Nimenomaan, 10min perusteella ei tiedä itse pelistä vielä oikeen mitään mutta kyllähän me se aika varmaksi tiedetään, että tuolla maanpinnalla tuskin aivan valtavia muutoksia on tapahtunut. Siihenhän tuossa aiemmin viittasit, että täällä on porukka väittänyt, että tuo maanpäällinen alue maagisesti muuttuu joksikin muuksi, kun mitä se tuon 10min perusteella näytti mikä ei pidä paikkaansa.
En nyt tiedä sainko tulkittua tuota viimeistä lausetta tästä mutta tarkoitatko että minä olisin keksinyt väitteitä joita ei ole sanottu? Jos näin, niin johan minä kirjoitin että siellä oli kommentti siitä, että on nähty vasta 10 min ja peliä pelataan 100 tuntia, mikä minun tulkintani mukaan tarkoittaisi sitä että vain trailerissa nähty olisi "vanhaa" ja loput täysin uutta. Se perustuu lähinnä toiveisiin kun oma "pessimistisyyteni" nimenomaan siihen mitä on nähty. En minä manaa pirua seinille vaan sanoin mitä näin ja mitä trailerista voi tulkita. Ja yhä se voi olla ihan väärä kuva jos Nintendo jättää tosiaan 90 % näyttämättä.
God of War Ragnarok, Spider-man Miles Morales, Yakuzat…
Sivuutat nyt sen useasti mainitsemani seikan eli että näissä on ilmeisesti se jokin muu kuin ympäristö pointtina. Plus Miles Morales ei ole jatko-osa ja se tuntui nimenomaan lisälevyltä tai DLC:ltä. Yakuzat on sitten se jo mainittu poikkeus, joten et keksinyt yhtään vastaavaa peliä esimerkiksi. Enkä keksi siis minäkään.
Yakuzoissa se toistuvuus on tuntunut siis olevan ok. Minä en niitä ole pelannut, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Kaikesta muusta pelaamastani voin sanoa että "copypaste" ja kierrätys ei oikein innostaisi.
Ragnarök voi olla jopa sellainen esimerkki, missä kierrätys menee minulta täysin läpi. En osaa sanoa kuinka paljon se kierrätti alkuperäistä ja paljonko oli uutta mutta sen voin sanoa, että lähinnä pari tuttu ja merkittävää paikkaa tunnistin vanhoiksi. Sen lisäksi yllätyin kuinka isoja vaikkapa sivutehtävien täysin uudet alueet olivat. Kierrätystä siinä siis on mutta mielestäni sitä on muutettu tarpeeksi.
Jos TotK:n maailmaa on muutettu yhtä merkittävästi niin ainakaan siitä ei ole osattu oikeaa mielikuvaa vielä antaa. Vertailuvideo osoitti että (nyt nähdyn osalta) täysin samat paikat on kyseessä pienellä assettien pyörittelyllä.
No sitähän se onkin? Miksi ihmeessä takerrut tuohon nimeen noin vahvasti? Olihan Horizon Forbidden Westkin aivan päivän selvä Horizon Zero Dawn 2 mutta se nyt vaan on haluttu nimetä eri tavalla. Myös Zeldan historiasta löytyy paljon pelejä, jotka jatkaa suoraan edellistä Zeldaa mutta nimi on kuitenkin jotain ihan muuta. Eihän se ole mitään muuta, kun nimi. Enkä itse ainakaan odota mitään muuta, kun jatko-osaa IMO kaikkien aikojen parhaalle pelille.
Vahvasti ja vahvasti. Lähinnä mielenkiintoista pohtia yleensäkin nimeämiskäytäntöjä. Lisäksi pointtina oli Nintendon oma tapa nimetä pelejään. Ja nimeäminenhän on todella merkittävää, koska siinä luodaan odotukset pelille. Yhä se Mario-pelien nimeäminen on hyvin pitkälti samaa ja siellä oli Galaxy + Galaxy 2 koska pelit oli niin samaa. Siitä huolimatta että nimenomaan maailmat vaihtui. Mikä nyt "oikeuttaa" "uuden pelin" nimen pelkän "saman pelin jatko-osan" nimen sijasta kun peli selvästi on "samaa".
Jos et ymmärrä mitä tarkoitan "samalla pelillä" niin katso vähän Zeldoja tai Marioita ja miten paljon ne on eronneet ja miten niitä on nimetty. Merkittävät, eroavat pelit on aina omalla nimellään (Galaxy, Sunshine, Odyssey) kun taas samanlaiset on numeroita tai samalla nimipohjalla (Galaxy 1+2, NSMB1+2, Oracle of-pelit). Sitä minä siis vain ihmettelen että miksi Nintendo kokee tämän kyseisen pelin olevan "oma pelinsä" mutta esimerkiksi Galaxy 2 oli vain "kaksi"? Minusta TotK rikkoo tuon nimeämislogiikan. Eikö muka kukaan muu ole tätä mieltä?
Mitä tulee Forbidden Westiin eli Horizon 2:en (miksi sitä usein epävirallisesti nimitetäänkin) niin sillä ei ole samanlaista vakiintunutta tapaa nimeämiselle. Siellä myös pätee se että peli noudattaa "vakiintunutta" jatko-osan "checklistiä", eli "sama peli" + uusi ympäristö = uusi peli. Sen sijaan että se olisikin vain DLC tai laajennos. Näin se vain nyt menee enkä minä sitä ole keksinyt mutta siihen olen tottunut.
En ymmärrä tuota "jatkaa aiempaa peliä"-juttua. Loogisinta olisi nimetä se tietysti numerolla JOS se jatkaa selkeästi tarinaa. Mutta Zeldoissa se tarina on sellaista, että sen voi jättää huomiottakin ja peli toimii silti. Nyt tuolle olisi tilaus koska TotK jatkaa ilmeisesti suoraan BotW:sta, jonka maailma on muuttunut jne. Se on niin selvä "kakkonen" kuin olla ja voi ja TotK on siinä mielessä harhaanjohtava että se rikkoo tutun nimeämiskäytännön antamalla olettaa kyseessä olevan jotain muuta kuin jatko-osa BotW:lle.
Mitä jos joku ostaa vain tuon TotK:n ja tajuaa että sille on "ykkönen" mutta koska siinä nimessä ei ole sitä numeroa, niin ei tiennyt sitä? Ei iso ongelma mutta ainakin minä koen että en halua ikinä aloittaa pelejä tai mitään muutakaan keskeltä vaan alusta.
Nimeämiskäytännöt ja varsinkin niiden rikkominen ihmetyttävät senkin vuoksi kun pyrin itse aina loogisesti nimeämään kaiken työssäni, jossa tehdään vähän samanlaista asioiden odotusten luomista jo vaikka pelkillä otsikoilla. Siinä kohtaa on todellakin merkitystä että onko jokin asia jatkoa jollekin aiemmalla vai täysin uutta. Minulle se on merkittävää.
Moni ei taida ymmärtää kuinka pienistä asioista odotusten ja mielikuvien luominen on lopulta kiinni.
No voin olla se nönnönnööö vastauksen antaja mutta eikö tuo on vain aivan jäätävän väsynyt argumentti? En pidä pelistä niin jos muut tykkää niin täytyy johtua siitä koska pelin nimessä on Zelda (tai mikä tahansa muu iso nimi). Miten voi olla niin vaikea hyväksyä, että ehkä muut vain näkevät asian eri tavalla ja pitävät niistä asioista mistä sinä et?
Jahas. Tulkitset asian siis yhä vain sillä etten "pitänyt" pelistä. Ihan rehellisesti ilman "vihaa" ja yleisellä tasolla mietin, että olisiko asia muka yhtä ok jos vaikka Horizon 3 olisi samalla kartalla mutta heitettäisiin uusia kykyjä, aseita ja muuta? Veikkaan että ainakin alussa tulisi paljon ihmettelyä ja ennakkovihaa asiasta. Ihan sen vuoksi että se yleinen tapa on ollut juurikin se, että jatko-osassa on varmaan 90% (tai enemmän) tapauksista vähintään se uusi pelialue.
Pyysin myös niitä esimerkkejä peleistä, jotka kierrättäisi aluetta samaan malliin ja nimenomaan jatko-osassa. DLC:ksi tai muuksi nimetyssä julkaisussa homma menee helpommin läpi kun niistä ei pyydetä täyttä hintaa ja koska mielikuvilla on iso merkitys. DLC-nimike antaa anteeksi paljon: siinä hyväksytään helpommin se että uutta/erilaista ei ole niin paljon. Jatko-osista minun näkemykseni mukaan on nimenomaan ja pääasiassa toivottu aina uusia kenttiä, aluetta, miljöötä ja kaikki muu on saanut olla samaa. Tähän ajatukseen - ja väittäisin jopa faktaan - pohjautuu tuo minun pohdintani siitä, että olisiko asia yhtä ok muiden pelien kohdalla.
Tiedän että se kuulostaa ikävältä "olette vain sokeita faneja"-heitolta mutta eikö tuota muka voi edes yrittää pohtia objektiivisesti? En oikeasti halua sillä tarkoittaa tuota vaan pohtia ylipäänsä sitä että mitä pelien jatko-osilta lopulta toivotaan ja mikä on ns. "hyväksyttyä" tai "riittävää" ja mikä ei. Minun näkemykseni on tullut jo selväksi, eli näen että nimenomaan se maailman "vaihtaminen" on isoin "vaade" jatko-osalle. Joten totta kai sen näkemyksen pohjalta tämä BotW -> TotK -tapaus ihmetyttää. Ja myös sen nimeämisen kautta, sillä jos se olisi BotW 2 tai BotW:n DLC, niin ihan oikeasti asia ei olisi minulle ihmetyksen aihe. Kierrätys on normaalia lisäreiden ja laajennosten osalta ja BotW 2 menisi minulle läpi siksi koska Nintendo itse on nimeämiskäytännöillään luonut sen kuvan, että numero perässä tarkoittaa ettei muutos ole niin iso, kuten vaikka Galaxy -> Galaxy 2 vs. Galaxy -> Odyssey osoittaa.
Tätä soppaa sekoittaa se että muualla (muissa peleissä) sitten taas "pelkkä" numero tarkoittaa jo että ero on iso ja kyseessä on eri peli vaikka se yhä onkin jatko-osa. Eli yhä toistan: Nintendo itse on luonut tuon nimeämismallinsa ja nyt rikkoo sen. Se on luonut mielikuvan tietystä nimeämisestä ja sitten ei enää noudata sitä.
PS. Nimeämiskäytännöt on tosiaan mielenkiintoinen asia. Selkeyden kannalta Forbidden West ja Ragnarök olisi PITÄNYT nimetä numerolla koska ne jatkavat suoraan aiempien tarinaa. Näin pelaajana tuota ei edes miettinyt aiemmin koska ne kuitenkin muuten täyttävät "uuden pelin" kriteerit. Siis ne mitkä koen että yleisesti nähdään kriteereinä, joista isoin juuri se uusi pelialue.
Toisaalta sitten taas lisäreitä, kuten Frozen Wilds, on nimetty vain sanallisesti, joten ehkä Forbidden West ja Ragnarök on vain täysihintaisia lisäreitä?
Niin, ei näissä välttämättä pitävää logiikkaa ole siis muuallakaan mutta jos ei enää edes Nintendoon voi luottaa, niin keneen?
Aika moneen kertaahan tämä on BOTW:in ketjussa jo kerrottu monenkin pelaajan toimesta. En jaksa kyllä enään sitä samaa toistella mutta sanon sen verran, ettei todellakaan ole pelkät kikkailumekaniikat.
En muista mitä on sanottu mutta maailmaa on taidettu paljon kehua. Ja tässä se on se sama, joten eikö ihmetys vain lisääntyisi sen selityksen kautta? Niitä muita selityksiä en siis muista ja tuo tulee aina ekana mieleen. Eikö se ole se merkittävin kehu yleensä?
Ja olisi se mitä tahansa, niin jos se on kierrätetty BotW:sta, niin silloin pätee yhä se ihmetykseni, että miksi on nimetty "uudeksi" peliksi.
Se, miksi päädyin ehdottamaan että pelin "ydin" olisi kikkailumekaniikat, johtuu siitä, että videolta näkyi lähinnä sitä niiden taivasmaailmojen lisäksi. Ajattelin että koska maailma tuntuisi olevan kierrätettyä, niin pakko kai sen ytimen on olla se asia, mitä on muokattu/lisätty, eli kikkailumekaniikkoja.
Toinen mitä on lisätty, on ne taivaspaikat. Ne kyllä tuntuu "päälle liimatuilta" DLC-alueilta siinä missä vaikka Frozen Wilds Horizonissa eli karttaa on avattu lisää paikkoja. Ei edelleen mielestäni uuden pelin veroinen juttu.
No älä nyt viiti. Kyllä tuo sama "ongelma" tulee esiin aika monessa muussakin ketjussa. Pitää varmaan itsekin ruveta hyppäämään Fifa ketjussa kertomassa aina tasaisin väliajoin kuinka paljon vihaan jalkapalloa ja kuinka paskoja ne pelit on. Pitää muistaa myös moneen otteeseen mainita kuinka jengi pitää siitä vain siksi, että sen nimi on Fifa...
No jos minun ei "pidä viitsiä" niin äläpä itsekään. Fifat ja muut urheilupelit on syystä "sitä samaa" koska eihän laji muutu vuodesta toiseen. Lisäksi niin väsynyt vertaus kuin olla ja voi. Minä en nimenomaan tuosta kierrätyksestä johtuen niitä pelaa, joten oma logiikkani pysyy sen suhteen, että ei jaksa kierrätystä. Mutta vertaus on siis sen takia typerä, että tuolle kierrätykselle on selvä syy. Nehän on periaatteessa simulointia, joten eihän ne voi keksiä päästään Rocket Leaguen tai muun fiktiivisen urheilun tapaista uutta kamaa.
Eli älä nyt viiti. Yhä kuulutan niitä oikeita esimerkkejä.
Ja se, miksi en hypi muissa aiheissa kertomassa "miksi peli on paska" (mitä en mielestäni tässä ole edes tehnyt) johtuu ihan siitä, että ymmärrän kuitenkin täysin miksi ne ovat mitä ovat. BotW:n ja TotK:n kohdalla on oikeasti asioita, joita ihmettelen yleiselläkin tasolla enkä vain näiden pelien kohdalla. Silti tämä nähdään yhä pelkästään pelin haukkumisena ja vihaamisena?
Voin lyödä vaikka vihreät pikkarit vetoa, että uutta tutkittavaa tässä riittää jälleen kerran ihan täysihintaisen pelin verran.
Voi olla mutta paljon lienee kiinni pelaajastakin. Jos tämä on niin kierrätetty miltä vaikuttaa, niin se tutkiminen lienee enemmän sitä että "mitähän on lisätty/muutettu" sen sijaan että tutkisi ihan neitseellistä maastoa. Joillekin se tutun maailman erojen tutkiminen voi olla jopa parempi kuin täysin uusi mutta minä en keksi yhtään peliä, jossa olisin innoissani tutkinut maailmaa sillä ajatuksella että "mitähän on aiemmasta muutettu". Yleensä se on ollut sitä että "mitähän uutta tuolta löytyy".
Toisaalta aika vähän tutkimalla tutkin mitään pelimaailmoja kuin korkeintaan kerättävien toivossa. No ehkä Elden Ring ja Soulsit nousee tässä esille siinä että niissä tuntuu oikeasti maailma siltä että sitä on ilo tutkia. Suurin osa pelimaailmoista on kuitenkin aika tylsiä ja ne toimivat lähinnä kulissina sille toiminnalle ja tekemiselle. Ja kuten varmaan tiedätte/arvaatte, lasken niihin kulissimaailmoihin myös BotW:n.