Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Tutkiskelin vielä hetken siellä "helvetissä" sitä linnaa mutta kun alkoi olemaan niitä "leijonia" piha täynnä niin päätin lähteä koittamaan sitä Margitia. Ja pari yritystä ja sehän meni. Edelleen todella random pomo, jossa ei ole sellaista kunnon tasaista "pääsen aina tähän asti"-menoa vaan saattaa välillä päästä todella lähelle voittoa ja sitten taas välillä vain puolivaiheille asti. No, mutta meni se ja pääsin tutkimaan linnaa kunnolla.

Ja voihan hittolainen että oli hieno mesta! Tämän pelin paras paikka tähän mennessä ja en meinannut malttaa lopettaa pelaamista kun löysi koko ajan reittejä ja paikkoja tutkia. Vielä kun vihollisetkin on suhteellisen hallittavissa niin oikein virkistävää tutkiskelua ja heilumista.

Sen sanon että onpahan ärsyttäviä nuo linnut siellä. En osaa sanoa onko "helvetin" linnut pahempia vai nuo. Kummissakin samoja piirteitä eli hiton nopeita syöksyjä, jotka ohjautuu pelihahmoon kuin ohjukset.

On siellä myös kovempaa ritaria välillä vastassa mutta niiden kanssa kun vähän pyörii niin yleensä saa nekin hoideltua.
 
Sen sanon että onpahan ärsyttäviä nuo linnut siellä. En osaa sanoa onko "helvetin" linnut pahempia vai nuo. Kummissakin samoja piirteitä eli hiton nopeita syöksyjä, jotka ohjautuu pelihahmoon kuin ohjukset.

Itse hoitelin ne etäältä muutamalla Magic Glintbladella, muutenkin niihin taitaa olla parempi tehdä tuttavuutta etäältä eikä koittaa lähitaistelua.
Ne Caelidin isommat linnut jätin rauhaan, en nähnyt vaivan arvoiseksi.
 
Itse hoitelin ne etäältä muutamalla Magic Glintbladella, muutenkin niihin taitaa olla parempi tehdä tuttavuutta etäältä eikä koittaa lähitaistelua.
Ne Caelidin isommat linnut jätin rauhaan, en nähnyt vaivan arvoiseksi.

Ne caelidin linnut oli tosiaan vaan ärsykkeitä ja hevosella vaan karkuun, samoin ne Caelidin isot helvetin koirat, nope! Muutenkin Caelid on aika inhottava mesta ja oonkin siellä ehkä viettänyt vähiten aikaa, mitä nyt just hevosella käynyt mestat läpi. Jotenkin tosi aggressiivista väkeä koko alueella.
 
Ne caelidin linnut oli tosiaan vaan ärsykkeitä ja hevosella vaan karkuun, samoin ne caelidin isot helvetin koirat, nope! Muutenkin caelid on aika inhottava mesta ja oonkin siel ehkä viettänyt vähiten aikaa, mitä nyt just hevosella käynyt mestat läpi. Jotenkin tosi agressiivista väkee koko alueella.
Siellä tosin oli alkuvaiheessa peliä ihan hyvä idlefarmauspaikka, kun ne sotilaat tappeli koiria vastaan sen sillan ja tornin luona. Point of gracella vaan resetoi kun toinen puoli oli voittanut.
 
Tuli testattua peliä ilman VRR:n omaavaa telkkaria. Pyörii kyllä ihan surkeasti (XSX) ja selkeästi huonompi pelikokemus. Jäi tunne (huom.) että kotona omalla telkkarilla peli on sulavampi quality modessa, kuin ilman VRR:ää framerate modessa. Voiko olla edes mahdollista. :D Oli jopa pieni shokki kun pätki niin pahasti.

Vaikka peli on ihan uskomaton ja yhdyn lähes kaikkiin kehuihin, niin optimoinnin pitäisi olla selkeästi parempaa. Toivotaan että saavat päivityksillä parempaan kuosiin, sillä suurimmalla osalla ei varmaan ole mahdollisuutta hyödyntää VRR/FreeSynciä.
 
No huh huh. Tutkiskelin sen Margitin linnan loppuun ja siellä ollut toinen bossikin kaatui parilla yrityksellä. Se tyyppi, jonka voi summonoida avuksi, jäi käyttämättä koska halusin itse voittaa pomon kuten aiemmatkin ja toivon mukaan tulevatkin.

Oli ylläri kuinka helppo se tyyppi lopulta oli. Paljon uhkaavampi olomuodoltaan mutta kaatui niin paljon helpommin.

Sen jälkeen oli vähän takki tyhjä enkä vähän aikaa keksinyt mitä tehdä ja minne mennä. Joka paikassa olisi jotain. Jopa "masensi" palata open worldiin noin loistavan linnan ja kenttädesignin jälkeen. On se open worldkin ollut viihdyttävä ja hieno paikka mutta linna oli ihan toiseen potenssiin.

Lopulta päädyin takaisin "helvettiin". Kävin tornissa kiipeilemässä ja löysin pomon sumuoven mutta en viitsinyt vielä käydä edes katsomassa vaan lopettelin siihen tältä päivältä.

Ihan hiton mahtava peli. Ja kuinka massiivinen tämä on. Kävin huvikseni avaamassa pienen palan karttaa lisää ylhäältä ja sitä on siellä vielä vaikka kuinka paljon eikä tiedä kuinka paljon vielä sen jälkeenkin.

Itse hoitelin ne etäältä muutamalla Magic Glintbladella, muutenkin niihin taitaa olla parempi tehdä tuttavuutta etäältä eikä koittaa lähitaistelua.
Ne Caelidin isommat linnut jätin rauhaan, en nähnyt vaivan arvoiseksi.
Ei ole tullut mitään projektiilejä käytettyä vaan barbaroitua jättimiekan kanssa joten sillä mennään. Aina näissä soulseissa ja vastaavissa jää ne käyttämättä ja sitten lopussa on varastot täynnä nuolia ja muuta :D
 
Näköjään mennään jo alle 9 minsan speedruneissa. Aika rikkinäinen on peli.

 
Onko tossa teleporttauksessa joku kikka kolmonen vai onko se vaan noin rikki kun näyttää olevan?
PC-versiossa oli jokin käsittämätön bugi, jossa hahmoa juuri oikealla framella eteenpäin liikuttamalla tuleekin tuollainen valtava harppaus. Tuo on ymmärtääkseni kuitenkin jo korjattu, eli ainakaan v1.03.x:lla tuo ei enää onnistu.
 
Onko tossa teleporttauksessa joku kikka kolmonen vai onko se vaan noin rikki kun näyttää olevan?
Videon ekassa kommentissa tuota on avattu.

An explanation of the insanity that is this run:
First off, this is an any% unrestricted speedrun which means the game must be beaten by any means humanly possible. This is done on current patch (1.03) because it is the most stable

The star of the show in this run are the zips. A zip is performed by guarding and then walking at a specific time afterward for a specific number of frames. These are frame perfect. The zip is caused by the specific way the walking and guarding animations overlap. Zips are reliant on hardware (and are therefore only allowed in unrestricted runs) and lower resolution makes them more consistent. Macros are not allowed, these are done manually.

Ja lisää jos haluaa lukea kommentin loppuun.
 



Juuh, onhan tässä. Game of the pari vuotta. Piti arvostelua vääntää, mutta kaikki dokumentoiminen otti takasijan homman imaistessa. Ehkä näistä biljardeista gigoista saadaan joskus jotain, mutta nyt oli helpompi repästä vaan parit kuolemat montaasimaiseksi pökäleeksi.

4/5 kamaa
 
Nyt on vähän vähemmän mitää erityisempää "raportoitavaa" mutta tuli vahingossa grindailtua leveleitä kun löysin pienin linnoituksen, jossa oli alakerrassa lepakoita ja yläkerrassa "smurffeja". Kuolin monta kertaa yläkerrassa mutta hain aina runet takaisin ja huomasin että niitähän kertyy melkoisia määriä smurffeista, joten jatkoin niiden hakkaamista ja nousin varmaan puolenkymmentä leveliä tuon paikan ansiosta.

Sitten lähdin siitä silloille päin ja yöllä tuli ratsumies, jonka kanssa en jaksanut pyöriskellä koska olin jo yhden tai kaksi niitä hoidellut, joten houkuttelin sen rotkoon ja säästin rutosti aikaa ja vaivaa itseltäni :D Laitoin myös vinkin että "try night and then try cliff", jos jollakin on sama fiilis että ei nyt oikein jaksa.

Muutenkin tässä, kuten aika usein Soulseissa ja vastaavissa, tulee harrastettua sitä että jos joku bossi tai hahmo on jo hoideltu niin sen kopioita ei välttämättä jaksa haastaa täysin rehellisesti vaan menee sieltä mistä aita on matalin. Hissit on esimerkiksi kivoja kuten muutkin kuilut, mihin houkutella vihulaisia. Nuo hissien taisteluominaisuudet muistin itsekin vasta kun joku oli niistä laittanut maahan viestin ja säästi minulta paljon aikaa erään ärsyttävän kestävän ritarin kanssa.

Noin muuten kyllä tulee jopa turhankin jääräpäisesti käytettyä vain valittua buildia ja asetta. Päädyin se wretch-aloitusmallin nuijan takia dualwield-hahmoon, joten nuija on lähinnä vaihtunut isoksi miekaksi. On minulla jokin taikakalu ja kilpi vasemmassa kädessä mutta en yhä saa parryja soulseissa osumaan kohdalleen vaikka Sekirossa aloin olemaan jo melkoinen mestari sen kanssa. Taikakalun kanssa olen vasta vähän testaillut että mitä sillä voi tehdä ja laitoin jopa kaikki taikaslotit täyteen kykyjä. Siellä on healiä, poisonin poistoa, tulipalloa ja jotain kivien nakkelua. Ei mitään mihin kauheasti kannattaa luottaa etenemisessä mutta heal ja myrkyn parantaminen varmasti auttavat jatkossa.

Sitten tuli testailtua miten pärjää mad pumpkin headejä vastaan ja vaikka pääsin todella lähelle voittoa niin on nuo vaan niin rasittavia kahdestaan että ehkä mietin taas muita suuntia.

Suunnista puheen ollen: Margitin linnan jälkeen ei ole oikein osannut mitään suuntaa valita vaan on pyörinyt siellä ja täällä, hieman myös nuohoten jo niitä paikkoja, joissa on lähinnä käynyt ensimulkaisut ottamassa. Siellä olisi kaksikin paikkaa, joissa tuntuu olevan maageja vastassa ja taidanpa tänään mennä sinne mistä ei aukea lisää karttaa ja katsoa miten siellä pärjää. Pari tyyppiä testasin eikä ne mitenkään vaikeilta tuntuneet kunhan väistää ne taiat mitä ehtivät ilmoille viskoa.

Niin ja kävin myös toisessa "ensnaressa" ihan tarkoituksella ja siellä oli vastassa niitä jättejä, joita on vähän ollut joka puolella. Mihinkään sieltä ei muuten päässyt mutta hoitelin sitten sen jätin ja keräsin kamat ja lähdin muualle. Hienoja maistiaisia saa kyllä noiden kautta että mitä on luvassa.

Joitain pahempia pomojakin on tullut käytyä kokeilemassa vähän siellä ja täällä mutta eivät taida olla minkään etenemisen edessä, joten olen jättänyt niitä muhimaan. Löytyipä eräs karhukin luolasta, jonka päälle menin turhan reteästi vain huomatakseni että kyseessä on ihan älyttömästi kestävämpi otus mitä ne aiemmat.
 
On minulla jokin taikakalu ja kilpi vasemmassa kädessä mutta en yhä saa parryja soulseissa osumaan kohdalleen vaikka Sekirossa aloin olemaan jo melkoinen mestari sen kanssa.
En ole koskaan jaksanut opetella parryja, kun ajoitus tuntuu olevan eri kaikkien vihujen kanssa. Onneksi tässä on Guard Counter joka on paljon anteeksiantavampi ja selkeä merkkikin tulee koska sen tekee.
 
Pitäisi varmaan ostaa tämä joskus kun tulee tarjoukseen. En yleensä nauti liian(?) vaikeista peleistä mutta jollain tavalla tämä kiinnostaa.
Naurahdin hiukan tälle:
 
En ole koskaan jaksanut opetella parryja, kun ajoitus tuntuu olevan eri kaikkien vihujen kanssa. Onneksi tässä on Guard Counter joka on paljon anteeksiantavampi ja selkeä merkkikin tulee koska sen tekee.
Itellä oli Golden Parry kilvessä niin vähän helpotti. Tietyt viholliset (ritarit) vaan meni niin paljon helpommin kun käytti pelkästään parrya.
 
Ite aloin opetella parryja parrying daggerilla. Se on vähä hankalampaa koska siinä on vissiin vähän pienempi ikkuna verrattuna kilpeen mutta daggeri sopii mun hahmon tyyliin paremmin =)

Vähä alkaa jo tulla ähky kun tutkii vaan kaikkea mahdollista, en tiedä pitäiskö vaan jo juosta peli nopiaa läpi. Latasin Mk11 niin vanha addiktio siihen kans vähä syönyt nyt kiinnostusta tähän.
 
Repesin aivan totaalisesti Shamaniacin käyttämälle termille, boldaus omani :D. Siinä on sellaista roimaa alkukantaisuutta ja ripaus mielikuvitusta. Menee taatusti käyttöön.
Ei ole tullut mitään projektiilejä käytettyä vaan barbaroitua jättimiekan kanssa joten sillä mennään. Aina näissä soulseissa ja vastaavissa jää ne käyttämättä ja sitten lopussa on varastot täynnä nuolia ja muuta :D

Alkaa tekemiset käydä vähiin, toki silloin tällöin uusi alue saattaa ilmaantua näköpiiriin. Samoja alueita sahaan edestakaisin ja ajankuluksi saatan raapaista muutaman vihollisjoukon hengiltä. Tuntimäärä alkaa tuntua suorastaan järjettömältä, kun ajattelee kyseessä olevan ensimmäinen läpipeluukerta. 352 tuntia takana.

Ketjussa aikaisemmin mainittu point of no return tuli sitten tehtyä. Se pääsi hieman yllättämään, mutta tehty mikä tehty ja takaisin ei voi palata. Sainpa kuitenkin "palkkioksi" uuden alueen koluttavaksi. Vielä puuttuisi puolen tusinaa pomoa, kaikki legendaariset ash of war remainsit ja erilaiset loput platinasta.

Lähdenpä tästä barbaroimaan vaikkapa Caelidia. Sieltä tuntuu löytävän aina jotain uutta, kun palloilee niissä kohdissa, missä ei ole vielä riittävästi merkintöjä.

Edit. hyvä huomautus barbaroinnin kirjoitusasusta!
 
Viimeksi muokattu:
Repesin aivan totaalisesti Shamaniacin käyttämälle termille, boldaus omani :D. Siinä on sellaista roimaa alkukantaisuutta ja ripaus mielikuvitusta. Menee taatusti käyttöön.


Alkaa tekemiset käydä vähiin, toki silloin tällöin uusi alue saattaa ilmaantua näköpiiriin. Samoja alueita sahaan edestakaisin ja ajankuluksi saatan raapaista muutaman vihollisjoukon hengiltä. Tuntimäärä alkaa tuntua suorastaan järjettömältä, kun ajattelee kyseessä olevan ensimmäinen läpipeluukerta. 352 tuntia takana.

Ketjussa aikaisemmin mainittu point of no return tuli sitten tehtyä. Se pääsi hieman yllättämään, mutta tehty mikä tehty ja takaisin ei voi palata. Sainpa kuitenkin "palkkioksi" uuden alueen koluttavaksi. Vielä puuttuisi puolen tusinaa pomoa, kaikki legendaariset ash of war remainsit ja erilaiset loput platinasta.

Lähdenpä tästä barbarisoimaan vaikkapa Caelidia. Sieltä tuntuu löytävän aina jotain uutta, kun palloilee niissä kohdissa, missä ei ole vielä riittävästi merkintöjä.
Barbaroimaan, Ellu. Tarkkana nyt siellä kieliopin ja taivutusmuodon kanssa. :D;)
 
Repesin aivan totaalisesti Shamaniacin käyttämälle termille, boldaus omani :D. Siinä on sellaista roimaa alkukantaisuutta ja ripaus mielikuvitusta. Menee taatusti käyttöön.


Alkaa tekemiset käydä vähiin, toki silloin tällöin uusi alue saattaa ilmaantua näköpiiriin. Samoja alueita sahaan edestakaisin ja ajankuluksi saatan raapaista muutaman vihollisjoukon hengiltä. Tuntimäärä alkaa tuntua suorastaan järjettömältä, kun ajattelee kyseessä olevan ensimmäinen läpipeluukerta. 352 tuntia takana.

Ketjussa aikaisemmin mainittu point of no return tuli sitten tehtyä. Se pääsi hieman yllättämään, mutta tehty mikä tehty ja takaisin ei voi palata. Sainpa kuitenkin "palkkioksi" uuden alueen koluttavaksi. Vielä puuttuisi puolen tusinaa pomoa, kaikki legendaariset ash of war remainsit ja erilaiset loput platinasta.

Lähdenpä tästä barbaroimaan vaikkapa Caelidia. Sieltä tuntuu löytävän aina jotain uutta, kun palloilee niissä kohdissa, missä ei ole vielä riittävästi merkintöjä.

Edit. hyvä huomautus barbaroinnin kirjoitusasusta!

Jos tarkoitat:

Se kun ekan kerran sen jättiläisen maljakon päällä tekemä päätös kun muija uhraa itsensä ja sytyttää erdtreen tuleen on vasta "softpoint of no return" ei kyseessä onneksi vielä ole se varsinainen no point of return. Kyseinen rituaali avaa sen mestan jossa on sitten eräs (yksi niistä) pomo jonka jälkeen vasta se maailma yläpuolella muuttuu niin että et enää pääse tiettyihin paikkoihin, jos et ole siel uudes mestas viel sitä pomoa murhannut, olet vielä ns kuivilla vesillä. Mikä pomo on kyseessä niin en viiti sitä spoilata jos et halua tietää mutta se ei ihan heti ekana ole siel tulossa vastaan. Mutta jos maan yläpuolella on vielä unfinished business saat omalla vastuulla sit googlata minkä pomon jälkeen tulee se oikea no point of return. Mut jos olet kaiken tämän jo tehnyt niin joo, se on sitten no point of return.

Yleensä (bloodborne, DS Remake) Aloitin uuden kierroksen ja kolmannenkin, mutta tässä jo eka kierros oli semmone jööti että veti mehut kyl meikäläiseltä ja jätin pelin roundtalbe holdiin jos joskus palautuu tästä ja aloittais sitten uuden kierroksen, parhaiten kävisi jos tulis vielä dlc. Mut ekan jöötin 289h jälkeen ei ollut enää bensaa tankissa lähtee heti uudelle kierrokselle.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä meni nyt reilun 250h pelitunnin jälkeen läpi. Aika helpottava tunne saada vihdoin tämä päätökseen, kun koin pelin kohtalaisen stressaavana. Tässäpä päällimmäisiä fiiliksiä.

+ Maailma on upeasti toteutettu. Pelistudio ei tosin sen osalta ole tainnut tehdä hutia aiemminkaan, joten tämä oli odotettavissa. Mainio suoritus kuitenkin ensimmäiseksi avoimen maailman peliksi.
+ Teknisesti riittävän hyvin toimiva, vaikka virheettömästä ollaan kaukana.
+ Rehellinen tutkimisen tunne, ei kädestä pitelyä. Uusia mielenkiinnon kohteita löytää joko pienillä vinkeillä tai puhtaasti sattumalta. Asioiden löytyminenkin palkitsee tällöin paljon enemmän kuin ruudulla näkyvän nuolen tai gps:n seuraaminen.
+ Vieraan kulttuurin salaperäisyys. From Software tuntuu aina osanneen tämän. Kaikkea ei tarvitse selittää ja paljon jää ymmärtämättä. Ihan niin kuin oikeassa elämässäkin. Tuskin ymmärtäisin vaikkapa Egyptin kulttuurista paljoakaan 250h reissun jälkeen.
+ Muutamat mielenkiintoiset ja muistettavat npc-hahmot, joihin syntyi jonkinlainen kiintymys.

- Todella paljon toistoa luolastoissa, (pää)vihollisissa ja yllättävän unohdettavia pomotaisteluita. Eri kokoisia pomotaisteluita oli aivan järjetön määrä, mutta vain kourallinen oli jotenkin mieleenpainuvia.
- Musiikki oli omaan makuun vähän laimeaa ihan 2-3 raitaa lukuunottamatta.
- Pelin kenttäsuunnittelu tuntui huononevan sitä mukaa mitä pidemmälle pelissä pääsi. Upeita näkymiä tuli toki useimmiten vastaan.
- Suurin osa npc-hahmoista oli hyvin unohdettavia. Välillä tulikin mietittyä, että miksi teen tälle porukalle palveluksia.
- Loppu oli pomotaistelusta lopputeksteihin pettymys. Käytin vielä tallennuskikkailua nähdäkseni erilaisia loppuja ja pettyäkseni lisää. Avaamistani vaihtoehdoista se "huonoin" tuntui jopa tunnelmallisimmalta.

Siinäpä ne asiat mitä heittämällä tulee mieleen. Erinomainen pelihän tämä tietenkin on, mutta kaiken tämän jälkeenkään en arvottaisi ihan sinne Metacriticin nykyisiin lukemiin. Avoin maailma tuo mukanaan aika paljon löysää. Siellä 90-92 pisteen tienoilla tämä omissa kirjoissa on.
 
Ylös Bottom