Herra Hex, alokas Hifi_Mies, voinko puhutella?
Huomaan kyllä Hex että sinulla on vahva luotto netistä lukemiisi artikkeleihin, mutta olet täysin toisten kirjoituksien armoilla koska et itse selvästikkään hallitse konsoleiden arkkitehtuureja riittävän hyvin, tämän myönsit itsekkin. Kun aikoinaan puimme läpi muutamia artikkeleita niin kaikista niistä löytyi kyllä asiaa, mutta myös luvattoman paljon täyttä paskaa ja ehkäpä artikkeleiden kirjoittajien PC taustasta johtuen selvää Xboxsin suosimista. Kun jossain kohtaa todettiin Xboxsin olevan selvästi nopeampi, niin oli perustelu usein täysin perätön. Esimerkkinä käy hyvin vaikka välimuisti vertailu. Xboxsin L2 muistin sanottiin olen sille selväksi eduksi verrattuna PS2:seen koska "mehän kaikki tiedämme kuinka tärkeää L2 muisti on prosessorille"', kaikki ketkä pitää tätä perustelua pitävänä kertokoon sen nyt. Väite perustuu selvästi kirjoittajan kokemukseen PC:n raudan parissa, joka ei todellakaan päde PS2:sen kohdalla. PS2:nen ei tarvitse L2 muistia koska EE sisältää lukuisia pieniä L1 muisteja, 128-bittisiä käskypakettien buffereita sekä lukuisia 128-bittisiä väyliä. Eli toisin sanoen L2 muistin puuttuminen PS2:sta ei ole mikää selvä puute verrattuna Xboxsiin. Jossain artikkelissa taas oli perseellään niinkin yksinkertainen asia kuin EE:nen kellotaajuus. Hex, jos tuollaisia artikkeleita pidät uskottavana niin ei kyllä hyvin mene. Ainakin minulle jäi sellainen kuva että näitä artikkeleita olet paljon lueskellut, koska tuskin muuten olisit käyttänyt niitä aikaisemmin vastauksiesi tukena.
Jos nyt ihan omieni perusteluiden tasosta puhutaan niin vaikka olen varmaankin hieman käyttänyt perusteluita tyyliin "se vaan on näin koska minä sanon" mutta on siellä ollut mukana perusteluitakin joissa olen ihan numeroina todistanut kiistattomasti PS2:sen olevan vahvempi siinä kohtaa. Vaikkapa laskut koskien PS2:sen 48GT/s siirtävää väylää. Kun väylästä oltiin hetki kiistelty keiun kanssa niin näiden perusteluiden jälkeen loppui keulta eväät. Ja eikös keiu sanonut olevansa ns. oikea ohjelmoija, luulisi niillä meriiteillä perustelut Xboxsin hyväksi löytyvän jos se kerran on kiistatta tehokkaampi.
Tämä toistaminen alkaa jo tympiä minuakin, mutta otetaan nyt vaikka vielä kertaalleen puheeksi tämä väylä juttu. Eli mitä hyötyä siitä 48GT/s väylästä PS2:lle oikein on? No näytönohjain joutuu jatkuvasti lukemaan muistista tietoa ja kirjoittamaan tietoa muistiin. PS2:nen voi hoitaa nämä hommat tuon 48GT/s väylän kautta, kun taas Xbosilla on kaiken grafiikan siirtoon varattu vaivaiset 6,4GT/s väylää. Eli yksinkertaisesti sanottuna Xbox on ihan numeroina verrattuna PS2:sta hitaampi tässä asiassa. Xboxsin ongelma on juuri tuo väylä. Eli kun Xboxsille luetellaan iso liuta efetejä joihin se pystyy niin se pystyy niihin raudan laskennalliselta puolelta helposti, mutta kun efektejä ladotaan iso liuta samaan aikaan niin väylä ei yksinkertaisesti riitä siirtämään sitä kaikkea ruudulle. Siksi Esim. AA:ta käytetään melko harvassa pelissä. Jos Xbox hoitaisi AA:n helposti, niin miksi sitä ei sitten käytetä joka pelissä? PS2:lla motion blur efektiä käytetään paljon, koska se ei oikeastaan maksa tehoa yhtään GS:lle vievän 48GT/s väylän takia ja on vaivaton tehdä. Tämä on fakta, parempia perusteluja en rupea antamaan. Jos ette usko niin ei väkisin.
Lopuksi hieman vertailua ihan numeroina. Aikaisemmasta vertailustani kävi ilmi että PS2:sen J&D puskee noin 5 miljoonaa polygonia enemmän ruudulle kuin Xboxsin Wreckless. No numerot ovat peräisin ihan peliä koodanneiden henkilöiden suusta. Moon TV:llä eräässä haastattelussa tuo Wreclesin enginen polygoni vääntö mainittiin, J&D polygoni lukema on peräisin jostain pelin koodereiden haastattelusta jonka linkkiä en enää muista. Eikä ainakaan minusta J&D ole tuon suuremman polygoni lukeman takia ole tingitty muun grafiikan näyttävyydestä. Hahmojen animaatio on parasta mitä olen missään pelissä nähnyt, on BM, partikkeleita, lämpöväreilyä, lyhyet/olemattomat latausajat, pitkä piirtoetäisyys ja vaikka mitä. Efektien suhteen ei ole siis mitään hävettävää Wreclesiin verrattuna ja kun vielä polygonejakin pusketaan ruudulle 5 miljoonaa enemmän niin ei minusta ole epäselvyyttä kumpi peli vaatii enemmän tehoa.
Ja Hex, jos haluat olla objektiivinen niin miten voit tehdä johtopäätöksiä konsoleiden tehoeroista sillä perusteella että yrität täysin subjektiivisesti silmämääräisellä arvioinnilla tulkita PS2/Xbox pelien graafisia eroavaisuuksia?