Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No auton hinta on oleellinen, kun kuten kerroin, olin tehnyt hintavertailua viime aikoina autoista ja miettinyt millaisen auton voisin hankkia. Tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti hankkisin alle 10 000 euron auton ja kaiken lisäksi minun onnellani ja osaamisellani se olisi loppuun ajettu romu niin kuin kaikki aiemmat käytetyt autot, jotka olen hankkinut tähän mennessä. Todennäköisyys tuli siis aiemman kokemukseni perusteella. Jos kaikki ostot tähän mennessä ovat osuneet tiettyyn kategoriaan, on perusteltu syy olettaa, että todennäköisyys samaan kategoriaan päätymiselle on suuri myös vastaisuudessa. Sinänsä kyse on todennäköisyyden käsitteen subjektiivisesta käytöstä, mikä on hieman erilainen, kuin todennäköisyyden käsitteen käyttö siinä mielessä, että mietitään, mikä olisi todennäköisyys tapahtumalle satunnaisen valinnan tilanteessa, koska tilanne ei ole aidosti satunnainen johtuen toiminnan suorittajan ominaisuuksista ja ei-mitattaviin tekijöihin perustuvasta arviosta.

Sille, että ostaa alle 10 000 euron loppuun ajetun romun riittää ehdoksi, että on olemassa vähintään yksi auto, joka maksaa alle 10 000 euroa ja on loppuun ajettu romu. Kyse on siis partikulaarisesta lauseesta, ei yleistyksestä. Lisäksi kertomani tilanne on deskriptiivinen, eli kuvaa toiminnan luonnetta, ei normatiivinen, eli kuvaa näkemystä siitä, millaisia alle 10 000 euron autot mielestäni ovat, eli ylitulkintaa on kahdella eri tavalla, jos tulkitaan, että väittäisin kaikkien alle 10 000 euroa maksavien autojen olevan loppuunajettuja romuja. Silloin tulkitaan esittämäni näkemys arvottavaksi ja yleistäväksi. Ihmiset harrastavat jostain syystä hyvin paljon tällaista ylitulkintaa asioista ja se tekee asioiden pohtimisesta keskustelun muodossa varsin haasteellista varsinkin kirjalliseen viestintään perustuvilla alustoilla, joista löytyy yleensä melko hysteerisiäkin ylitulkintoja eri asioista.

En yleensä koskaan selitä asioita näin tarkasti, mutta nyt halusin korjata asian, koska ylitulkintaan perustuva väärinymmärtäminen alkoi olla toistuvaa. Siihen en osaa sanoa, mitkä määreet ovat turhia, kun kuvataan omaa toimintaa. Jos olisin kirjoittanut, että ostaisin keltaisen romuauton, olisiko keltainen ollut ylimääräinen määre? Jos olisin kirjoittanut, että ostaisin automaattivaihteisen romun, olisiko se ollut ylimääräinen määre? En pysty kehittämään mitään yleistä teoriaa ylimääräisistä määreistä vapaamuotoisessa kirjallisessa ilmaisussa. Sinänsä en kyllä erityisesti odota vastausta näihin kysymyksiin ja toivon, että tilanne olisi kielen loogisen ja semanttisen analyysin tasolla nyt varsin selkeästi ilmaistu niin, ettei asiaa tarvitsisi käsitellä enempää ja voitaisiin jatkaa varsinaisesta aiheesta.
 
Rikottiin saksalaisten nimissä ollut (255 autoa) valoshow ennätys. Uusi maailmanennätys on 687 autoa!
Oli kyllä upea visuaalinen kokemus tuo!


 
Sähkön pariin on päädytty täälläkin. Mitsubishin Outlander plugari toimi maistiaisena ja Teslan model 3 viimeisteli porttiteorian todeksi.
Katsotaan nyt mitä Mitsun kanssa tehdään kun kuitenkin tarvitaan kahta autoa ja toisinaan enemmän kuljetuskapasiteettia, mutta toistaiseksi mennään kahdella.
 
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…

 
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…


Ai stanas sentäs, onneksi pääsit jatkaan uutta vuotta ilman hässäkkää tuossa tilanteessa!

Me koronan aikoihin luovuttiin toisesta autosta kun ei enää nähty tarvetta moiselle kun ollaan nyt molemmat edelleen 95% etätöissä. Kun nyt ollut vähän kylmähköä ja auto seissyt parkkipaikalla 3 vuorokautta niin tänään pidin pidemmän safkiksen ja ajattelin ajella akkuun vähän varasuta jos se sellaista mahtaisi tarvita.
No, menin käynnistämään ja sehän vanha rakas lähti kuin kesäpäivänä liikkeelle! :)
Ajelin sen tunnin että saa akkua ladattua ja laskin matkalla neljä autoa tienposkesta. (no, yksi oli vetänyt mutkan turhan kovaa ja oli lumipenkassa).

Akun lataamisesta huolissani sen takia ettei se voi olla kovin hyvällä kantilla kun meillä ajoa tulee aina sen 2x300m kauppaan. Ei pakkasilla (eikä muutenkaan) auton akku siinä mitään lataudu. Katsastuksessakin huomauttivat alhaisesta varauksesta marraskuussa. Oli mökkeilyä keskisuomessa joulun tienoossa niin se jo varmasti auttoi.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…


Onnea, olet Iltalehti-julkkis!
 
Lammen toiselta puolelta:
-Sähköautojen arvot tippuvat roimaa vauhtia täällä
Screenshot_20240106_093828_Chrome.jpg
-Jenkeissä mm. Kalifornian osavaltio puskee autovalmistajia valmistamaan lisää sähköautoja, mitta ihmiset eivät osat niitä, joten useaa mallia löytyy varastosta vuoden myyntitarpeisiin.
-Vakuutukset nousi pilviin briteissä. Ite maksoin n. £1000 vuoteen bensabiilstäni ja uusimistarjous oli £2200! Pannu jumiin ja kilpailutin kaikilla yhtiöillä lopputuloksena paras vastatarjous £4000! Sain sitten neuvoteltua omani kanssa £1800. Syiksi ilmoitettiin mm. kasvaneet varkaudet Lontoossa sekä sähköautojen kalliit korjauskustannukset ja koska niitä on ostettu nyt enemmän. Eli kaikki autovakuuttajat osallistuvat talkoisiin :D Range Rovereita pöllitään niin paljon, ettei niitä suostuta vakuuttamaan enää ollenkaan usein. Tilanne on niin paha, että Land Rover saattaa alkaa itse tarjoamaan vakuutusta.
-BYD ohitti Teslan ensimmäistä kertaa Teslan myynneissä
 
Omenaraadon video oli sen verran vakuuttava, että tuli päivitettyä uuteen autoon tällä viikolla :D

Mutta kysymys Volkswagen-kuskeille/ webastoa käyttäville jos heitä löytyy:

Myyjä antoi ymmärtää, että Webaston saisi laitettua päälle kauko-ohjaimen lisäksi myös sovelluksen kautta puhelimella. Autosta itsessään ajastukset on kaiketi mahdollista tehdä myös..

Volkkarisovelluksella näkyisi saavan ajasteltua lähtöajan päivälle ja sen kautta esim.sähköakun lataamisen täyteen sekä ilmastoinnin tiettyyn lämpötilaan. Mistään en äkkiseltään huomaa, että moottorinlämmitystä saisi päälle suoraan.

Hirveän käteväähän se olisi, jos Webastoa voisi säätää etänä. Ei töissäkään kaukosäätimen kantama riitä oikein parkkipaikalle saakka ilman että ulko-ovella asti käy heilumassa.

Edit. Jahas löytyihän sekin mahdollisuus tuolta. Lähtöajastuksen kautta, ei mitenkään suoraan on/off-tyyppisesti kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tullut ajettua työsuhdeteslaa kuukauden päivät ja ristiriitaiset on fiilikset. Kaikki nippelinappelit jne. on siistejä, mutta että melkein kaiken pitää olla näytön takana on turhauttavaa. Lisäksi laatuvaikutelma on joiltain osin aivan järkyttävä, kuten konepellin ohuus( huom, tesla ohjeistaa kuinka sulkea se ilman kontin lommoontumista ja ymmärrän hyvin miksi). Lisäksi takapenkin lattia antaa periksi!!!

Iso plussa Y-mallille sen isoista tiloista täytyy antaa. Ajettavuus on myös hyvä, joskin jotenkin "feikki". Auto pysyy tiessä hyvin kurveissa, mutta iskarit ovat liiankin jäykät imo.

En ostaisi ite Teslaa omien kokemusten perusteella - laatuvaikutelma vaan jättää liikaa toivomisen varaa.

Piti vielä lisätä , että perus "tutkilla" toimiva cruise controli on ihan arsesta. 6 vuotta vanha volkkarini tajuaa paremmin, että milloin pitää hidastaa ja milloin ei. Käytännössä taajama-ajossa teslan cruise on melko hyödytön kun tekee äkkihidastuksia ja takana tulevat saavat sydärin.
1000017924.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tullut ajettua työsuhdeteslaa kuukauden päivät ja ristiriitaiset on fiilikset....
Paljon kuullut samaa, että sähköauton ominaisuudet hyvät, mutta autona ei niinkään. Eli akustot ja sähkömoottori aivan omaa luokkaansa muihin sähköautoihin verrattuina, mutta kabiini ja ajotuntuma jotenkin "halpa".
 
Paljon kuullut samaa, että sähköauton ominaisuudet hyvät, mutta autona ei niinkään. Eli akustot ja sähkömoottori aivan omaa luokkaansa muihin sähköautoihin verrattuina, mutta kabiini ja ajotuntuma jotenkin "halpa".
Kabiini on ihme sekoitus halpaa ja "kallista". Kokonaisuutena selkeästi kuitenkin plussan puolella pl. tuo takalattian periksi anto - tosin tällä hetkellä on vielä vuokratesla käytössä, ennenkuin saa liisarin tilattua joten on voinut auto kokea todella kovia aikoja. Kovasti polttelisi tuo performance mallin tilaus, mutta niskat vetää jumiin jo long rangella täyskiihdytyksessä.

Ajotuntuma ei ole tunnoton, mutta se on jotenkin outo. Ehkä sana sähköinen toimii tässäkin asiayhteydessä. Autolla ajaminen tuntuu vähän samalta kuin huippuluokan peliratin vääntäminen sen sijaan, että ratti kääntää jotain mekaanista.

Toista sähköautoa en ole ajanut, joten verrokkia ei ole.
 
Tulipahan mieleen tästä nykyajan menosta, että moniko palstalainen omistaa Teslan? Onko "paineita" vaihtaa? Ainakin @Omenanraato taisi moisella ajaa.

Ovat hieman nuo vihreät arvot karisseet kyseisen merkin ympäriltä. Teslan kurssi on muutenkin syöksykierteessa. Itsehän olen vanhan ajan bensalenkkari, joten sähköautot ylipäätään eivät ole ajankohtaisia.

MAGA-Lada ja Swasticar ovat ainakin tuoreita ja hauskoja synonyymejä Teslalle.
 

Liitetiedostot

  • Elon päiviä.jpg
    Elon päiviä.jpg
    8 KB · Lukukerrat: 12
  • Swasticar.webp
    Swasticar.webp
    47,1 KB · Lukukerrat: 12
  • Crazy Elon.jpg
    Crazy Elon.jpg
    43,3 KB · Lukukerrat: 12
Tulipahan mieleen tästä nykyajan menosta, että moniko palstalainen omistaa Teslan? Onko "paineita" vaihtaa? Ainakin @Omenanraato taisi moisella ajaa.

Ovat hieman nuo vihreät arvot karisseet kyseisen merkin ympäriltä. Teslan kurssi on muutenkin syöksykierteessa. Itsehän olen vanhan ajan bensalenkkari, joten sähköautot ylipäätään eivät ole ajankohtaisia.

MAGA-Lada ja Swasticar ovat ainakin tuoreita ja hauskoja synonyymejä Teslalle.
En omista, mutta työsuhdeautona on mennyt vuoden päivät. Hemmetin tilava auto josta löytyy enemmän konttitilaa, mitä mistään vastaavanhintaisesta autosta. En vaihtaisi, vaikka pystyisi sen käytännöllisyyden vuoksi.

Vaikka Elon pirun urpoja kommentteja laukookin, niin kyllä mies on kokonaisuutena melkoisesti vielä pitkälti plussalla vrt. monien muiden pumppujen saavutuksiin ja uskon hänen yritystoimintansa jatkavan samalla linjalla - linjalla, joka voi muuttaa maailmaa selkeästi positiivisempaan suuntaan. Todisteita ei tarvitse teslaa ja spaceX kauempaa hakea.

Aivan samanlaista noitavainoa, mitä media harrastaa nykyään aivan liikaa.
 
Vaikka Elon pirun urpoja kommentteja laukookin, niin kyllä mies on kokonaisuutena melkoisesti vielä pitkälti plussalla vrt. monien muiden pumppujen saavutuksiin ja uskon hänen yritystoimintansa jatkavan samalla linjalla - linjalla, joka voi muuttaa maailmaa selkeästi positiivisempaan suuntaan. Todisteita ei tarvitse teslaa ja spaceX kauempaa hakea.
Elon on siis ok (tai plussalla, whatever) koska joku muu on paskempi? :D No, on kai sekin sitten kehu.

En kyllä itse keksi että miten SpaceX muuttaa maailmaa, muuten kuin että miljönäärit pääsee avaruuteen. Teslakaan tuskin mikään maailmanmuuttaja on vaikka sähköautobuumin aloittikin.

Aivan samanlaista noitavainoa, mitä media harrastaa nykyään aivan liikaa.
No jaa, kyllä se taitaa mies itse maineensa hankkia, ilman että media mitään erillistä noitavainoa harrastaisi. Äärimmäinen esimerkki varmaan natsitervehdykset, jotka on saanut nyt ilmeisesti levitettyä muidenkin käyttöön. Aika karuja saa ne verrokit olla jos vielä tuonkin jälkeen on vielä plussalla.

Sen toki sanon, etten arvosta yhtään ihmisten omaisuuden eli Teslojen hajottamista, sotkemista ja naarmuttamista. Tuskinpa ostajat mitään ennustajia oli, että olisivat voineet tietää millaisen miehen liiketoimia ovat autoa ostaessaan tukemassa.
 
Ylös Bottom