Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin’s Creed Valhalla - viikinkiparta kasvamaan

Tuli nyt sit pelailtua tätäkin, kun ps plus extra -listalta löytyy ja kyllä maistuukin pitkästä aikaa hyvältä. Viikinki-teema on varmaankin itselle suosikki koko sarjasta. Edellinen läpi menty AC on Black Flag ja sen jälkeen on tullut vain enemmän tai vähemmän kokeiltua jatko-osia. Nytkin vasta ehkä about 15h tuntia takana ja tarina varmasti varsin alussa, kun tykkään vielä nuohota paikkoja eli jähtäväksi nää miten pitkälle innostus riittää. Vielä ainakin ihan kunnolla koukuttaa.
 
Valhallassa on kyllä aika heikko toteutus HDR:lle Xbox Series X:llä. En saanut sitä millään säädeltyä kunnolliseksi, niin päätin sitten ottaa kokonaan HDR:n pois Xboxin omasta valikosta ja peli näyttää huomattavasti paremmalta sen jälkeen. Päivisin se näyttää HDR:n kanssa ihan siedettävältä, mutta pimeissä tiloissa ja öisin HDR pilaa kaiken.

Pitkästä aikaa pelattuna Valhalla tuntuu kyllä aika hyvältä taas ja alkuaikojen hölmöt bugit on kyllä aika hyvin tästä karsiutuneet matkan varrella. Esim. taistelut tuntuvat nyt ihan kohtuullisen uskottavilta. Vastustajien tekoäly tuntuu parantuneen eikä tumput suorana seisovia teurastettavia juurikaan näy. Omat joukot myös saavat vihollisia hengiltä ilman Eivorin suorittamaa viimeistä iskua, mikä on ihan selkeä muutos alkuaikoihin.

Isoin harmin aihe nyt on ollut, ettei pappeja ja munkkeja saa tappaa, vaan kirkossa lymyilee asemiehiä aseettomien uskovaisten sijaan. Vaikea päästä kirkonpolttotunnelmiin, kun meno on niin kilttiä ja ymmärtäväistä. Viikingit ovat tässä todella tunteellista ja herkkää sakkia. Siviilejä ei teurasteta eikä oteta orjiksi. No, kai se on sitten sopeuduttava vain tähän nössöilyyn.
 
Isoin harmin aihe nyt on ollut, ettei pappeja ja munkkeja saa tappaa, vaan kirkossa lymyilee asemiehiä aseettomien uskovaisten sijaan. Vaikea päästä kirkonpolttotunnelmiin, kun meno on niin kilttiä ja ymmärtäväistä. Viikingit ovat tässä todella tunteellista ja herkkää sakkia. Siviilejä ei teurasteta eikä oteta orjiksi. No, kai se on sitten sopeuduttava vain tähän nössöilyyn.
Ei välttämättä. Testaappa soihtua niihin munkkeihin ja pappeihin.. ;)
 
Tämän pirulaisen sai vihdoin maaliin, 1 cairn jäi kasaamatta kun hermot meni. Olipa kyllä harvinaisen epätyydyttävä loppu, suorastaan v*****i 230 pelitunnin jälkeen. Pääasiassa nautti kyllä pelistä mutta en kyllä lisäreitä enää rupea tuon jälkeen pelaamaan. 3/5 ja Deathlooppia kohti.
 
Peli teemaltaan kiinnostaisi, mutta kaikki sanoo että tuossa on monta tuntia turhaa saman toistoa, niin ei jaksa edes kunnolla aloittaa. Sääli tosiaan, koska pelisarja on aina ollut kiinnostava ja melkein jokaista osaa pelannut hyvillä mielin.
 
Kokeile ihmeessä, ei siinä välttämättä tarvitse toistaa samoja asioita koko ajan. Tarinassakin on vaihtelua, vaikka kaikki tehtävät voi tehdä suunnilleen samalla tavoin. Jos pelin haluaa läpäistä nopeasti, varmasti turhautuu.
Minusta nuo Ubin pelit joutuvat aivan aiheetta tuon saman toiston valituksen kohteeksi. Noissahan yleensä juuri on valtavasti valinnanvaraa kuinka pelata. Juu, varmasti voi tuntua samalta, jos yrittää kaiken tehdä mitä kartalta löytyy, mutta ainakin itse etsin sieltä itselleni mieluisinta tekemistä ja jätän kaiken sellaisen tekemättä, joka ei minua kiinnosta. Hahmon kehittämistä helpottavia juttuja ehkä joskus teen, vaikka eivät ihan sitä itseäni kiinnostavinta tekemistä olisikaan. Muuten siis lähinnä oman kiinnostukseni mukaan olen edennyt, ja sitten toki tarinassa eteenpäin, jos muu tekeminen on tuntunut vähemmän kiinnostavammalta sillä hetkellä.

Juu, totta on, että jos on kamala kiire päästä tarina loppuun, niin sitten saattaa alkaa Ubin peleissä turhauttamaan. Itse en tällaista sinänsä oikein ymmärrä, mutta joillekin se tuntuu olevan se olennainen juttu peleissä, että pitää aika nopeasti päästä tarina läpi. Toki makunsa kullakin tässäkin asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile ihmeessä, ei siinä välttämättä tarvitse toistaa samoja asioita koko ajan. Tarinassakin on vaihtelua, vaikka kaikki tehtävät voi tehdä suunnilleen samalla tavoin. Jos pelin haluaa läpäistä nopeasti, varmasti turhautuu.
Juu pistin pelin testiin ja alkuun vaikuttaa varsin vakuuttavalta. Gameplay vaikuttaa koukuttavalta. Origins ja Odyssey iski minuun kunnolla joten ei ihme jos tämäkin. Toki tätä vasta pari tuntia takana, joten en arvostele sen enempää vielä.
 
Juu, totta on, että jos on kamala kiire päästä tarina loppuun, niin sitten saattaa alkaa Ubin peleissä turhauttamaan. Itse en tällaista sinänsä oikein ymmärrä, mutta joillekin se tuntuu olevan se olennainen juttu peleissä, että pitää aika nopeasti päästä tarina läpi. Toki makunsa kullakin tässäkin asiassa.
Minulla ei ole koskaan mitään tarvetta päästä peliä nopeasti läpi mutta kyllä se todellakin jo etukäteen vähintään mietityttää jos pelin kesto on minimissään jotain vajaa tai yli 100 tuntia. Plus omat kokemukset Odysseyn ja Originsin parista kertoo että se on se sata tuntia, kiitos.

On olleet kyllä viihdyttäviä kun on aloittanut mutta ymmärrän täysin sen korkean kynnyksen näiden ja vastaavien aloittamiselle.

Nytkin Rift Apart, Below Zero ja varmaan seuraavaksi Stray, kaikenlaisten vielä lyhyempien Game Pass -teosten ohella, hyppäsivät pelilistan kärkeen koska ne eivät vie koko ikää pelata :D

Tuntuukin että aina on "huono aika aloittaa" mikä tahansa Assassin's Creed tai esim. Cyberpunk 2077. Mainittakoon vielä että kenties paras pitkä peli, Witcher 3, sai sekin aikaiseksi "eikö tämä voisi jo loppua"-ajatuksia. Peli oli ihan eri luokkaa mitä esim. AC-pelit mutta liika on silti liikaa.
 
Joo, itsekin pelailen pelejä rauhassa eteenpäin ja kyllä liikaa voi vaan olla liikaa. Ja yleensä lähes tupla aika menee how long to beat tilastoihin verrattuna. Hyvää laatua kyllä pelailee ihan mielellään, mutta on siinäkin rajansa miten sen toteuttaa. Ja Ubin peleissä on yleensä liikaa keskitytty vaan kasvattamaan ja lisäämään kaikkea laadun kustannuksella.

AC Valhalla itselle ei ole vaikuttanut kauhean hyvältä peliltä, iso pettymys. Välillä sentään löytyy jotain hyvää maailmassa seikkailemisesta ja osin on ihan näyttävä peli. Onneksi sentään AC Odyssey tarjosi ihan kivan kokemuksen, sitä muistelee vielä ihan lämmöllä.
 
Pitkillä peleillä on puolensa kyllä. Ainakin sisältöä löytyy jos haluaa koluta kaiken mitä pelillä on tarjota. Itse pelasin Odysseyn pääjuonen vain ja muutamia sivutehtäviä tein matkan varrella ja ihan hyvä mieli jäi. Taidan ehkä tämän Valhalla kanssa samoin. Teen sen mikä kiinnostaa ja ehkä DLC:t pelaan perään.
 
Minusta nuo Ubin pelit joutuvat aivan aiheetta tuon saman toiston valituksen kohteeksi. Noissahan yleensä juuri on valtavasti valinnanvaraa kuinka pelata. Juu, varmasti voi tuntua samalta, jos yrittää kaiken tehdä mitä kartalta löytyy, mutta ainakin itse etsin sieltä itselleni mieluisinta tekemistä ja jätän kaiken sellaisen tekemättä, joka ei minua kiinnosta. Hahmon kehittämistä helpottavia juttuja ehkä joskus teen, vaikka eivät ihan sitä itseäni kiinnostavinta tekemistä olisikaan. Muuten siis lähinnä oman kiinnostukseni mukaan olen edennyt, ja sitten toki tarinassa eteenpäin, jos muu tekeminen on tuntunut vähemmän kiinnostavammalta sillä hetkellä.
Ainakin Valhallassa oli välillä pakko tehdä sivutehtäviä tai muuta pakkopullaa, koska alueiden tasokatot tekivät tarinassa etenemisestä käytännössä mahdotonta ilman tätä. Tämä Valhallassa ehkä eniten korpesi. Tietysti peli oli ylipäätäänkin vähän turhan pitkä, mutta tällainen keinotekoinen pituuden pakotus ei ainakaan auttanut asiaa.

Juu, totta on, että jos on kamala kiire päästä tarina loppuun, niin sitten saattaa alkaa Ubin peleissä turhauttamaan. Itse en tällaista sinänsä oikein ymmärrä, mutta joillekin se tuntuu olevan se olennainen juttu peleissä, että pitää aika nopeasti päästä tarina läpi. Toki makunsa kullakin tässäkin asiassa.
Ubin peleissä käy itselle lähes joka kerta niin, että ensin pelaan tarinaa ja sivutehtäviä sekaisin miten lystään, mutta pelin vain jatkuessa ja jatkuessa haluaisin päästä sen jo läpi ja nähdä mitä tapahtuu. Toisin sanoen pelin rytmitys ei toimi tarpeeksi hyvin pitääkseni mielenkiintoni yllä sivutehtäviin, kun peli on niin pitkä. Silloin kaipaan jo tarinan etenemistä vauhdikkaammin.

Sanotaan nyt kuitenkin tähän loppuun se, että jaksoin kuitenkin pelata Valhallan läpi. Peli ei ole missään nimessä huono. Se on itseasiassa aika hyvä näistä jo mainituista kritiikeistä huolimatta.
 
Astuin assassins creed saappaisiin sitten viimeks black flagin. Sit ei vaan enää tullut ostettua, enkä oikee tiie syytä sillä tykkäsin black flagista tosi paljon. Ehkä se ku oli muuten vaa ähky ns ubisoftista tai muuta pelattavaa liikaa. No anyways, noin 10 vuoden jälkeen tuntuu jotenki todella freeshiltä tämä peli, ohan niissä edelleen sitä "tornien kiipelyä" ja mapin avaamista mut niin paljon kuitenkin uutta.

Ensivaikutelma kyllä iski, viikinki teema uppoo, kunnon "äijä" menoo. Ollaan siis tosi alussa ja mitä lukenut nii tämä peli on pitkä kun nälkävuosi ja mun pelityylillä tähää voi upota satoja tunteja, joten olen tarkoituksella jättänyt ne mun perinteiset yltiöpäiset "fiilistelyt" ym vähälle ettei iskis ähky kun huomaa että 60h mennyt ja olen vieläki tyyliin tutoriaalis.

Mitä tulee raffoihin niin ei tämä kyllä jää mitenkään jalkoihin esim horizonille, todella kaunista katseltavaa. Välil vaa tuntuu että "koska ubisoft" niin automaattisesti sitä peliä voi hieman vapaammin haukkua vaikka kyseessä on oikeesti hyvä peli, jos tämä olisi tehnyt joku muu ku ubisoft ja nimi ois "Vikings: The war of the North" nii varmasti olisi enemmän mehusteluu :p

Joka tapauksessa, tuntuu hyvältä taas palata assassinien maailmaan vuosien jälkeen, näitä ei tarvitse julkkaris heti lähtee ostaa. Nyt on jo tulossa uus AC niin tää lähti halvalla, seuraava osa voi yhtä hyvin lähtee mukaan sit joskus parin vuoden päästä.

Nämä menee, mut voisin kuvitella että ähky iskis jos ei näistä pidä taukoa välis. Samaan kastiin laitan Far Cryt.
 
Far Cry peleissä on sentään jotain fiilistä, mutta nämä uudet AC:t ei oikein yhtään napostele. Origins oli toki ihan fresh mutta tämä ei kyllä yhtään iskenyt.
 
Välil vaa tuntuu että "koska ubisoft" niin automaattisesti sitä peliä voi hieman vapaammin haukkua vaikka kyseessä on oikeesti hyvä peli, jos tämä olisi tehnyt joku muu ku ubisoft ja nimi ois "Vikings: The war of the North" nii varmasti olisi enemmän mehusteluu :p
No enpä tiedä onko kritiikin pohjalla jotain Ubi-lisää. Ubin pelit kun ihan faktuaalisesti on hyvin samanlaisia samoinen ongelmineen. Eli monet pelinsä ovat ihan liian pitkiä ja toistavat samoja asioita. Niitä sitten vielä julkaistaan vuodesta toiseen vain pienin muutoksin.

Ubilla on myös hyviä ideoita mutta niitä käytetään ihan liikaa. Joka peleissä on ne tornit kun ne kerran keksittiin. Samoin tuntuu että kaikki muutkin ominaisuudet apinoidaan toisiin peleihin ja kohta lähinnä pelien nimi erottaa niitä jos mennään yhtään enemmän "yhtenäistämiseen".

Ubin pelit on muutenkin sellaista suorittamista. Tässä lista tehtävistä, jotka voit tehdä. Minä jopa pidän sellaisesta mutta ymmärrän jos kaikki eivät ja haluavat peleiltään vähän muutakin. Lisäksi nämä asiat aiheuttavat sen että ei näitä jaksa kovin montaa pelata ellei välissä ole riittävästi aikaa.

Jo se, että pituutta ja toistoa karsittaisiin, nostaisi pelien arvoa silmissäni. Ei ole edes ainoastaan Ubin pelit jotka kärsii pituudesta mutta kun Ubilla pituus on pitkälti saatu "copypastettamalla".

Immortals, Assassin's Creed, Far Cry, Ghost Recon. Nämä esimerkit on heti niitä, joissa on ihan liikaa toistoa ja jotka toistavat samaa myös pelistä toiseen. Sitten kun keksitään tai tehdään jotain uutta, tuoretta tai erilaista, niin sitäkin monistetaan taas putkeen monta kertaa, kuten nyt uudemman kaavan AC-peleissä.

Minulle saman toisto pelistä toiseen ei edes ole se ongelma vaan se, että samaa toistetaan ja venytetään jo niin paljon pelien sisällä että seuraava peli (tai jo lisärit) tuntuu uhkalta eikä mahdollisuudelta.

Toisaalta sitten Ubilta on tullut esim. Mario + Rabbids, Child of Light ja Grow Home, jotka kaikki ovat ilahduttavan erilaista ja tuoretta pelattavaa. Mutta nuo AAA-teokset on sitä että mitään riskejä ei oteta vaan tehdään samaa pelistä ja jatko-osasta toiseen. Ideana että enemmän on enemmän eli kestoa on ja pelejä tulee vuodesta toiseen samalla kaavalla.

Ei ihme että Valhalla on ollut varmaan kohta vuoden kaapissa odottamassa "sopivaa hetkeä". Nyt voisi maistuakin jo kun Odysseysta on aikaa mutta ei oikein ole silti ollut ekana listoilla.

Eli vertaukseesi: jos AC: Valhalla olisi ensimmäinen AC tai edes ensimmäinen uuden kaavan peli, niin se ehkä saisi vähemmän kritiikkiä. Kyllä minä silti kuitenkin jo Odysseyta pidin ihan liian pitkänä.

Nämä menee, mut voisin kuvitella että ähky iskis jos ei näistä pidä taukoa välis. Samaan kastiin laitan Far Cryt.
Näin juuri. Ja tuo ähky eli pituuden venytys on juuri niitä isoimpia Ubin kritiikinkohteita, erityisesti kun se tulee sen toiston muodossa.

Far Cry peleissä on sentään jotain fiilistä, mutta nämä uudet AC:t ei oikein yhtään napostele. Origins oli toki ihan fresh mutta tämä ei kyllä yhtään iskenyt.
Mielipiteitä on monia mutta kyllä Far Cry ainakin minusta tuntuu vielä kuivemmaksi puristetulta idearätiltä kuin AC. AC sentään sai edes jonkinlaisen "rebootin" kaavaansa kun FC taas on mennyt kolmosesta lähtien täysin samalla menolla. Kaikki kolmosen jälkeen ilmestyneet AC-pelit voisi kaikki olla kolmosen lisäreitä :D (Ei sillä etteikö sama voisi päteä AC-peleihin)
 
Mielipiteitä on monia mutta kyllä Far Cry ainakin minusta tuntuu vielä kuivemmaksi puristetulta idearätiltä kuin AC. AC sentään sai edes jonkinlaisen "rebootin" kaavaansa kun FC taas on mennyt kolmosesta lähtien täysin samalla menolla. Kaikki kolmosen jälkeen ilmestyneet AC-pelit voisi kaikki olla kolmosen lisäreitä :D (Ei sillä etteikö sama voisi päteä AC-peleihin)
Minulle taas koko sarja puristui kuiviin jo kakkosen jälkeen, vaikka Black Flag oli vähän märempi tapaus. Far Cry 4 ja 5 olivat ehkä vähän liian samanlaista, mutta tarpeeksi erilaisia 3 kanssa että ne jaksoi pelata läpi ja pelatessa oli sentään hauskaa. Eikä vain kokoajan suorittamista, jota voi verrata tähän oravanpyörää jota monet elää arkielämässäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, kuten sanoin mulle viimeisin AC oli black flag joka oli jotain 10 vuotta sitten. Joten sen takia tämä nyt tuntuukin jo "uudelta" kokemukselta. Jos ei olisi mitään taukoa niin varmasti kyseessä olisi melko sama kokemus eri teemalla. Katotaan millainen ähky iskee, jos seuraava AC sitten olisi vaikka taas 10 vuoden päästä :p
 
Ylös Bottom