Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Saa nähdä. Switchin myyntien maksimoimiseksi Nintendo ei takuulla paljasta seuraajaa yhtään liian aikaisin. Heitän ilmoille oman ennustuksen. Ensi jouluksi Switchin hinnanalennukset, maksimaaliset joulumyynnit ja keväällä Switch 2:sen ensijulkaisu ja Switch 2 myyntiin syksyllä 2024.
Tohon Mario Odyssey 2 ja metroid kylkeen julkkariin niin kuuluu vaan tsi-tsing kassakoneesta
 
Tohon Mario Odyssey 2 ja metroid kylkeen julkkariin niin kuuluu vaan tsi-tsing kassakoneesta
Samanlainen ensimmäisen vuoden julkaisulista kun Switchillä niin kyllä kelpaisi. Mainitsemiesi pelien lisäksi Mario kart 9, "uusi" Zelda eli Ocarina of the time Remake sekä Monoliftin Xenoblade 4 julkaisu ensimmäiselle vuodelle.

Retro Studio ilmoitti, että heillä on jokin muukin peli tekeillä kuin Metroid 4 ja Game Freak ilmoitti työstävänsä Take-Twon kanssa peliä, joka julkaistaan vuonna 2026 eli alkaa vaikuttamaan selkeesti siltä, että tässä valmistellaan Switch 2 julkaisua jo useammalta suunnalta.
 
Tässä itte pähkäilly jo piteemmän aikaa että pitäskö se V2 päivittää Olediin, mutta ku kattoo hintoja nii ei sit kyl millää pysty ihan vaan sen takia että on oled (sekin vain käsikonsolina) Joten parasta ehkä laittaa ne pienet roposet sivuun ja päivittää sit vasta kun se switch2 (mikä onkaan) tulee myyntiin. Siinäkin voisi vielä ihan hyvin odottaa vuoden ihan jo että hinta tippuu hieman plus mahdollisesti joku parannettu versio. Eli V2.lla mennää kunnes tulee se seuraava oikea nintendon vempain.
 
Täällä mennään edelleen V1:llä. Jos tulisi tai olisi tullut joku tehoversio kuin Xbox One X/PS4 Pro, niin olisin varmasti ostanut. Nyt taitaa vaan olla Switch 2 jo niin lähellä julkistusta, että sama pelata tällä nykyisellä siihen asti.

Teholla boostattu oled olisi toki ihan eri juttu. Nii ja juu, toki ihmisillä on myös niitä v1 switchejä. Niitä ei muuten enää taida olla edes myynnis?
 
Nyt taitaa vaan olla Switch 2 jo niin lähellä julkistusta, että sama pelata tällä nykyisellä siihen asti.

9Ags.gif


Tää viesti olisi voinut yhtä hyvin olla neljän vuoden takaa :D

Päivitin jouluna Olediin V1stä ja kyllä muuttu pelaaminen miellyttävämmäksi käsimoodissa kertaheitolla. Mainoksista poiketen ei sillä auringonvalossa vielä pelaa, mutta yllättävän paljon se kirkkaampi näyttö ja muutama lisämilli näytön koossa tekee upgreidin tuntua. Nyt kun katsoo lasten tahmaamaa sotaratsua, eli V1 niin tuntuu todella vanhahtavalle (jota se myös toki on ikävuosissa verrattuna).

Oledin myötä on jaksanut pelata myös käsimoodissa, jota en tehnyt koskaan vanhalla konsolilla
 
Nii no en tiie mikä näyttö siinä v1ses on mut v2ses on myös huomattavasti kirkkaampi näyttö ja akunkesto, et en tiie miten suuri harppaus se sitte olisi v2-> oled. Toki sitä switch kakkosta täs on jo kauan huhuiltu mutta nyt ollaa jo oikeesti sen verran pitkällä että tuskin tässä enää tartte mitään 4 vuottaa odottaa uusinta nintendon vempainta, joten varsinkaan tässä vaiheessa en ite pulittais lähemmäs 400 euroa olediin.
 
Järki meni lopulta Joy-Conien driftaamiseen ja tuli tilattua 8BitDo Ultimate Bluetooth Controller.

Ensin katselin että miten pääsisi mahdollisimman halvalla. Siellä oli kaikkea PDP:tä ja PowerAa mutta ei jotenkin huvittanut silti ihan niitä halvimpia ostaa. Katselin sitten myös Nintendon omaa Pro-ohjainta mutta hinta tällä hetkellä yli 70 euroa. Ei se nyt niin hyvä ole tai ainakaan sen arvoinen minulle ja minun käyttöön. Tai en tarvitse ihan niin kipeästi ohjainta että maksaisin tuota hintaa.

No, googlettelin lisää ja törmäsin tuohon jo linkkaamaani 8BitDo:n Ultimateen, jota kehuttiin paremmaksi kuin Nintendon omaa ohjainta. Lisäksi sen hinta oli halvempi ja mukana paketissa lataustelakka. Sekä se, että monikäyttöisempi kun toimii myös pc:llä ja varmaan myös ainakin Androidilla. Ehkä muillakin alustoilla.

Kenties parasta on se jonkinlainen mielenrauha kun tuossa on tattidriftaus ilmeisen hyvin eliminoitu magneeteilla toimivilla tateilla. Eli se perimmäinen ongelma, minkä vuoksi edes olen ostamassa uutta ohjainta, pitäisi olla tuossa uudessa ohjaimessa käytännössä kai mahdoton. Ei driftausta enää, ainakaan siinä ohjaimessa.

Hintaa jäi vähän vajaa 60 euroa (kun tilasin Starcartin kautta -10 euron alella) mikä ei ole sekään erityisen halpa mutta helpommin tuon maksaa kun on tosiaan monipuolisempi, parempi, varustellumpi jne. Mainitsinko jo että tuossa on myös takanapit oletuksena mukana?

Oikeastaan ihmetyttää että mistä noiden me maksetaan noissa konsolivalmistajien omissa ohjaimissa kun ne on vajaampia tai jos pääseekin samaan niin hintakin on sen mukainen?

Tässä vielä joku arvostelu tuosta ostamastani ohjaimesta: https://thegamingsetup.com/8bitdo-ultimate-controller-review
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan ihmetyttää että mistä noiden me maksetaan noissa konsolivalmistajien omissa ohjaimissa kun ne on vajaampia tai jos pääseekin samaan niin hintakin on sen mukainen?
Itselläni ei ole just tähän vastausta, mutta siihen miksi me ostamme konsolivalmistajien ohjaimia on: Pitkä historia ja jo nuorena opitut kokemukset painavat. Lapsuudessa jos osti itse tai pelasi kaverilla jollain muulla kuin alkuperäisohjaimella niin hyvin todennäköisesti pelasi ohjaimella, joka ei vastannut laadultaan konsolivalmistajan vastaavaa. Vaikka niissä jotain turbo-ominaisuuksia sitten saattoi ollakin.
Eli halvempi ohjain oli tuntumaltaan halpisohjain.

Toki tiedostan, että vuosikymmenten aikana markkinat ovat muuttuneet ihan valtavasti, mutta sieltä nuoruudesta se perusohjaimella meneminen on helposti jäänyt takaraivoon. Eritoten kun konsolivalmistajien omat tuotteet ovat olleet pääsääntöisesti ns. perusvarmoja. Ja koska en esim. pelaa kilpailullisesti räiskintäpelejä enkä siten tee monilla lisäominaisuuksilla (esim. takanapit) mitään. Konsolivalmistajan ohjaimessa on taas kaikki varmat perusjutut - esim. Switchiä ei taida saada käyntiin kaikilla ohjaimilla? Toki tämä viimeksi mainittu ihan olemattoman pieni juttu, mutta kuitenkin.

Lisäksi nyt kun on tasaiset tulot ja videopeleihin menee hyvin kohtuullinen summa rahaa, ei joku 15-20 euron säästökään vuosikausia kestävästä ohjaimesta ole itselle kovin iso juttu. Tai siis olen tähän mennessä arvioinut aikani tuota kalliimmaksi, koska muutenhan mun pitäisi käyttää aikaa ohjaimiin perehtymiseen :D Mutta sitten jos on esim. useampi muksu taloudessa kuluttamassa ohjaimia eri tahtia niin näkökulma muuttuisi aika vikkelään.

Ja ehkä minä muutenkin tarkastelen jatkossa asiaa vielä enemmän eri kulmista. Pohja on jo olemassa: Sonyn PS4-ohjainten tikut meinasivat murentua, Nintendon ohjaimissa on driftaamista (kumpikaan näistä mainituista ei tosin itselle noussut niin suureksi ongelmaksi kuin aktiivisemmilla tatinvatkaajilla) ja toisaalta olen päässyt kokeilemaan ihan laadukkaita muiden valmistajien ohjaimia toisaalla. Ja esim. Super Nintendoon on pitänyt hommata alkuperäisohjaimen kopioita jo vuosikaudet, kun ei alkuperäisiä saa enää mistään.
 
Itselläni ei ole just tähän vastausta, mutta siihen miksi me ostamme konsolivalmistajien ohjaimia on: Pitkä historia ja jo nuorena opitut kokemukset painavat. Lapsuudessa jos osti itse tai pelasi kaverilla jollain muulla kuin alkuperäisohjaimella niin hyvin todennäköisesti pelasi ohjaimella, joka ei vastannut laadultaan konsolivalmistajan vastaavaa. Vaikka niissä jotain turbo-ominaisuuksia sitten saattoi ollakin.
Eli halvempi ohjain oli tuntumaltaan halpisohjain.
Näinhän se on ja yhä pitää pitkälti paikkansa mutta nykyään on uutta se, että halpisohjainten lisäksi on myös kolmannen osapuolen laadukkaita ohjaimia.

Ennen halpisohjain oli halpa sekä hinnaltaan että laadultaan mutta nykyään on ihan todella hyviä "vaihtoehto-ohjaimia" tarjolla. Se vain täytyy muistaa että kuten aina, kertoo hinta aika pitkälle mitä saa.

Se kysymykseni siis oikeastaan oli enemmänkin kritiikki että miksi "tyydymme" konsolivalmistajien "good enough"-ohjaimiin kun tarvikevalmistajat tekevät jo hommat joko vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin, parhaimmillaan vieläpä halvemmalla.

Toki tiedostan, että vuosikymmenten aikana markkinat ovat muuttuneet ihan valtavasti, mutta sieltä nuoruudesta se perusohjaimella meneminen on helposti jäänyt takaraivoon. Eritoten kun konsolivalmistajien omat tuotteet ovat olleet pääsääntöisesti ns. perusvarmoja.
Minä pärjäisin ihan hyvin myös perusohjaimella mutta kun on kaikkea driftausta tai sitten ne rikkinäisen tilalle hankittavat alkuperäisohjaimet maksaa enemmän kuin yhtä hyvä tai parempi "tarvikeohjain", niin sitä miettii että miksi ostaa sitä perusohjainta jos saa paremman samaan tai halvempaan hintaan.

Tuossa Switch-tapauksessa kyse on juuri siitä että driftauksen takia (kaksi paria Joy-Coneja kärsii siitä) olen pakotettu ostamaan jonkin toimivan ohjaimen. En halunnut ostaa uutta driftauksen uhria, joten katselin vaihtoehtoja ja tuossa ostamassani on siis ne hall-sensorit, joissa ei mekaanista kosketusta, joten ei pitäisi tulla driftausongelmia. Tai ainakin ne ovat merkittävästi epätodennäköisempiä. Ja silti halvempi hinta, lataustelakka mukana, ekstrana takanapit, toimii myös pc:llä ja varmaan Androidilla jne. Miksi ihmeessä ostaisin Nintendon oman Pro-ohjaimen kalliimmalla jos vaihtoehto on tuo? Ainoastaan HD Rumble (ja kai Amiibot) on sellainen, mikä tuosta puuttuu.

Ja koska en esim. pelaa kilpailullisesti räiskintäpelejä enkä siten tee monilla lisäominaisuuksilla (esim. takanapit) mitään. Konsolivalmistajan ohjaimessa on taas kaikki varmat perusjutut - esim. Switchiä ei taida saada käyntiin kaikilla ohjaimilla? Toki tämä viimeksi mainittu ihan olemattoman pieni juttu, mutta kuitenkin.
Tuolla kyseisellä ohjaimella se onnistuu mutta en nyt koe isona ongelmana vaikka ei onnistuisikaan. Muutenpa tuosta ei mielestäni mitään oleellista puutu ja on ekstraa mukana. Takanapeilla voi olla muutakin käyttöä kuin kilpapelaaminen, telakka on kiva lisä ja monikäyttöisyys puoltaa ylipäänsä sitä että maksaa ohjaimesta 60 euroa.

Lisäksi nyt kun on tasaiset tulot ja videopeleihin menee hyvin kohtuullinen summa rahaa, ei joku 15-20 euron säästökään vuosikausia kestävästä ohjaimesta ole itselle kovin iso juttu. Tai siis olen tähän mennessä arvioinut aikani tuota kalliimmaksi, koska muutenhan mun pitäisi käyttää aikaa ohjaimiin perehtymiseen :D
Ei minullakaan tulojen suhteen olisi tuollaisesta kiinni mutta toisaalta kun joka paikasta säästää jatkuvasti samanlaisia summia niin tuleehan niistä aika paljon ajan myötä. Teen siis vertailua melkein kaikesta mitä ostan ja suosin käytettyä, tarjouksia jne. Oikeastaan vain ruokakaupassa en niin tarkkaan suunnittele - tosin varsinaiset ruoka-ainekset tulee nekin ostettua sen mukaan mikä on alessa.

Mutta sitten jos on esim. useampi muksu taloudessa kuluttamassa ohjaimia eri tahtia niin näkökulma muuttuisi aika vikkelään.
Saattaisin itse harkita siinä kohtaa niitä halvempia tarvikeohjaimia kunhan ajavat asiansa eli eivät ole tuskaa käyttää. Tällä hetkellä oma peli-ikäinen lapsi pelaa samoilla ohjaimilla kuin minä ja ne on juuri ne driftaavat. Ärsyttää lapsen puolesta kun ei pysty vaikka Mario Makerissä tekemään mitään kun kursori jumittaa jonnekin alanurkkaan tai nykii jatkuvasti väärään suuntaan. Se olikin se mikä ns. katkaisi kamelin selän. Itse olisin saattanut kituuttaa kauemmin driftaavilla paskeillakin.

Ja ehkä minä muutenkin tarkastelen jatkossa asiaa vielä enemmän eri kulmista. Pohja on jo olemassa: Sonyn PS4-ohjainten tikut meinasivat murentua, Nintendon ohjaimissa on driftaamista (kumpikaan näistä mainituista ei tosin itselle noussut niin suureksi ongelmaksi kuin aktiivisemmilla tatinvatkaajilla) ja toisaalta olen päässyt kokeilemaan ihan laadukkaita muiden valmistajien ohjaimia toisaalla. Ja esim. Super Nintendoon on pitänyt hommata alkuperäisohjaimen kopioita jo vuosikaudet, kun ei alkuperäisiä saa enää mistään.
En mielestäni pelaa kauheasti Switchillä ja vaihtelin joka pelikerralle Joy-Coneja ja silti molemmat parit driftaa. Eli ei se taida se Nintendon myöntämä ongelma pelaamismäärästä olla niin riippuvainen. Tietysti jonkin verran aina, sillä tuskin ohjain pelaamattomana driftaa yhtään, mutta siis niin että olisi merkittävää.
 
Switchin seuraajan myötä Nintendo siirtynee tähän päivään käyttäjätunnuksien hallinnassa. Tällä kertaa (vihdoinkin!) tunnus siirtynee uuteen sukupolveen, niin että ostokset pysyy mukana ja muutenkin kaikki oleellinen. Jos tästä pitäisi vetää jotain johtopäätöksiä, niin olisiko Switchin seuraaja myöskin sitten täysin taaksepäin yhteensopiva?

 
No niin, hyvä että vahvistivat. Tai no, eihän vielä vahvistaneet että Switch pelit toimivat seuraavassa konsolissa.

Pitkään sitä on kyllä spekuloitu että pakkohan Switch pelien on siinä toimia, mutta Nintendo monesti tekee niin outoja valintoja.
 
Switchin seuraajan myötä Nintendo siirtynee tähän päivään käyttäjätunnuksien hallinnassa. Tällä kertaa (vihdoinkin!) tunnus siirtynee uuteen sukupolveen, niin että ostokset pysyy mukana ja muutenkin kaikki oleellinen. Jos tästä pitäisi vetää jotain johtopäätöksiä, niin olisiko Switchin seuraaja myöskin sitten täysin taaksepäin yhteensopiva?


Hyvinkin todennäköistä ja erittäin toivottavaa. Toivottavasti sieltä ilmestyy nimeltäänkin vain yksinkertaisesti Nintendo Switch 2, joka sisältää vuodetut tai sitä uudemmat tekniikat sisältään. Toki uudempi tekniikka olisi aina parempi ja kun katsoo mitä DLSS 3 saa aikaan peleissä niin tuo olisi se juuri mitä Nintendo tarvitsisi seuraavaan konsoliinsa. Mutta kuten tiedetään niin Nintendo ei ihan uusimpia tekniikoita käytä, joten joudumme tyytymään vuodossa esiintyvään DLSS 2.2 tekniikkaan (ei vaan kaikkihan on vain huhuasteella mutta kyllähän mahdollisesti 7 vuotta uudempi tekniikka vie väkisellä jopa Nintendo konsolitehoja uusille tasoille).
 
Nyt ollaan saatu osviittaa siitä millaiset tehot Switchin seuraajassa tulee olemaan:

Eli kannettava PS4 ja telakassa tehokkaampi vempele. Kuulostaa ihan siltä, että Nintendon, Monoliftin ja Retro Studion sekä muiden Nintendolle yksinoikeuksia tekevien studioiden pelit pääsevät ihan uudelle tasolle ja laadukkaita porttejakin tulossa. Itselle riittää aivan hyvin 720p kannettavassa tilassa ja telvisiossa 1080-1440p kunhan ruudunpäivitysongelmat ovat poissa ja saadaan tasainen 30/60fpssän ruudunpäivitys. Katselin tuossa videon missä joku ylikellotti pelkästään Switchin muistin nopeuden ja TOK:sta katosivat ruudunpäivitys ongelmat täysin. Alhaisin Tegra Orin muisti nopeus on tehottomammissa versiossa 102.4 GB/s eli yli neljä kertaa nopeampi kuin Tegra X1:ssä ja reilusti nopeampi kuin SteamDeckissä eli toivottavasti muistipullonkaula fps ongelma on hoidossa Switch 2:ssa.
 
Kertokaas taas joku fiksumpi, käykö tämä Switchiin

Itsellä on tälläinen Switchissä mutta tuplat suurempana:


Eli taitaapi tietojensa puolesta tuokin passata jos oikein katsoin.
 
Huhu: Switchin seuraajaa esitelty päivitetyn The Legend of Zelda: Breath of the Wildin kera -kfin
Nintendo showed off tech demos for its Nintendo Switch successor behind closed doors at Gamescom, it’s understood. -vgc

Another VGC source claimed that Nintendo showcased Epic’s impressive The Matrix Awakens Unreal Engine 5 tech demo – originally released to showcase the power of PlayStation 5 and Xbox Series X in 2021 – running on target specs for its next console. The demo is said to have been running using Nvidia’s DLSS upscaling technology, with advanced ray tracing enabled and visuals comparable to Sony‘s and Microsoft’s current-gen consoles.
 
Ylös Bottom