Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Aivan perkeleen hyvän näköistä tosiaan. Helvetin hyvän näköisiä kuvia, erityisesti hahmojen mallinnus oli upeata katsottavaa, kuten myös maisemat yleisesti. Yleinen graafinen peli-ilme on loisteliaan näköistä; täytyy toivoa, että tämä saadaan myös peliinkin asti, joskin kun NG:stä puhutaan se on jopa todennäköistä :)
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Vaikka naughty dogilta onkin aina hyviä pelejä tullut niin paljastustraileri tälle pelille ei sytyttänyt. Näitä artikkeleita ja screenshotteja plärättyäni kääntyi kyllä odotus peliä kohtaan ihan päinvastoin. Tulee varmasti laadukas ja muista peleistä eriävä pläjäys. Sitä onkin kyllä tässä tullut ihmeteltyä aika paljon ettei kukaan ole saanut aikaiseksi semmottista oikeaa selviytymispeliä. Dead Islandin cinematic trailer oli kyllä aika lupaava silloin ennen julkaisua, mutta pyllätysyllätys "selvitytyminen" on sitä että lätkitään zombikasoja melee aseilla, ja koska pam-pam-aseita on vähän niin se sitten tekee siitä selviytymistä? Ei näin!
Tosin toivon kyllä ettei naughty dog tee moninpeliä tällä kertaa, cooppi voisi olla hauska mutta unchartedeissakin moninpeli ehkä vähän lyhytikäinen. Pettymys oli uc3:sessakin ainoastaan se ettei cooppiin ollut panostestettu vaan pikemminkin multaipläijeriin.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Vaikka naughty dogilta onkin aina hyviä pelejä tullut niin paljastustraileri tälle pelille ei sytyttänyt. Näitä artikkeleita ja screenshotteja plärättyäni kääntyi kyllä odotus peliä kohtaan ihan päinvastoin. Tulee varmasti laadukas ja muista peleistä eriävä pläjäys. Sitä onkin kyllä tässä tullut ihmeteltyä aika paljon ettei kukaan ole saanut aikaiseksi semmottista oikeaa selviytymispeliä. Dead Islandin cinematic trailer oli kyllä aika lupaava silloin ennen julkaisua, mutta pyllätysyllätys "selvitytyminen" on sitä että lätkitään zombikasoja melee aseilla, ja koska pam-pam-aseita on vähän niin se sitten tekee siitä selviytymistä? Ei näin!
Tosin toivon kyllä ettei naughty dog tee moninpeliä tällä kertaa, cooppi voisi olla hauska mutta unchartedeissakin moninpeli ehkä vähän lyhytikäinen. Pettymys oli uc3:sessakin ainoastaan se ettei cooppiin ollut panostestettu vaan pikemminkin multaipläijeriin.

Kuten edellisillä sivuilla mainittiin, ei Co-Op:ia ole tulossa (10 viestiä sitten?). Tästä huomattiin, että ketjua ei ole luettu yhtään ja silti osataan antaa mielipiteitä, vaikka edellisillä sivuilla on hyvää informaatiota pelistä. Ei jessus.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Naughty Dogin tuntien varmasti laadukas peli tulossa, mutta enpä muista koska perässä hiihtävä kersa olisi tehnyt pelistä (tai vastaavasti elokuvasta) paremman. Mukava jos Uncharted-tyyliin NPC tuhoaa mahdollisuuden fiilistelyyn ja omaan tahtiin etenemiseen hoputtamalla ja tarjoamalla itsestäänselviä ("mitä nuo patsaat tekee? koita työntää niitä") ratkaisuja puzzlepaikkoihin. Onhan tämä ehdottomasti silti hankittava, mutta täytyy tsekata myös I Am Alive josko siinä saisi seikkailla ihan yksikseen.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Kuten edellisillä sivuilla mainittiin, ei Co-Op:ia ole tulossa (10 viestiä sitten?). Tästä huomattiin, että ketjua ei ole luettu yhtään ja silti osataan antaa mielipiteitä, vaikka edellisillä sivuilla on hyvää informaatiota pelistä. Ei jessus.
Niin, mielipiteenihän oli että cooppi olisi kyllä ihan kiva. Kuten se että mielestäni uc3:sessa normaali moninpeli oli "ihan turha", eli olen oikein sujut sen kanssa ettei the-multiplayeriä tule. Mutta antaa olla...
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Mukava jos Uncharted-tyyliin NPC tuhoaa mahdollisuuden fiilistelyyn ja omaan tahtiin etenemiseen hoputtamalla ja tarjoamalla itsestäänselviä ("mitä nuo patsaat tekee? koita työntää niitä") ratkaisuja puzzlepaikkoihin.

Ainakin Ellien käyttäytyminen lyhyessä demo sessiossa sai kiitosta.

Official Playstation Magazine - The Last Of Us: Ellie an AI Companion
Ellie will be an AI companion in the game and her AI is apparently “one of [Naughty Dog's] primary areas of focus. GI, who have seen the game in action, said “In our demo she always managed to keep up, yet stay out of the way. She didn’t seem to need any babysitting at all.”

Yllättävän paljon tulevaa peliä verrataan Uncharted sarjaan, vaikka kyseessä on (ainakin tämän hetkisten murujen perusteella) monelta osin aivan erilainen kokemus.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Naughty Dog
Vaikuttaa vahvasti siltä että naughty dog kierrättää vanhojen pelien miljöitä vahvasti. Ei siinä sinänsä mitään pahaa mutta en haluis pelata jatkuvassa deja voussa:) Varsinki noi vene telakka jutut on ihan suoraan uc3 otettuja. Vieläpä tommone rikkinäinen jousikin ihan samassa paikassa ku unchartedissa:/
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Naughty Dog
Vaikuttaa vahvasti siltä että naughty dog kierrättää vanhojen pelien miljöitä vahvasti. Ei siinä sinänsä mitään pahaa mutta en haluis pelata jatkuvassa deja voussa:) Varsinki noi vene telakka jutut on ihan suoraan uc3 otettuja. Vieläpä tommone rikkinäinen jousikin ihan samassa paikassa ku unchartedissa:/

Mitkä "venetelakkajutut"? Ainoat, mitä löysin, oli nuo kuvat uudesta Uncharted 3:n moninpelikartasta, joten ei ihme, että näyttää tutulta. :D
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Toivottavasti PS3 saa tämän pelin myötä uuden kansallislaulunsa sillä niin kuin kaikki tietävät niin sehän on jo julkaisusta saakka ollut tämä :)

[video=youtube;Q1p_uqbmQeA]http://www.youtube.com/watch?v=Q1p_uqbmQeA[/video]
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

It's so good looking

[video=youtube;ShP5xn9Tz90]http://www.youtube.com/watch?v=ShP5xn9Tz90&list=HL1337138910&feature=mh_l olz[/video]

E: Pistetään vielä Destructoidin tarjoama ennakko.

After seeing this, I hope Naughty Dog fans are not expecting anything like Uncharted, as this is completely different. Forget platforming and rock climbing to pretty locales so that you can shoot enemies from a distance. This is violent, close-quarters combat in a tense world where you're forced to creep around to survive.

Jospa nyt saadaan näitä Uncharted vertailuja kitkettyä vähemmälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Nostetaas hieman ja pistetään gameplay videota E3'sta:

[video=youtube;8ZYkj0glnqs]http://www.youtube.com/watch?v=8ZYkj0glnqs&feature=player_embedded[/video]

Loistavaa matskua olis näemmä tulossa.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Ensimmäistä kertaa nähtiin ihan kunnon pelikuvaa tästäkin nimikkeestä ja voimunjee, en osannut kyllä odottaa mitään näin hienoa! Grafiikka on myös liikkeessä upeaa, kuten odottaa saattoi. Myös animaatiot näyttivät taistelussa erittäin hyviltä ja varsinkin liikkuessa suojassa. Suurimman huomion itseltäni sai kuitenkin tekoäly. Viholliset eivät ryntää päättömästi päälle, vaan tulevat etsimään pelaajaa hiljaa nurkan kerrallaan tarkistaen. Vihollisia pystyy myös ottamaan suojakilveksi, jolloin muut viholliset laskevat aseensa ja pyytävät Joelia päästämään kaverinsa. Myös vihollisten suojautuminen vaikutti näppärältä. Jos pelaaja tähtää kohti suojasta kurkkaavaa vihollista, nämä pistävät nopeasti päänsä alas, kuten kuka tahansa tervejärkinen ihminen. Jos ase tyhjenee ja viholliset kuulevat iskurin tyhjän klik-äänen, nämä lähtevät tulemaan pelaajaa kohti. Ellie näytti osaavan pysyä poissa tieltä ja tästä tekoälyn ohjaamasta hahmosta ei nähtävästi pidä olla koko ajan huolehtimassa. Ellie tuli myös apuun tiukan paikan tullen heittämällä vihollista tiiliskivellä, jolloin Joel sai sauman iskeä vihollisen tainnoksiin.

Vaikuttaa erittäin lupaavalta, mutta mitäpä muutakaan Naughty Dogilta olisi lupa odottaa.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Huhheijaa kun on kauniin näköistä. Tekoäly vaikuttaa oikein älykkäältä ja kykenevältä. Myös Ellie vaikutti älykkäästi tehdyltä ja pysyi hienosti pois tieltä, samalla auttaen jos tarvis. Kommunikointi vaikutti olevan aivan kuin tulevan BioShockin vastaava, saumattoman tuntuista ja luonnollista. Toki on huomioitava, että reitti on pitkälti määritelty etukäteen, jotta kommunikointi olisi tällaista saumattoman tuntuista.

Graafinen ilme oli mahtavaa ja erityisen miellyttävää oli, ettei ruudulla pyörinyt turhia HUD-informaatioita, vaan ne ilmestyivät kun oli tarve niille. Muutenkin grafiikat olivat realistisen näköisiä ja erityisesti hahmot oli mallinnettu hyvin.

Mukavaa huomata myös, että ammukset olivat kiven alla, ja ettei health regeneroitunut muutamien pullamössöpelien tapaan. Tältä peliltä on kyllä omat odotukset aivan katossa :)
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Voiko tulevat viholliset eliminoida monellakin tapaa eli listinkö kaverin ovesta läpi vai kumautanko kirveellä? Tarkoitan siis sitä, että eteneekö peli täysin käsikirjoituksen mukaan? Esimerkiksi vihollinen yllättää kulman takaa, niin painat vain oikeassa järjestyksessä tiettyjä nappeja, niin saat vihollisen selätettyä.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Voiko tulevat viholliset eliminoida monellakin tapaa eli listinkö kaverin ovesta läpi vai kumautanko kirveellä? Tarkoitan siis sitä, että eteneekö peli täysin käsikirjoituksen mukaan? Esimerkiksi vihollinen yllättää kulman takaa, niin painat vain oikeassa järjestyksessä tiettyjä nappeja, niin saat vihollisen selätettyä.

No mieti. Tottakai voit pelata miten haluat. Ei tää mikään Heavy Rain ole. Aivan kuten Unchartedissa. Voit hiippailla suojien takana ja tainnuttaa viholliset napin painalluksella. Tai sitten annat vihollisen kävellä suojan ohi ja otat tämän kuristusotteeseen. Tai sitten vaan et tee mitään ja ammut vaikka kaikki. It's up to you, pal. Ja eiköhän lyömäaseitakin löydy, en kirveestä kyllä tiedä, kuulostaa aika raa'alta. :D
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Tuo pelattuna demottu osuus oli yllättävänkin karua menoa. Joel pistää vastusta nurin todella tylyllä tavalla mutta eniten tuosta jäivät mieleen varsinkin Ellien kenties hieman vastahakoinen "hyvä homma kaiken tuon... noh, tuon tappamisen suhteen" ja polttopullon jälkeinen, kohtalaisen järkyttynyt ja tuomitseva "hitto vie, Joel." Pientä toivoa on ilmassa siitä, että matkan varrella tästä onnistuttaisiin kehittelemään tarinallisesti myös jonkinlaista moraalista koukkua. Demossa Joel kun tuppasi pariinkin otteeseen olemaan oikeastaan aika paska mies sankariksi.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

En ollut kuullutkaan koko pelistä, mutta gameplaypätkän näin. Innostuin jo todella kovasti ja vaikutti uskomattoman hyvältä, mutta romahdin maanpinnalle ja varmaan sen alapuolelle kun huomasin, että taas hyvältä vaikuttanut peli raiskataan (huom, imo!) zombeilla tai millä lie. Itse tahdon pysyä normaalisti peleissä "realistisuudessa", eli mahdollisimman vähän yliluonnollista tai 7-kätisiä buddhia. ND:n muuten loistavissa Unchartedeissakin häiritsi kovasti kaikennäköiset vuoristo-oliot.

Harmi juttu, taitaa jäädä ostaminen väliin. En nyt vielä varmaksi sano, mutta aika kriittinen tuppaan olemaan aiemmin mainittujen asioiden suhteen.
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

En ollut kuullutkaan koko pelistä, mutta gameplaypätkän näin. Innostuin jo todella kovasti ja vaikutti uskomattoman hyvältä, mutta romahdin maanpinnalle ja varmaan sen alapuolelle kun huomasin, että taas hyvältä vaikuttanut peli raiskataan (huom, imo!) zombeilla tai millä lie. Itse tahdon pysyä normaalisti peleissä "realistisuudessa", eli mahdollisimman vähän yliluonnollista tai 7-kätisiä buddhia. ND:n muuten loistavissa Unchartedeissakin häiritsi kovasti kaikennäköiset vuoristo-oliot.

Harmi juttu, taitaa jäädä ostaminen väliin. En nyt vielä varmaksi sano, mutta aika kriittinen tuppaan olemaan aiemmin mainittujen asioiden suhteen.

Tässä pelissä nuo "zombit" ovat se lähtökohta, jonka takia pelimaailma on sellainen mitä se on. Itseänikin Unchartedeissa ärsytti kaikenlaiset yliluonnolliset ym. jutut, koska muuten peli oli "realistinen". Nyt taas minua ei pätkääkään haittaa nämä jotakin tautia sairastavat hyypiöt, koska se on koko pelin idea.

Gameplay-demo oli kyllä sellaista nannaa, että leuka läjähti lattiaan. Peli näyttää käsittämättömän upealta niinkuin voisi ND:ltä odottaakin. Mutta itse peli tuntuu olevan loistavuutta. Se mikä Unchartedeissa myös minua ärsytti oli liian suuret räsikintä osuudet, kun vihollisia tuli kymmenittäin. No, tässä ei varmaan sitä tule tapahtumaan, koska yleisesti pelimaailmassa luodit ovat kai aika harvinaista herkkua. Ja se miten Ellie toimi demossa oli paljon enemmän mitä odotin. Hän oikeasti toimii aktiivisena osana tilanteita omaan tyyliin.

En ollut ennen eilistä mitenkään erikoisen innostunut pelistä mutta nähtyäni pelikuvaa... olin myyty!
 
Vastaus: The Last Of Us [PS3 Hype]

Ja se miten Ellie toimi demossa oli paljon enemmän mitä odotin. Hän oikeasti toimii aktiivisena osana tilanteita omaan tyyliin.

Olin myös täysin myyty, menee odotuslistalla kärkisijoille.

Tuo oli erityisen hienoa, miten Ellie reagoi tapahtumiin, samoin kuin viholliset vastaavasti. Huutelevat vinkkejä kavereilleen, että sälli on täällä ja sillä on ase. Myös reaktio tyhjään revolveriin oli makea. Tosin sujuvuuden ehdoton vaatimus onkin, että tuo Ellie on tehty enemmän kuin täydellisesti. Muuten "aseettomasta" teinitytöstä tulee jatkuva riippakivi, jos se paljastaa vahingossa kaksikon olinpaikkaa ja niin edelleen. No onneksi on aika tiukka putki, niin tuollaisen "tekoälyn" tekeminen on mahdollista. Jos olisi avoimempi, olisi AI pahimmillaan tyyliä GTA:n kaveri-NPC:t.

Potentiaalisen huikean pelikokemuksen merkki on se, että jo yhdestä gameplay-pätkästä löysin monta kohtaa, jossa miettii olisiko tilanne ratkennut toisin. Mitä jos olisi ensimmäisessä viholliskosketuksessa jäänyt ikkunoiden taakse seuraamaan, mitä he tekevät, kuinka monta vihollista on? Entä jos ei olisi paljastunut kuristuksen jälkeen revolveria poimiessa itseään, olisiko kaverit alkaneet huhuilla ja etsiä kadonnutta hoboa? Ilmeisesti "look what I found.. WTF" -jannu tavallaan keskusteli juuri tuon kylmäksi laitetun tyypin kanssa. Olisiko molotovia saaneet tyypit tulleet scriptattuina sopivasti ovesta, jos olisi pystynyt hoitelemaan jannut ilman aseiden laulattamista? Ja juuri ennen sitä molotovin cocktail-kohtausta ajattelin, että itse menisin ikkunasta katolle takaisin, vai olisiko rikkoutuneiden ikkunoiden lasien helähdys paljastanut olinpaikan?

Samanlainen testaamisen fiilis tuli kuin Uncharted 2:n demosta aikoinaan. Siinäkin tuli kokeiltua, miten monella tapaa viholliskontaktiin joutumisen voi hoidella. Harmi vain, että U2:n koko peliä pelatessa elämysjunan tsukutus oli niin vahva, ettei mitään yksittäistä kohtaa tullut jäätyä sen enempää tyylittelemään kuin pakon edessä.
 
Ylös Bottom