Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Rocket chainsaw on tarkentanut juttuaan:

AMENDMENT (24/01): There appears to be a little bit of confusion of the framerates reported, and the fault is our own and our poor wording. We inaccurately used the term “average” when the math, in reality, does not add up. Logistically saying the average is ~30fps implies it exceeds and dips below 30fps, averaging at the number. That is not the case. What our sources have reported is that the listed FPS are roughly the most common targets during performance. So while the Xbox One version can reach ~45fps, for a majority of play it will sit around the ~30fps market, give a few frames. Same goes for the PlayStation 4 build, which in most cases hits around 60fps, take a few frames. Our sources have not confirmed exactly, but our own extrapolation of the information suggests you might say the average (accurate use of the term) Xbox One performance could be ~35fps, meanwhile the average PlayStation 4 performance may be ~55fps. Actual, concrete performance benchmarks will need to wait until the game is out for everyone, as we certainly don’t have them.

Tarkennetun arvion mukaan X1 ~35fps average ja PS4 ~55fps average. Mitähän ne luvut mahtaa seuraavaksi olla? ~40 ja ~50? :rolleyes: Ehkä vaan parempi odotella niitä kunnollisia testejä, tää threadikin on vähän huono tälle keskustelulle kun kumpaakaan versiota ei ole vielä julkaistu :)

Gafin threadissä on kyllä riittänyt viihdettä tälle päivälle jokatapauksessa :p
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Ehkä vaan parempi odotella niitä kunnollisia testejä, tää threadikin on vähän huono tälle keskustelulle kun kumpaakaan versiota ei ole vielä julkaistu :)
Jep, aiheen käsittely saa tältä erää riittää. Spekulaatio, arvailu ja viinirypäleen läpi kuultu juttu ei paljoa lämmitä, joten jääkäämme odottamaan kunnon mittaustuloksia.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Kunhan Tomb Raiderin tilanteesta saadaan lähipäivinä varmistus, voidaankin ruveta odottelemaan vastaavaa katsausta Watch Dogsiin. Löylyä lyödään kiukaalle jo nyt:

According to industry insider Ahsan Rasheed this trend will continue on future multiplatform games like Watch_Dogs.

“Wait till Watch_Dogs :). PC>>PS4>>>>Xbox One >>>>>WiiU,” he tweeted.

He also believes that as time goes on, the gap between between the PlayStation 4 and Xbox One will widen. “Further PS4 optimizations in year 3/4 will widen the delta of performance gap,” he tweeted. He also did not expected to see such performance difference this early.

http://gamingbolt.com/industry-insi...better-expects-performance-to-widen-in-future
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Näemmä Tomb Raideri PS4 ja Xbox One versioita tekivät eri studiot. PS4 versiota toteutti Nixxes ja Xbox versiosta vastasi puolestaan United Fron Games.

http://www.nixxes.com/nixxes/newsdetail/20-uk/news/167-trhd-announced


He also believes that as time goes on, the gap between between the PlayStation 4 and Xbox One will widen. “Further PS4 optimizations in year 3/4 will widen the delta of performance gap,” he tweeted. He also did not expected to see such performance difference this early.

Luulisinpa, että myös XBonen optimoinnit kehittyvät ajan myötä samoin kuin MS:n kehitystyökalut, joten tuskin mitään sen suurempaa eroa jatkossa syntyy. Tosin toisen alustan maksimi lienee hieman korkeammalla kuin toisen, jolloin muutaman vuoden päästä toisella ollaan jo saavutettu katto kun toisesta ehkä vielä voidaan ruuvata lisätehoja. Tähän ei suoraan vaikuta teoreettinen tehoero paperilla, vaan myös kehitystyökalujen kehittyminen ja tietysti kehittäjien oma taitotaso ko. alustalla.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Näemmä Tomb Raideri PS4 ja Xbox One versioita tekivät eri studiot. PS4 versiota toteutti Nixxes ja Xbox versiosta vastasi puolestaan United Fron Games.

http://www.nixxes.com/nixxes/newsdetail/20-uk/news/167-trhd-announced




Luulisinpa, että myös XBonen optimoinnit kehittyvät ajan myötä samoin kuin MS:n kehitystyökalut, joten tuskin mitään sen suurempaa eroa jatkossa syntyy. Tosin toisen alustan maksimi lienee hieman korkeammalla kuin toisen, jolloin muutaman vuoden päästä toisella ollaan jo saavutettu katto kun toisesta ehkä vielä voidaan ruuvata lisätehoja. Tähän ei suoraan vaikuta teoreettinen tehoero paperilla, vaan myös kehitystyökalujen kehittyminen ja tietysti kehittäjien oma taitotaso ko. alustalla.

Nixxes on erittäin hyvä porttausstudio, ollut vastuussa muunmuassa Tomb Raiderin, Hitman Absolutionin, Deus Exän sekä tulevan Thiefin PC-porttauksista. Noi jo julkaistut pelit on olleet erittäin hyviä porttauksia.

United Frontin portfolio taas toisaalta ei olekaan kovin mairitteleva, sieltä löytyy vain Modnation Racers, Littlebigplanet Karting sekä Sleeping Dogs.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Noniin nyt on Digital Foundryn Tomb Raider framerate-analyysi valmis: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-tomb-raider-definitive-performance-analysis

GAMEPLAY
Xbox One
Lowest FPS: 24fps
Highest FPS: 30fps
Average FPS: 29.84fps

PS4
Lowest FPS: 33fps
Highest FPS: 60fps
Average FPS: 50.98fps

Ilmeisesti bonella maksimi framerate on rajoitettu 30fps ja PS4:llä lukitsematon. Artikkelin kirjoittajaa tuo vähän taisi häiritä ja eihän se mikään ihme olekaan jos fps hyppii 60 ja 33 välillä pelatessa.

Myöhemmin tällä viikolla vielä vähän perusteellisempi analyysi tulossa näköjään.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

PS4 Raider on "60fps" kuten konsoli CODien kampanjat.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

PS4 Raider on "60fps" kuten konsoli CODien kampanjat.
Ei tuo Raiderin 60fps eroa juuri muista "niinsanotuista 60fps konsoli peleistä" juuri yhtään.

Tuo sinun "CoDien kampanjat" on hyvä esimerkki. Tekijät sanoo ja myös pelin pelaajat että peli pyörii 60 ruutua (tässä tapauksessa tuo CoD), mutta todellakaan asia ei ole näin.
Myöskin Battlefield 4 on hyvä esimerkki. Peli toimii sulavasti, mutta natiivi 60fps? (kuten taas tekijät sanoo)? Ei.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Tomb Raider

Myös muita eroja löytyy kuin pelkkä ruudunpäivitys, tai ehkä juuri sen takia.

cQCWacC.gif
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Tomb Raider

Myös muita eroja löytyy kuin pelkkä ruudunpäivitys, tai ehkä juuri sen takia.

cQCWacC.gif


Nää on NIIIIIN turhia vertailuja. Tollasia pystyy laittaa kuka vaan ihan miten vaan.
Itse valitsen mieluummin tasaisen (tai ainakin liki) 30fps pelin, kuin pelin jossa framet vaihtelee isolla välillä. Siinä ei pelikokemus ole suinkaan paras.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Itse valitsen mieluummin tasaisen (tai ainakin liki) 30fps pelin, kuin pelin jossa framet vaihtelee isolla välillä. Siinä ei pelikokemus ole suinkaan paras.
Itseasiassa 30 fps lukitusta syyksi uskottiin juuri se, että näin "alhaisissa" lukemissa vaihteleva framerate olisi ollut enemmän häiritsevä, kuin miellyttävä.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Tomb Raider

Myös muita eroja löytyy kuin pelkkä ruudunpäivitys, tai ehkä juuri sen takia.

cQCWacC.gif

Tuossahan on samaa eroa kuin viime sukupolvenkin peleissä (joskin silloin ero yksityiskohdissa saattoi hyvinkin olla boksin eduksi). Jostain syystä PS-versiot peleistä olivat järjestäen tummempia ja boksin versiot väririkkaampia sekä paremman kontrastin omaavia. Toki tässä Tomb Raiderin tapauksessa PS4-versio vie yksityiskohtien määrässä voiton (ainakin oheisen giffin perusteella), mutta itse ottaisin mieluummin hieman värikylläisemmän grafiikan. Tiedä sitten mikä pleikkaversioista tekee lähes aina tummempia...
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Kyllähän nää Tomb Raiderin PS4-XOne versioiden väliset erot on kuin Bayonettassa aikoinaan!

Kuten Digital Foundryn Gameplay Analysis kertoo:

Lowest Frame-Rate
33fps (PS4)
24fps (XB)

Highest Frame-Rate
60fps (PS4)
30fps (XB)

Average Frame-Rate
50.98fps (PS4)
29.84fps (XB)


Vaikka pleikan framerate vaihtelee enemmän, on keskiarvo kuitenkin yli 50 fps, (verrattuna boksin 29,84) joten eihän tässä nyt ole kahta sanaa kumpi versioista on täysin selvästi parempi. Graafinen taso on ilmeisesti pleikkarilla myös parempi, katsotaan kunhan DF:n vertailu julkaistaan.

Edit. Voi olla että olen väärässä, mutta itse taas muistelisin niin, että vaikka edellisessä sukupolvessa boksiversiot usein parempia olivatkin, niin nimenomaan boksiversioiden yhteydessä valitettiin ns. "crushed blacks" -termistä, jolloin kuva on liian tumma? Pleikkarilla oli vastaavasti hailakammat värit (washed out).
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Tomb Raider

Myös muita eroja löytyy kuin pelkkä ruudunpäivitys, tai ehkä juuri sen takia.

cQCWacC.gif

Tuosta on mainittu että ero häviää x sekunnin päästä, eli efekti ajoituksesta voi olla kyse... tarkkaan kun tirkistin niin joissain tekstuureissa näytti olevan eroa tuossa kohdassa ps4 hyväksi mutta kuten sanottua, kyse voi olla vain kaappauksen & efektin ajoituksistakin.
 
Vastaus: Metal Gear Solid: Ground Zeroes [Hype]

Ground Zeroesin tekniset erot eri alustoilla on paljastettu. Vanhalla sukupolvella mennään alle 720p-tarkkuudella ja 30 ruutukuvaa sekunnissa. Xbox One -versiossa ruudunpäivitys on jo 60 fps ja natiivitarkkuuskin 720p. PS4-versio vie kuitenkin voiton ollen 1080p@60 fps.

Näytä liitetiedosto 12344

Vertailukuvia lähdelinkissä.

Lähde: Konami
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Edellisen sukupolven loppupuolella multiplatformien vertailusta tuli tarpeetonta: erot pelien välillä alkoivat käydä mitättömän pieniksi.

Tässä sukupolvessa vertailusta on tullut turhaa jo heti alkuunsa: multiplatformit tulevat aina olemaan parempia PS4:llä. Kuinka paljon, on kysymys joka kiinnostaa vain konsolien fanipoikia.
 
Vastaus: Metal Gear Solid: Ground Zeroes [Hype]

Ground Zeroesin tekniset erot eri alustoilla on paljastettu. Vanhalla sukupolvella mennään alle 720p-tarkkuudella ja 30 ruutukuvaa sekunnissa. Xbox One -versiossa ruudunpäivitys on jo 60 fps ja natiivitarkkuuskin 720p. PS4-versio vie kuitenkin voiton ollen 1080p@60 fps.

Näytä liitetiedosto 12344

Vertailukuvia lähdelinkissä.

Lähde: Konami

Nyt kun tarkemmin kuvia katsoin niin x360 reso on vaakaan 1280 (720p) sijaan rendattu about 10xx (6xxp) tilassa sisäisesti joka tekee siitä "pehmeämpää/blurratumpaa"
 
Vastaus: Metal Gear Solid: Ground Zeroes [Hype]

Ground Zeroesin tekniset erot eri alustoilla on paljastettu. Vanhalla sukupolvella mennään alle 720p-tarkkuudella ja 30 ruutukuvaa sekunnissa. Xbox One -versiossa ruudunpäivitys on jo 60 fps ja natiivitarkkuuskin 720p. PS4-versio vie kuitenkin voiton ollen 1080p@60 fps.

Vertailukuvia lähdelinkissä.

Lähde: Konami

Tuo Xbonen versio näyttää jotenkin ihan yllättävän huonolta. Omasta mielestäni 720p@60fps on kuitenkin oikea ratkaisu sen sijaan, että resoluutio olisi kasvatettu Full HD:ksi ruudunpäivityksen kustannuksella. Olisin tosin odottanut, että karkkia olisi tuolla resolla saatu vähän enemmän. Ei kai tässä pleikkarifanipoika voi muuta kuin hymyillä, kun katselee noita PS4:n screenshotteja. Näyttää ihan pirun hyvältä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid: Ground Zeroes [Hype]

Tuo Xbonen versio näyttää jotenkin ihan yllättävän huonolta.
No en mä nää tossa mitään yllättävän huonoa (en ota kantaa resoluutioon). Tosin ensimmäinen kuva on kyllä huono, johtuen siitä, että se on tuollainen pimeässä "leirivalaistuksessa" otettu kuva.

Päiväkuvissa en näe mitään huonoa

ps4
Näytä liitetiedosto 12346
http://www.konami.jp/mgs5/gz/en/products/_img/compare/pic_daytime_ps_ps4.jpg

xbox one
Näytä liitetiedosto 12347
http://www.konami.jp/mgs5/gz/en/products/_img/compare/pic_daytime_xbox_one.jpg
 
Vastaus: Metal Gear Solid: Ground Zeroes [Hype]

No en mä nää tossa mitään yllättävän huonoa (en ota kantaa resoluutioon). Tosin ensimmäinen kuva on kyllä huono, johtuen siitä, että se on tuollainen pimeässä "leirivalaistuksessa" otettu kuva.

Sama huomio. Ei nuo kuvat muutenkaan oikein säväytä, selkeästi ex-gen rasittaa grafiikoita. Liikkeessä tämä on kuitenkin muistaakseni vaikuttanut oikein mukavan näköiseltä.
 
Ylös Bottom