Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula 1

Vastaus: Formula 1

Tässä sen huomaa miten monesti se kauneus on todellakin katsojan silmässä... jos tuota lähtee tarkemmin laskenmaan niin huomaa että:

25/20 = 1,25
ja että
10/8 = 1,25

... joten ero on siis käytännössä täysin sama voittajan ja kakkosena olleen välillä. Olisit siis ollut täysin tyytyväinen, jos formuloissa kaikkien pisteet vaan kerroitaisiin 2,5:llä? Tämä on hyvä esimerkki siitä, että joskus asioita on vaan niiiiin helppo kritisoida... ;)

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä muiden kanssa, että ehdotettu pisteuudistus olisi ollut varmaankin parempi ratkaisu kuin tämä pelkistä voitoista kilpaileminen... tosin ei tämäkään välttämättä ihan huono idea ole. Aika näyttää.

Hups, enpä ajatellut tuota pisteytystä noin kärjen suhteen. No Motogp:ssä saa pisteitä vielä 15. kuskikin, kun noin paljon saa 1.sijasta. Ettei se aivan samalla lailla mene, tosin onhan motogp:ssäkin aika selviä voittoja tullut mestaruuden suhteen. Tuo F1:sten pisteytys taisi aikoinaan muuttua, kun Schumi voitti aina, niin 4 pisteen ero kakkosena tulleeseen oli liian suuri. 2 pisteen erollahan tarvitsee tosiaan voittaa 4 kisaa, että voi yhden keskeyttää, jos toinen kuski tulee aina kakkoseksi viidessä kisassa - samoin olisi tuolla motogp:nkin pistelaskulla kärjen suhteen :)...
 
Vastaus: Formula 1

Aika hyvän esimerkin MTV3 näyttänyt siitä, että tuossa uudessa pistejärjestelmässä ei ole mitään järkeä.

Uuden säännön perusteella alkavasta kaudesta voi tulla todella "mielenkiintoinen" tai sitten ei. Oletetaan, että ajaja A voittaa neljä kisaa ja jää lopuissa kisoissa pisteittä. Hänellä on siis kauden jälkeen kasassa 40 pistettä.

Ajaja B puolestaan voittaa kolme kisaa ja sijoittuu 14 kertaa kakkoseksi. Hänellä on kauden lopussa 142 pistettä. Maailmanmestariksi kruunataan ajaja A.
 
Vastaus: Formula 1

Aika hyvän esimerkin MTV3 näyttänyt siitä, että tuossa uudessa pistejärjestelmässä ei ole mitään järkeä.

No nyt on ainakin Rubens Paritsellolla elämänsä tilaisuus voittaa ensimmäinen ja viimeinen mestaruus, kun hän on kuitenkin se kuljettaja A jolla on mahdollisuus voittaa juurikin ne 4 ekaa kisaa :mad:
 
Vastaus: Formula 1

Who knows, ehkä tämä kausi jää sitten historiankirjoihin jonain skandaalivuotena. :cool:

Itse pidän peukkuja pystyssä Brawn GP:lle, kovasti on Ross Brawn kynäillyt jotain diffuusoria auton takaosaan joidenkin porsaanreikien kautta, niinkun olette varmasti lukeneet niin ihan omaa luokkaa mm. Jerezin testeissä.

Mutta sen näkee sitten vasta kisaviikonloppuna. :p
 
Vastaus: Formula 1

No nyt on ainakin Rubens Paritsellolla elämänsä tilaisuus voittaa ensimmäinen ja viimeinen mestaruus, kun hän on kuitenkin se kuljettaja A jolla on mahdollisuus voittaa juurikin ne 4 ekaa kisaa :mad:

Itse kyllä näkisin Buttonin vahvempana mestarisuosikkina, JOS Brawn GP nyt yltyy kovaankin vauhtiin.
 
Vastaus: Formula 1

Huonoimpina asioina uudessa systeemissä näen muiden sijojen kuin voiton totaalisen turhuuden ja tiimien ykköskuskin valinnan korostumisen.

Tämä on se mitä itse ihmettelin. Korostetaan kovasti taistelun tärkeyttä, mutta nythän jos joku talli on ylivoimaisesti muita nopeampi, määrätään sijoitukset aivan takuuvarmasti. Tallimääräykset tulevat muuttumaan entistä tärkeämmäksi kun 2 pisteen sijaan vain voitot merkkaavat. Vai kuka uskoo että esim. McLardenin suosikkipoju Leksa Hämäläinen jätetään Heikin taakse jos olisivat kahdestaan kärjessä... Kaikki voitot vaan Leksalle ja sen avulla mestariksi.
 
Vastaus: Formula 1

Tallimääräykset tulevat muuttumaan entistä tärkeämmäksi kun 2 pisteen sijaan vain voitot merkkaavat.

Juurikin näin.

Ei silti, eihän tallimääräyksistä ole paljoa apua, jollei pysty ensin päihittämään kaikkia muita talleja ensin. Kyllä tässä systeemissä silti jotain hyvääkin on (tai ainakin niin haluan uskoa). Eipä ainakaan kukaan enää köröttele tyytyväisenä kakkospaikalla maaliin ja totea kisan jälkeen, että aina ei tarvitse voittaa...

Toisaalta, huipputallit eivät kovin mielellään halua lähteä mihinkään kamikaze/tulos-tai-ulos -kisataktiikoihin, sillä valmistajien mestaruus ratkaistaan kuitenkin niillä pisteillä...
 
Vastaus: Formula 1

Hitot, paras pistesysteemi ikinä: 10-6-4-3-2-1

Huonoa tuossa on ainoastaan se, että pisteitä saisivat vain ferrarit, mclarenit ja se kolmas "suuri". Mutta ketä nyt luuserijengit kiinnostavat. Eihän Force India saanut ensimmäistäkään pistettä viime kaudella, joten evvk. Ja edittinä vielä: viime kaudella joku Kubica roikkui käytännössä loppuun saakka mestaruustaistossa kun oli sankarillisesti ajanut joka kisassa tyyliin neljänneksi tai kolmanneksi. Todellinen mestareiden mestari voittaja-autossa. Ai niin, voittihan se peräti YHDEN kilpailun. Silti, mestarisuosikki oli 2/3 kaudesta.. Käsittämätöntä...

Toiseksi paras systeemi: 9-6-4-3-2-1

Tämä Schumin 9 voittoa 10 ensimmäisestä kisasta kauden jälkeen tullut "palkitaan kaikkia osallistujia pisteillä" -systeemi on aivan syvältä. On jo aikakin päästä siitä eroon. Itse odottelin jotain vastaavaa pistelaskusysteemiä kuin mitä oli ollut käytössä 50 vuoden ajan, mutta Bernie vetäsi taskustaan jotain vielä parempaa: vain voitolla on merkitystä.

Tässä pistemäärien kasvattamisessa on se mm. se huono puoli, että tilastojen peilaaminen historiaan tulee todella hankalaksi. Esim. Keken uran aikana keräämät pisteitä ei voi enää mitenkään verrata enää tänä päivänä kerättyihin pisteisiin. Keke olisi muuten ollut tasaisuudellaan juuri se kuljettaja joka olisi varmaan nauttinut tästä kahdeksalle parhaalle jaetuista "säälipisteistä". Ties vaikka olisi voittanut toisen mestaruudenkin... Mutta onneksi joskus voittoa osattiin arvotaa oikealla tavalla. Toivottavasti tämä uusi kokeilu on onnistunut ja se saa Formulat taas näyttyämään Formuloilta. Vain voitolla on merkitystä.

T: nimim. harkitsee ensimmäistä kertaa maksukorttia Formuloiden takia.
 
Vastaus: Formula 1

On se mukavaa, jos kuski A tulee joka kisassa toiseksi, ja kuski B voittaa 3 kisaa ja muut keskeyttää. Onnea B.

Ei sitten yhtään tallimääräykset lisäänny ei.
 
Vastaus: Formula 1

Miten ne FIA:n kaverit on mennyt tälläisen järettömän muutoksen tekemään! Minun mielestä menee formulat ihan pilalle! :mad:

Tulee varmaan aika kamppailua kylläkin, kuljettajat ohittavat voitoinnälkäisenä, ketään ei kiinnosta enää pisteet..:eek:
 
Vastaus: Formula 1

Kieltämättä outo ja liian radikaali päätös. Laskee kummasti mielenkiintoa ja tuossa uudessa systeemissä piilee suurikin farssin mahdollisuus. F1-auto on laitettu aika pitkälti uusiksi tähän kauteen lähdettäessä, ja tässä piilee pieni vaara, sillä auton kehittämisen kannalta elintärkeä testaaminen on pannassa. Sitä paitsi uusi systeemihän nimenomaan vetäisee pikkutalleilta maton jalkojen alta. Kyllä minua ainakin näiden "luuserijengienkin" väliset mittelöt kiinnostavat.

Mutta eniten tuossa päätöksessä huolestuttaa Ecclestonen täysi määräysvalta F1-asioiden suhteen. Hänhän tuon nykyisen mallin takana oli, ja puski päätöksen läpi kuuntelematta muita (mm. FOTA:lle jäi luu käteen) lähes lainkaan. Mitä muuta se rahanahne vanha parta vanhoilla päivillään vielä keksii? Välillä hän suoltaa kyllä sellaista puppua suustaan, että voi kauhistus sentään...

Voittajan asemaa pitää vahvistaa, kyllä, mutta nykyinen systeemi on vedetty aivan överiksi.
 
Vastaus: Formula 1

Kieltämättä outo ja liian radikaali päätös. ... F1-auto on laitettu aika pitkälti uusiksi tähän kauteen lähdettäessä, ja tässä piilee pieni vaara, sillä auton kehittämisen kannalta elintärkeä testaaminen on pannassa. Sitä paitsi uusi systeemihän nimenomaan vetäisee pikkutalleilta maton jalkojen alta. Kyllä minua ainakin näiden "luuserijengienkin" väliset mittelöt kiinnostavat.

Mutta eniten tuossa päätöksessä huolestuttaa Ecclestonen täysi määräysvalta F1-asioiden suhteen. Hänhän tuon nykyisen mallin takana oli, ja puski päätöksen läpi kuuntelematta muita (mm. FOTA:lle jäi luu käteen) lähes lainkaan. Mitä muuta se rahanahne vanha parta vanhoilla päivillään vielä keksii? Välillä hän suoltaa kyllä sellaista puppua suustaan, että voi kauhistus sentään...

Kyllähän nuo uudet säännöt epäilyttää (erityisesti mestaruuden ratkaiseminen voitoilla) mutta katsellaan miten käy. Ja tuosta FOTA:sta, toivon että se lyö sen samaisen luun Ecclestonen kurkkuun ja äkkiä! :p
 
Vastaus: Formula 1

Kyllähän nuo uudet säännöt epäilyttää (erityisesti mestaruuden ratkaiseminen voitoilla) mutta katsellaan miten käy. Ja tuosta FOTA:sta, toivon että se lyö sen samaisen luun Ecclestonen kurkkuun ja äkkiä! :p

Pieniä älähtämisenmerkkejä on ainakin ilmassa, ei FOTA tätä onneksi purematta niele.

F1-tallit vastustavat yksimielisesti sääntömuutosta | F1 | YLE Urheilu | yle.fi
Formula 1 -tallien yhdistys on paheksunut julkilausumassaan Kansainvälisen Autourheiluliiton (FIA) päätöstä muuttaa F1:n pistelaskusysteemiä.

F1-tallien mielestä FIA ei noudattanut sääntöjä, kun se muutti kauden 2009 pistelaskusysteemin. Vajaan kahden viikon päästä Australiassa käynnistyvällä kaudella 2009 pisteet nousevat ratkaisevaksi vasta siinä tapauksessa, jos kahdella kuljettajalla on yhtä paljon osakilpailuvoittoja.

F1-tallien yhdistyksen mukaan tallit kyseenalaistavat yksimielisesti päätöksen kelvollisuuden.

- FIA:n on aivan liian myöhäistä muuttaa sääntöjä kaudelle 2009, kun se ei ole saanut täysin yksimielistä suostumusta kauteen 2009 osallistuvilta F1-talleilta, yhdistys sanoi lausunnossaan.

YLE
 
Vastaus: Formula 1

No niin eipä näytä tulevan tälle kaudelle tuota uutta pistelasku systeemiä. Pysyy samana kuin viime kaudella. Hyvä niin
Ainakin mtv3 txt kanavalla lisää tietoa
 
Vastaus: Formula 1

Mielenkiintoinen sähläys FIA:lta. Toisaalta mielelläni en tuota näkisi edes kaudella 2010, mutta onhan tässä nyt taas aikaa vääntää. Iso arvovaltatappio Ecclestonelle joka tapauksessa.

FIA vetytyy F1-luokan pistelaskukiistassa - Urheilu - HS.fi

-- "Jos formula 1 -tallit eivät ole samaa mieltä uudesta systeemistä, sen käyttöönotto voidaan siirtää kaudeksi 2010", FIA tiedotti perjantaina. --
 
Vastaus: Formula 1

Sais ny kuitenki sitä pistelaskujärjestelmää muuttaa siihen mitä FOTA on halunnut...
Bööni-papan tietäen ei kuitenka oo mitää muutosta pisteisii tulossa :mad:

Parasta olisi jos siirryttäisi takaisin vanhaan pistelaskusjärjestelmään, eli 1:10p, 2:6p, 3:4p, 4:3p, 5:2p, 6:1p tai sitten niin että voitosta saisi 12p ja kakkosijasta 8p...voitto pitäisi olla arvokkaampi kun mitä se on täl hetkellä.
 
Vastaus: Formula 1

Ei hyvää päivää. Kausi alkaa muutaman päivän päästä ja säännöistä ei ole vieläkään täyttä selvyyttä. Kohta alkaa kilpailevalle sarjalle olemaan varmasti enemmänkin kysyntää.. Tosin voi olla, että tässä taloustilanteessa on ennemminkin järkevämpää odotella Bernien potkaisevan tyhjää. Voisi kuvitella, että monikin taho F1-maailmassa toivoo sitä salaa mielessään :rolleyes:
 
Vastaus: Formula 1

Parasta olisi jos siirryttäisi takaisin vanhaan pistelaskusjärjestelmään, eli 1:10p, 2:6p, 3:4p, 4:3p, 5:2p, 6:1p

Juurikin näin. Ja vielä se vanha 60 minuutin aika-ajojakso takaisin. Rehellisesti sanottuna, en edes tiedä millä systeemillä aika-ajoja lähdetään alkavalla kaudella ajamaan, sillä vuosien varrella nähdyt viritelmät ovat syöneet kiinnostuksen koko launtaita kohtaan. Minua ei ainakaan haitannut, että n. 55 minuuttia ajasta radalla ei juurikaan tapahtunut, sillä lopun rynnistys yllätyksineen oli sen verran kiinnostavaa katsottavaa jokaisen kuljettajan yrittäessä kärkiaikaa samalla hetkellä.
 
Ylös Bottom