Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Mikäs ristiriita noissa nyt on muka? Grafiikan selkeys ja ilmeikkyys ja innostavuus selkeitä plussia peleissä minulle. Ja vastaavasti koen, että sellaiset suttuiset, harmaat ja tummat grafiikat ovat yleensä turnoffeja (eli nimenomaan asioita, joita en voi sietää) peleissä. Kerrotko vielä miten nämä asiat ovat ristiriidassa keskenään? Vai ymmärsitkö nyt jotain aivan väärin tekstistäni? Ikävää sinulta sinänsä kutsua minua trolliksi, kun ihan vaan omista näkemyksistäni peleistä tässä rehellisesti ja avoimesti kirjoitan.

En nyt ehkä ala tästä enempää vääntämään. Aiemmin tässä ketjussa jo kerroin jotain yksityiskohtaisempia esimerkkejä asioista, jotka olivat erityisesti ärsyttäneet. Sinänsä toki hyvä, että pelistä olette monet tykänneet, ja toki hyvä, että suomalaispeli menestyy. Harmi vain, että peli ei itselleni ole lunastanut kieltämättä kovia odotuksiani. Silloin joskus ehkä petyn enemmänkin kuin olisi tarpeen. Voi olla, että pieni tauko nyt pelistä, muiden pelien pelaaminen välissä, ja odotusten sekä ajatusten uudelleenkalibrointi auttavat vielä saamaan pelistä enemmän irti, kuin alkupuolen osalta nyt sain - tai sitten ei. Saapa nähdä. Mutta sen verran paljon porukka nyt tuntuu pelistä nauttivan, että en viitsi itsekään negatiivisuutta kylvää enempää peliin liityen. Jatkan toki vielä jossain vaiheessa peliä eteenpäin, ja toivottavasti saan siinä vaiheessa siitä enemmän irti. Joskus on toki niinkin minulla käynyt joissain peleissä pettymyksiä täynnä olleen alun jälkeen.

Sen voisin vielä todeta, että parhaat tarinat ovat mielestäni sellaisia, että niissä on pelaajan valinnoillakin jotain merkitystä. Siinä mielessä Bethesdan pelien tarinat ovat minulle toimineet. Lisäksi mieleen ovat jääneet erityisesti sykähdyttävyyden takia Life Is Strange, sen prequel Before the Storm sekä miksei myös Life is Strange 2, vaikkei noiden edellisten tasolle noussutkaan. Myös ensimmäisten Assassins Creedien tarinat ja kerronta toimivat erittäin hyvin, ja mikseivät useimpien sen jälkeenkin, mutta noissa erityisen hyvin kuitenkin. AC2 on tuon osalta melkeinpä parasta tuossa pelisarjassa. AC-peleissä on mielestäni varsin luontevia, karismaattisia ja järkevästi asioita pohtivia hahmoja ja sellaiset oudot ja itselleni väärällä tavalla tökeröt hahmot ja juonenkulut loistavat poissaolollaan. Far Crysta on sitten sellaisia saattanut löytyä enemmän, vaikka siitäkin pelisarjasta olen yleensä aika paljon pitänyt.
Se oiskin mielenkiintoista jos kauhupelissä olisi muut kuin tummat grafiikat
 
Se oiskin mielenkiintoista jos kauhupelissä olisi muut kuin tummat grafiikat
No sanotaan näin, että kauhupelin voi tehdä tylsän näköiseksi, jos tekee sen kovin harmaaksi ja värittömäksi. En silti väittänyt juuri tässä asiassa Alan Wake 2:ssa kuitenkaan olevan ongelmaa. Vähän tuntuu siltä, että tässä nyt halutaan ehdoin tahdoin joidenkin toimesta ymmärtää kirjoittamaani väärin. Tuo listanihan oli ylipäätään pelejä koskeva, ei mitenkään pelkästään kauhupeleihin liittyvä. Pätee toki kauhupeleihinkin (ainakin suurelta osin) siitä huolimatta.

Esim. Resident Evileissä käytetään hyvin värejä, on harvoin ihan sellaista varsinaista pimeää, tai ainakaan jatkuvasti. Värejäkin voi siis kauhupeleissäkin käyttää ja grafiikka voi olla ilmeikästä. Kauhupelikin voidaan pilata tekemällä pilkkopimeäksi lähes jatkuvasti ja niin tummaksi, että ei meinaa saada selvää mitä missäkin on. Halpahintaisesti rakennettua kauhua sellainen, ja lähinnä ärsyttää, kun alkaa olla heikkoa pelattavuuden osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin muistelen että esim R4 ei mikään väriloiste ollut vaan ruskea ja muu väri veteli aika pitkälti.

Ja pimeä oli myös silloin kun sen tarve.

Mutta toiset tykkää ja toiset ei.
 
Itse ainakin muistelen että esim R4 ei mikään väriloiste ollut vaan ruskea ja muu väri veteli aika pitkälti.

Ja pimeä oli myös silloin kun sen tarve.

Mutta toiset tykkää ja toiset ei.
No, itse koin kyllä RE4:n varsin värikylläiseksi (siis ainakin kauhupelille asiallisella tavalla), ja grafiikka oli siinä erityisen ilmeikästä. Näin on tosiaan mielestäni ollut kaikkien muidenkin RE-pelien suhteen. No ok, seiskassa oli kyllä varsin pimeää ja vaikeaa usein erottaa erinäisiä juttuja, ja se alkoikin tuossa pelissä ärsyttää ajoittain. Hienosti tehty peli se oli siitä huolimatta.
 
Näistä uusista respoista itse muistan näin.
Re2 remake: hyvinkin pimeää paikoin mutta värien käyttö ilmeikästä esim punainen esine ei ole haalea vaan vahva.
Re3 remake: värien käyttö vahvaa. Kaupungissa loisti ties mitä kaikkea
Re4 remake: kylässä aika tasapaksua samoin kuin linnassa ja itseasiassa koko pelissä. Mutta se toimi mun mielestä.
Eihän nää mitään hirveän värillisejä pelejä ole kuitenkaan mutta ei niiden pidäkään olla. Ajaa asian oikein kivasti. Nyt kun työn alla Horizon Burning shores niin siinä vasta väriä piisaakin. Veikkaan että Ippe haki tuossa sellaista mitä nähtiin PS3/Xbox360 aikoina. Siitä taisi ihan mediakin kirjoittaa miten pelit on harmaita/ruskeita ja niinhän osa olikin. Ettei nyt mene ihan ohi aiheen niin itse en ole saanut vielä Alan Wakea hankittua koska kuulun niihin keräilijöihin jotka epätoivoisesti odottaa fyysistä :) Ei sitä varmaan edes tule mutta mulla on hyvin aikaa odotella edes aleja koska backlogia löytyy jopa vähän liikaakin.
 
Must se ykkönen oli ihan surkea mut tämä kiinnostaa silti todella paljon. Myös Control jäi heti alkutekijöihin kesken. Just vedin Max Payne 3 läpi ja innolla odotan 1 ja 2 remakea.
 
Eilen tuli pelattua kyseinen peli läpi, en oikein tiedä mitä mieltä oon. Sagan osuuksista tykkäsin ja jos koko pelin ois voinut pelkästään sillä pelata läpi niin arvosana olis 9. Mutta ne Alan Waken pätkät, ne ei oikein iskenyt itselle ja näin ollen annan pelin arvosanaksi 7½.
 
Mä en oo vielä Alan Wake kagost pelannut nii vaikee sanoo siihen mielipidettä, mut ehkä hieman vaikeeta tehää mitään värikästä/valoisaa kauhupeliä jossa ideana on kauhu ja pelko. Tämä ehkä huono esimerkki mut äkkiseltään tulee mieleen The Last Of Us, noh se oli ehkä enemmän selvitymispeli mut oli siinä kauhuaki siinä oli välillä kuumottavia hetkiä vaikka taivaalla oli aurinko, sekä The Division (ykkönen) luminen New York ja ruumiskasoja jne, siinä keinona sitten valoja ja pimeyttä hyvin sekoitettuna.

Ohan ne semmoset halpamaiset pimeydet missä ei tyyliin näe mitään ja ainoa valonlähde on sit taskulamppu tai kynttilä mikälie, halpamaiset jumpscaret puhumattakaan. Ite oon varsinkin kauhuleffojen osalta jo sen verran veteraani, koska rakastan kyseistä genree, on jo niin tietoinen "joo nyt tulee jumpscare" jne, käytetään voimakkaita ensin hyvin hiljaista musiikkia tai ei mitään joka sit yhtäkkiä yltyy kovaksi rääkymiseksi/ "huh tämä olikin vain kissa" katsoja rauhottuu ja seuraavaksi katsoja olettaa no se on varmaa kissa mut sit tuleekin mörkö" tai et hahmo katsoo peiliin, kumartaa pesee naamaa, sit nousee ja takana näkyy mörkö, hui en ois arvannut. Peleissä käytetään monesti näitä samoja kikkoja.

Meni vähän ooteeks mut lupaan ei tuu tavaks.
 
Laittakaapas tänne sitten infoa, jos huomaatte Twitterissä jotakin tietoa uusista päivityksistä ja niiden aikatauluista.
 
6h takana, pärisee. Onhan tämä aivan käsittämättömän kova. Ei täydellinen, mutta aivan törkeän hyvä näin alkuun. Alanin eka osuus vasta alussa, joten siitä en osaa sanoa enempää, mutta onpahan yllättänyt. Ei ole varmaan mikään peli alkanut yhtä kiinnostavasti heti ensisekunneista lähtien ja oli varsin vaikuttava aloitus myös. Muutaman kerran mennyt kylmiä väreitä näin AW:sta ja muistakin Remedyn peleistä suuresti nauttivalla.

Peli on kyllä todella nätti, valaistus, tunnelma, musat.. tosi jees. Tarina vaikuttaa loistavalta ja ei voi oikein edes arvailla, että mitä tässä tulee tapahtumaan. Pientä miinustakin: ehkä vähän enemmän voisi olla interaktiivisuutta NPC-hahmojen kanssa ja ne voisivat olla eläväisempiä. Ainakin pientä teknistä ongelmaa on myös edelleen, kerran tipuin kartan sisään ja piti ladata save. Myös keskustelujen tekstityksiä tulee välillä väärässä kohtaa tai väärät tekstit. Ja kerran vihun weak spot leijui ilmassa itsekseen ja sitten on jotain pieniä hahmoanimaatiobugeja näkynyt jonkun kerran. Mutta eipä nyt isonpaa kuin tuo tippuminen kerran. Story mode myös hieman yllätti, laitan nyt varmuudeksi spoileriin, jos joku haluaa sillä pelata ja mennä täysin sokkona.

normivihut tippuu kyllä helpolla,etenkin jos polttaa pimeyden pois, niin ykkösellä pistoolilla päähän, mutta vartaloon weak spotin ulkopuolelle taitaa kestää useammankin osuman. Kuitenkin eka boss yllätti, että kesti parikin lippaallista pistoolia ja siihen vähän haulikkoa perään, niin vasta tippui. Luulin, että piti tehdä/paeta vielä tms, mutta tulikin umpikuja, niin ei auttanut kuin räimiä. Piti myös tarkastaa valikosta, että kai tämä nyt edelleen on story modella. Oletin siis tyyliin oneshottausta kautta linjan tai jotain sen suuntaista.

No, saa nähdä, että kasvaako miinuslista minkä verran kun tässä pääsee paremmin vauhtiin. Kauhunkin määrästä vielä vähän vaikea sanoa tässä kohtaa, mutta onhan tässä kuumotuksia ja pari säikähdystäkin tullut. Story modella kuitenkin itselle sopivampi, niin ei tartte taisteluita ihan hiessä mennä. Taitaa ihan haastava se normalkin tosiaan olla. Muutenkin enemmän tarinan ja tutkimis- yms fiilistelyn vuoksi tämän pelaan.
 
Aika paljon telkkarin ja konsolin kuvasetukset vaikuttaa myös siihen miten siedettävältä pimeät ja harmaat pelit tuntuvat. Itsellä esimerkiksi on ihan pakko ottaa auto HDR Alan Waken kohdalla pois ja laittaa SDR sekä auto-dimming päälle koska HDR ei toimi kaikissa peleissä hyvin ja IPS paneeli mikä vaatii auto-dimmingin että mustista sävyistä saa siedettävän. Alan Waken kuva tuli 10x paremmaksi kun teki nämä muutokset.

Jotkut vetelee television default/present asetuksilla eikä tajua että kuvan voisi saada paljon paremmaksi.
 
Musavideota pukkaa:



Ei mahda minkään, suu kääntyy hymyyn ihan väkisin!

p.s. kiva lueskella noita tuon youtube videon kommentteja, yksi särähti omaan korvaan erityisesti kun kuulostaa melkeinpä minun kirjoittamalta:

"I am 48 now, gaming since mid 80ies. On ZX Spectrum, C64, Amiga and PC. I never had such an unexpected, strange, weird but epic and overwhelming, funny, musical experience in any game I ever played. Chapter 4 of 'Initiation': "We sing" is burned into my brain and memory forever. And not the only reason, why Alan Wake II has to be the "Game of the Year 2023"! Thank you Remedy, Sam Lake and all participants from actors, dancers to the Poets of Fall/Old Gods of Asgard for this "once in a lifetime moment" in gaming!"
 
Viimeksi muokattu:
Tässä muuten kappale SIITÄ kohtauksesta. Hyvä biisi näin muutenkin kuunnellen.


Kymmenisen tuntia takana ja tämä iskee itselle aivan tajuttoman kovaa edelleen. Nautin kyllä joka hetkestä. PC:llä näyttää todella hyvältä ja pyörii hämmentävän tasaisesti vaikkei markkinoiden tehokkainta ja uusinta rautaa olekaan.


Mitä tähän nyt voisi muuta sanoa. Läpi meni ja todella hieno kokemus. Niin monella rintamalla täyttä rautaa. Äänet, musiikit, tunnelma, tarina, ulkoasu.. jne. Kaikki iski aivan täysillä. Edelliseen osaan verrattuna kaikki osa-alueet parantuneet merkittävästi.
On hehkutuksensa ja Game Awards ehdokkuutensa ansainnut. Kiitos Remedy.
 
Päivitystä tulossa lauantain aikana, jospa tuo tällä kertaa korjaisi sen "new plan" bugin :)
Ei tarvinnut odottaa edes sinne asti. Päivitys tuli jo, ja korjauslista on mukavan kattava.

Global

Made the player able to push certain movable objects that might block the progress when revisiting combat areas (just walk into them…).
Fixed an issue where loading a save game during an enemy grapple would leave the player without movement controls.
Fixed an issue related to the Nursery Rhyme doll “Father” disappearing if placed in the wrong location and the player saved their game.
Fixed a rare issue where the player could not watch the Drowned video and thus was prevented from getting an Achievement / Trophy.
Fixed an issue where auto-aim was not…auto-aiming correctly when Flashlight boosting a submerged Binder enemy.
Fixed an issue where Saga couldn’t shoot or damage an enemy hiding in the bushes after throwing a flare at the enemy.
Fixed an issue where interrupting a charged shot by quickly selecting another weapon and then re-selecting the crossbow would launch the bolt without player input.
Fixed an issue where an Echo wouldn’t reset after the player leaves the area.
Fixed an issue where the Dark Veil effect would be missing from Cynthia’s boss fight after reloading a checkpoint.
Fixed an issue where the Wake insight at the Caldera Street station didn’t trigger.
Fixed an issue where entering the Writer’s Room during an elevator ride played a real number on preserving the correct game state.
Fixed premature notifications of Koskela brother’s commercials being available in the Mind Place (Good things come to those who wait.)
Fixed Alan climbing next to the ladder when interacting with the ladder while opening a door.
Fixed conversation interactions outside the Nursing Home not being consistently visible.
After the Summoning boss fight, only Saga can pick up crossbow bolts (sorry, Alan)
Improved the zoom function in Dioramas (such as Cultist stashes and Nursery Rhymes) and the Map.
Optimized memory use to keep more cold, dead enemy bodies lying on the ground for added realism and spookiness.
It is now possible to skip the Alice documentary.
Corrected spelling errors.
(PC) Made the GPU crash dialog more user-friendly with understandable error messages for non-Remedy engineers and QA.
(PC) Fixed switching from full screen to window occasionally resulting in wrong rendering resolution.
Performance

(PC) Fixed performance and visual issues with Nvidia DLSS Frame Generation enabled when changing from real-time video to 3D rendering.
(PlayStation 5 Performance Mode) Optimized performance when aggressively walking stairs up and down in the Nursing Home.
(PlayStation 5 Performance Mode) Optimized streaming performance globally but predominantly around the hallways outside of room 666 in the Oceanview Hotel.
Animations and visuals

Numerous lighting and visual fixes and related improvements.
Fixed Alan’s flashlight holstering animations when the writer is in a wounded state.
Fixed Alan’s flashlight holstering animation triggering even without having a flashlight.
Fixed weapon-switching animations to work correctly when Alan is healing.
Fixed an issue where forward running dodge animation was playing for too long.
Fixed an issue where interrupting the manuscript pick-up animation by combat can lead Saga to stay in a broken animation state.


Audio

Added missing localized VO audio for French and Japanese languages.
Fixed an issue where in-world videos (including Koskela ads, Wake insight’s, Alice videos, Darling videos, and Yoton Yo video) audio was sometimes out of sync.
General audio fixes and improvements.
UI

Fixed an issue where players could not select the inventory items on the far-right side of their inventory.
Prevent the Shoebox from eating away players’ items when they were stacked erroneously.
Hacked OCD UI indicators in the Mind Place not clearing their “new” status.
Added “Restore to Default” option to the Control Key Customization Tab.
Improved the brightness calibration UI.
General UI fixes and improvements.
Case Board

Fixed an issue where Saga could only access the Case Board after Profiling but not via other Mind Place interactions.
Improved automatically placing clues for already solved questions to the Case Board.
Fixed a wayward Bright Falls station photo being in the distinctly wrong location on the Case Board.
Mission Specific

INVITATION

Hid interactions while dialogue plays around the Nightingale murder site.
Fixed a case where Saga is unable to pick up the pistol in the morgue corridor after waiting for a far longer time than we expected.
Fixed Nightingale’s profiling with “The heart! Where is it?” not skipping the entire sequence.
Reduced chances of Nightingale ruining your day. Made the resourcing more generous for the Nightingale boss fight.
OLD GODS

Fixed an issue where clearing the Mulligan and Thornton encounter didn’t trigger the end cinematic, thus blocking progress.
SCRATCH

Fixed an issue where Saga could not communicate the plan to agent Estevez. If you are not in the Bright Falls area, you must come back to trigger progress with the plan.
Fixed a case where players could miss a phone call from Tor, preventing getting a missing piece of evidence and thus blocking progress in the mission.
Fixed an issue where the conversation with Estevez would drone on after leaving the Sheriff’s Station.
SUMMONING

Made Alex Casey’s loot drops spicier by having him biased toward two-handed weapon ammo for Saga (“partners to the end”).
Fixed a rare issue where a light array would disappear during the Scratch fight upon the player releasing the interaction button.
Added more ammo for the mission’s Alan Wake section, making the trek to the parking lot somewhat more bearable.
WE SING

Fixed an issue with the Plot Board.

Lähde: Alan Wake
 
Tässä kun tuli PS5 taloon ja sen ps plus extra pelien kanssa mennyt aikaa mitä ei ole vielä pelaillut niin kiva nähdä että päivityksiä tullut. Ehkä sitä taas jatkaa kun peliä rikkovatkin jutut taitaa olla korjattu
 
Oma peli ei ole edennyt ihan niin nopeasti kun oli tarkoitus ja 5 chapteri Sagalla menossa tällä hetkellä noin 15h pelaamisen jälkeen. Edelleen kyllä raikkaan omaperäistä ja varsin tunnelmallista menoa ollut. Pienenä yllätyksenä tähän mennessä Sagan osuudet toimineet itselle paremmin ja niitä tullutkin pelailtua enemmän, tuntuu että niissä päässyt enemmän ratkomaan mysteeriä ja tutkimaan kun Alanilla ollut enemmän surrealistista ihmettelyä ja fiilistelyä. Täytyy sanoa että omalla kohdalla ei täysin ole toiminut Alanin osuuksissa valopuzzlet reittiä etsiessä ja tuntuu että ne olleet usein enemmän turhauttavaa harhailua kuin palkitsevaa ongelman ratkaisua.

Koskela mainokset ovat olleet loistavia ja niitä tullut naurahdettua useita kertoja. Silti olisin toivonut että olisi ollut myös hieman vakavampi sarja tarjolla niin kuin monissa Redemyn aikaisemmissa peleissä mutta Koskela Brothers ja Ahti kyllä paikkaa hienosti :)

Toivotaan että jatkuu hyvänä loppuun asti ja tiedä vaikka loppupuoli vielä parantaisi. Pikku vikoineenkin loistava tähän mennessä ja omalla listalla taistelee vuoden kolmospaikasta Mario Wonderin kanssa. (Tears of the Kingdom ja Resident Evil 4 edellä)
 
Ylös Bottom