrapuna-tekniikalla. Jos tuota vertaa eyetoyhin tai muuhun webbikameraan toimivuuden kannalta, eikä eroa huomaa nähtyään demoja/pelejä, ehkä katsoja ei niitä ikinä huomaakaan...jos vaikka 3D-lasit tai muut vastaavat ovat unohtuneet silmään ;)

Lisäyksenä vielä, että olen kokeillut Kinectiä (Sports, Adventures, Joy Ride ja Kinectimals) ja se tunnisti tekemiseni tarkasti - leveys- ja syvyyssuunnassa. Hiki tuli myös parissa noissa, mutta näillä kiloilla ja hampurilaisten syömisillä se taitaa olla ihan hyvä asia vaan :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pari kohtaa Kinect-demoista, joiden toteuttaminen voisi olla varsin haasteellista mille vaan webbikameralle:
Kiitos hyvin havainnollistavista esimerkeistä. Nyt kun asiat listaa tuolla tavalla, on erot on paljon helpompi huomata (ja ymmärtää, että kaikki temput eivät todellakaan ole pelkällä perinteisellä kameraohjaimella toteuttavissa).

Kun noihin asioihin kiinnitti huomiota ja katsoi videot uudesta näkökulmasta, ainoastaan Kinect Adventures näytti siltä, että se olisi mahdollista yksinkertaisemmallakin teknologialla (lukuun ottamatta juuri tuota syvyysaspektia). Toki muutkin olisivat olleet jossain määrin mahdollisia, mutta reippaasti yksinkertaistettuna (esim. otuksen kutitus kai toimii EyePetissä jossain määrin).

Oikeastaan tässä tullaan suoraan applemaiseen ajatusmaailmaan; tarpeeksi hienostunut teknologia vaikuttaa äärettömän yksinkertaiselta ja intuitiiviselta, mutta siellä taustalla on todellisuudessa paljon monimutkaisia asioita. Ja juuri ne pienet erot erottavat kilpailevista tekniikoista.

...jos vaikka 3D-lasit tai muut vastaavat ovat unohtuneet silmään ;)
Oooooh, buuuuuuuuuuurn! :)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jos tuota vertaa eyetoyhin tai muuhun webbikameraan toimivuuden kannalta, eikä eroa huomaa nähtyään demoja/pelejä, ehkä katsoja ei niitä ikinä huomaakaan...jos vaikka 3D-lasit tai muut vastaavat ovat unohtuneet silmään ;)

Tämä heitto osui niin oikeaan osoitteeseen, ettet uskokaan. :D Vielä kun jaksaisi kaivaa tilannetta valottavan kuvan TT-2k:sta Sony-lasien kera...

Mutta onko Killillä mitään sanomista tuosta istuaaltaan pelaamisesta liiketunnistuksella?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä joku voisi valaista allekirjoittanutta miten tuo osoittaminen on teknisesti hoidettu Movella. Ei kyllä vakuuta, jos aito ohjaimella osoittaminen ei onnistu.

En kyllä ymmärrä? Movehan tietää osoittimen tarkan sijainnin koko ajan (myös eteen-taakse) ja Wii vain verrattuna edelliseen positioon.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En kyllä ymmärrä? Movehan tietää osoittimen tarkan sijainnin koko ajan (myös eteen-taakse) ja Wii vain verrattuna edelliseen positioon.
En tiedä luitko viestini, mutta tarkoitin nimenomaan ohjaimella osoittamista. Kuten sanoin tietää pleikkari Moven hohtavan pallon sijainnin varmasti erittäin tarkasti, mutta miten sen mihin sillä osoitetaan. Taas taskulamppu, laserkynä -vertaus.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tällästä jo kombinaatiolla Wii + MotionPlus:

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuossa tapauksessa tähtääminen tapahtuu ohjainta liikuttamalla vaaka ja pystyakselissa. Edelleen kyse ei ole ohjaimella osoittamisesta.

Ehkä tämä asia vaatii hiema kokemusta Wii -pelaamisesta niin ymmärtää mistä on kyse.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En nyt muista enää mutta oliko Moven tattiohjaimessa myös nämä liikkeentunnistin härdellit, tuo Nisun rynnäkkökilpi idea ei muuten toimi ainakaan Movessa (ainakaan että eläytyisi sen pitämiseen) ja Kinectillä taas padin laskeminen viereen jotta kädellä sitä pitäisi päällä ei tule toimimaan.

Miten on muuten taistelupelien ystävät haaveilleet liiketunnistimien käytöstä? Kinectillähän ei pysty kävelee tai kääntyy ilman ohjausta vai onko sille jokin hyvä idea toteutettu mutta Movella ei ehkä saa aivan niin tarkkoja käsi ja (varsinkin) jalka liikkeitä peliin mukaan.

Jos jokin tekisi Kinectistä parhaimman liiketunnistus systeemin niin se vaatisi mielestäni jonkin tatti ohjauksen kuten Movessa mutta kamerahan seuraa niitä Moven ohjaimia eikä pelaajaa eiks je?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yksi asia on kuitenkin laitteen julkistuksesta lähtien mietityttänyt: miten ihmeessä Moven tähtäys voisi ikinä olla yhtä tarkkaa kuin Wii Remoten IR -sensoripohjainen osoitustunnistus. Pleikkarin kamera varmasti seuraa tarkasti missä kohtaa ohjaimen hohtava pallo on kolmiulotteisessa tilassa, mutta tähtäin ruudulla ei varmastikkaan kovin sulavasti liiku (varsinkaan silloin jos joudutaan esim gyroihin turvautumaan) jos ohjainta ainoastaan kääntää. Oikeasti toimivaa osoitusohjausta voisi verrata taskulampulla tai kynälaserilla osoittamiseen. Tämä on ehdoton edellytys esim fps -peleihin.

Minä olen pähkäillyt tuota samaa myös, ja kysäisinkin tässä ketjussa aiemmin. Kukaan ei ole vielä osannut valaista minua miten tuo toimii Movella.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En nyt muista enää mutta oliko Moven tattiohjaimessa myös nämä liikkeentunnistin härdellit...
Navi-ohjaimessa on samat liikesensorit kuin Movessakin, mutta 3D-paikannusta siinä ei ole, koska kamera ei seuraa Navia millään lailla. Käytännössä Navi tietää vain asentonsa ja liikkeen suunnan. Ohjaimen vetäminen "kilveksi" pelaajan eteen on periaatteessa vain pelkkää eläytymistä. Yhtä hyvin sitä voisi pitää käsi suorana sivulla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

4) Wiilla oli aikoinaan todella suppea pelivalikoima laatupelien suhteen, eikä heiluttelukaan aina kovin hauskaa ja innovatiivista ollut. Ei kai tälläkään foorumilla ilman syytä olisi ollut ketjua "Wii ja sen surkea pelivalikoima"

Fanipoikien aivopierut eivät tee niiden väitteistä totuuksia, vaikka ne olisi kirjoitettu jopa ihan oman ketjunsa muotoon. Kertoi lähinnä foorumin faneista nuo väitteet. Toki jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä, mutta kuten varmasti olet huomannut, tuossa ketjussa on jo miljoonia kertoja todistettu Wiin pelivalikoiman olevan sopiva monille. Myös tänne on konsolin tarjonta maistunut, niin tuolloin kuin varsinkin nykyään, kun Wiistä on tulossa uusien JRPG-jättiläisten ansiosta ykkösalusta.

Mutta minusta Nisu ei vihjaile tekniikan olevan EyeToyn tasolla, vaan ainoastaan kertoo sen, että tähän asti nähdyt demotukset ovat suurimmaksi osaksi olleet myös pelkällä weppikameralla toteuttavissa.

Nisu kyllä jo kertoikin vihjailleensa oman näkemyksenä mukaan Kinectin olevan jatkumoa EyeToylle. Eli samaan tapaan kuin Move on Wiimotelle monen muun näkemyksen mukaan.

PS. Kyllä minua ihan lievästi ärsyttää, että Movea verrataan Wiimoteen ja toisinpäin.

Miksi? Enemmän Kinectin rinnastaminen johonkin EyeToyhin ainakin täällä ärsyttää, tällä väitteellä kun ei ole mitään perää. Kinect ei kokonaisvaltaisuudessaan ole todellakaan mikään nettikamera ja sen rinnastaminen sellaiseen on puhdasta järjettömyyttä (tai provoilua).

Ehkä tämä asia vaatii hiema kokemusta Wii -pelaamisesta niin ymmärtää mistä on kyse.

Erittäin hyvin kiteytetty. Monestakin asiasta on huomannut, että ei täällä tunnu kyllä olevan kovinkaan paljoa tietoa siitä Wiistä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Miksi? Enemmän Kinectin rinnastaminen johonkin EyeToyhin ainakin täällä ärsyttää, tällä väitteellä kun ei ole mitään perää. Kinect ei kokonaisvaltaisuudessaan ole todellakaan mikään nettikamera ja sen rinnastaminen sellaiseen on puhdasta järjettömyyttä (tai provoilua).

Eniten kyllä ärsyttää fyysisen ohjaimen vertaaminen sellaiseen mihin ei tarvitse pitää käsissä/muussa ruumiissa mitään ohjatakseen.

Jos tälläisen kuvan saa tilasta toteutettua Eyetoylla (webcamilla), niin todisteita kiitos:

Kinect: The company behind the tech explains how it works


Mutta unelmayhdistelmähän olisi Kinect + Wiimote/Move.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä, teetko tämän tahallasi, mutta kirjoitat Kinectin nimen väärin. Se on siis Kinect. Microsoftin mukaan nimi on yhdistelmä sanoista Connect ja Kinetic. Luonnollisesti Kineticin ja Kinectin sekoittaa helposti keskenään ja tätä näkee muuallakin.

Mainoslauseeksi "Xbox 360 - Kinecting people"?
 
Ylös Bottom