Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3
Parit nopeat rykäisyt, eli Digital Foundryn tarjoama Face-Off: Street Fighter x Tekken sekä Lens Of Truthin suorittama Head2Head: Mass Effect 3 Analysis.
Street Fighter x Tekken pyörii molemmilla alustoilla 720p:nä sujuvasti 60 ruutukuvaa sekunnissa. Reunanpehmennys (2xMSAA) on vain X360-versiossa, mutta pelin graafisesta tyylistä johtuen sahalaitoja ei PS3:llakaan juurikaan näy liikkuvassa kuvassa. Tietysti mitä isompi näyttö ja/tai mitä lähempää katsoo, sitä selkeämmin mahdolliset röpöt erottuvat. Toisaalta PS3-versio ei repeile lainkaan, mutta vain kultasilmäisimmät jediritarit pystyvät eron pelatessa huomaamaan. Kiintolevytilaa pleikkaristi joutuvat uhraamaan n. 2,7 gigaa pakkoasennuksen julmalle epäjumalalle.
Pienistä teknisistä eroista voisi mainita myös sen, kuinka X360:llä on käytössä ns. anisotrooppinen filtteröinti, ja sen varjot ovat hieman pehmeämmät.
Sisällössä ja ominaisuuksissa PS3-versio korjaa potin, sillä se sisältää heti pelilevyllä viisi hahmoa enemmän. Ja toisin kuin boksilla, Pleikkarilla on mahdollista pelata 2 vs 2 -matseja netin yli. Niinpä ihan pienistä teknisistä heikkouksistaan huolimatta kokonaisvoitto meni todella niukasti PS3-versiolle.
Mass Effect 3 on sitten jo selvästi suosiollisempi toiselle alustalle, erityisesti jos sen nimi sattuu olemaan Xbox 360. Se tarjoaa paremman reunanpehmennyksen, pidemmän piirtoetäisyyden, nopeammat latausajat (16,5 vs 24,4 s) ja tasaisemman ruudunpäivityksen (29,65 vs 25,64 fps). Ei PS3-versio tietystikään huono ole, ja yhdellä Blu-ray-kiekolla tuleva peli ei vaadi levynvaihtoja. ME3:ssa ei edes ole minkäänlaista pakkoasennusta, eikä se repeile senkään vertaa. On silti sääli, että teknisesti varsin hyvän ME2-käännöksen jälkeen trilogian huipennus jää Sonyn alustalla teknisesti vähän vajavaiseksi.
Lähteet: Eurogamer ja Lens Of Truth
Parit nopeat rykäisyt, eli Digital Foundryn tarjoama Face-Off: Street Fighter x Tekken sekä Lens Of Truthin suorittama Head2Head: Mass Effect 3 Analysis.
Street Fighter x Tekken pyörii molemmilla alustoilla 720p:nä sujuvasti 60 ruutukuvaa sekunnissa. Reunanpehmennys (2xMSAA) on vain X360-versiossa, mutta pelin graafisesta tyylistä johtuen sahalaitoja ei PS3:llakaan juurikaan näy liikkuvassa kuvassa. Tietysti mitä isompi näyttö ja/tai mitä lähempää katsoo, sitä selkeämmin mahdolliset röpöt erottuvat. Toisaalta PS3-versio ei repeile lainkaan, mutta vain kultasilmäisimmät jediritarit pystyvät eron pelatessa huomaamaan. Kiintolevytilaa pleikkaristi joutuvat uhraamaan n. 2,7 gigaa pakkoasennuksen julmalle epäjumalalle.
Street Fighter x Tekken renders in native 720p on both formats. As with the Street Fighter 4 titles, 360 owners get the usual inclusion of 2x multi-sampling anti-aliasing (MSAA), while the PS3 version features no edge smoothing of any kind. As we've seen in previous Capcom beat 'em ups on both systems, the lack of anti-aliasing really isn't an issue at all: the only time we're really made aware of its absence is in some of the higher contrast environments, where we see the odd bit of edge shimmering in select background objects. But in this case there are fewer bright backgrounds on offer, and the upgraded artwork hides any potential jaggies rather well.
&
From the perspective of our analysis tools the PS3 game has a minute performance advantage. However the deficit on 360 is miniscule and has no tangible impact on gameplay - even in scramble mode, where fluctuations are more common on the platform, we weren't able to feel any loss in controller responsiveness and saw no visible judder on screen. Perhaps top-tier players with god-like reflexes might notice the occasional dropped frame, but it's going to be a complete non-issue for the vast majority of players.
Pienistä teknisistä eroista voisi mainita myös sen, kuinka X360:llä on käytössä ns. anisotrooppinen filtteröinti, ja sen varjot ovat hieman pehmeämmät.
Delving a little deeper and we can see that a higher level of anisotropic filtering is applied on the ground textures on the 360, adding a touch more clarity to the artwork on some backgrounds. Elsewhere, shadows are also rendered differently between platforms. Hardware supported PCF is present on the Sony platform, using 2x2 bilinear filtered samples, while on the 360 the technique is implemented in software, though without any additional filtering. The result is that shadow edges appear a bit smoother on the 360.
Sisällössä ja ominaisuuksissa PS3-versio korjaa potin, sillä se sisältää heti pelilevyllä viisi hahmoa enemmän. Ja toisin kuin boksilla, Pleikkarilla on mahdollista pelata 2 vs 2 -matseja netin yli. Niinpä ihan pienistä teknisistä heikkouksistaan huolimatta kokonaisvoitto meni todella niukasti PS3-versiolle.
However, given the choice we feel that the PS3 version deserves the final nod - not only do you get five extra characters for your money, but also support for two players on one console when playing online via scramble mode. That said, the core experience is the same on both formats, and if you prefer your Xbox Live friends list, the 360 game remains highly recommended.
Mass Effect 3 on sitten jo selvästi suosiollisempi toiselle alustalle, erityisesti jos sen nimi sattuu olemaan Xbox 360. Se tarjoaa paremman reunanpehmennyksen, pidemmän piirtoetäisyyden, nopeammat latausajat (16,5 vs 24,4 s) ja tasaisemman ruudunpäivityksen (29,65 vs 25,64 fps). Ei PS3-versio tietystikään huono ole, ja yhdellä Blu-ray-kiekolla tuleva peli ei vaadi levynvaihtoja. ME3:ssa ei edes ole minkäänlaista pakkoasennusta, eikä se repeile senkään vertaa. On silti sääli, että teknisesti varsin hyvän ME2-käännöksen jälkeen trilogian huipennus jää Sonyn alustalla teknisesti vähän vajavaiseksi.
Conclusion: Overall it’s clear that the 360 takes the win here. The visual differences are only noticeable in certain areas, but was more polished on the 360 none the less. The performance aspect offers a much smoother experience on Microsoft’s platform while Sony’s PS3 struggles to hold the targeted frame rate when things heat up. And finally the load times showed heavy favor toward the 360, even with the game running off of the disc. We all thought that this one was going to be closer, and for good reason. Unfortunately this just wasn’t the case and we see another one of those games where developers fail at true console parity. What makes it worse is that it was one of the biggest games of this year that had to let us down.
Lähteet: Eurogamer ja Lens Of Truth