Plus tähän päälle vielä se, mitä tuolla juuri eilen keskusteltiin Ubista eli tuttu ja varma myy, koska se on tuttua ja varmaa. Ihan luonnollista jos pelit maksavat 80 euroa(kin) että ei viitsi ottaa sillä rahalla riskiä. Samoin tekijöille on aina riski tehdä uutta, paitsi jos nimi on Nintendo tai vaikkapa Rockstar/GTA tai jotain vastaavaa. Jotkut poikkeukset myy jo nimellä vaikka siellä alla olisi mikä tuote.
Toisaalta sitten jos COD tai vaikkapa Assassin's Creed on liian erilainen niin siitäkin varmasti heti valitetaan.
En siis yhtään ihmettele että sekä pelaajat että julkaisijat turvautuvat tuttuun ja turvalliseen, niin tylsääkö se onkin.
Minulle Game Pass on yksi niitä aarrearkkuja, joista löytyy jotain muutakin ja juuri sitä puolta siitä olen kehunut tasaisin ajoin.
En halua mennä mihinkään loputtomaan väittelyyn mutta sanon silti. Totta on, että Zelda luotiin uusiksi BotW:ssa mutta minusta se oli "vain" Nintendon versio open worldeista. Tears of the Kingdom oli sitten "vain" teos, jossa tuohon open worldiin lisättiin kunnolla sisältöä, uusia juttuja ja varsinkin monipuolisempaa ja nopeampaa liikkuvuutta.
Tämän sanon siis pelaajana, joka pettyi BotW:n "tyhjyyteen" mutta joka on nyt ihan täpinöissään TotK:sta. Minulle BotW:n usein mainittu nerokkuus eli "tee mitä haluat" realisoitui siis päämäärättömyytenä ja pelinä, joka oli kuin pohja jollekin sisällölle. Ja jonka näkemyksen TotK sitten "perusteli" koska vasta sen kanssa pystyn allekirjoittamaan kaikki hehkutukset.
Mutta tämä tosiaan taas minun poikkeava mielipiteeni. Tunnetustihan BotW on nerouden huipennus jne. Minulle edes TotK ei ole sellaista ennen näkemätöntä kuin monelle mutta se ottaa jo nähtyjä asioita ja tekee niistä järjettömän hyvän keitoksen
Ja toki jos ennen näkemättömällä puhutaan kokonaisuudesta niin sittenhän kaikki pelit on ennen näkemättömiä koska yksikään COD ei edes ole samanlainen kokonaisuus kuin muut. Sen vuoksi itse keskityn enemmän pelin osa-alueisiin, mekaniikkoihin jne. Eikä niiden suhteen pelissä ole mitään ennen näkemätöntä: rakennusta on ollut monessa pelissä, aikakikkailua on ollut, telekinesiaa on ollut, lentämistä on ollut, tutkimista, jne. jne.
Minulle TotK on siis enemmänkin sitä mitä Blizzardin pelit monelle: se tekee olemassa olevista aineksista todella hiotun ja oman näköisensä teoksen, joka on lopulta osiaan isompi teos.
Ja miksikö sitten keskityn vain osa-alueisiin? Minulle pelaajana on kai luontevaa aina kysyä "mitä uutta pelissä on", jolloin se tarkoittaa miljoonien jatko-osien ja varman päälle tehtyjen teosten kanssa juuri sitä, että siellä on jotain yksittäisiä erottavia asioita.
Puhutko tässä siis siitä että mitä ihmiset toivovat peleiltä? Vai onko tässä myös sitä että ihmiset eivät käytä mielikuvitusta pelatessaan?
Jos jälkimmäistä niin avaan Pandoran lippaan kommentoimalla, että en koe uusissa Zeldoissa tarvitsevan erityisesti mielikuvitusta. Siitä on varmasti hyötyä mutta sitä ei tarvitse. Syynä se, että jos vaikkapa pitää rakentaa jotain, niin ne rakennusaineet lojuu siinä 10 metrin päässä ja on aina ihan päivänselvää mitä niistä "pitää" tehdä. Ja pidän sitä ihan hyvänä asiana, sillä puzzlet toimii noin: anna ongelma ja ratkaisu ongelmaan. Erona se, että TotK:ssa ratkaisuja on monenlaisia. Mutta jos ei halua, niin voi tehdä vain sen "tylsän" (mutta tehokkaan) valmiin ratkaisun.
En siis itse ole kokenut vielä yhtään niistä rakenteluista mitenkään mielikuvitusta vaativana.
Sen myönnän että tuo mekaniikka itsessään voi ruokkia sitä. Itse asiassa ne kylttien pystyssä pitämiset vaatinee eniten mielikuvitusta mutta niissäkään en koe että menisi aivot kovin kovalle rasitukselle.
Kannattaa hankkia lapsia ja tehdä niiden kanssa asioita ja kuunnella niitä. Sieltä tulee sellaista juttua että jos uppoutuu siihen niin pääsee ehkä itsekin vähän osalliseksi siihen millaista meininkiä voi tulla leikin aikana
Harmittavasti tuo mielikuvitus karisee varmasti iän myötä ja juuri kaiken varman päälle tehdyn viihteen kautta. Onneksi on edes Minecraftit, Legot ja muut vastaavat.
Hmm... Niin, varmasti totta tuo mielikuva minkä mainos antaa mutta eikös me pelaajat olla kuitenkin edes hieman enemmän sitä ihmettelyä säilytetty ihan pelaamalla? Ja mitä monipuolisemmin niin sitä enemmän varmasti sitä löytyy. Samoin kirjojen ja sarjisten lukeminen jne.
Eihän nyt kaikki kuitenkaan ole keski-ikäisiä "working maneja", joilla ei ole mitään ihmettelyn aiheita ja kokemuksia.
Mutta taas nousee esiin tuo "muutosta ajatteluumme"... En pääse yhtään sisään siihen miten BotW tai TotK muuttaa ajattelua, sillä itselleni on molempien pelien kanssa ollut aivan päivänselviä kaikki mitä "pitää" (tai voi) tehdä. Lähinnä ne ihmetykset - tai enemmänkin huvituksen - aiheet on syntyneet siitä, miten vaikuttavasti maailma pelissä vuorovaikuttaa. Viimeksi eilen hakkasin örmöä, jonka selästä lensi sähköhedelmiä alas toisen örmön päälle ja tämä sai kivat sähköistykset. Naurahdin ja ajattelin että olipa siisti ja jatkoin pelaamista.
Silti pelissä on samat pelilogiikat kuin monessa muussakin. Stone Taluksilla on se tuttu ja turvallinen "weak spot", johon täytyy muistaa tähdätä. Ei se kauheasti ajattelu muuta.
Ja se että voi rakentaa melkein mitä vain? En näe miten sekään muuttaa ajattelua. Minulle se on vain yksi pelimekaniikka, jonka olemassaolo täytyy muistaa/sisäistää. Samalla tapaa kuin muistan että jossain pelissä on tuplahyppy ja joissain ei. Joissain voi liitää, joissain ei.
Minulle se on enemmän jonkinlainen muistaminen/sisäitäminen sille, mitä tässä kyseisessä pelissä voi tehdä. Sen enempää en koe että tämä tai mikään muukaan peli muuttaisi ajatteluani.
Mainittakoon toki taas se, että pidän paljon puzzle- ja muusta aivoja rassaavasta pelaamisesta muutenkin, joten minulle hoksottimien käyttö myös pelatessa ei ole mitenkään erikoista.
Ehkä TotK:n, kuten monien muidenkin pelien kohdalla, onkin se "ajattelun haaste" lähinnä se, että muistaa että nyt tässä pelissä on monipuolisemmat mahdollisuudet kuin joissain putkijuoksuissa. Tosin edelleenkään en ole koskaan kyllä mennyt sekaisin että pelaanko jotain putkijuoksua vai monipuolisempaa tapausta, joten en vain pääse sisään siihen että näissä tarvitsee jotenkin merkittävästi enemmän mielikuvitusta tai ajattelua.
Mutta toki siinä mielessä että vaikka joku COD ei tarvitse kuin about reaktioita, joten sen kautta toki ymmärrän. Mutta se on nyt jo melkein äärivertaus.
Allekirjoitan. Tears on ihan helvetin kova peli. Ehkä en kuitenkaan sano enää BotW:sta mitään
Otan tähän vielä sen verran kantaa että ennakkotietojen perusteellahan peli oli sitä mitä tässä ja usein peliteollisuudessa kritisoidaan: jatko-osa, joka vieläpä pohjautuu hyvin suoraan aiempaan osaan. Mielestäni oli/on ihan loogista jos sitä ajatusta kritisoi eikä odota tuon pohjalta mitään ihmeitä.
Jos yhtälöstä poistaisi Nintendon, niin sieltä olisi varmasti tullutkin Horizon: Forbidden West. Hyvä peli mutta sitä samaa laajempana ja pienillä uusilla kikoilla.
Ymmärrettävää valitusta/kritisointia/pelkoja mutta jos ei sitten pelatessa TotK:ia tajua, että se on enemmän kuin vain jatko-osa ja poikkeus "sääntöön", niin sitten voi kai jo vähän kyseenalaistaa sanojaakin.