Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

yli 110 tunnin kokemuksella sanottava ja kun olen päässyt tuonne Baldurs Gateen, että kyllä tässä on itselleni se kaikkien aikojen paras peli, se millä tasolla tämä peli operoi kokoajan, koskaan ei tiedä mitä on tulossa kun menet juttelemaan uudella npc hahmolle ja mihin se sitten johtaa omien valintojen jälkeen, periaatteessa sillon voi tapahtua mitä vaan, Lisäksi teet pelissä jatkuvasti valintoja jotka vaikuttavat tuleviin Acteihin, se epätietoisuus pelin kohdalla on ihanaa että teinkö valinnan joka mahdollisesti tappaa Companionin myöhemminvai voinko pelastaa hänet vielä joillain tavalla, uskallanko käyttää näitä voimia vai voiko niillä on myöhemmin isoja sivuvaikutuksia, valitsinko nyt väärän puolen vai teinkö oikean ratkaisun kun tapoin hänen, vai olisinko hyötynyt hänestä myöhemmin, oho menin nukkumaan, mitäs nyt tapahtui :D, tätä peliä on lähes mahdotonta käsikirjoittaa ja ennalta arvata tulevia tapahtumia. ajantaju katoaa itselläni täysin pelin parissa eilen menin 24.00 pelaamaan ja olin sillai et pelasin varmaan tunnin no sammutin pelin niin kello oli 4.00 :D,

Tässä erittäin hyvä video siitä minkä takia Baldurs Gate 3:sta voidaan kutsua Anomalyksi eli peli on täysin poikkeuksellinen, siinä cohhcarnage, Itmejp, Zeke ja Dansgaming kertovat/perkaavat aika hyvin minkä takia Baldurs gate 3 on Godtier tasoa, aivan loistavaa keskustelua ja ei voi kun yhtyä keskusteluun. Baldurs Gate 3 on se pelimaailman uusi Graalin malja

 
Viimeksi muokattu:
Peli ei niiku ihan ulkoasupuolesta vetoa yhtään, äkkiseltään näyttäis siltä että vois tyyliin jollain switchillä pyörii helposti :p mutta varovasti tätä voisin kokeilla sit jos se joskus ps5.lle tulee.
 
Varmaan grafiikoiden puolesta pyörisikin Switchillä jossain muodossa, mutta peli on hyvin CPU-intensiivinen ja Switchin prossu ei ole tunnettu tehoistaan. Muistin rajat tulevat myös vastaan, Switchin tapauksessa aika nopsaan.
 
Tässä on ihan samat hyvät ja huonot puolet kuin divinityssä puzzle puolella. Näistä ei vaan voi tietää onko ratkaisu edes tämän hetkisillä tiedoilla mahdollista vai ei. Arcane tornissa olin niin youtube nörtit on ihan eri paikasta menny sisään kuin itse. Inventory on kans kyllä yks paska vieläkin. Ei noista tavaroista puoliakaan jaksa käyttää kun niitä ei tunnista kuvakkeesta nopeasti ja puoliakaan ajasta ei muista mitä kaikkea ois edes käytössä. Mutta kyllä tätä pelatessa vaan nopeasti aika kuluu. Tuntuu että mitään ei saa aikaan ja tässä ajassa ois jo witcher 3 läpi ja tätä pelatessa tuntuu että pikkusen vasta aloittanu. On kuitenkin niin koukuttavaa tuo tarinan kerronta ja tilanteet vaikka onkin suippokorva nörtteilyä että monta tuntia putkeen menee ihan helposti. En ikinä katsois elokuvaa tai sarjaa joka sijoittuu tämmöiseen paikkaan ja maailmaan mutta peleissä nämä on usein hyviä.

Mutta tässä on niin isoja ärsytyksiä nyt tullu bugien ja divinityä huonomman taistelun takia että en sanois vielä kuin 8/10. Mutta se on minun mittapuulla jo IGN kymppi. Mutta bugit on monesti johtunut siitä että tässä pelissä ei kannata välttämättä tallentaa hyvän siirron jälkeen jos on vaikka taistelu kesken. Kerran kävi se että pikamatkustaessa luuli hahmoa kuolleeksi ja tänään se että esim yks elintärkeä laavahana ei toiminut koska oli tallennus kesken taistelun.

Mulla jäi vissiin saamatta partyyn se hahmo joka tavataan heti alussa. Siinä avaruusolio oletettujen aluksessa. On noita vaihtoehtoja löytyny jo ihan tarpeeks mutta melkein jokainen on cleric. On niin laaja tuo kavalkaadi hahmoluokissa että tuntuu siltä että vois vähän erilaista buildia tehä kohta pelin rahalla. Jotenkin tuntuu että surkea on ollu taistelukentällä koko ajan oma tiimi. Toisaalta aina kun tulee level up niin vaihtoehtojen määrä tuntuu liian isolta jopa.
 
oliko se että tästä pelista ei tulisi ollenkaan fyysistä versiota konsoli versiosta vaan digi näin ainakin peli kaupat sanovat
 
oliko se että tästä pelista ei tulisi ollenkaan fyysistä versiota konsoli versiosta vaan digi näin ainakin peli kaupat sanovat

Näillä näkymin kyllä. Tarkoittaa siis sitä, että peli saa omasta puolestani jäädä sinne (digi)kauppaa odottamaan halvempia aikoja. Sinänsä ei mitään ongelmaa, kun Starfieldin julkaisu on aivan nurkan takana joka on itelleni se mielenkiintoisempi roolipeli, eikä vähiten sen takia, että sen julkaisumuoto on paljon asiakasystävällisempi.
 
Minulla on pieni kammo peliä kohtaan koska divinity orginal sins 2 jäi kesken kun en päässyt yhtä taistelua läpi edes helpoimmalla vaikeudella ja en lopulta keksinyt miten pelissä voisi päästä eteenpäin. Toivon todella että pelissä voisi aina edetä vaikka olisi ukot millaisia tahansa. Ettei joudu aloittamaan alusta kun on pelannut huonosti.
 
Minulla on pieni kammo peliä kohtaan koska divinity orginal sins 2 jäi kesken kun en päässyt yhtä taistelua läpi edes helpoimmalla vaikeudella ja en lopulta keksinyt miten pelissä voisi päästä eteenpäin. Toivon todella että pelissä voisi aina edetä vaikka olisi ukot millaisia tahansa. Ettei joudu aloittamaan alusta kun on pelannut huonosti.
Ellei muu auta, niin tässäkin varmasti pystyy "huijaamaan" taisteluissa, kuten Divinityssa.

Muistelisin itse käyttäneeni muutamaan otteeseen Divinityn alkupuolella ns. fov-huijausta: liikut vain sen verran lähelle vihollisryhmää, etteivät kaikki niistä aktivoidu. Sen verran pahasti tuli turpaan ekan 10 tunnin aikana, että kaikki oli sallittua. Teleportteri oli kovassa käytössä myöhemmin toki.
 
Minulla on pieni kammo peliä kohtaan koska divinity orginal sins 2 jäi kesken kun en päässyt yhtä taistelua läpi edes helpoimmalla vaikeudella ja en lopulta keksinyt miten pelissä voisi päästä eteenpäin. Toivon todella että pelissä voisi aina edetä vaikka olisi ukot millaisia tahansa. Ettei joudu aloittamaan alusta kun on pelannut huonosti.
Kannattaa rauhassa tutustua pelin mekaniikkoihin ja rakentaa hahmo sen mukaan, helpottaa elämää huomattavasti.
 
Itsellä näytti aamuyöstä lopetellessa tallennussa 30h. Siihen voi varmasti ainakin 5h lisätä, mitä tullut tallennuksien latailusta. Itsellä vähän paha tapa jäädä hakkaamaan päätä seinään pahojen bossien kanssa, vaikka parempi vaihtoehto olisi vain jatkaa matkaa ja palata isompi levusena paikalle. Hyvä esimerkki tästä sattui toissapäivänä, kun varmaan 3-4h yritin hieroa yhtä taistelua. Pinosin ennen taistelun aloittamista ruutitynnyreitä strategisiin paikkoihin, oma ukot oli aina hyvillä paikoilla että saa suoraan tiputettua jonkun laavaan yms. Ja vaikka lähellä käytiin, ei voittoa irronnut. Sitten pitkin hampain poistuin paikalta, kävelin 100m ja puhuin yhdellä äijälle. Vähän charismaa, ja puolet niistä tulevista vihollisista lupasi liittoutua mun kanssa :D Helpottui muuten pikkasen se homma, ja ykkösellä läpi sen jälkeen niin ettei joutunut edes healia käyttämään. Tuon jälkeen sain oman jengin nostettu lvl 5. Nyt viimeyönä kaatui ensiyrittämällä joku lvl 8 bossi, ja sieltä tippuikin sellaista loottia että kyllä hymyilyttää :cool: Sanoisin että tuo lvl 5 pääsy tuntui sille että oman jengin voima kasvoi kohisten. Toki varmaan hahmostaistakin vähän riippuu, mutta ainakin fighter sai niin kovan passiivin että morjes!

Tässä on ihan samat hyvät ja huonot puolet kuin divinityssä puzzle puolella. Näistä ei vaan voi tietää onko ratkaisu edes tämän hetkisillä tiedoilla mahdollista vai ei. Arcane tornissa olin niin youtube nörtit on ihan eri paikasta menny sisään kuin itse. Inventory on kans kyllä yks paska vieläkin. Ei noista tavaroista puoliakaan jaksa käyttää kun niitä ei tunnista kuvakkeesta nopeasti ja puoliakaan ajasta ei muista mitä kaikkea ois edes käytössä. Mutta kyllä tätä pelatessa vaan nopeasti aika kuluu. Tuntuu että mitään ei saa aikaan ja tässä ajassa ois jo witcher 3 läpi ja tätä pelatessa tuntuu että pikkusen vasta aloittanu. On kuitenkin niin koukuttavaa tuo tarinan kerronta ja tilanteet vaikka onkin suippokorva nörtteilyä että monta tuntia putkeen menee ihan helposti. En ikinä katsois elokuvaa tai sarjaa joka sijoittuu tämmöiseen paikkaan ja maailmaan mutta peleissä nämä on usein hyviä.

Mutta tässä on niin isoja ärsytyksiä nyt tullu bugien ja divinityä huonomman taistelun takia että en sanois vielä kuin 8/10. Mutta se on minun mittapuulla jo IGN kymppi. Mutta bugit on monesti johtunut siitä että tässä pelissä ei kannata välttämättä tallentaa hyvän siirron jälkeen jos on vaikka taistelu kesken. Kerran kävi se että pikamatkustaessa luuli hahmoa kuolleeksi ja tänään se että esim yks elintärkeä laavahana ei toiminut koska oli tallennus kesken taistelun.

Mulla jäi vissiin saamatta partyyn se hahmo joka tavataan heti alussa. Siinä avaruusolio oletettujen aluksessa. On noita vaihtoehtoja löytyny jo ihan tarpeeks mutta melkein jokainen on cleric. On niin laaja tuo kavalkaadi hahmoluokissa että tuntuu siltä että vois vähän erilaista buildia tehä kohta pelin rahalla. Jotenkin tuntuu että surkea on ollu taistelukentällä koko ajan oma tiimi. Toisaalta aina kun tulee level up niin vaihtoehtojen määrä tuntuu liian isolta jopa.

Aika samat fiilikset. Jostain niksipirkka videosta sain selville että koko repun voi loottaa, sen sisällön ottamisen sijasta, niin niitä keräilemällä saa hyviä "kansioita" omaan reppuun. Mullakin on just jotain scrolleja niin paljon että tukkii koko repun, niin kamalan kiva kun ne on siellä omassa kansiossaan poissa silmissä. Tulee jotenkin paremmin tutkittuakin mitä kaikkea siellä on, kun joutuu erikseen klikkaamaan ne auki sieltä. Ihan muutama taistelu sitten huomasin kanssa että mullahan on hirveästi pommeja repussa. Ikinä heittänyt seillaistakaan.

Arcane Toweriin marssin itse sisään etuovesta, ja aikani tötöiltyä pääsin sinne huipulle asti. Siellä en saanut kyllä mitään kiintoisaa sitten enää aikaiseksi, ja kellarin salaovikin jäi saamatta auki. Tässä on kyllä kiva kun voi itse merkittä karttaan mielenkiintoisia paikkoja mihin ei vielä rahkeet riitä. Tähän torniinkin sellaisen laitoin ja matka jatkui.

Ja siis aika vain katoaa tämän parissa. Ihan epätodellinen fiiis kun koko yö saattaa mennä ihan tosta noin vaa, eikä ole vielä edes päässyt sinne paikkaan missä "piti vain ihan nopsaa käydä vilkasemassa". Viimeisin peli joka aiheuttanut samanlaista ajantajun menetystä on varmaankin just Larianin aikaisempi teos Divinity 2. Omalla vitkuttelu tahdilla läpipeluuseen tulee menemään varmaan... 300h :D
 
otetaas komentoa sen verran takaisin että Baldurian City Act ei ole suinkaan act 2 vaan ACT 3 eli pelin viimeinen act kun kokoajan olen luullut että olen vasta ACT 2 ja teen näitä isoja valintoja seuraavaa Actia ajattelen, niin teenkin niitä on endingiä ajatellen, rupesin nimittäin ihmettelemään että miten tässä voi vielä olla yks ACT jäljellä kun hahmot ovat jo max levelillä, ja melkoinen power fantasy tämä kyllä on sen jälkeen kun hahmot saa max levelille mutta niin ne D&D pelit yleensä ovatkin, Näillä näkymin peli tulee menemään läpi viimeistään perjantaina, voi hyvin olla että menee jo tänään tai huomenna. kaikki Sidequestit aion kumminkin tehdä mitä tulee vastaan, joten mitään kiirettä en kumminkaan pidä pelin läpäisyn suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän harmi, että maksimitaso on vaan 12. Jää ne siisteimmät kyvyt ja loitsut näkemättä.
 
Vähän harmi, että maksimitaso on vaan 12. Jää ne siisteimmät kyvyt ja loitsut näkemättä.
Eikös tässä ole mietitty BG1 ja BG2 tapaan että lisäsisältöä tulee ns. lisäosan merkeissä ja tarina sekä lvl cap nousee a'la BG2? Jotenki jääny tällainen käsitys.

Tuli sittenkin hankittua tämän pc:lle kun sain vaivattoman näyttispäivityksen samalla.

Joku 8h pelattu. DnD lore on paljon enemmän lähellä sydäntä kuin moni muu fantasia, ja itselläni kun on hieman kynäpaperirope menneisyyttä niin tässä on selkeästi menty kyseisiä pelaajia ajatellen. Tarina, hahmot ja se oikea roolipelaaminen priimaa kuten odotinkin.

Huomaa että on Larianin peli. Taistelu systeemi on käytännössä samaa kuin Divinity, valikkoja yms. myöten. Tämä hieman kammoksuttaa koska kuten mainitsin aiemmin, ei oikein tuo Divinity Original Sin napannut ja jäi lopulta kesken. Samat asiat toistaiseksi ärsyttänyt myös tässä. Peli tarjoaa uskomattoman paljon vaihtoehtoja, ehkä jopa liikaakin ja kaikien eri nyanssien huomioon ottaminen on välillä jopa stressaavan vaivalloista. Perus taisteluihinkin voi mennä pitkä aika ja jos noppa onni on heikko tai mokaat/unohdat jonkun mekaniikan...ei muuta kuin alusta. Tämä on aika turhauttavaa välillä. Varmasti myös mielipide asia, osa varmasti rakastaa. Näin taktinen ja hidas vuoropohjainen taistelu ei ehkä ole vain oma juttuni.

Annan kuitenkin mahdollisuuden ja jatkan koska muutoin BG3 kyllä viehättää ja vanhana BG fanina haluan tämän nähdä läpi.

Kannattaa vain muistaa, te ketkä hankintaa harkitsette, kyseessä on aika kovanluokan tosi rpg nörttien peli, ei ole varmasti kaikkien mieleen. Joten pienellä varauksella kannattaa edetä vaikka hype kutkuttelisi kuinka voimakkaasti.
 
Ellei muu auta, niin tässäkin varmasti pystyy "huijaamaan" taisteluissa, kuten Divinityssa.

Muistelisin itse käyttäneeni muutamaan otteeseen Divinityn alkupuolella ns. fov-huijausta: liikut vain sen verran lähelle vihollisryhmää, etteivät kaikki niistä aktivoidu. Sen verran pahasti tuli turpaan ekan 10 tunnin aikana, että kaikki oli sallittua. Teleportteri oli kovassa käytössä myöhemmin toki.
Pillars of Eternityssa tein vähän väliä tuota samaa. Siinä oli hiton vaikeaa ainakin itselleni pärjätä varsinkin isompia vihollisjoukkoja vastaan, jos niillä oli varsinkin omia hahmojani korkeammat levelit. Toki pidemmälle pelissä edettyäni alkoivat hahmojeni ominaisuudet olemaan niin hyviä, että sitten pärjäsi jo selvästi paremmin. Siltikin jotkut taistelut, esim. White Marshin DLC:n lopputaistelu olivat ylitsepääsemättömän vaikeita. Kuvittelisin ainakin, että noissa Pillars-peleissä olisi paljon samankaltaisuutta Baldurs Game 3:n kanssa. Eivät toki samassa sarjassa varmasti paini sinänsä, mutta hyviä pelejä nekin silti.
 
joo ei tarvitse olla huolissaan että lvl cap on 12 ja se on ihan hyvä että se on niin, koska muuten peli muuttuisi liian helpoksi, no se on sitä jo melkeinpä nyt jo tällä Tactianialla, niin kun sanoin niin power level on melkoinen, itselläni jokainen party member on kun puolijumala :D, se 12 lvl cap on vaan muodollisuus koska pelin itemisaatio on vähän kuin ARPG peleistä, eli pelissä pystyy hyvin helposti tekemään itsestään overpowered jos on kokemusta CRPG peleistä, ja se on itselleni täysin fine. eli tämä on tosiaan Real Power Fantasy.
 
Eikös tässä ole mietitty BG1 ja BG2 tapaan että lisäsisältöä tulee ns. lisäosan merkeissä ja tarina sekä lvl cap nousee a'la BG2? Jotenki jääny tällainen käsitys.
Larian on todennut, että BG3:een on haastava tehdä laajennuksia, mutta ei sitä ole täysin poissulkenutkaan. Ongelmia tuottaa tarinan vaihtoehtojen määrä ja sitten lvl 12+ tulevien loitsujen yms voimallisuus.

 
Nyt kun on kymmenisen tuntia takana niin täytyy sanoa että tämä peli ei ole itseä varten. Tarinat,hahmot ja maailma on erittäin hyviä ja mielenkiintoisia mutta gameplay puoli ei toimi. Nopan heittely ja kaiken arpominen ei vaan jotenkin tunnu luontevalta, ymmärrän jos joku tästä pitää mutta itse en. Muutenkin pelin taistelut kestää ihan tuhottoman kauan ja ei vaan jaksa keskittyä niihin. Ehkä tulee palattua vielä silloin tällöin mutta GotY taisteluun tästä ei ole.
 
Ylös Bottom