Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars Episodi III analysointia *SPOILER*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Star Wars Episodi III analysointia *SPOILER*

Jeps. Tuli itsekkin katsottua tuo epi3. Mielestäni myöskin uudet pätkät kaikkiaan on parempia kuin vanhat. Vanhoissa mielestäni kokonaisuutena kakkonen (epi5) on paras ja kolmonen (epi6) huonoin. Jos asiota taasen mittaa kohtauksittain, on vanha parempi. Vanhassa Dart Vaderin ja Luken keskustelut vaan on loistavia. Uusissa ei ollut vastaavaa, mutta elokuvat oli kokonaisuutena vain parempia.

Se miksi moni haukkuu uusia osia on varmaan tulos liiallisista odotuksista. Tokihan niissä on parannettavaa, mutta niin on monissa muissakin elokuvissa. Vanhoissa leffoissa myöskin vaikuttaa Dart Vaderin näytteleminen. Itse ruudulla oleva henkilö ei lausu mitään, eikä sen kasvoja näy. Joten siinä osassa on melkein pakko onnistua ketä vain. Yleensäkkin vanhoissa osissa on loppujen lopuksi hyppysellinen pääosissa kansaa, toisin kuin uusissa. Joten mokia tulee herkemmin ja niitä siis myöskin on.

Moni on myöskin haukkunut näyttelijöitä. Ihan hyvä kohde haukkua, mutta moni ei ota yhtä asiaa huomioon. Rooleja näytteleviä henkilöitä ei valita yksin taitojen mukaan. Elukuva jossa on jo teema ja juoni tiedossa, on myöskin kasvot oltava sitä luokkaa että ne vastaavat odotuksia. Kannatta meinaan hiukan miettiä joitakin muita kasvoja esittämään vaikka yksin Anakinia. Tai Obi Wania.

Te jotka pidätte uutta trilogiaa parempana kuin vanhaa, olis kiva tietää teidän ikä. Eli onko kyseessä joku lapuuden muistot . Uskoisin että itsekkin ylistäisin uutta sarjaa jos olisin 7-vuotta vanha.

Vaikka Episodi3:ssa on muutamia häiritseviä juttuja, niin silti kyllä tykkäsin leffasta todella paljon. Onnistuneet kohdat sai sen tuntumaan erittäin voimakkaalta leffalta. Varsinkin Padmean kuolema ontui pahasti. Silläkö ei ollut enään mitään minkä takia elää? Ihan kuin Lucas ois viime tingassa muistanut että Lukella ei ole äitiä tulevissa osissa. Itse olisin toivonut että Anakin olis itse aiheuttanut jonkun fyysisen vamman Padmealle, vaikka Obi Wanin taistelun tiimellyksessä.

Slash80 sanoi:
Uskoisin että itsekkin ylistäisin uutta sarjaa jos olisin 7-vuotta vanha.

Toi oli sen verran pahansisuinen kommentti, että se ansaitsee tämän palkinnoksi :D

Dr Evil sanoi:
Toi oli sen verran pahansisuinen kommentti, että se ansaitsee tämän palkinnoksi :D

Ei se ollut vittuilua. Tuskin olisin innostunut alkuperäisestä sarjasta reiluna parikymppisenä, mutta muksuna se teki suuren vaikutuksen. Joten en yhtään ihmettele jos nyky lapset innostuu yhtä paljon uudesta trilogiasta, kuin minä vanhasta. Episodi3:sta tykkasin kyllä tosi paljon, enkä suuremmin vihaa aikaisempiakaan, vaikka varsinkin osa1 ei pääse lehellekkään sitä mitä 3:ssa on.

En osaa sanoa kumpi trilogia on parempi.

Toisaalta osat 1-3 ovat enemmän fantasiaa, fantastinen matka kaukaisen galaksin läpi, kun taas vanha trilogia on enemmän sotaa fantasiapaikoissa. Kummatkin trilogiat taaplaavat omalla tavallaan, omilla meriiteillään. Itselleni tuo raja trilogioitten välillä on hämärtynyt, ja on vain olemassa yksi Star Wars, joka vihdoinkin on valmis. Odotan innolla sitä, kun voin aloittaa katsomaan elokuvaa aika järjestyksessä. 1-6. Kivasti tuossa menee päivä.

Itse näin episodit I, IV, V ja VI melko samaan syssyyn, eli tuossa Special Editioneiden VHS-julkaisun ja Pimeän uhan ensi-illan aikoihin. Siksi varmaan noita tulee katsottua yhtenä loistavana kokonaisuutena, eikä kahtena eri ( hyvänä ja huonoa :rolleyes: ) trilogiana. Tuo oli siis 1997-1999 paikkeilla, eli olin tuolloin 11-13 vuotta.

Toki joitakin varhaisempia muistoja Star Warseista on, mutta ei mitään suurempaa fanittamista ennen tuota ajanjaksoa.

Janus sanoi:
Luke kohtaa Vaderin joka palauttaa voiman tasapainoon.

Saanen muistuttaa että Anakin Skywalker on The Chose One ja hän palautti tasapainon Voimaan. Se vain tapahtui tavalla jota kukaan ei oikein osannut aavistaa. Niin hassusti se elämä yllättää. Hän oli se joka Jedin Paluussa tuhosi Sidiouksen. ; )

Hurja Guru sanoi:
Saanen muistuttaa että Anakin Skywalker on The Chose One ja hän palautti tasapainon Voimaan. Se vain tapahtui tavalla jota kukaan ei oikein osannut aavistaa. Niin hassusti se elämä yllättää. Hän oli se joka Jedin Paluussa tuhosi Sidiouksen. ; )

Pilikku virhe itselleni kävi tuossa. Tuotahan tarkoitin. :)

Itse katsoin vanhat joskus 15 vuotiaana ensimmäisen kerran. Nyt olen 24. Itsekkin olin alkuun sitä mieltä, että vanhat olisivat parempia alkuun. Mutta nyt olen vähän saanut "fanitus" sumua hälvenemään ja tajunnut todellisuuden.
Tosin en mitenkään hauku mitään noista suorastaan kuraksi. Hyviä kaikki. Vanhat vain kokonaisuutena huonompia, mutta edelleenkin tietyt kohdat on vanhoissa sellaisia hyvyydeltään, mitä ei uusista löydy mistään. Ehkä tämä tekee joidenkin mielestä pelkästään vanhoista parempia?

Joka tapauksessa, miettikääs sitä, että se epi4 piti olla ainoa lajiaan. Sekä miettikään, että se ensimmäinen oli myöskin B-luokan elokuva, jolle ei laskettu sen tullessa julkisuuteen mitään arvoa. Aivan kuten esim. Alien "saagan" tapauksessa. Joten lähtökohdat kaikkiaan on "vähän" eri tasoa uusien ja vanhojen suhteen. Myöskin Harrison oli silloin B-luokan näyttelijä, mutta onko enään? Onko se edes B-luokan näyttelijä nykyisten ihmisten mielestä edes siinä alkuperäisessä Star Warsissa? Tuskin.

Janus sanoi:
Pilikku virhe itselleni kävi tuossa. Tuotahan tarkoitin. :)

Joo minä ymmärsin pointtisi tuosta huolimatta.

Ja Slash80 ymmärsin kyllä pointtisi, se lainaamani kohta vaan kuulostaa hauskalta joten pistin hymiön.

Shadown sanoi:
Myöskin Harrison oli silloin B-luokan näyttelijä, mutta onko enään? Onko se edes B-luokan näyttelijä nykyisten ihmisten mielestä edes siinä alkuperäisessä Star Warsissa? Tuskin.

Eihän se nyt tarkoita, että jos ei ole tunnettu, että olisi b-luokan näyttelijä. Ford oli tuolloin tuntemattomampi, mutta ei missään nimessä b-luokan kaveri.

Hauskasti muuten Ep3:n esillä Monacon kisassa, jota tätä kirjoittaessa parhaillaan ajetaa. Joku talli maalautanut autonsan leffan mukaisesti ja varikko tyypeillä tutun oloiset kypärät. Ei sentään Vader malliset. On näköjään Lucas pistänyt sponsoria :D

Kertaanpa omaa Star Wars historiaani. Näin New hopen joskus 4-5 vuotiaana vhs:ltä useita kertoja jedin paluunkin taisin joskus nähdä, mutta en useita kertoja. Tarinasta en mitään ymmärtänyt kun en osnnut vielä lukea, mutta se kaikki muu vaikutti minuun todella suuresti. Avaruus- ja valomiekka taistelut vaikuttivat todella paljon minun mielikuvitukseen ja leikkeihin.

Joskus 93-94 näin ekan kerran trilogian kokonaisuudessan ja New hopen tarinakin pääsi esille. Sen ajan Filmnet (nykyinen Canal+) esitti tuota silloin. Impperiumin vastaisku oli minulle tuolloin täysin uusi kokemus. Tuolloin todella näin trilogian ekan kerran. Ja siitä lähtien ne on olleet minulle todella tärkeitä leffoja, jotka täytyy katsoa aika ajoin. Puutteita myös vanhoissakin on, varsinkin tarinan seuranta on varsin sekavaa kaikissa osissa.

Avaudutaan nyt vähän Jedin paluun ja Ep.3:n Tarzan huudosta. Oi, miksi sen sinne lisäsit Locas? Tosi häiritsevä huudahtus, joka ei sovi siihen universumiin.. Ei tunnu kovin kaukana tuo galaksi olla kun silläkin on jo Tarzanit nähty.

Nojaa. Se on aika suhteellista mikä on B-luokka ja mikä ei.
Pointti ei myöskään tekstissäni ollutkan ketä tai kuka oli B-luokkalainen. Elokuva kuitenkin oli tullessaan. Nyt taasen hirveän fanituksen myötä elokuva on jollekkin joukolle noussut aivan mahtavaksi elokuvaksi. Kun tässä tullaan juuri tähän, mitkä on odotukset ja niin edes päin.

Uusia elokuvia kun moni ei osaa arvostaa yksin sen takia, että on itse rakentanut omakohtaiset mieltymykset tuleville elokuville, ennenkuin niitä edes on tehty. Joten onhan se pettymys niille, joiden mielestä ne ei vastannut ennakko odotuksia.
Itse myöskin rakensin erinäisiä odotuksia näillä uusille ja peteyin, mutta osaan nyt heittää hyvästit odotuksille ja katsoa elokuvia sellaisena, kuin ne olisi ensimmäiset.

Slash80 sanoi:
Avaudutaan nyt vähän Jedin paluun ja Ep.3:n Tarzan huudosta. Oi, miksi sen sinne lisäsit Locas? Tosi häiritsevä huudahtus, joka ei sovi siihen universumiin.. Ei tunnu kovin kaukana tuo galaksi olla kun silläkin on jo Tarzanit nähty.

Käsittämätöntä miten pienistä asioista ihmiset voivat avautua. Itse huomasin tuon vasta toisella katsomiskerralla ja sai lähinnä naurut aikaan leffateatterissa. Wookiet saavat puolestani vaikka piereskellä liaaneilta sotaan lennellessään, sillä tommonen vajaan sekunnin mittanen Tarzan-huuto ei kyllä häiritse pätkääkään.

Toinen juttu oli se Bushin/USA-juttu mistä lehdet kirjoittelivat jonkun aikaa - hankkikaa hei lehtikirjoittelijat ELÄMÄ. Jos nyt yksi repla sattuu olla 60% sama mitä Bush on joskus piripäissään lehdistötilaisuudessa sanonut niin ei se herran jestas tarkoita, että leffa pitäisi sisällään anti-Bush tai anti-USA vastaista shittiä. Lucas kyllä kertoisi siitä - vaikka useamman special editionin voimin. :D

No niin - nuff said ja Spaceballs Spessu rullaamaan ;)

Joo tuo on jännää miten pienistä asioista ihmiset tympiintyvät leffaan... TE JOTKA ETTE PITÄNEET "TARZAN" HUUDOSTA, ÄLKÄÄ IKÄÄN RUVETKO KRIITIKOIKSI. Ellette sitten mene Subtv:n "PROJEKTORIIN" joka on juuri sitä kuraa mitä kriitikoilta odottaa... Tuuve Aro ei oikeasti tiedä vittuakaan leffoista joten sen on aivan turha kirjoittaa siihen mitään...
Tosin Jar Jar oli ep1 todella ärsyttävä ja liian lapsellinen... voisi kuvitella että ideana jar olisi ollut ihan toimiva, mutta toteutus kusee rajusti...
Jar jarin ensimmäiset 5min esitykset ovat ihan hymyiltävää luokkaa mutta kun tulee tämä sota ja hänestä tulee joku kenraali... ja vielä se kun se droidi jää sen jalkaan kiinni meni siinä vaiheessa jo niin yli että laskee ep arvosanaa puolella tähdellä.

Episodi 1 ****
Episodi 2 ****½
Episodi 3 *****
Episodi 4 ****
Episodi 5 ****½
Episodi 6 ****½

Haikea oli kyllä mieli Episodi 3:n ensi-illasta tullessa, kun tietää että tässä tää nyt sitten oli, enempää ei tuu. Erään aikakauden loppu. Tosin tuleehan tuosta televisiosarja joka kertoo Return of the Jedin jälkeisistä ajoista, mutta ei se ole yhtään sama asia kuin leffa...

Tosin onhan Lucas aiemminkin sanojaan syönyt, pistetään kädet ristiin ja toivotaan että ne Episodit 7-9 vielä ilmestyvät joskus hamassa tulevaisuudessa.

Mitä leffaan tulee, niin olihan se mahtava. Ylivoimaisesti paras näistä PT:istä. Näyttelijät oli mielestäni petranneet paljon kahdesta aikaisemmasta osasta, varsinkin Hayden Christensen. Olihan leffassa tietysti välillä vähän tönkköäkin näyttelyä (esim. Anakinin kääntyminen Pimeälle puolelle, Christensenin osalta) sekä ylinäyttelyä (Sidiouksen parit kohtaukset), mutta ne voi antaa anteeksi kun muuten kyseessä on erinomainen elokuva.

Vähän plussia ja miinuksia:

+ Christensen Anakinina/Vaderina (osaa se vaan coolisti mulkoilla sieltä hupun alta pahiksena)
+ SYNKKYYS! Sitä luvattiin ja sitä myös saatiin
+ Upea visuaalisesti sekä äänimaailmaltaan
+ Dooku
+ Huumori elokuvan alkupäässä
+ Evan McGregor Obi-Wanina
+ Duel of Fates
+ Käsky 66
+ Vaderin ensinäkeminen
+ Lopun viittaukset Episodeihin 4-6 (Vader ja Sidious katsomassa Kuolemantähden rakentumista, Luken vieminen Tatooinelle)

- Dooku kuoli liian helposti, olisin halunnut nähdä Christopher Leetä enemmän
- Anakinin kääntyminen oltaisi voitu toteuttaa mallikkaammin
- Pienet dialogin kömmähdykset
- Grievous, hahmolla ei ollut oikeastaan mitään tarkoitusta
- Droidien älytön piippailu
- "NOOOOOO!" *heiluminen*
- Taistelu wookieiden planeetalla, koko kohtaus vain sen takia että saadaan Chewbacca mukaan
- Padmen älytön kuoleminen

Kuitenkin positiiviset puolet ajavat negatiivisten yli helpostii, ja negatiiviset puolet eivät kovin merkittäviä ole.

Jos arvosana pitäisi antaa niin 4½/5 ehdottomasti.

Analysointia...

Tässä nyt on erinäisiä SW juttuja vääntänyt...

Tuo Padmen kuoleminen mietitytti.

Jedeillä on Voiman kautta yhteys toisiinsa, ja tuossa elokuvassahan viitattiin hiukkasen siihen, että Padmella ja Anakinilla olisi ollut vastaava. Myöskin Ep3n romaaniversio puhuu tästä todella paljon hahmojen ajatuksissa, jne.

Ajatus:

Padmella ja Anakinilla on side Voiman kautta, ihan samalla lailla kuten Leialla ja Lukella oli. Joten... Padmen loukkaantuminen, siihen kaksosten syntyminen, ja samaan aikaan Anakin, jolla on side Padmehen, palaa ja jopa sulaa Mustafarilla lavassa.

Padmehan kuolee sielultaan. Fyysisesti hänellä ei ole hätää, mutta hän kuolee henkisesti, ja keho ei enää jaksa. Olisiko Anakinin kääntyminen tuon siteen kautta niin järkyttävä kokemus, niin painostava tunne ettei Padme vaan jaksanut elää?

Janus sanoi:
Padmehan kuolee sielultaan. Fyysisesti hänellä ei ole hätää, mutta hän kuolee henkisesti, ja keho ei enää jaksa. Olisiko Anakinin kääntyminen tuon siteen kautta niin järkyttävä kokemus, niin painostava tunne ettei Padme vaan jaksanut elää?

Whatever works for you baby.
Minun mielestäni tuo nyt oli vaan yliromantisoitu kohtaus jossa sydän murtui niin kehokin murtui, eli ei mitään järkeä, mutta romanttista kuitenkin...

Dr Evil sanoi:
Minun mielestäni tuo nyt oli vaan yliromantisoitu kohtaus jossa sydän murtui niin kehokin murtui, eli ei mitään järkeä, mutta romanttista kuitenkin...

Eikö Star Wars -maailmassa saa olla romantiikkaa?

Anyway, nyt on neljä valkokangaskatselua takana. Vihdoin bongasin Lucasinkin sieltä. :D

Kyllä sitä on mukava todeta, että Episode III on aivan huisi leffa viimeisen tunnin aikana. Ihan mielettömän hieno!

Olkoon ylinäyttelyä tai yliteatraalista fiilinkiä yllä, tämä leffa toimii! Viihde-elokuvaa parhaimmillaan.

En ole vielä muita osia katsonut tämän kolmosen jälkeen (duunikaveri kertoi, että jopa Episode I muuttui mukavasti tämän osan katsomisen jälkeen) mutta odotan sitä hetkeä kunnolla. Ainakin näen jo mielessäni sen Kenobin "uhrautumisen" Vaderille aivan uudessa valossa. Wanhasta trilogiasta tuli vieläkin parempi, kuin aiemmin...

Tonppa sanoi:
Eikö Star Wars -maailmassa saa olla romantiikkaa?

Saa olla ja mielestäni tuo olikin ihan kaunis ajatus, mutta on se silti yliromantisoitua, eikä siinä siltikään ole mitään järkeä, mutta kyllä fantasia-elokuvissa tuollaiset voi katsoa sormien läpi, ihan niinkuin esim asioiden ohjaamisen "voiman" avulla, eli ei se kohta minua mitenkään häirinnyt, tai no ehkä sittenkin vähän, aika helposti kuitenkin se Amidala luovutti elämänsä ottaen huomioon, että hän synnytti juuri kaksi lasta. Tuo oikeasti häiritsi vähän. Missä kohdassa se Lucas on?.

Ylös Bottom