Itselläni ei ole just tähän vastausta, mutta siihen miksi me ostamme konsolivalmistajien ohjaimia on: Pitkä historia ja jo nuorena opitut kokemukset painavat. Lapsuudessa jos osti itse tai pelasi kaverilla jollain muulla kuin alkuperäisohjaimella niin hyvin todennäköisesti pelasi ohjaimella, joka ei vastannut laadultaan konsolivalmistajan vastaavaa. Vaikka niissä jotain turbo-ominaisuuksia sitten saattoi ollakin.
Eli halvempi ohjain oli tuntumaltaan halpisohjain.
Näinhän se on ja yhä pitää pitkälti paikkansa mutta nykyään on uutta se, että halpisohjainten lisäksi on myös kolmannen osapuolen laadukkaita ohjaimia.
Ennen halpisohjain oli halpa sekä hinnaltaan että laadultaan mutta nykyään on ihan todella hyviä "vaihtoehto-ohjaimia" tarjolla. Se vain täytyy muistaa että kuten aina, kertoo hinta aika pitkälle mitä saa.
Se kysymykseni siis oikeastaan oli enemmänkin kritiikki että miksi "tyydymme" konsolivalmistajien "good enough"-ohjaimiin kun tarvikevalmistajat tekevät jo hommat joko vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin, parhaimmillaan vieläpä halvemmalla.
Toki tiedostan, että vuosikymmenten aikana markkinat ovat muuttuneet ihan valtavasti, mutta sieltä nuoruudesta se perusohjaimella meneminen on helposti jäänyt takaraivoon. Eritoten kun konsolivalmistajien omat tuotteet ovat olleet pääsääntöisesti ns. perusvarmoja.
Minä pärjäisin ihan hyvin myös perusohjaimella mutta kun on kaikkea driftausta tai sitten ne rikkinäisen tilalle hankittavat alkuperäisohjaimet maksaa enemmän kuin yhtä hyvä tai parempi "tarvikeohjain", niin sitä miettii että miksi ostaa sitä perusohjainta jos saa paremman samaan tai halvempaan hintaan.
Tuossa Switch-tapauksessa kyse on juuri siitä että driftauksen takia (kaksi paria Joy-Coneja kärsii siitä) olen pakotettu ostamaan jonkin toimivan ohjaimen. En halunnut ostaa uutta driftauksen uhria, joten katselin vaihtoehtoja ja tuossa ostamassani on siis ne hall-sensorit, joissa ei mekaanista kosketusta, joten ei pitäisi tulla driftausongelmia. Tai ainakin ne ovat merkittävästi epätodennäköisempiä. Ja silti halvempi hinta, lataustelakka mukana, ekstrana takanapit, toimii myös pc:llä ja varmaan Androidilla jne. Miksi ihmeessä ostaisin Nintendon oman Pro-ohjaimen kalliimmalla jos vaihtoehto on tuo? Ainoastaan HD Rumble (ja kai Amiibot) on sellainen, mikä tuosta puuttuu.
Ja koska en esim. pelaa kilpailullisesti räiskintäpelejä enkä siten tee monilla lisäominaisuuksilla (esim. takanapit) mitään. Konsolivalmistajan ohjaimessa on taas kaikki varmat perusjutut - esim. Switchiä ei taida saada käyntiin kaikilla ohjaimilla? Toki tämä viimeksi mainittu ihan olemattoman pieni juttu, mutta kuitenkin.
Tuolla kyseisellä ohjaimella se onnistuu mutta en nyt koe isona ongelmana vaikka ei onnistuisikaan. Muutenpa tuosta ei mielestäni mitään oleellista puutu ja on ekstraa mukana. Takanapeilla voi olla muutakin käyttöä kuin kilpapelaaminen, telakka on kiva lisä ja monikäyttöisyys puoltaa ylipäänsä sitä että maksaa ohjaimesta 60 euroa.
Lisäksi nyt kun on tasaiset tulot ja videopeleihin menee hyvin kohtuullinen summa rahaa, ei joku 15-20 euron säästökään vuosikausia kestävästä ohjaimesta ole itselle kovin iso juttu. Tai siis olen tähän mennessä arvioinut aikani tuota kalliimmaksi, koska muutenhan mun pitäisi käyttää aikaa ohjaimiin perehtymiseen
Ei minullakaan tulojen suhteen olisi tuollaisesta kiinni mutta toisaalta kun joka paikasta säästää jatkuvasti samanlaisia summia niin tuleehan niistä aika paljon ajan myötä. Teen siis vertailua melkein kaikesta mitä ostan ja suosin käytettyä, tarjouksia jne. Oikeastaan vain ruokakaupassa en niin tarkkaan suunnittele - tosin varsinaiset ruoka-ainekset tulee nekin ostettua sen mukaan mikä on alessa.
Mutta sitten jos on esim. useampi muksu taloudessa kuluttamassa ohjaimia eri tahtia niin näkökulma muuttuisi aika vikkelään.
Saattaisin itse harkita siinä kohtaa niitä halvempia tarvikeohjaimia kunhan ajavat asiansa eli eivät ole tuskaa käyttää. Tällä hetkellä oma peli-ikäinen lapsi pelaa samoilla ohjaimilla kuin minä ja ne on juuri ne driftaavat. Ärsyttää lapsen puolesta kun ei pysty vaikka Mario Makerissä tekemään mitään kun kursori jumittaa jonnekin alanurkkaan tai nykii jatkuvasti väärään suuntaan. Se olikin se mikä ns. katkaisi kamelin selän. Itse olisin saattanut kituuttaa kauemmin driftaavilla paskeillakin.
Ja ehkä minä muutenkin tarkastelen jatkossa asiaa vielä enemmän eri kulmista. Pohja on jo olemassa: Sonyn PS4-ohjainten tikut meinasivat murentua, Nintendon ohjaimissa on driftaamista (kumpikaan näistä mainituista ei tosin itselle noussut niin suureksi ongelmaksi kuin aktiivisemmilla tatinvatkaajilla) ja toisaalta olen päässyt kokeilemaan ihan laadukkaita muiden valmistajien ohjaimia toisaalla. Ja esim. Super Nintendoon on pitänyt hommata alkuperäisohjaimen kopioita jo vuosikaudet, kun ei alkuperäisiä saa enää mistään.
En mielestäni pelaa kauheasti Switchillä ja vaihtelin joka pelikerralle Joy-Coneja ja silti molemmat parit driftaa. Eli ei se taida se Nintendon myöntämä ongelma pelaamismäärästä olla niin riippuvainen. Tietysti jonkin verran aina, sillä tuskin ohjain pelaamattomana driftaa yhtään, mutta siis niin että olisi merkittävää.