Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin’s Creed Valhalla - viikinkiparta kasvamaan

Minä taas pelasin kaikki 12 pääsarjan AC:ta lisäreineen sekä pari spinoffia viime- ja toissa vuoden aikana, kaikki alle 12 kuukauden sisään ja jokaiselle pelille ensimmäinen pelikerta. Ei tuntunut suorittamiselta vaan nautin siitä mitä pelasin. En toki mitään 100% läpäisyä tai platinanmetsästystä harrastanut, joten varmasti pelityylilläkin on osansa siihen, että pelaaminen maistui loppuun saakka. Aikaa pelaamiseen kyllä käytin, Odyssey vei 176h ja Valhalla reilusti yli 200h.

Ei tässä mitään sen kummempaa pointtia tai vasta-argumenttia ole, kunhan halusin kertoa olevan niitäkin, jolle AC-pelit näyttävät uppoavan ihan sellaisenaan ja vaikka koko sarja kerralla.
 
Valhallas on ainaki yks asia paremmin kun horizonis, nimittäin kiipeily! Tässä mennää jo mitä oli breath of the wildis, kiipeet minne silmä näkee. Eikä niitä keltaisia lillukoita pitkin tiettyä reittiä. Ei taistelukaan ihan perseestä ole vielä ku saa namiskuukkeleit auki, hevonen on yllättävän tai oikeestaan tosi hyvin tehty ja silläki mielellään menee. Raffat aivan huikeita, nyt olis matka englantiin mut vielä hieman häröilen Norjassa ennen lähtöä, pääsehää näihin sit takas putsaa ellei totaali ähky iske.
 
Isoin ongelma tässä on vain se kun on liikaa sisältöä, eikä se ole niin laatua aina. Mutta jos tätä pelaa sillein ettei suorita kokoajan, niin menee tämä pienissä erissä.

Ehkä se on itsestään kiinni, ettei ole niin neuroottinen. Ei kaikkia tarvitse tehdä saadakseen hyvän kokemuksen.
 
Peli maistuu aivan erinomaisesti, mutta alan ymmärtää miksi tämä "paljon voi joskus olla liikaa" keskustelua. Olen pääosin pysynyt päätarinassa joka jo sekin on kuulemma semmoset 50h, mappi on nii täyteen oksennettu kaikkee että väkisinkin sitä eksyy raiteiltaa joka sit venyttää entisestään vaikka kuinka yrittää niitä vältellä. Väkisinkin sitä jää möllöttää kun on vaan niin kaunis, siinä nyt ei mitään pahaa. Annoin myös ubisoftille pikkurillin ja ostin season passin sekä ragnarok lisärin jotka olivat nyt -50% (ihan kun ei itse pääpeli olis jo tarpeeks pitkä)

Kattoo ny iskeekö mieletön ähky ennen kun pääsee edes lisäreihin käsiksi, vielä kun olen "completionist" niin mä veikkaan et tämä peli on meikäläisel läpi tyylii joskus ensivuonna :D Pelkästään jo se mappi täynnä markkereita saa pään pyörälle. Saa sitä tekemistä olla mutta ubisoft vois kyllä jatkossa yrittää edes hieman rauhottua ihan jo näiden markkerien ja "checklistien" kanssa, pelaaja kun kattoo mappia nii ei tiie mihii suuntaa sitä menis.

Eikä siinä mitään, mä yleensä kun tykkään jostain pelistä niin tykkään panostaa siihen 100% eikä haittaa vaikka aikaa kuluis, ongelma sit on se jos ne markkerit on vaa silmälumetta ja täynnä itseään toistavia asioita mitä ubisoft peleissä yleensä tuppaa olemaan, mut katotaan nyt. Mä tästä lähen seikkailee.
 
Kannattaa lähteä Irlantiin, jos elämä Britanniassa alkaa ahdistamaan. Irlannin dlc:n vastusten taso on sovitettu vastaamaan hahmon leveliä, joten sen voi pelata aika aikaisin, heti kun hahmo on jossain 40-50 leveleillä. Itse en ole kyllä pörrännyt ollenkaan minkään karttamerkintöjen perässä, kun olen pelannut Valhallaa. En tee mitään, mikä ei sillä hetkellä kiinnosta. Tekemistä kyllä riittää, vaikka ei kaikkea puuhastelua alkaisi suorittamaan.
 
Olisihan tästä ollut kiva tykätä (Valhalla oli muuten silloin vain huhu aikana mun odotetuin peli, kunnes virallinen esittely tuli...). Mielummin kuitenkin pelaan vaikka Odysseyta nyt 60fps päivityksen jälkeen, vaikka se on jo kertaalleen läpipelattu. Paljon laadukkaampi kokonaisuus siinä, vaikka ei ole niin moderni mitä Valhalla.

Origins sitten näistä kolmesta se joka on lähimpänä vanhoja AC kokemuksia, eikä ihan yhtä pahasti paisutettu teos. Odyssey silti oma lempparini näistä kolmesta AC RPG-pelistä ja on aika samalla viivalla Black Flagin kanssa.

Valhallassa olisi kyllä paljon potentiaalia. Joku Definitive Edition olisi kiva missä lähes puolet asioista muutettaisiin. Mm. Viikingit olisi hyvä lisäys peliin ;)
 
En tiie miten aikasemmpien assassins creedien menestys, mut eiks tää ollut joku mieletön menestys? Jostain luin että teki biljoonaa voittoa (en muista minä ajan sisällä) :eek:
 
Eiks biljoona nyt tarkoita suomeksi miljardia? Ihan googlea lainaamalla "Nykyenglannissa sana billion tarkoittaa yleensä yhtä miljardia. Suomen kielessä biljoona on jutussa mainittu miljoona miljoonaa eli tuhat miljardia." Vaiko mitenkä tää nyt menee vai oliko sarkasmii vai enkö ymmärräo_O:p ... täh.
 
Eiks biljoona nyt tarkoita suomeksi miljardia? Ihan googlea lainaamalla "Nykyenglannissa sana billion tarkoittaa yleensä yhtä miljardia. Suomen kielessä biljoona on jutussa mainittu miljoona miljoonaa eli tuhat miljardia." Vaiko mitenkä tää nyt menee vai oliko sarkasmii vai enkö ymmärräo_O:p ... täh.
Vähän sekavaahan tuo on.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Biljoona = Biljoona on miljoona miljoonaa eli tuhat miljardia. Englannin kielessä biljoonasta käytetään usein sanaa trillion.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Miljardi = Miljardi tarkoittaa tuhatta miljoonaa. Englanniksi billion.
 
Eiks biljoona nyt tarkoita suomeksi miljardia? Ihan googlea lainaamalla "Nykyenglannissa sana billion tarkoittaa yleensä yhtä miljardia. Suomen kielessä biljoona on jutussa mainittu miljoona miljoonaa eli tuhat miljardia." Vaiko mitenkä tää nyt menee vai oliko sarkasmii vai enkö ymmärräo_O:p ... täh.
Tämä sekavuushan on peräisin siitä, että mm. Suomessa on käytössä suurten lukujen nimissä pitkä asteikko, kun taas suurimmassa osassa englanninkielisiä maita käytetään nykyisin lyhyttä asteikkoa. Käännös billion -> biljoona ei siis varsinaisesti ole väärä, mutta pitää ymmärtää mitä asteikkoa käytetään. Vähän sama asia kuin kääntäisi englanninkielisestä tekstistä maileja kilometreiksi tai paunoja kilogrammoiksi. Vähän helpommin muistettavalla laskukaavalla vain.


Anteeksi offtopic, lopetan tähän.
 
Kannattaa lähteä Irlantiin, jos elämä Britanniassa alkaa ahdistamaan. Irlannin dlc:n vastusten taso on sovitettu vastaamaan hahmon leveliä, joten sen voi pelata aika aikaisin, heti kun hahmo on jossain 40-50 leveleillä. Itse en ole kyllä pörrännyt ollenkaan minkään karttamerkintöjen perässä, kun olen pelannut Valhallaa. En tee mitään, mikä ei sillä hetkellä kiinnosta. Tekemistä kyllä riittää, vaikka ei kaikkea puuhastelua alkaisi suorittamaan.
Tämä on mielestäni juurikin se toimivin tapa pelata Assassins Creedejä - ja itseasiassa ylipäätään avoimen maailman pelejä. Ymmärrän kyllä senkin, että jos on varsin pedantti suorittajatyyppi, niin tuo kaiken paljous voi kyllä alkaa tympimään. Avoimen maailman pelit eivät selvästikään kaikille ole kovin mielekkäitä, vaikka teema tai tarina sitä olisivatkin.

Itse nautin kyllä paljon useimmista avoimen maailman peleistä, mutta myönnän samalla, että kyseisen genren pelejä on minulla jäänyt eniten kesken. Toki niin, ettå lähes aina jatkan ne jossain vaiheessa kampanjan loppuun vähintäänkin. Ainoa platinoitu avoimen maailman pelini onkin sitten Days Gone, joten ei noissa tosiaan joka nurkkaa jaksa käytännössä koskaan koluta.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia jonka jo unohin ja mistä ubisoft ei näköjää vieläkää uskalla päästä irti, on nimittäin tämä nykyaika/matrix. Että koko peli on vaan joku matrix simulaattori, ite en tietenään välitä koko nykyajan tarinasta ja olosta ja on sitä kai joka acees vähennetty lähes olemattomaksi mut silti jotenkin kismittää ajatus olla jossain simulaattorissa.
 
Yksi asia jonka jo unohin ja mistä ubisoft ei näköjää vieläkää uskalla päästä irti, on nimittäin tämä nykyaika/matrix. Että koko peli on vaan joku matrix simulaattori, ite en tietenään välitä koko nykyajan tarinasta ja olosta ja on sitä kai joka acees vähennetty lähes olemattomaksi mut silti jotenkin kismittää ajatus olla jossain simulaattorissa.
Tämä on aika vahvasti makuasia. Itse olen pitänyt tuosta ideasta varsin paljonkin. Toki se itse tarinan toimivuus on matkan varrella vaihdellut tuolla nykyajan osuuksissa. Ehkä toimi kuitenkin yleisesti paremmin ensimmäisissä AC-peleissä Desmondin ja kumppaneiden kautta.

Jotkut eivät tosiaan sinun tapaasi oikein pidä tästä simulaattori-nykyaika-asetelmasta, mutta kyllä siitä sinänsä pitäviäkin on. Varmasti sellainen pelaajia hieman jakava kuvio.
 
No aikoinaan luin semmosta huhua/tarinaa että ubisoftilla ei ollut luottoa siihen että miten historiaan sijoittuva peli uppoisi yleisölle joten siitä tehtiin ns "moderni" että ollaan jossain matrixis että jospa se jotenki menestyis paremmin sitten. Ykköses sitä vähää välii pompoteltii nykyaikaan kuuntelee jotain diibadaabaa että joko pääsis takas, kakkoses sitä vähennettii huomattavasti mut en sit välittäny tippaakaa juosta nykyajassa. Lähinnä vaa se ajatus jos sitä alkaa miettii että "tätä ei tapahtunut mulle" koska et oikeesti ole mikään viikinki vaa joku keijo simulaattorissa. Mut onneks pystyn unohtaa sen puolen.
 
Eihän peleissä tapahdu muutenkaan asiat sinulle, vaan ne ovat simulaattoreita. Tuo AC:n ylimääräinen taso on silti tarinallisesti aika turha, varsinkin, kun sen merkitystä on koko ajan vähennetty.
 
Yksi asia jonka jo unohin ja mistä ubisoft ei näköjää vieläkää uskalla päästä irti, on nimittäin tämä nykyaika/matrix. Että koko peli on vaan joku matrix simulaattori, ite en tietenään välitä koko nykyajan tarinasta ja olosta ja on sitä kai joka acees vähennetty lähes olemattomaksi mut silti jotenkin kismittää ajatus olla jossain simulaattorissa.
Yleensä en pidä itseäni mitenkään fiilispelaajana tai että uppoaisin pelien hahmojen rooliin mutta ilmeisesti sitten kuitenkin uppoan, sillä olen aina ajatellut että nyt minä (tai ohjastamani hahmo, avatar) todella tekee ne asiat mitä tekee. Siitä huolimatta että pelin sisällä se historiallinen meininki on simulaatiota.

Itse asiassa myös pidin pitkään niistä nykyhetkistä. Niiden juoni vain lässähti ja tuntui ettei siinä ollut enää mitään päätä eikä häntää. Välillä se myös sysättiin kokonaan pois. Eihän ne tienneet mitä ne sillä olisivat tehneet: eivät kunnolla panostaneet mutta eivät heittäneet poiskaan.

Mitä pidemmälle on tultu niin sitä vähemmän niitä edes mieltää samaan jatkumoon. Tavallaan ajattelen että se nykyaika on ihan oma, erillinen tarinansa ja historialliset jutut on tapahtuneet omassa "kuplassaan". Eihän se noin mene mutta tajusin siis nyt vasta tässä että jotenkin noin sen olen ajatellut koska olen aina mieltänyt että ne asiat olisivat olleet tosia...

...paitsi että eikös ne olleetkin? Eikö Animuksessa vain toistettu jo tapahtunutta? Täten se nykyhetken tyyppi vain eli uusiksi jo tapahtuneet asiat saadakseen tietoa? Vai olenko nyt ihan väärässä tämän muistikuvan ja/tai olettamuksen kanssa?

Mitä järkeä niiden olisi vain hengailla simulaatiossa tekemässä asioita, mitä ei ole tapahtunut? Eihän simulaatio voi loogisesti luoda tyhjästä sellaista tietoa mitä ei ole olemassa? Vai onko tuossa niin typerä logiikka että se nimenomaan onnistuu? Käsitykseni mukaan se homma oli juuri sukeltaa "muistoihin DNA:ssa", joten kaikki on tapahtunut ja nykyheebon täytyy vain onnistua ne asiat toistamaan. Ehkä sillä selitettiin myös sitä miksi alkupään peleissä oli synkronointiprosentteja, eli kuinka lähelle muistoa se uusintaeläminen eli simulaatio meni.

Saa korjata jos muistan väärin.
 
Yleensä en pidä itseäni mitenkään fiilispelaajana tai että uppoaisin pelien hahmojen rooliin mutta ilmeisesti sitten kuitenkin uppoan, sillä olen aina ajatellut että nyt minä (tai ohjastamani hahmo, avatar) todella tekee ne asiat mitä tekee. Siitä huolimatta että pelin sisällä se historiallinen meininki on simulaatiota.

Itse asiassa myös pidin pitkään niistä nykyhetkistä. Niiden juoni vain lässähti ja tuntui ettei siinä ollut enää mitään päätä eikä häntää. Välillä se myös sysättiin kokonaan pois. Eihän ne tienneet mitä ne sillä olisivat tehneet: eivät kunnolla panostaneet mutta eivät heittäneet poiskaan.

Mitä pidemmälle on tultu niin sitä vähemmän niitä edes mieltää samaan jatkumoon. Tavallaan ajattelen että se nykyaika on ihan oma, erillinen tarinansa ja historialliset jutut on tapahtuneet omassa "kuplassaan". Eihän se noin mene mutta tajusin siis nyt vasta tässä että jotenkin noin sen olen ajatellut koska olen aina mieltänyt että ne asiat olisivat olleet tosia...

...paitsi että eikös ne olleetkin? Eikö Animuksessa vain toistettu jo tapahtunutta? Täten se nykyhetken tyyppi vain eli uusiksi jo tapahtuneet asiat saadakseen tietoa? Vai olenko nyt ihan väärässä tämän muistikuvan ja/tai olettamuksen kanssa?

Mitä järkeä niiden olisi vain hengailla simulaatiossa tekemässä asioita, mitä ei ole tapahtunut? Eihän simulaatio voi loogisesti luoda tyhjästä sellaista tietoa mitä ei ole olemassa? Vai onko tuossa niin typerä logiikka että se nimenomaan onnistuu? Käsitykseni mukaan se homma oli juuri sukeltaa "muistoihin DNA:ssa", joten kaikki on tapahtunut ja nykyheebon täytyy vain onnistua ne asiat toistamaan. Ehkä sillä selitettiin myös sitä miksi alkupään peleissä oli synkronointiprosentteja, eli kuinka lähelle muistoa se uusintaeläminen eli simulaatio meni.

Saa korjata jos muistan väärin.

Ihan oikeessa oot, siel animuksessa käydään läpi jo historiassa tapahtuneet asiat eikä nii että se tyyppi hyppää matrix vehkeesee ja lähtee siitä rällästää. Eli joo on ne jo tapahtuneita asioita eli elää sen tarinan siel matrixis vähä ku leffaa kattois. Mut ite olen tämmönen fiilis/roolipelaaja että sisäistyn hahmoon ja se mitä pelis tehään niin "minä teen ja koen". Tämä siis on tosi pieni seikka oikeestaan, mutta se historia olisi voinut kertoa ilman näitä nyky matrix hommeleita. Ne ois voinut kertoa ihan vaan tarinana, mut jostain syystä sit päädyttiin tämmösee ratkasuun, kuten jo sanoin nii ehkä sillä yritettii tehää pelistä jotenkin modernimpi.
 
Mitä tulee raffoihin, niin täytyy sanoo että tässä on tehty jotain aivan uskomattoman kaunista, voisin sanoo että jos unohtaa ubisoftin hetkeks niin yksityiskohtien nähden tämä vastaa tyylii rockstarin Red dead kakkosta, jopa ehkä kauniimpi o_O

Tässä on myös jotenki välillä Braveheart fiilistä, eikä nyt pelkästään että tässä on Englanti ja Irlanti. Jotenki vaa semmonen fiilis, sit kaikki se oman basen rakentelu ja aina kun teet tyyliin yhtä asiaa tulee vastaan miljoonaa muuta asiaa, kaikki mysteerit, salaisuudet ym. Tässä ollaan oikeestaan aika hemmetin hyvän pelin äärellä. Joskus kun tämä julkastiin nii innostuin että sarjasta sen verran aikaa ja tämä näyttää siltä että vois ainakin tämän pelin verran palata sarjaan takas, katotaa jatkossa sitten innostuuko.

Tuskin kuitenkaa heti julkkaris ostan uutta aceeta vaa sekin voi odottaa pari vuotta, tai jopa saa jäädä taas parit aceet vaikka välistä nii ei väsy.

Mut joo, kyl mä ymmärrän tän pelin kuuluisan "paljon voi olla liikaa". Tätä ei missään nimeessä kannata pelata ns "suorittamisena" vaa pelaa ihan omaa rauhallista tahtia ja tekee mitä tekee, eikä väliä kauanko läpäisyyn menee muuten voi tai tuleekin se kuuluisa ähky. Eikä mua haittaa pelata jotain peliä vaikka monta vuotta kuhan se on hauskaa ja mikä nyt ehkäsee pelaamasta muita pelejä välissä.

Nyt viel ku hommas lisää ssd tilaa nii mikäs tässä on hätänä! :eek:
 
Ylös Bottom