Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nyt ei puhuta mainostamisesta, vaan brändit saa korvauksia siitä, että niiden tuotteita nähdään ympäristöissä, jotka ei ehkä ole niin brändille eduksi. Samalla pelistä saadaan laadukkaamman oloinen, kun siinä on esim. lisenssoidut autot, eikä mitään Porzze ja Bamdorgini -merkkejä. Ne oikeat tutut ja tunnetut brändit siis tekevät siitä _pelistä_ tasokkaamman, eikä toisinpäin! Esim. joku Call of Duty on hyvin hyvin pieni nimi jonkun Coca-Colan rinnalla. That's Why!

Kuinka paljon se toisi lisää laatua esimerkiksi GTA:han jos siinä olisi oikeat autot? PC:llä noita saa toki modeina mutta niissäkin mielestäni pääasia on se että modelit on tarkempia/hienompia kuin vakiomodelit. Miten esimerkiksi jossain kilpa-ajopelissä se on automerkille epäedullista että ajetaan niitten autolla voittoon? Tai miten noissa sotapeleissä on asevalmistajalle epäedullista että niillä aseilla ammutaan (siihenhän ne on suunniteltukin) ja niitä saadaan palkinnoksi kun levelit kasvaa?

Mainosta se vaan on firmoille mielestäni että pelit mainostaa niiden tuotteita. Sama juttu kuin tuossa tv/elokuva-esimerkissä, niissäkin firmat saa vaan mainosta siitä että päähahmo käyttää esimerkiksi Applen puhelinta, ajaa BMW:llä ja ampuu pahiksia Glockilla.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kuinka paljon se toisi lisää laatua esimerkiksi GTA:han jos siinä olisi oikeat autot? PC:llä noita saa toki modeina mutta niissäkin mielestäni pääasia on se että modelit on tarkempia/hienompia kuin vakiomodelit. Miten esimerkiksi jossain kilpa-ajopelissä se on automerkille epäedullista että ajetaan niitten autolla voittoon? Tai miten noissa sotapeleissä on asevalmistajalle epäedullista että niillä aseilla ammutaan (siihenhän ne on suunniteltukin) ja niitä saadaan palkinnoksi kun levelit kasvaa?

Mainosta se vaan on firmoille mielestäni että pelit mainostaa niiden tuotteita. Sama juttu kuin tuossa tv/elokuva-esimerkissä, niissäkin firmat saa vaan mainosta siitä että päähahmo käyttää esimerkiksi Applen puhelinta, ajaa BMW:llä ja ampuu pahiksia Glockilla.
Niin, tai ajattele enemmänkin niinpäin, että mitä ilmaista mainosta Porsche saa ajellessaan kaupungilla ihmisten päälle tai pyöriessään romuttuneena Laguna Segan radan hietikolla. Tai kun ammutaan AK-47:lla lentokentällä siviilejä! Olet oikeassa! Ilmaista mainostahan se on siihenhän ne on suunniteltukin!

Autopelit ovat heti paljon tasokkaampia, kun tekijät ottavat vastuun, että tämä peli on niin laadukas, että uskaltavat maksaa rojaltit! Autopeli ilman lisenssiautoja tuo heti mieleen Mario Kartit!


Elokuvissa edelleenkin tapahtumat on käsikirjoitettu, eli siellä ei yhtäkkiä ilman brändin omistajan lupaa ala kukaan pikkukilli heilumaan munasillaan Applen iPhone pyllyreijässään! Tuote näkyy elokuvissa sekunnilleen sovitun ajan ja hyväksytyistä kuvakulmista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tässä leffoista yksi tapaus missä Budweiser koitti saada logonsa pois, koska ei ollut tyytyväinen siihen että hahmo ajoi autoa kännissä ja siemaili samalla Budia: Budweiser Asks Paramount To Remove Their Beer From The Movie Flight | Techdirt

Eli ei ole tv-sarjoissa ja leffoissakaan sanomista jos tuote näytetään epäedullisessa valossa, miksi siis peleissä olisi?
Ei ole tuossa tapauksessa, vaikkei tämä tapaus ihan alkuperäisen postauksen mukaan mennäkään. Eli yritetään kuitenkin pysyä peliaiheessa.... Elokuvissahan noi saa silti käyttää jonkin sortin "reilun käytön" -ehdoilla, ja selkeästikään ei ole ihan selvä tuokaan asia lainosalta, kun siitä ollaan taidettu ihan oikeuteen asti mennä. Veikkaan, silti että peleissä asia ei ole ihan noin yksiselitteinen juuri siitä, että pelin tapahtumat eivät ole pelintekijöiden käsissä, vaan niissä voi pelaajan toiminnan mukaan tapahtua melkeinpä mitä tahansa.

filmmakers also are granted certain "fair use" privileges under federal law, which allows for certain use of protected materials without receiving permission from the rights holder. Fair use is invoked for everything from films to television and newspaper reports.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Esimerkiksi Warfighterin juju oli siinä, että pelaajat pääsivät rakentamaan aseitaan oikeilla palikoilla. Miksi näistä lisensseistä ei tarvitsisi maksaa? Miksi minun pitää maksaa siitä, että pelaan jotain peliä. Miksi piraattivaatteet takavarikoidaan? Fair use.. Ei muuta kuin myyntiin vaan.

M-16/M-4/M-14/AK-sarjat, jne, ovat niin tunnettuja ulkonäöltään ja niitä valmistaa niin monta firmaa, että ei välttämättä ole tärkeää maksaa kaikille lisenssiä. Jos taas pelin aseet ovat jonkin valmistajan, tai ovat selvästi uniikkeja (H&Kn aseet, Kris, jne), niin kyllä tällöin niistä tulisi maksaa myös.

Samoinhan on autopelienkin kanssa. Pelifirmat maksavat autofirmoille lisenssin siitä, että saavat käyttää näitä autoja.

Eli siis: jos kerta yksi maksaa, niin kaikki maksaa. Ei EA tai muukaan firma voi ilmoittaa, että käyttävät jotain avointa lisenssiä tai muuta vastaavaa. Jokin äänite, vaikkapa, voidaan samplata 10 senkuntia ilman lisensöintiä. Se torrakka siinä ruudulla on kauemmin näkyvissä kuin se 10 sekkaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

No vedit kyllä esimerkit aika kaukaa ja aika takaperoisesti, vaikka sulla joku pointin tynkä siellä olikin.

Mielestäni en esittänyt esimerkkejä takaperoisesti saati kaukaa haettua. Vein sen vain mahdollisesti äärimmilleen.
Koska aseet ovat ammuntapeleissä kuten CoD:ssa ja MoH:ssa koko ajan näkyvillä, käytössä ja mahd. tunnettuja niin mitä eroa sillä on että toisi hahmon toisesta pelistä mikä olisi näkyvillä, käytössä ja mahd. tunnettuja? Sitä paitsi pelaajahan pelaa aseilla kyseisissä peleissä, eivät hahmoilla.
Mitä EA ajattelee tekevänsä ei vastaa millään tavalla reilua käyttöä sillä heidän pelinsä eivät olisi samat jos aseet eivät olisi reaalimaailman vastakappaleita.
Ja koska EA ei usko että sen pitäisi maksaa rahallista korvausta aineettomista replikaatioista jotka perustuvat kaupalliseen merkkiin tai malliin ja niiden käytöstä niin miksi tavallisen kuluttajan pitäisi maksaa vastaavasta aineettomasta replikaatiosta mikä löytyy piraattisivulta ladattavana. EA puree omilla ajatuksillaan itseään takamukseen tajuamatta sitä ahneuksissaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Miten esimerkiksi jossain kilpa-ajopelissä se on automerkille epäedullista että ajetaan niitten autolla voittoon?
Minulla olisi muistikuva, että yksi syy ihmisten paljon kaipaaman autojen vahingoittumisen puuttumiseen Gran Turismo 4:stä olisi ollut se, ettei autovalmistajilta tippunut lupaa autojen esittämiseen epäedullisesti vaurioituneena. Tässä asiassa törmää muuten äkkiä hyvinkin hankalan immateriaalioikeuden koukeroihin. Esimerkiksi auton muotoilun voi suojata patentilla tai tavaramerkillä, ja tavaramerkin voi menettää jos sitä ei puolusta luvattomalta käytöltä. GTA on ilmeisesti saanut olla rauhassa parodiaksi tai fair useksi tulkittuna, vaikka monet automallit ovat hyvinkin tunnistettavia variaatioita oikeista tunnetuista malleista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Työelämän pelillistäminen mielenkiintoinen aihe. Valmiiksi yhteen hitsautunut tiimi voi pelillistämisellä kehittyä tasolle, jonne ei kenties muuten yllettäisi. Laitetaan mittarit sinne missä nähdään niillä olevan positiivisin vaikutus työpanokseen. Kannustetaan pisteillä ja annetaan työn sankarin mitalia rintaan osoituksena menestyksestä. Jatkuva palautevirta kannustaa jo itsessään ja muiden huomionosoitukset johtoa myöten antavat lisää virtaa. Työntekijälle vapaus kehittää työmenetelmiään saavuttaakseen tavoitteensa. Ammatillisen osaamisen kehittäminen toisi myös ropoja pottiin. Tiimin sisällä julkiset pistetaulukot ja sisäistä kilpailua positiivisella varauksella. Kuten jutussakin ilmenee, rahapalkinnot voivat harhauttaa huijaamaan. Palkitsevuus tulisi työyhteisön arvostuksen kautta ja positiivisena asiakaspalautteena (ulkoiset/sisäiset). Mittareina myös suhtautuminen muihin työntekijöihin. Narsistit, sluibailijat ja muut petterit karsiutuisivat nopeasti joukosta.

Lisää aiheesta: Pelaaminen koukuttaa työntekoon - Työelämä - Talouselämä
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kuka pelkää mobiilipelejä? Supercell omaa liikevaihtoa 1,5 miljoonaa euroa päivässä. Clash of Clans ollut kohta vuoden aktiivisessa peluutuksessa ja nälkä on kova. Osuivat kultasuoneen.

Pelkästään menestysyhtiö Supercell teki talouslehti Forbesin mukaan tammi-maaliskuussa lähes 140 miljoonaa euroa liikevaihtoa. Se tarkoittaa yli 1,5 miljoonaa päivässä. Jos loppuvuosi kulkee samoilla raiteilla, yhtiön liikevaihto nousee päälle 550 miljoonaan. Näin yksistään Supercell jo tuottaisi arvioidun Suomen pelialan kasvun. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 78 miljoonaa euroa.

Lähde: Supercell veturina - Suomen peliala kasvaa hurjalla vauhdilla | Digiuutiset | Iltalehti.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eiköhän tämäkin peliuutinen ole.


Monopolia pelataan väärin - suurin osa ei tunne tärkeää sääntöä | Yle Uutiset | yle.fi

Itse olen siis ainakin pelannut Monopolia aina oikein.
Itse tiedän säännön, mutta ei varmaan ikinä olla sillä säännöllä pelattu. Pelataan yhteisillä säännöillä, niin sillä ei ole väliä mitä ohjekirjassa lukee. Uskon että moni ei pelaa tuon säännön mukaan koska se on aika tyhmä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelikonsolipelit luultua haitallisempia - laita stoppi lapsen liialle pelaamiselle - The Voice
Kysely teetettiin niin, että lapsen läheisyydessä elävä vanhempi tarkkaili lasten reaktioita pelatessa. Kyselyn mukaan 87 prosenttia brittivanhemmista on sitä mieltä, että heidän lapsensa vaikuttavat onnellisemmalta silloin, kun he eivät pelaa konsolilla. Jopa 90 prosenttia sen sijaan kertoo, että kun lapset olivat esimerkiksi loman aikana pitkään erossa teknologiasta, heidän mielialansa koheni huomattavasti.
Olipahan taas uutinen... "Minun mielestäni lapseni vaikutti onnellisemmalta kun hän istui hiekkalaatikolla eikä koskenutkaan peleihin..." Tietty se lapsi saattaa turhautua pelatessaan, mutta ei se tarkoita että lapsi on onnellinen. Otsikko ei myöskään liity asiaan kovinkaan vahvasti, klikkauksia kalastellen tehty, menin lankaan :rolleyes:
Mitä jos lapsilta olisi kysytty onko ne onnellisia? Ei tietenkään läheskään varma keino, mutta moniko vanhempi oikeasti näkee että lapsi ei ole onnellinen koska on pelannut videopelejä?

E: Ja miten kummasti tässä tuli taas tälläinen jaottelu: pelaaminen ja muu tekeminen... Entäs tv:n katselu? Tuskin tekee lasta yhtään onnettomammaksi kuin pelaaminen. Tai vaikkapa kirjojen lukeminen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

^^Minkäköhän takia monet lapset sitten haluavat pelata konsolilla, jos kaikki muu tekeminen tuottaa enemmän onnellisuutta?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aamun hesarissa (2.6.2013) käsitellään ansiokkaasti kolmen sivun voimin vanhemmuutta ja lasten pelaamista: Kaikki pelissä

Onpahan joukossa myös tutkimustietoa pelaamisen hyödyistä ja kuvaus ammattimaisemmasta otteesta turnauksineen. Ylipäätänsä pelikulttuuria hieman laajemmin.

[video=youtube_share;QpPZvNPouCc]http://youtu.be/QpPZvNPouCc[/video]


Huomaan usein jeesustelevani, kun opastan poikiani ”oikeanlaisten” pelien ja pelimäärien pariin. Kuten muillakin vanhemmilla, tunteet ovat suuremmassa roolissa kuin tutkimustieto.

Ja muistikuvat omasta nuoruudesta tuppaavat unohtumaan. Muistikuvat sadoista pelitunneista.

Tyhjensin nuoruudessani lukemattomia lippaita ruudulla viliseviin virtuaalipahiksiin. Pum pum ja rata taa.

Tuhosin myös hävittäjäkoneella Neuvostoliiton tuotantolaitoksia ja Moskovan Punaisen torin sipulitorneja Commodore 64 -kotimikron legendaarisessa Raid over Moscow -pelissä.

Moskovaa pommittaessani olin täysin tietämätön, että Skdl:n tuohtunut kansanedustaja Ensio Laine päätyi tivaamaan hallitukselta kantaa suosikkipeliini.

Hänen kirjallisen kysymyksensä (KK 40/1985) mukaan Raid over Moscow kohdistui ”lasten rauhankasvatustavoitteita vastaan”.

Neuvostoliiton suurlähetystön mukaan osallistuin toimintaan, joka oli ”räikeimpiä Neuvostoliiton vastaisia provokaatioita, joita Suomessa on tapahtunut sodan jälkeisinä vuosikymmeninä”.

Sittemmin minustakin tuli ihan rauhantahtoinen kaveri.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tiedustelupalveluilla pääsy kaikkiin keskeisiin amerikkalaisiin internet-palveluihin.

Näytä liitetiedosto 11130 Näytä liitetiedosto 11131 Näytä liitetiedosto 11132

Kuvien lähde: NSA slides explain the PRISM data-collection program - The Washington Post


Hänen mukaansa on päivän selvää, että myöskään suomalaiset eivät välty internetissä lähetettyjen viestien urkinnalta. Viestien perässä eivät ole pelkästään valtiot.

- Ihan tavalliset rikollisetkin pyrkivät jollain tavalla varastamaan tietoja ja pääsemään kuuntelemaan viestiliikennettä. Heillä on sitten omat motivaationsa.

Lähde: Lehdet: USA:n turvallisuuspalvelut urkkivat Googlen, Facebookin ja YouTuben palvelimia | Yle Uutiset | yle.fi
 
Ylös Bottom