Ymmärrän hyvin puheet ja valitukset yksinpelin puuttumisesta. Se on kuitenkin ollut mukana pelisarjan alusta asti ja on hyvä muistaa, että alkuperäinen CoD oli enemmänkin yksinpelipainotteinen kohtuullisen syvine tarinoineen ja ainakin osin oikeaan historiaan perustuen. CoD 4 kai on se yleisesti parhaana pietty sarjan peli ja siinäkin oli mukana laadukas kampanja, vaikkei mikään älyttömän pitkä ollutkaan. Taitaa muuten olla viimeisin räiskintäpelikampanja, jonka olen jaksanut pelata läpi useampaan kertaan.
Itse olin vuosia pois fps-peleistä, kun kyllästyin niihin. Tuli sellainen fiilis, että kasvoin vanhaksi siitä ikäluokasta, jotka noita ammuntoja jaksaa pelata. Tuntui, että aikuistuin. Palasin kuitenkin genren pariin viime talvena, kun halusin antaa isosta haloosta huolimatta Battlefront 2:lle mahdollisuuden. Yhtenä merkitsevänä tekijänä oli juurikin yksinpelitarinan olo mukana. Itse koen, että nuo parin illan rykäisyt kuuluvat mukaan genreen ja niiden pelillinen tarkoitus on "opettaa" pelin mekaniikat ja antaa tuntumaa kontrolleihin. Räiskintäpeleissä toki kontrollit ovat lähes samat kaikissa, mutta useimmissa peleissä on kuitenkin aina joku oma pieni mekaniikkansa tai juttunsa, joihin on todella hyvä päästä ottamaan ensituntumat juurikin yksinpelin kautta. Siihen tietenkin tarina lisäksi, joka ainakin ennen oli CoDeissa ihan okei tasoa.
Varmaan tämä yksinpelitön paketti uppoaa ihan hyvin niille, jotka kokevat fps-nettiräiskinnät ykkösgenrekseen, mutta omaan makuun jotain puuttuu, jos ja kun minkäänlaista yksinpeliä ei ole mukana. Muutenkin arvosteluiden perusteella tämä kyseinen tuotos tuntuu vähän sellaiselta "mennään sieltä, mistä aita on matalin ja mistä saadaan mahdollisimman vähällä työllä ja rahalla parhaat tuotot"-tapaukselta, kun mukaan on "lainattu" Rainbow Sixin puolelta operaattorit ja liimattu Battle Royale, joka kylläkin arvosteluiden perusteella tuntuu toimivan hyvin ja olevan BR-genren parhaimmistoa. Siihen tietysti lisänä vielä tuo vuosikymmenen vanha pelimoottori, joka saa ainakin videoiden perusteella pelin näyttämään "ihan samalta" kuin silloin joskus vuosikymmenen vaihteessa, jolloin näitä vielä itse jaksoin pelata.
Erikoishuomio tietenkin vielä tuolle HideoMiyamoton linkittämälle videolle, joka pisti ihmetyttämään ainakin itseä. Miksi tosiaan online-only pelin serverit on "juosten kustu" tuolla tavalla? Onko vaan otettu rahat ja juostu, kun voitot ovat kilahtaneet tilille?