Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]
Vaikka ketjun kontrollivääntö alkaakin aika-ajoin lähentelemään jo hysteriaa, ajattelin silti yrittää valottaa asiaa omasta näkökulmastani.
Aiempaa kokemusta konsoliräiskinnöistä löytyy lähinnä wanhan xboxin ekasta Halosta ja PS3:lla Far Cry 2:sta. En siis tiedä, enkä suoranaisesti ymmärräkään, mitä tämä "mee pelaa codias" hössötys tässä KZ2-ketjussa oikein tekee. PC-puolella räiskintöjä on taasen tullut pelattua toistakymmentä vuotta.
Olen omalla osallani odottanut KZ2:ta melkolailla, vaikka en kaikkia Youtuben videoita olekaan kahlannut, enkä lukenut juurikaan mitään arvosteluja. Haluan kuitenkin nähdä uuden ja viihdyttävän räiskinnän Ps3:lla, sillä FC2 alkaa pikku hiljaa olemaan onnellisesti läpipelattu. Kuitenkin valitettavasti jouduin näiden kontrollien takia nielemään hypen luoman hymyn pyllyyn ja toteamaan, että ei taida KZ2 olla mun peli.
En huomannut kontrolleista mitään häiritsevää lagia, mutta tuo tatin keskeltä löytyvä deadzone oli jo hieman häiritsevä. Pelin viihdyttävyyden liiskasi kuitenkin tähtäimen liikerata, joka tuntuu olevan määritetty harvan verkon solmukohtina, jolloin tähtäintä tuntuu olevan mahdotonta saada edes välttävällä tarkkuudella kohdalleen. Lyhyillä etäisyyksillä tuo ei vielä kamalasti haittaa, mutta pitkillä matkoilla (esim. tiputettaessa väkeä sieltä alun sillalta) tuo saa kihisemään kiukusta. Viimeksi tällainen tunnelma oli joskus aikanaan Navy Seals - modia pelatessa Quake I:ssä, jolloin hommat hoidettiin vielä viimeisiä kokeiluja pelkästään näppiksellä.
Kokemiani tunnelmia voisi oikeastaan yrittää kuvata seuraavalla esimerkillä: jääkiekon pelaaminen on hemmetin hauskaa, vaikkakin jotkut ovat siinä huomattavasti parempia ja minua isommat tyypit varmasti pystyvät taklaamaan niin, että sattuu ja tulee äitiä ikävä. Hauskasta pelistä pelikelvottoman tekee kuitenkin se, jos joku ottaa ja menee heittämään jäälle esimerkiksi hiekkaa. Kyllähän tuollaisellakin "kentällä" varmasti oppisi pelaamaan, mutta itselläni ei tässä KZ2:n tapauksessa taida valitettavasti riittää rahaa ja aikaa totutteluun. Onneksi itse demo on ilmainen ja sillä on hyvä testailla, tottuuko tuohon ohjaukseen vai ei.
Pitää kuitenkin toivoa, että tuota ohjausta jollain saataisiin korjattua, sillä mikään ei voita upean räiskinnän pelaamista, muu kuin upean räiskinnän pelaaminen mukavasti sohvalla löhöten! Jos korjaustöihin ryhdytään, toivon että ala-arvoisten kikkojen, kuten auto-aimin käyttö jätetään kuitenkin väliin...