Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse olen yleisestikin elämästä sellaista mieltä, että asiat muuttuu paremmaksi niitä määrätietoisesti parantamalla, ei olemalla toisten tiellä. Mut joo, kelit kai kylmenee ja voi sadellakkin.

Edit. Typo
 
Itse olen yleisestikin elämästä sellaista mieltä, että asiat muuttuu paremmaksi niitä määrätietoisesti parantamalla, ei olemalla toisten tiellä. Mut joo, kelit kai kylmenee ja voi sadellakkin.

Edit. Typo
En vaan pääse yli tuosta heidän tavoitteeesta, kansalaistottelemattomuudesta... Mitä helkkaria kukaan tuolla saavuttaa? Perinteistä anarkismia sillä erotuksella että nää paskahousut menee itkemään äitien ja isien luokse heti kun joku tuleee vähän hutkimaan?
Noi on kaikki pelkkiä tyhjiä housuja ja heillä itselläkään ole mitään muuta keinoa ilmaista olemassaoloaan kuin retkeilemällä keskellä katua ja sitten ilakoida (kyllä @HesusR , niistä saatanasta syntyneistä ruuduista) että on päässeet uutisiin.
 
En vaan pääse yli tuosta heidän tavoitteeesta, kansalaistottelemattomuudesta... Mitä helkkaria kukaan tuolla saavuttaa?
Itseasiassa historiassa on saavutettu monia asioita juurikin tuolla tavalla. Asioita mistä sinä, minä ja moni muu voidaan nykypäivinä nauttia. Kaikki ei ole aina ollut itsestäänselvää vaan on pitänyt taistella muutoksesta parempaan. Joskus siihen on joutunut käyttämään tällaisiakin keinoja.
 
Itseasiassa historiassa on saavutettu monia asioita juurikin tuolla tavalla. Asioita mistä sinä, minä ja moni muu voidaan nykypäivinä nauttia. Kaikki ei ole aina ollut itsestäänselvää vaan on pitänyt taistella muutoksesta parempaan. Joskus siihen on joutunut käyttämään tällaisiakin keinoja.
Mutta eikös tuommoiset yleiset paha olo kampanjat kuuluisi jonnekin mielenterveyspuolelle? Missä toki onkin parannettavan varaa, ja paljon, menisivät sinne virastojen eteen möykkäämään eikä tukkimaan jo muutenkin ahdasta keskustaa. Ei siinä että siellä vierailisin kovinkaan usein mutta kuitenkin.
 
Mutta eikös tuommoiset yleiset paha olo kampanjat kuuluisi jonnekin mielenterveyspuolelle? Missä toki onkin parannettavan varaa, ja paljon
Niin... Ensinnäkin, tuo mitä sanoit on hyvin loukkaavaa. Itse olen mielenterveysongelmainen ja se ei ole mikään naurun asia.

Toisekseen, jos sakki haluaa äänensä kuuluviin, tuo on yksi tapa monista. Ja kyllähän se näyttää myös toimivan.

Kolmanneksi, mielestäni planeetan hyvinvoinnista huolissaan oleminen ei ole "paha olo kampanja."
 
Elokapina.. Jeesus sentään taas mitä idiootteja. Ehkä olen vanhanaikainen mutta tollanen urpoilu kyllä alkaa keittämään.
"Tiesulku aloittaa Elokapinan Myrskyvaroitus-kampanjan, jonka tavoitteena on kasvaa Suomen historian suurimmaksi kansalaistottelemattomuuskampanjaksi"
Ei multa ainakaan löydy ymmärrystä tollaselle toiminnalle. Saahan sitä mieltä osoittaa ja mielipiteen ilmaista, mutta siitä ei saa olla muille haittaa, muuten homma voi kääntyä itseään vastaan. Noi on huomionhakuisia pellejä, jotka haluavat, että kaikki on niiden kanssa samaa mieltä. Oon sitä mieltä että asiantuntijat ja tiedemiehet saisivat päättää, mikä on ihmisille ja planeetalle parasta, eikä olisi Trumpmaista öykkäröintiä.
 
Ensinnäkin aika vähän saa historiaa tietää jos kansalaistottelemattomuus on automaattisesti huono asia tai ei koe että sillä voisi saada aikaan muutoksia.

Tuo Elokapina tempaus tuskin maailmaa - tai edes Suomea - muuttaa mutta ei välttämättä kannata heitellä mitä sattuu kommentteja vain jos yksi kyseistä vaikuttamismuotoa harjoittava taho tai sen tavoitteet ei miellytä.

Eräskin rouva muutti aikanaan isosti asioita pelkästään istumalla "väärällä" paikalla bussissa.

Itse olen yleisestikin elämästä sellaista mieltä, että asiat muuttuu paremmaksi niitä määrätietoisesti parantamalla, ei olemalla toisten tiellä. Mut joo, kelit kai kylmenee ja voi sadellakkin.
Kannattaa mennä politiikkaan tai muualle yrittämään että miten niitä asioita "määrätietoisesti parannetaan" niin ehkä näkee että mikä se totuus on.

Oikeassa elämässä niitä muutoksia ei tunnu saavan aikaiseksi kuin väkipakolla kun kaiken muutoksen takana on aina vain raha tai äärimmäinen pakko. Raha kuitenkin pääosin aina määrää ja sen mukaan kun mennään niin se on sama kuin rotkoon käveltäisiin.

Jatkuva kasvu ja tälleen. Tähän se meemi missä vedetään verhot kiinni kun ulkona maailma palaa.

Ja melko tympeää ja aliarvioivaa kommentointia tuollainen että ilmat vaikuttaisivat näihin tyyppeihin, kun vastaava porukka on ollut ties missä napapiirillä ajamassa veneitä toisiinsa pahki. Vähän vaikea uskoa että siellä mitään lässyköitä on mukana. Itse uskon että vaatii vähän enemmän rohkeutta tuo kuin täällä kirjoitella nimimerkin takaa. Itse en kehtaisi mutta uskallan sen myöntää. Se on kettumainen paikka olla tuolla "tolkun ihmisten" sylkykuppina.

Jos tuosta hommasta ei muuta siis arvostaisikaan, niin vaatii se ainakin oikeasti kanttia mennä tuonne ja tehdä jotain sen sijaan että lammaslauman tavoin kuvittelee että tällä menolla voidaan jatkaa loputtomasti.

Ja jos taas itseltä löytyy niitä "määrätietoisesti asioiden parantamiskeinoja" niin kannattaa varmaan laittaa ne julki niin saadaan ehkä Elokapinat ja muut pois kun ongelmat saadaan "määrätietoisesti parannettua". Ainakin hyvin poliittinen liibalaaba tuo on, joten ura voisi sieltä ainakin aueta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja melko tympeää ja aliarvioivaa kommentointia tuollainen että ilmat vaikuttaisivat näihin tyyppeihin, kun vastaava porukka on ollut ties missä napapiirillä ajamassa veneitä toisiinsa pahki. Vähän vaikea uskoa että siellä mitään lässyköitä on mukana. Itse uskon että vaatii vähän enemmän rohkeutta tuo kuin täällä kirjoitella nimimerkin takaa. Itse en kehtaisi mutta uskallan sen myöntää. Se on kettumainen paikka olla tuolla "tolkun ihmisten" sylkykuppina.
Kyllähän noiden perseet jäätyi viime syksynäkin keskenkaiken kaiken tuon 'protestoinnin' kun tuli liian kylmä. Ja hyvä niin. Tien vieressä nurmikolla ei varmaan jäätyis niin pahasti, toivottavasti siellä sitten kylttien kanssa seuraavan kerran eikä keskellä tietä..

//edit: kuinka monta elokapinaa veikkaatte tapahtuvan marraskuusta maaliskuun välissä? :D Retkeily ja hihhulointi ei vaan ole niin hirveän mukavaa silloin niin kuvittelisin että kaupunkien liikenne ja logistiikka saa toimia ihan rauhaksiin. Ainoat jotka tuolla kärsii kylmästä ja aiheuttaa tuhoa on nämä tieliikenneuudistamiset mitä tehdään laajalla sektorilla ainakin Helsingin kaupungissa.
Talviaikana syödään munkkia ja juodaan kuumaa kaakaota ja päivitellään kun kaikki on päin persettä siellä kotona äidin kainalossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noiden perseet jäätyi viime syksynäkin keskenkaiken kaiken tuon 'protestoinnin' kun tuli liian kylmä. Ja hyvä niin. Tien vieressä nurmikolla ei varmaan jäätyis niin pahasti, toivottavasti siellä sitten kylttien kanssa seuraavan kerran eikä keskellä tietä..
Ok. En ole kauhean selvillä yksityiskohdista ja siksi keskityin lähinnä yleisesti puhumaan tuon kaltaisista toimijoista, varsinkin kun täällä aika yleisesti puhuttiin kansalaistottelemattomuudesta.

En silti lähtisi yleistämään toiminta-tapaa tai toiminnan harjoittajia yhden ryhmän tai sen yksittäisten toimien perusteella. Ellei ole tarkoitus poimia rusinoita pullasta tms.

//edit: kuinka monta elokapinaa veikkaatte tapahtuvan marraskuusta maaliskuun välissä? :D Retkeily ja hihhulointi ei vaan ole niin hirveän mukavaa silloin niin kuvittelisin että kaupunkien liikenne ja logistiikka saa toimia ihan rauhaksiin.
En tiedä tai jaksa veikata määriä mutta itselle kyllä tuli heti mieleen että eipä tuossa kovin vaikea olisi jotain kipinävuoro-tyyppistä hommaa värkätä. Tuskin sielläkään minua typerämpää porukkaa on, joten ehkä sille on jokin looginen syy ettei tiettyyn vuodenaikaan järjestetä - jos siis ei järjestetä, mitään faktaa kun tuosta ei kai ole.

Keksin yhden arvauksen toki: kesällä on vapaampaa aikaa kuin talvella jo lomien kautta, joten porukkaa on helpompi saada mukaan. Ja tietty siis ilmojenkin kautta se porukka tulee helpommin sinne kun tarvitsee vähemmän varustusta jne.

Jos yhtään olette vapaaehtoisia joutuneet mihinkään toimintaan hakemaan niin tietäisitte miten vaikeaa porukkaa on saada mukaan ellei ole jotain täkyä mukana. Tuo on puhtaasti omantunnon pohjalta toimivaa hommaa ja päälle tosiaan se "sylkykuppina" oleminen, niin en ihmettele että varmasti jää paljon pois niitäkin, jotka sitten ainakin hengessä ovat mukana ja tukevat toimintaa.
 
Tuo "kansalaistottelemattomuus" on kyllä jännä termi. Ilmeisesti siis kaikki rikokset mitä vasemmisto tekee. Oletan että Arhinmäen seinien töhertelytkään ei ollut ollenkaan rikoksia vaan "kansalaistottelemattomuutta"? Mitähän kaikkia rikoksia tällä voidaan sallia? Vasta puolen touhuihin tätä termiä ei kai käytetä. En esimerkiksi muista ainakaan että olisi käytetty kun turvekieltoa vastustettiin erinäköisillä ajoneuvoilla.
 
Tuo "kansalaistottelemattomuus" on kyllä jännä termi. Ilmeisesti siis kaikki rikokset mitä vasemmisto tekee. Oletan että Arhinmäen seinien töhertelytkään ei ollut ollenkaan rikoksia vaan "kansalaistottelemattomuutta"?
Väärin. Kansalaistottelemattomuus on lain tai vastaavien rikkomista ja siitähän se koko nimi tulee. Eikä se myöskään ole mikään pelkkä "termi" vaan toimintatapa, jolla on tavoite.

Tässä parissa sekunnissa Wikipediasta löytyvä tiivistys:

"Kansalaistottelemattomuus on rauhanomaisen poliittisen protestin muoto, jossa kieltäydytään noudattamasta lakia tai aktiivisesti rikotaan sitä tavoitteena korjata koettu epäoikeudenmukaisuus. Kansalaistottelemattomuus on väkivallatonta suoraa toimintaa. "

Kansalaistottelemattomuus on jo terminä itsensäselittävä, joten en tajua miten tuota voi edes ihmetellä. En myöskään tajua mistä tulee ajatus että toimintaa harjoittamalla estyisi rikostuomioilta kun kyse on nimenomaan siitä että lakia rikotaan tai ollaan noudattamatta.

Tahallista väärinymmärtämistäkö siis?

Mitähän kaikkia rikoksia tällä voidaan sallia? Vasta puolen touhuihin tätä termiä ei kai käytetä. En esimerkiksi muista ainakaan että olisi käytetty kun turvekieltoa vastustettiin erinäköisillä ajoneuvoilla.
Mitä? Jos rikokset sallittaisiin, loppuisi myös kansalaistottelemattomuus heti siinä samalla :D Miten voi olla noudattamatta lakia tai rikkoa sitä jos se yhtäkkiä onkin toiminnan harjoittamisen osalta sallittua? :D

En muista/tiedä miten turverekat hommansa hoitivat mutta jos aiheuttivat tarkoituksella ruuhkia tai ongelmia, niin kyse oli yhtä lailla kansalaistottelemattomuudesta tai lakien rikkomisesta. Samoin jos eivät noudattaneet poliisin pyyntöjä.

Tosin näissä on kaksinaismoralismia, missä toisille on enemmän sallittua kuin toisille jne. joten en yhtään ihmettele että sanoja ja termejäkin käytetään erilaisia ja eri tavalla eri ryhmien kohdalla. Ihan perusjuttuja nämäkin.
 
Tuo "kansalaistottelemattomuus" on kyllä jännä termi. Ilmeisesti siis kaikki rikokset mitä vasemmisto tekee. Oletan että Arhinmäen seinien töhertelytkään ei ollut ollenkaan rikoksia vaan "kansalaistottelemattomuutta"? Mitähän kaikkia rikoksia tällä voidaan sallia? Vasta puolen touhuihin tätä termiä ei kai käytetä. En esimerkiksi muista ainakaan että olisi käytetty kun turvekieltoa vastustettiin erinäköisillä ajoneuvoilla.

Tässä ihan hyvä artikkeli avaamaan tätä asiaa kun selvästi on sinulle täysin vieras: https://www.apu.fi/artikkelit/eloka...elemattomuudella-on-suomessa-pitkat-perinteet
 
Tässä ihan hyvä artikkeli avaamaan tätä asiaa kun selvästi on sinulle täysin vieras: https://www.apu.fi/artikkelit/eloka...elemattomuudella-on-suomessa-pitkat-perinteet
Artikkelista lainattua:
"Asia ei siis ole niin, ettemmekö me ymmärtäisi, että kadun blokkaaminen on laitonta ja että poistumiskäskyn noudattamatta jättämisestä seuraa kiinniotto ja sakkoja."
Onko viranomaisten kädet sidottuja kun nämä kikkailijat kaakaotermospullojensa kanssa ovat parhaillaan useampiakin vuorokausia tien tukkeena aiheuttaen monenlaista ropleemaa?

Eikö siis kaikille helpointa turvallisinta olisi viranomaisten suorittaa kiinniotto välittömästi kun ovat kadun tukkineet niin sitten ei olisi kummempaa ongelmaa. Niinkun aloitusviestissäni ehdottelinkin, siirtää kadulta ja kiinnittää vaikka siihen puuhun tai aitaan tai mihin vaan siinä kadun lähellä jos löytyy :D Ihan yhtälailla sitä sanomaansa voi sieltäkin julistaa? En ymmärrä miksei alunalkaenkaan voisi mennä jonnekin näkyvälle paikalle julistamaan mitä ikinään nyt haluaa julistella mutta kuitenkin olla häiritsemättä julkista liikennettä ja yhteiskuntaa?
Putkahan on tietysti yksi vaihtoehto. Mutta putkasta julistaminen ei välttämäti saavuta kovin suurta kohdeyleisöä ja näinollen ehkä aika huono.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vieras, mietin vain että mitä rikoksia tällä termillä voidaan vähätellä? Meneekö murha jo yli? Vai riippuuko sekin vain tekijästä, aatteesta ja kohteesta?

Siis vähätellä kenen silmissä? Ymmärtääkseni ihan sama tuomio/sakko tulee elokapinalaisille kuin muillekin. Vai mitä nyt ajat takaa?
 
Oon sitä mieltä että asiantuntijat ja tiedemiehet saisivat päättää, mikä on ihmisille ja planeetalle parasta, eikä olisi Trumpmaista öykkäröintiä.
Nykyhallituksessahan on vähän se vika, että he joko eivät viitsi tutustua asiantuntijoiden ja tiedemiesten ajatuksiin, tai päättävät ihan aktiivisesti olla noudattamatta suosituksia.

Ei ole vieras, mietin vain että mitä rikoksia tällä termillä voidaan vähätellä? Meneekö murha jo yli? Vai riippuuko sekin vain tekijästä, aatteesta ja kohteesta?
No, jos kansalaistottelemattomuudella tarkoitetaan väkivallatonta toimintaa, niin murha todennäköisesti menee yli. En ainakaan ihan äkkiä keksi, miten murha suoritettaisiin väkivallattomasti.
 
Ylös Bottom