Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Reach

Vastaus: Halo: Reach


Kun nyt itse pääsisi edes captainikisi;)

Miksi muuten kampanjaa on vaikeutettu välillä niin typerillä tavoilla? Hunterien tappaminen oli ennenkin melko vaikeaa, mutta nyt niitä pitää ampua ainakin kaksi kertaa singolla selän "heikkoon" kohtaan. Eikös ne ykkösessä kuolleen jopa yhdestä osumasta, mutta niistä on tehty aina vaan kestävämpiä.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kun nyt itse pääsisi edes captainikisi;)

Miksi muuten kampanjaa on vaikeutettu välillä niin typerillä tavoilla? Hunterien tappaminen oli ennenkin melko vaikeaa, mutta nyt niitä pitää ampua ainakin kaksi kertaa singolla selän "heikkoon" kohtaan. Eikös ne ykkösessä kuolleen jopa yhdestä osumasta, mutta niistä on tehty aina vaan kestävämpiä.

Samaa ajattelin... Pääsis kapteeniksi edes. XD
Sais ne hienot ODST shoulderit. :)

Ja muakin ihmetyttää noi Hunterit.
 
Vastaus: Halo: Reach

Minusta Hunterien kestävyys vain alleviivaa niiden roolia Reachissa ja Haloissa yleensäkin - jonkin sortin pomotaisteluita, eikö totta.
 
Vastaus: Halo: Reach

Mielenkiintoisia bugeja tuli vastaan tänään vähän liikaa. Aluksi partyssa olleen kaverin kanssa en voinut puhua lainkaan, vaan kuulokkeesta kuului vain pätkivää suhinaa - kaveri ei kuullut mitään. Ongelma korjaantui, kun pelasimme ilman partya.

Kerran lensin party leaderin statuksesta ulos ja suoraan main menuun, kun yritin viedä partyni pelihakuun. Virheilmoitukseksi sain vain "Loading map 0%".

Ystäväni bootattiin kaksi kertaa ulos Big Team Battlesta kopterin räjähdettyä mystisesti kerran keskellä ilmaa, kerran maassa hänen ollessa vieressä. Molemmilla kerroilla kopteri ei ollut lähelläkään hajoamispistettä, mutta yhtäkkiä se vain räjähti tappaen kaikki sen sisällä ja ympärillä olleet. Joka kerta tuli "you were betrayed by ----", joka oli tämä ystäväni. Tiimitoverit olivat ymmärtämättömiä urpoja ja kickiä tuli heti.

Firefight Classic ei yhden setin ja bonusroundin jälkeen asettanut koskaan pälle Tiltiä, Mythiciä tai muita skulleja, joita se asetti ODST:ssä. Onko tämä bugi vai pitääkö tämän toimia näin? Eli ensin päälle tulee Tough luck, sitten Catch, sitten Black Eye, joiden jälkeen bonus round ja sama rumba alusta. Helpottihan se mukavasti 200 000 pisteen hankintaa (kun en huijaamalla halua niitä hankkia), mutta ilman kertoimia miljoonan pisteen hankkiminen olisi vienyt pienen ikuisuuden, eikä sitä jaksanut.

...että oikein loistavaa. :( Menee myös täydellisesti hermo Team Swatiin, ja ehkä mielettömin idea ikinä on pelintekijöiltä ollut tehdä Team Swat Big Team Battleen, kun kenttänä on Countdown, joka on muutenkin aivan klaustrofobisen pieni taso 8 vs 8 matseihin. Bubble Shieldin spawnaava medic -luokka pitäisi myös kieltää Odd Ballissa ja lipunryöstössä, tai rajoittaa kyseinen luokka maksimissaan yhden tai kahden pelaajan pelattavaksi.Monta tuhatta muutakin viilailtavaa asiaa löytyy, tämä Halon moninpeli on nyt junnannut paikallaan lähes kymmenen vuotta. Edelleen samoja ongelmia kuin kakkosessa ja ykkösessä aikoinaan, ja paljon sellaista joka alkaa nyt ~20h moninpelin pelaamisen jälkeen saamaan minut siihen pisteeseen, että kovin kauaa ei tätä enää jaksa. ....tosin tämä vetää puoleensa aina kovasti kun näkee lauman kavereita pelaamassa.

Skullamanjaro sentään oli noin puolen metrin päässä onnistumisesta.
 
Vastaus: Halo: Reach

Mielenkiintoisia bugeja tuli vastaan tänään vähän liikaa. Aluksi partyssa olleen kaverin kanssa en voinut puhua lainkaan, vaan kuulokkeesta kuului vain pätkivää suhinaa - kaveri ei kuullut mitään. Ongelma korjaantui, kun pelasimme ilman partya.

Oletko varma, ettei kummallakaan ollut tuodon uuden dashboardin previkkaversiota? Uuden ja vanhan version välillähän ei tuo partytsätti toimi.

Menee myös täydellisesti hermo Team Swatiin, ja ehkä mielettömin idea ikinä on pelintekijöiltä ollut tehdä Team Swat Big Team Battleen, kun kenttänä on Countdown, joka on muutenkin aivan klaustrofobisen pieni taso 8 vs 8 matseihin. Bubble Shieldin spawnaava medic -luokka pitäisi myös kieltää Odd Ballissa ja lipunryöstössä, tai rajoittaa kyseinen luokka maksimissaan yhden tai kahden pelaajan pelattavaksi.

Team Swat saa oman playlistinsä lokakuun alkupuolella. Samalla se poistetaan muista playlisteistä kokonaan, ja Team Snipersin painotustakin vähennetään samalla, kun tavallisten Slayer-pelimuotojen painotusta nostetaan. Drop Shield poistetaan ainakin osasta tehtäväpohjaisista pelimuodoista. Tilalle tulee muistaakseni Evadea.

Mielenkiintoisia kombinaatioitahan tuolla playlistien seassa riittää, mutta tuntuu, että jokaisen Halon kohdalla on kestänyt tovin, ennen kuin playlistit löytävät oman muottinsa. Haluaisin uskoa, että aikaisemmin playlisteistä vastanneen Shishkan lähtö Bungielta sekoitti tätä Reachin lähtölaukausta, eikä takaisin ruoriin palannut Ninja on Fire ehtinyt vielä julkaisuun pistää noita ruotuun. Ihan hyviä muutoksia sieltä on jo tulossa lokakuun alkajaisiksi, ja toivottavasti samalla linjalla jatketaan. Firefightin seuranhakuunkin saadaan lokakuun aikana vähän mielenkiintoisempia pelimuotovaihtoehtoja, kuten loppumattomiin jatkuva klassinen Firefight Legendarylla.

Tähän saakka parhaat kiksit on saanut Arenan puolelta. Doublesissa toisinaan syö miestä, kun vastaan tulee pelkästään Armor Lockia käyttäviä parivaljakoita. Varsnkin tuollaisissa matseissa se rikkoo täysin taisteluiden rytmin ja klassiset 1vs1-kohtaamiset.
 
Vastaus: Halo: Reach

Oletko varma, ettei kummallakaan ollut tuodon uuden dashboardin previkkaversiota? Uuden ja vanhan version välillähän ei tuo partytsätti toimi.

Jaaha, tämä selvisikin sillä. Olin itse olettanut, ettei toisella osapuolella tuota uutta ole, eikä hän tiennyt kyseisestä rajoituksesta, mutta näemmä sitten niin. No, ei sentään Reachin bugista tällä kertaa ollut kyse.

Team Swat saa oman playlistinsä lokakuun alkupuolella. Samalla se poistetaan muista playlisteistä kokonaan, ja Team Snipersin painotustakin vähennetään samalla, kun tavallisten Slayer-pelimuotojen painotusta nostetaan.

Team Swatin playlistin tiesin jo etukäteen, ja toivon että se todellakin tulee pian. Samalla olisi mukava saada jo jotain pelaajien tekemiä Forge World -karttoja mukaan playlisteihin, mutta näistä kannattaa tuskin vielä haaveilla.

Firefightin seuranhakuunkin saadaan lokakuun aikana vähän mielenkiintoisempia pelimuotovaihtoehtoja, kuten loppumattomiin jatkuva klassinen Firefight Legendarylla.

Tämä kiinnostaa todella runsaasti, etenkin kun nyt pääsee kavereiden kanssa neljällä pelaajalla suoraan pelihakuun netissä Firefight Classiciin, ja sää näin ollen myös commendationeita kerättyä. Hieman oli tavallaan turhauttavaa pelata ~1,5h heroic Firefightia 200k pisteen keräämiseksi, kun commendationitkaan eivät nousseet samalla yhtään.

Oletko tuota Firefight Classicia kokeillut, että bugasiko se, vai onko nykyään sitä helpotettu ihan äärettömästi, ettei se tosiaan laita päälle kuin noita kolmea eri skullia (+ bonusround)?
 
Vastaus: Halo: Reach

Oletko tuota Firefight Classicia kokeillut, että bugasiko se, vai onko nykyään sitä helpotettu ihan äärettömästi, ettei se tosiaan laita päälle kuin noita kolmea eri skullia (+ bonusround)?
Kokeiltu on, mutta yleensä se on jäänytkin kokeiluksi, kun porukka on kuollut jo ekassa roundissa. Ehkä tuota pitää joskus yrittää uudemman kerran.

Tässä kuitenkin pientä Propipe-settiä:
[video=youtube;dXRUsCaUWhU]http://www.youtube.com/watch?v=dXRUsCaUWhU&hd=1[/video]
 
Vastaus: Halo: Reach

Pelattu co-op legendarylla läpi ja kaikessa keskinkertaisuudessaan paras Halo.

Samat design virheet kuin jokaisessa Bungien pelissä, on se ihme ettei näitä korjata vieläkään. Eivät täysin kaada peliä, mutta lisäävät ärsytystä huomattavasti pelatessa.

Keinotekoinen vaikeusaste Legendarylla. Vihollisten käsissä aseet aina tuplasti tehokkaampia kuin pelaajan käytössä. Aseet tuntuvat täysin hernepyssyiltä kun jopa tavallisia grunteja saa tykittää melkein lippaan verran rynkyllä - isommista vihollisista puhumattakaan.

Juoni täysin mitäänsanomaton - kuten jokaisessa Halossa. Vaikka välianimaatiot ovat parantuneet huimasti aiemmista peleistä, niin edelleenkin täysin yhdentekevää menoa alusta loppuun. Kenttäsuunnittelu oli kuitenkin mallikasta ja muutamat tehtävät toimivat hienosti.

Moninpelistä Invasion ja CTF ovat pirun hauskoja moodeja, mutta edelleen MW on vienyt oman kiinnostuksen täysin moninpelien keskuudessa (vikoineen kaikkineen). Invasion kuitenkin ryntää hyvänä kakkosena perässä - varsinkin tomiinta Spire kentässä on tuonut monta hupaisaa hetkeä.

Kaiken kaikkiaan ihan OK pelikokemus, mutta ehkä vähän kokee ettei rahalle saanut sitä vastinetta mitä olisi toivonut. Lyhyt kampanja ja kaikin tavoin täsmälleen samaa Haloa mitä aiemmatkin pelit - tuskinpa miltään muulta pelitalolta hyväksyttäisiin yhtä iloisesti liki samaa peliä näin monta vuotta peräkkäin.
 
Vastaus: Halo: Reach

Keinotekoinen vaikeusaste Legendarylla. Vihollisten käsissä aseet aina tuplasti tehokkaampia kuin pelaajan käytössä. Aseet tuntuvat täysin hernepyssyiltä kun jopa tavallisia grunteja saa tykittää melkein lippaan verran rynkyllä - isommista vihollisista puhumattakaan.

Yksin Legendarylla pelattuna tämä ei iske niin pahasti silmille, mutta co-oppina tuon huomaa vähän liiankin selkeästi. Peli siis lisää yhteistyötilassa vaikeustasoa kasvattamalla vihollisten kestävyyttä ja tehokkuutta, mikä on kieltämättä laiskahko ratkaisu ongelmaan. Jos haluaa optimaalista kokemusta hakea Reachilta (tai melkeinpä miltä tahansa muulta Halo-peliltä) kannattaa pelata yksin tai kaksin Heroicilla ilman ylimääräisiä kalloja. Tuo vihollisten varsin keinotekoinen vaikeuttaminen aiheuttaa osaltaan sen, että korkeammilla vaikeustasoilla ja suuremmilla pelaajamäärillä merkittävä osa pelin arsenaalista menettää merkityksensä, ja todella käyttökelpoinen aseistus rajoittuu snipuun, neulakivääriin, pistooliin, DMR:ään ja tietenkin plasmapistooliin, jolla voi suojat ottaa pois varsin helposti. Rynkkyä ei todellakaan pidä käyttää Legendarylla, mutta helpoimmilla tasoilla se sopii hyvin suojien pehmittämiseen, samoin moninpelissä.
 
Vastaus: Halo: Reach

Mun statsit väittää ihan muuta: Arenassa ja Competitivessa 223 tappoa, 13 kuolemaa. Noei, onhan tuota vähän säädetty, mutta edelleen tappoja tippuu.

Onhan laitos edelleen varsin mainio, mutta verrattuna betassa esiteltyyn kuolemantähteen aika pettymys. Tosin aseestahan piti leipoa tietynlainen osa perusvarustustakin, joten onhan tämä ymmärrettävää, mutta harmillista silti.
 
Vastaus: Halo: Reach

Muutaman pelin jälkeen kyllä hirvee pettymys moninpeli. Ensinnäkin toi iso mappi missä on pari hassua kukkulaa keskellä ja sitten kun siihen lisätään snipu ja ybertankki nii ei mitään järkeä. Paskin halo mappi noilla asetuksilla mitä oon ikänä pelannut.

Ja turhaan muutettu toimivia playlistejä ja tungettu tonne hyvien sekaan campsniperia ja swattia. Joihin onneks tulee sentään muutoksia. Pitää hetken vielä testailla ennen kun antaa tällä pelille niskalaukauksen ja siirtyy pelaamaan parempia nettiräiskintöjä :)

Edit: Yksinpeli kyl oli loistava siitä propsit Bungielle!
 
Vastaus: Halo: Reach

Tulipa sitten kokeiltua areenaa tuohon ainaiseen team SWAT tai snipailuun kyllästyneenä. Yllätyksekseni kokemukset ovat olleet pelkästään posiitiivisia toistaiseksi, mitään TK-meininkiä ei ole tullut vielä eteen. Suosittelen pelimuotoa lämpimästi muillekin halonhakkaajille, mikäli jatkuva SWAT:n mättö alkaa tökkiä. ;)
 
Vastaus: Halo: Reach

Keinotekoinen vaikeusaste Legendarylla. Vihollisten käsissä aseet aina tuplasti tehokkaampia kuin pelaajan käytössä. Aseet tuntuvat täysin hernepyssyiltä kun jopa tavallisia grunteja saa tykittää melkein lippaan verran rynkyllä - isommista vihollisista puhumattakaan.

Kaikkein eniten ärsyttää tossa just se beam rifle. Vihuilla se tappaa melkein heti ja ite saa vetää sillä ylikuumenemiseen asti ja mäihällä saa sillä jonku gruntin hengiltä.

Paavi on vissiin aika hyvin ehtiny tätä peliä pelata ku jo Lt. Colonel rankille päässy. Itelläkin tullu tätä pelattua aikalailla ja tunnustan et target locatoria tullu käytettyä, grutnpocalypseä ja sniper attackkia tullu hinkattua. Siltikin vasta Major rankki kohta aukeaa :)

edittiä:

Oliko tohon firefight matchmakingiin tulossa jotain korjausta, ku lagin takia sitä ei paljoa voi pelata?
Viiminen rankkikin on näköjään Chief 2350000 cR tarvitaan tohon :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Halo: Reach

Kaiken kaikkiaan ihan OK pelikokemus, mutta ehkä vähän kokee ettei rahalle saanut sitä vastinetta mitä olisi toivonut. Lyhyt kampanja ja kaikin tavoin täsmälleen samaa Haloa mitä aiemmatkin pelit - tuskinpa miltään muulta pelitalolta hyväksyttäisiin yhtä iloisesti liki samaa peliä näin monta vuotta peräkkäin.

Tästä tulee mieleen laajempi kysymys, eli miksi "lyhy-ehkö yksinpeli" ja "samankaltaisuus aiempien osin kanssa" (nämä kyllä pätevät Reachiin) ovat ylipäänsä potentiaalisia negatiivisia juttuja?

Itse jotenkin miellän, että monella pelaajalla on tavallaan tuplastandardit päällä kritiikissä (jossain toisessa pelissä joku asia on vain hyvä juttu, ja toisessa huono). Lähes kaikki shooterit ovat enemmän tai vähemmän kopioita/lainauksia toisistaan - mitä nyt painotukset, pelimaailma ja tyyli vaihtelevat. Kyse on enemmänkin siitä, että mikä tyyli/maailma itselle istuu parhaiten. Toki osa pelinkehittäjistä myös epäonnistuu niissä asioissa, jotka toinen saa natsaamaan todella hyvin. Mutta arvostelujen luvut kertovat vain yhden totuuden.

Itse en ole koskaan päässyt Halo-hypeen täysin mukaan, vaikka tavallaan olen yrittänyt. Näen laadukkaita pelejä, viihdyttäviä hetkiä ja välillä aitoa tarinankerrontaa - mutta sitä "tämä on parasta ikinä" -mahtavuutta en ole löytänyt. Olenkin tehnyt sen päätelmän, että pelialalla on myös oikeasti "faneja", jotka sitten elävät ja hengittävät esim. tietyn pelisarjan tuotoksia. Normi-pelaaja ei välttämättä pääse samalle tasolle, eli ts. ei löydä sitä "mahtavuuden" viimeistä pykälää. Se on faneille varattu, kuten muussakin (populaari)kulttuurissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Halo: Reach

Tästä tulee mieleen laajempi kysymys, eli miksi "lyhy-ehkö yksinpeli" ja "samankaltaisuus aiempien osin kanssa" (nämä kyllä pätevät Reachiin) ovat ylipäänsä potentiaalisia negatiivisia juttuja?

Siksi että 50e+ pelistä, jossa on vähän uutta ja pelattavaakin vain 7h on erittäin korkea hinta maksaa.
 
Vastaus: Halo: Reach

-- Mutta arvostelujen luvut kertovat vain yhden totuuden.

-- Olenkin tehnyt sen päätelmän, että pelialalla on myös oikeasti "faneja", jotka sitten elävät ja hengittävät esim. tietyn pelisarjan tuotoksia. Normi-pelaaja ei välttämättä pääse samalle tasolle, eli ts. ei löydä sitä "mahtavuuden" viimeistä pykälää. Se on faneille varattu, kuten muussakin (populaari)kulttuurissa.

Arvosteluthan ovat arvostelijoiden täysin subjektiivisia mielipiteitä. Ehkä maailman typerin väite, jota olen kerran kommenteissa lukenut, oli "arvostelijan pitäisi olla objektiivisempi". Kenties äidinkielen tunneilla ei ole istuttu.

Pointtini oli lähinnä se, että arvostelijoita kirjoittamassa istuvat yleensä myös ihan tavalliset pulliaiset, jotka fanittavat toista, vihaavat toista. Ongelma arvosteluiden kohdalla on usein se, että etenkin jos arvostelijoita on sivustolla monia, pelisarjan uuden teoksen saa yleensä arvostelevaksi se, joka parhaiten pelisarjan tuntee ja eniten arvostelusta on kiinnostunut - siis yleensä pelin fani. Hyvä esimerkki lienee täällä arvostelun kirjoittanut Paavi, Pelit-lehden halonpalvoja Tuomas Honkala, sekä Halo: Reachin arvostelulla v2.fissä aloittanut uusi kriitikon alku - siis minä. Näin pääsemmekin peliarvosteluiden ongelmaan: arvostelujen massassa poikkeavia mielipiteitä etenkin suomalaisissa medioissa saadaan todella harvoin. Olisin oikeastaan itsekin nähnyt mielellään v2:ssa hieman erilaisen arvostelun, mutta en voi sille mitään, että satun pitämään sarjasta, ja pidän Reachin yksinpeliä (moninpeliähän en arvostellut) yhtenä sarjan parhaista.

Onneksi vastakkaiset mielipiteet saadaan esiin kuitenkin näissä keskusteluaiheissa, etenkin kun ne tulevat hyvien perustelujen kanssa. Arvosteluja lukiessa kannattaa kuitenkin aina muistaa, että omaa makuaan tulee suhteuttaa arvostelijan vastaavaan. Jos kertakaikkisesti vihaa autopelejä ja realistista ajoa, ei kenties edes 90+ arvostelun saanut uusi Forza tai Gran Turismo ole sopiva itsellesi, jos kirjoittajan on suuri autoharrastaja. Arvosteluja lukiessa vaaditaan yleensä aika paljon rivien välistä lukemista, eikä niiden kirjoittaminenkaan kauhean helppoa ole. Videoarvostelut ovat mielestäni parhaita jos ovat hyvin tehtyjä, etenkin jos puhuttava teksti on yks-yhteen taustalla pyörivän pelikuvan kanssa, koska omaa mielipidettään voi vertailla aika hyvin siihen, miltä peli videon perusteella vaikuttaa itsestä.

Meni nyt vähän ohi aiheen, mutta kenties se suurin pointtini oli, että Haloista ei varmasti kaikki tykkää. Ja kuten omassa arvostelussa (ja sen kommenteissa) ilmaisin, itse olisin kirjoittanut suhteellisen erilaisen arvostelun Halo 2:sta, jos olisin jo siinä iässä arvosteluja rustannut.

Kriitikotkin ovat vain ihmisiä, pelaajia, fanipoikia.

Siksi että 50e+ pelistä, jossa on vähän uutta ja pelattavaakin vain 7h on erittäin korkea hinta maksaa.

Tämäkin on subjektiivista. Aika moni pelaa tuon pari kertaa läpi (yleensä kerran yksin, kerran kaverin kanssa), viettävät Firefightin äärellä jonkin aikaa ja moninpelissä kiinnostuksesta riippuen vaihtelevia aikoja. Tällöin pelistä saa irti jo helposti 20h+, joka on nykyasteikolla ihan riittävästi hintaan nähden.
 
Vastaus: Halo: Reach

Esitetään asia sitten näin: 50€ pelistä on naurettava summa ja pelit ovat yleensäkin nykyisellä tasolla liian lyhyitä, toinen toistaan samanlaisia ja tympeitä kokonaisuuksia.

Menen tästä takaisin kuistilleni huutamaan nuorisolle katkeruuttani.
 
Ylös Bottom