Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Vähän pelkään että itselle käy samanlailla kun joskus pelaan TotKin läpi, ihan siitäkin syystä yrittänyt hitaasti pelailla ja pitkittää pelikokemusta. Jedi Survivor ja Octopath Traveler 2 jäi kesken kun TotKin aloitin mutta veikkaan että ainakin Star Warsissa saattaa monet pelitekniset kömpelyydet ja rajoitukset häiritä TotKin jälkeen. Ehkä joku vanha klassikkoseikkailun uudestaan peluu tai Resident Evil nelosen kolmas pelikerta, uusi Final Fantasy myös jollain tasolla kiehtoo mutta se vielä harkinassa ihan täältäkin luettujen kommenttien jälkeen. Melkein tekisi mieli Bloodborne pelata taas pitkästä aikaa mutta harmittavasti ei vielä remasteria ole tullut, Elden Ring jo menikin taas aikaisemmin tänä vuonna ja sekin melkoinen eepos. No mutta murehtii näitä sitten kun joskus kesän aikana menee TotK läpi. :)

Mä venytin sitä mielestäni aivan tarpeeks, olisi vielä enemmänki voinut mut ei sitä malttanut kun halus nähää sen tarinan loppuun. Luolia ja sivutehtäviä ym ym jäi vielä ainakin toistakymmentä. Mut tarinan jälkeen sit jotenkin puhkes semmonen "no mitä mä nyt elämälleni teen" fiilis ja nyt tää peli pyörii siel takaravois "rent free".

Oon ajatellut et jospa ostais Forbidden West dlcn. mut pakko pitää enemmän taukoo tästä koska veikkaan että se ei tuota niin suurta mielihyvää muuten joka on hieman epäreilua, sama kävi aikoinaan kun pelas ensin elden ringin ja heti perään forbidden westin. Veikkaan että jos sen olis pelannut ensin tai suuremman tauon jälkeen olisi forbidden west varmasti ollut pykälän eeppisempi mut vähä vaikee oli sit keskittyä kun siihen aikaan sit elden ring oli koko ajan siel takaraivos.

Joten ehkä on parempi toistaseks pysyä just jossain lepposis indiepeleis tai autopeleis missä se pelaaminen ei oo niin ns. vakavaa. Muuten jos alottaa jonkun seikkailupelin alkaa siinä tahtomatta vertailee asioita tyyliin "totk oli kyl paljon parempi niin monella osa-alueella". Joten pakko täs antaa hieman asioiden unohtua ennen kun hyppää johonkin suurempaan.

Videopelit on vakava asia :p
 
Nonni. Nyt on takana pari sessiota ja siitä vähän valitusta sepostusta.

Tilanne on nyt se että kaikki taivaalta on hypätty alas ja käyty ensimmäisessä asutuskeskuksessa höpöttelemässä. Ylhäältä saadut kyvyt on hallussa ja niillä on kikkailtu.

Mennään asiaan ja heti alta pois se aihe, josta väiteltiin aikoinaan. Peli on kieltämättä hieno, enkä siihen varsinaisesti sanonutkaan mitään vastaan, mutta onko se niin vallankumouksellinen ja ihmeellinen mitä sanottiin? Yksinkertaisesti: ei.

Parhaat wow-elämykset on tulivat siivellä leijuessa ja varsinkin kun pääsi käyttämään rewindia. Se on ihan hiton siisti. Mutta ei ennennäkemätön. Juuri se väittämänihän siis oli että nuo kaikki mainitut jutut on nähty jo muualla aiemmin.

Entä se että pitää ajatella ihan eri tavalla kuin muissa peleissä? No jaa. Ehkä olen kyyninen tms. mutta minulle se "vuorennyppylä" ja pari puuta tuli vastaan ja tajusin heti että ne puut "kätevästi kasvaa" siinä vain sitä varten jos haluaa rakentaa ne kököt tikkaat sinne. Kävin siellä kiipeilemässä ja hetkeä myöhemmin tajusin että sinnehän piti oikeasti mennä sillä Ascendilla.

En myöskään yhtään itse pääse siihen ajatukseen että nyt menee aivot solmuun kun pitää niin eri tavalla tai "out of the box" ajatella. Minä näen heti nuo kaikki pelimekaniikan ideat ja muut mitä tuossa on :P Enkä tarkoita nyt tässä kehua kuinka olen joku pelijumala mutta kun nuo tuntuvat yhtä ilmiselviltä kuin muissakin peleissä. Ja juuri se oli se asia mitä epäilin: että muka pitää järjestää aivosolut uusiksi että voi pelata tätä. No joo, ei ainakaan minun täytynyt :D

Mutta kun nämä nyt on alta pois niin onhan tämä ihan hiton kiinnostava peli. Ehkä vähän ahdisti siellä maan pinnalla että ei ole enää sellaista selkeää suuntaa ja tiivistä aluetta kuin ylhäällä mutta mielenkiinnolla lähden seuraavaksi linnaa tutkimaan.

Kehut eivät siis missään nimessä ole vääriä mutta kuten epäilin, ei ne asiat ja mainitut jutut niin ihmeellisiä ja/tai uusia ole minkä kuvan kuvauksista voi saada.

Uskaltaisin silti varovaisesti jopa suositella tätä testaamaan myös niiden, jotka eivät BotW:sta innostuneet.

Toisaalta vähän kyseenalaistan myös omaa asennettani. Oliko se BotW muka niin paljon "huonompi" kuin tämä? Ihmettelen että miten näin "samanlainen" peli voi tuntua niin erilaiselta? Onko kyse pelistä vai myös minusta? Annoinko nyt oikeasti enemmän "armoa" pelille, olivatko odotukseni vähäisemmät ja saatu kokemus isompi? Odotinko BotW:lta alunperin liikaa?

Ei varmasti ole ainakaan pieni osuus sillä miten itse asennoiduin peliin jo aiemman pelin kautta. BotW:ia kehuttiin maasta taivaisiin ja se oli sitten varmasti sen(kin) takia pettymys. Sekä sen että se "ei ollut Zelda". Ai niin, Tears tuntuu myös enemmän Zeldalta kuin BotW. Jännä sekin kun kuitenkin se on niin selvästi myös "BotW 2".

Edelleen parasta on se, miten vapaammin pelissä pääsee liikkumaan. Vielä kun saa liitimen jostain - ellei se sitten ole jo jossain enkä vain tiedä näppäinyhdistelmää, kuten se kilvellä surffaus BotW:ssa. Ja mainittakoon vielä toistamiseen siitä, miten paljon paremmin TotK hoitaa pelin alun: selkeä tarinallinen ja opetuksellinen alue. Toki sellainen oli jo BotW:ssa mutta kyllä siellä aika itsenäisesti sai olla eikä tarinaakaan kauheasti muistaakseni ollut siinä kohtaa.

Plussaa siitä että jälkikasvu naurahti isosti kun nostin kasaamani "tikkaat" alemmalta tasolta siihen "mäkeä" vasten ja aloin kiivetä niitä. PS. Minua on myös huijattu, koska ei se mikään "mäki" edes ollut vaan ylempänä oleva jäinen taso. Mutta olen 99% varma että juuri sitä tarkoitettiin koska siinä oli se 4-5 puun rykelmä ja paikka, johon ei pääse silloisilla kyvyillä (ellei mene siihen shrineen ja hae sitä kykyä :D).

En ihmettele arvosanoja ja kehuja mutta toistonkin uhalla: on nämä ainekset nähty jo muuallakin mutta hyvä soppa näistä kieltämättä on tehty. Itselle ei niin "aivoja nyrjäyttävää ajattelua" vaativa mutta toisaalta koen että hoksaan pelilogiikat ja vastaavat melko helposti ja luontevasti. Tosin myönnän myös että joskus liian "yksinkertaiset" asiat jää tajuamatta kun ei tajua ajatella tarpeeksi yksinkertaisesti. Mutta nyt tässä alussa kyllä on ollut hyvin selkeää mitä "on tarkoitus" tehdä/käyttää.
 
Nonni. Nyt on takana pari sessiota ja siitä vähän valitusta sepostusta.

Tilanne on nyt se että kaikki taivaalta on hypätty alas ja käyty ensimmäisessä asutuskeskuksessa höpöttelemässä. Ylhäältä saadut kyvyt on hallussa ja niillä on kikkailtu.

Mennään asiaan ja heti alta pois se aihe, josta väiteltiin aikoinaan. Peli on kieltämättä hieno, enkä siihen varsinaisesti sanonutkaan mitään vastaan, mutta onko se niin vallankumouksellinen ja ihmeellinen mitä sanottiin? Yksinkertaisesti: ei.

Parhaat wow-elämykset on tulivat siivellä leijuessa ja varsinkin kun pääsi käyttämään rewindia. Se on ihan hiton siisti. Mutta ei ennennäkemätön. Juuri se väittämänihän siis oli että nuo kaikki mainitut jutut on nähty jo muualla aiemmin.

Entä se että pitää ajatella ihan eri tavalla kuin muissa peleissä? No jaa. Ehkä olen kyyninen tms. mutta minulle se "vuorennyppylä" ja pari puuta tuli vastaan ja tajusin heti että ne puut "kätevästi kasvaa" siinä vain sitä varten jos haluaa rakentaa ne kököt tikkaat sinne. Kävin siellä kiipeilemässä ja hetkeä myöhemmin tajusin että sinnehän piti oikeasti mennä sillä Ascendilla.

En myöskään yhtään itse pääse siihen ajatukseen että nyt menee aivot solmuun kun pitää niin eri tavalla tai "out of the box" ajatella. Minä näen heti nuo kaikki pelimekaniikan ideat ja muut mitä tuossa on :p Enkä tarkoita nyt tässä kehua kuinka olen joku pelijumala mutta kun nuo tuntuvat yhtä ilmiselviltä kuin muissakin peleissä. Ja juuri se oli se asia mitä epäilin: että muka pitää järjestää aivosolut uusiksi että voi pelata tätä. No joo, ei ainakaan minun täytynyt :D

Mutta kun nämä nyt on alta pois niin onhan tämä ihan hiton kiinnostava peli. Ehkä vähän ahdisti siellä maan pinnalla että ei ole enää sellaista selkeää suuntaa ja tiivistä aluetta kuin ylhäällä mutta mielenkiinnolla lähden seuraavaksi linnaa tutkimaan.

Kehut eivät siis missään nimessä ole vääriä mutta kuten epäilin, ei ne asiat ja mainitut jutut niin ihmeellisiä ja/tai uusia ole minkä kuvan kuvauksista voi saada.

Uskaltaisin silti varovaisesti jopa suositella tätä testaamaan myös niiden, jotka eivät BotW:sta innostuneet.

Toisaalta vähän kyseenalaistan myös omaa asennettani. Oliko se BotW muka niin paljon "huonompi" kuin tämä? Ihmettelen että miten näin "samanlainen" peli voi tuntua niin erilaiselta? Onko kyse pelistä vai myös minusta? Annoinko nyt oikeasti enemmän "armoa" pelille, olivatko odotukseni vähäisemmät ja saatu kokemus isompi? Odotinko BotW:lta alunperin liikaa?

Ei varmasti ole ainakaan pieni osuus sillä miten itse asennoiduin peliin jo aiemman pelin kautta. BotW:ia kehuttiin maasta taivaisiin ja se oli sitten varmasti sen(kin) takia pettymys. Sekä sen että se "ei ollut Zelda". Ai niin, Tears tuntuu myös enemmän Zeldalta kuin BotW. Jännä sekin kun kuitenkin se on niin selvästi myös "BotW 2".

Edelleen parasta on se, miten vapaammin pelissä pääsee liikkumaan. Vielä kun saa liitimen jostain - ellei se sitten ole jo jossain enkä vain tiedä näppäinyhdistelmää, kuten se kilvellä surffaus BotW:ssa. Ja mainittakoon vielä toistamiseen siitä, miten paljon paremmin TotK hoitaa pelin alun: selkeä tarinallinen ja opetuksellinen alue. Toki sellainen oli jo BotW:ssa mutta kyllä siellä aika itsenäisesti sai olla eikä tarinaakaan kauheasti muistaakseni ollut siinä kohtaa.

Plussaa siitä että jälkikasvu naurahti isosti kun nostin kasaamani "tikkaat" alemmalta tasolta siihen "mäkeä" vasten ja aloin kiivetä niitä. PS. Minua on myös huijattu, koska ei se mikään "mäki" edes ollut vaan ylempänä oleva jäinen taso. Mutta olen 99% varma että juuri sitä tarkoitettiin koska siinä oli se 4-5 puun rykelmä ja paikka, johon ei pääse silloisilla kyvyillä (ellei mene siihen shrineen ja hae sitä kykyä :D).

En ihmettele arvosanoja ja kehuja mutta toistonkin uhalla: on nämä ainekset nähty jo muuallakin mutta hyvä soppa näistä kieltämättä on tehty. Itselle ei niin "aivoja nyrjäyttävää ajattelua" vaativa mutta toisaalta koen että hoksaan pelilogiikat ja vastaavat melko helposti ja luontevasti. Tosin myönnän myös että joskus liian "yksinkertaiset" asiat jää tajuamatta kun ei tajua ajatella tarpeeksi yksinkertaisesti. Mutta nyt tässä alussa kyllä on ollut hyvin selkeää mitä "on tarkoitus" tehdä/käyttää.

Hyvä että olet antanut pelille kunnon mahdollisuuden. Pidit siitä sitten loppujen lopuksi tai et niin avoimin mieleen eteenpäin. Peli parantaa edelliseen osaan nähden mielestäni todella monella osa-alueella, mutta jos ne perusmekaniikat/maailma häiritsee, niin osa niistä on tässäkin läsnä.

Tännekin jossain vaiheessa taisin vähän valitella, että omaan makuun nuo shrinet olivat liian helppoja. Ihan alkuvaiheissa oli pari joihin jäi hetkeksi jumiin kun ei ollut jokin kyky vielä täysin iskostunut selkärankaan, mutta muuten meni kaikki todella intuitiivisesti läpi.
 
Tosiaan hyvä, että pelille on mahdollisuus annettu. Kritiikkikin on paljon arvokkaampaa, kun taustalla on omat kokemukset.
Muistettakoon kuitenkin että kaikki Tearsia pelaamatta sanomani koski sellaisia asioita, jotka oli joko BotW:n pohjalta tai asioita, joita pystyi kommentoimaan pelaamatta. Kuten sitä että onko jokin asia X ennen nähty peleissä vaiko ei. Se keskustelu oli ihan absurdi juuri sen vuoksi että en muka "voinut" sano niitä asioita vaikka nyt tässä olen ne voinut "todistaa" oikeiksi. Tosin yhä olen sitä mieltä että en sanonut mitään sellaista mihin olisi vaadittu Tearsin pelaamista.

Mielipiteet, jotka lauotaan, vaikka peliä ei olla edes kokeiltu, eivät ole itselleni minkään arvoisia.
Joo, näin kyllä yleensä mutta kun se hirveä väittely koski tosiaan sellaista asiaa, jonka pystyi sanomaan peliä pelaamatta. Kommentoin siis nimenomaan sitä kun jo nähtyjä pelimekaniikkoja kehuttiin vallankumouksellisiksi ja ties miksi ja niistä utelin että miksi ne tutulta kuulostavat asiat on muka nyt niin ihmeellisiä. Vastaus nyt peliä pelanneena: eivät ne ole mitään uutta. Aivan kuten arvelin.

Kyse ei siis ollut mistään mielipiteestä vaan faktasta: onko asiaa X nähty tai koettu ennen peleissä. Siihen on vastaus joko kyllä tai ei.

Todella typerää että "piti" muka pelata peliä tämän todetakseen vaikka siinä keskustelussa oli jo kaikki ainekset että asian pystyi toteamaan.

Mutta ei se tosiaan peliä huononna. Kai sitä itse on vain sitten niin "kaiken" kokenut että ei tunnu mitenkään niin uudelta kuin joillekin tuntui tuntuvan. Ja sen takia, koska se sanottu toi mieleen vain ajatuksen että "ai, olen kyllä jo tuollaista peleissä kokenut" niin siksi sitä tosiaan ihmettelin.

Ja jos täällä ei joku siis tiennyt niin ostin se 150 euron spessuversionkin vielä Tearsista. Keräilijänä siis ihan. Mutta ei kaduta yhtään vaikka alunperin meinasin Tearsin ostaa käytettynä. Mutta olenkin vähän heikko kaikkien spessujen suhteen. Olkoonkin että onhan 150 euroa ihan hirveä hinta siihen nähden mitä siinä tuli mukana. Tai jos vertaa siihen mitä parhaimmillaan spessuissa on saanut halvemmallakin. Mutta joo, nykyään ei taida enää saada mitään järkeviä spessuja muutenkaan niin 150 euroa Tearsin paketista ei tunnu ehkä niin pahalta kun mitään muita spessuja tarvitse edes miettiä kun ne on jotain "digital mega special - game not included"-paskeita.
Hyvä että olet antanut pelille kunnon mahdollisuuden. Pidit siitä sitten loppujen lopuksi tai et niin avoimin mieleen eteenpäin. Peli parantaa edelliseen osaan nähden mielestäni todella monella osa-alueella, mutta jos ne perusmekaniikat/maailma häiritsee, niin osa niistä on tässäkin läsnä.
Kyllä minä aina peleille mahdollisuuden annan. Sieltähän ne yllärit sitten kumpuaa. Ei todellakaan ole mitään sellaista ajatusta että muiden sanomisten tai huonojen arvosanojen antaisin estää jos haluan itse nähdä/kokea. Ja tässä tapauksessa korkeat arvosanat oli se, minkä takia en vain voinut pelaajana olla tätä jossain kohtaa kokematta vaikka sitten väkisin ja hampaat irvessä. Onneksi ei tarvitse "kärsimällä pelata" kun tämä tuntuu varsin viihdyttävältä ja mielenkiintoiselta. Joskin siitä tulikin jo juttua, joten ei sen enempää enää tähän.

Tännekin jossain vaiheessa taisin vähän valitella, että omaan makuun nuo shrinet olivat liian helppoja. Ihan alkuvaiheissa oli pari joihin jäi hetkeksi jumiin kun ei ollut jokin kyky vielä täysin iskostunut selkärankaan, mutta muuten meni kaikki todella intuitiivisesti läpi.
Minulla taas on jonkinlainen kaavamainen tapa ajatella heti "pelillisesti" eli miettiä että mitä kykyjä on vasta saanut jne. ja siten tulee käytettyä nimenomaan sitä mihin viitataan tai joka on ajankohtainen. Tähän mennessä kaikki on tuntunut kauhean selkeältä: on tarvittavat kyvyt ja materiaalit heti sen puzzlen/shrinen vieressä, joten ei tarvitse juurikaan miettiä että mitähän tässä pitäisi tehdä.

Tiedän että voi kuulostaa ylimieliseltä mutta minusta tämä on aika selvää pässinlihaa ollut tähän mennessä. Ja samoin hankala päästä siihen ajatukseen että nyt tarvitsisi jotain "uusi aivonystyröitä" pelin kanssa. Ihan samaa kuin yleensä.

Tosin pelaan muuten paljon puzzleiluja ja muuta "aivopelattavaa" muutenkin, joten liekö siinä syynsä? Tykkään nimenomaan että saa harrastaa pyssyheilumisen ohessa myös aivojumppaa.

Ja kuulostipa taas ylimieliseltä "olen parempi ja fiksumpi kuin muut"-jutulta :P En tarkoita sanoa tässä sellaista vaan lähinnä pohtia sitä miksi nuo sanomiset kuulostaa yhä minusta vähän oudoilta kun peli ei minulle tunnu sen kummoisemmalta osiensa osalta kuin pelit muutoin.

Toki se on ihan omanlaisensa sekoitus näitä jo nähtyjä juttuja mutta sekin kyllä käytiin läpi jo ennen kuin peliä pelasin :D
 
Viimeksi muokattu:
Nonni. Nyt on takana pari sessiota ja siitä vähän valitusta sepostusta.

Tilanne on nyt se että kaikki taivaalta on hypätty alas ja käyty ensimmäisessä asutuskeskuksessa höpöttelemässä. Ylhäältä saadut kyvyt on hallussa ja niillä on kikkailtu.

Mennään asiaan ja heti alta pois se aihe, josta väiteltiin aikoinaan. Peli on kieltämättä hieno, enkä siihen varsinaisesti sanonutkaan mitään vastaan, mutta onko se niin vallankumouksellinen ja ihmeellinen mitä sanottiin? Yksinkertaisesti: ei.

Parhaat wow-elämykset on tulivat siivellä leijuessa ja varsinkin kun pääsi käyttämään rewindia. Se on ihan hiton siisti. Mutta ei ennennäkemätön. Juuri se väittämänihän siis oli että nuo kaikki mainitut jutut on nähty jo muualla aiemmin.

Entä se että pitää ajatella ihan eri tavalla kuin muissa peleissä? No jaa. Ehkä olen kyyninen tms. mutta minulle se "vuorennyppylä" ja pari puuta tuli vastaan ja tajusin heti että ne puut "kätevästi kasvaa" siinä vain sitä varten jos haluaa rakentaa ne kököt tikkaat sinne. Kävin siellä kiipeilemässä ja hetkeä myöhemmin tajusin että sinnehän piti oikeasti mennä sillä Ascendilla.

En myöskään yhtään itse pääse siihen ajatukseen että nyt menee aivot solmuun kun pitää niin eri tavalla tai "out of the box" ajatella. Minä näen heti nuo kaikki pelimekaniikan ideat ja muut mitä tuossa on :p Enkä tarkoita nyt tässä kehua kuinka olen joku pelijumala mutta kun nuo tuntuvat yhtä ilmiselviltä kuin muissakin peleissä. Ja juuri se oli se asia mitä epäilin: että muka pitää järjestää aivosolut uusiksi että voi pelata tätä. No joo, ei ainakaan minun täytynyt :D

Mutta kun nämä nyt on alta pois niin onhan tämä ihan hiton kiinnostava peli. Ehkä vähän ahdisti siellä maan pinnalla että ei ole enää sellaista selkeää suuntaa ja tiivistä aluetta kuin ylhäällä mutta mielenkiinnolla lähden seuraavaksi linnaa tutkimaan.

Kehut eivät siis missään nimessä ole vääriä mutta kuten epäilin, ei ne asiat ja mainitut jutut niin ihmeellisiä ja/tai uusia ole minkä kuvan kuvauksista voi saada.

Uskaltaisin silti varovaisesti jopa suositella tätä testaamaan myös niiden, jotka eivät BotW:sta innostuneet.

Toisaalta vähän kyseenalaistan myös omaa asennettani. Oliko se BotW muka niin paljon "huonompi" kuin tämä? Ihmettelen että miten näin "samanlainen" peli voi tuntua niin erilaiselta? Onko kyse pelistä vai myös minusta? Annoinko nyt oikeasti enemmän "armoa" pelille, olivatko odotukseni vähäisemmät ja saatu kokemus isompi? Odotinko BotW:lta alunperin liikaa?

Ei varmasti ole ainakaan pieni osuus sillä miten itse asennoiduin peliin jo aiemman pelin kautta. BotW:ia kehuttiin maasta taivaisiin ja se oli sitten varmasti sen(kin) takia pettymys. Sekä sen että se "ei ollut Zelda". Ai niin, Tears tuntuu myös enemmän Zeldalta kuin BotW. Jännä sekin kun kuitenkin se on niin selvästi myös "BotW 2".

Edelleen parasta on se, miten vapaammin pelissä pääsee liikkumaan. Vielä kun saa liitimen jostain - ellei se sitten ole jo jossain enkä vain tiedä näppäinyhdistelmää, kuten se kilvellä surffaus BotW:ssa. Ja mainittakoon vielä toistamiseen siitä, miten paljon paremmin TotK hoitaa pelin alun: selkeä tarinallinen ja opetuksellinen alue. Toki sellainen oli jo BotW:ssa mutta kyllä siellä aika itsenäisesti sai olla eikä tarinaakaan kauheasti muistaakseni ollut siinä kohtaa.

Plussaa siitä että jälkikasvu naurahti isosti kun nostin kasaamani "tikkaat" alemmalta tasolta siihen "mäkeä" vasten ja aloin kiivetä niitä. PS. Minua on myös huijattu, koska ei se mikään "mäki" edes ollut vaan ylempänä oleva jäinen taso. Mutta olen 99% varma että juuri sitä tarkoitettiin koska siinä oli se 4-5 puun rykelmä ja paikka, johon ei pääse silloisilla kyvyillä (ellei mene siihen shrineen ja hae sitä kykyä :D).

En ihmettele arvosanoja ja kehuja mutta toistonkin uhalla: on nämä ainekset nähty jo muuallakin mutta hyvä soppa näistä kieltämättä on tehty. Itselle ei niin "aivoja nyrjäyttävää ajattelua" vaativa mutta toisaalta koen että hoksaan pelilogiikat ja vastaavat melko helposti ja luontevasti. Tosin myönnän myös että joskus liian "yksinkertaiset" asiat jää tajuamatta kun ei tajua ajatella tarpeeksi yksinkertaisesti. Mutta nyt tässä alussa kyllä on ollut hyvin selkeää mitä "on tarkoitus" tehdä/käyttää.

Kiipeilystä sen verran että se on epäreallistista että vain spidermanin pitäs pystyä kiipee pystysuoraa seinää (ohan spiderman kuitenkin realistinen ;) ), mutta kaikki ne vehkeet mitä Link rakentaa ja sukeltaa kattojen läpi ja liitely ym velhohärdellit on sitten ihan ok ja realistista?
 
Kiipeilystä sen verran että se on epäreallistista että vain spidermanin pitäs pystyä kiipee pystysuoraa seinää (ohan spiderman kuitenkin realistinen ;) ), mutta kaikki ne vehkeet mitä Link rakentaa ja sukeltaa kattojen läpi ja liitely ym velhohärdellit on sitten ihan ok ja realistista?
Minä siis hyväksyn täysin pelin sisäisen logiikan ja selitykset, kuten Spider-Manissa (hämiksellä on ne kyvyt olemassa) mutta BotW:ssa ja TotK:ssa sitä Linkin hämiskykyä ei yksinkertaisesti selitetä millään tavalla: ei kyvyillä, välineillä tms. Link nyt vain pystyy siihen.

Jos se on pelin maailmassa niin tavallista eikä sitä tarvitse selittää mitenkään missään edes ohimennen, niin eikö kaikkien pelin hahmojen pitäisi pystyä samaan? Jos ei, niin Linkillä on selvästi jotain spessua, jota ei selitetä.

Onhan nyt yleensäkin pelin tai minkä tahansa median sisällä omat lainalaisuudet ja logiikat mutta ne nimenomaan on hyvä jotenkin selittää ja/tai perustella. Minua nyppii että Link vain osaa tuon. Minulle on ihan sama vaikka aikaa kelataan, uidaan seinien läpi jne. koska niille on olemassa jokin maaginen/mysteerinen kyky. Se riittää selitykseen. Mutta kiipeilylle ei ole mitään selitystä. Mikään varustekaan ei sitä selitä kun tyyppi kiipeileen kuin hämis vaikka pyjamassa.

Ehkä siis sanavalinta "realistinen" on hämäävä. Tarkoitan pelin sisäistä logiikkaa tai jotain sellaista. Pelin sisällähän voi silti asiat olla epärealistisia vaikka maailma pelissä olisi muuten kuinka ihmeellinen paikka.

---

Mutta jee, sain gliderin! Ja ne tornit oli aika vaikuttavia ja jos niistä kaikista voi tehdä sen mitä ekasta niin pelissä eteneminen tulee olemaan todella vauhdikasta. Pidän paljon.

Mutta joo, tuli vastaan se sade. Juuri kun yritin yhden tornin nokkaan kiivetä. Vähän oli taas surkuhupaisa hetki katsella sitä "sääennustetta" että kohta olisi pilvistä mutta en taida jaksa odotella. Onhan tuo edelleen ihan hiton turhauttavaa kun se kohde on siinä pari metriä ylös mutta ei pysty kun sataa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä siis hyväksyn täysin pelin sisäisen logiikan ja selitykset, kuten Spider-Manissa (hämiksellä on ne kyvyt olemassa) mutta BotW:ssa ja TotK:ssa sitä Linkin hämiskykyä ei yksinkertaisesti selitetä millään tavalla: ei kyvyillä, välineillä tms. Link nyt vain pystyy siihen.
Ehkä Link on vaan taitava kiipeilijä? Onhan niitä ihan superkiipeilijöitä olemassa oikeassa maailmassakin, jotka vetää ilman välineitä pystysuoria seinämiä ylöspäin. Mun on vaikea ymmärtää, miksi juuri tämä kiipeilyasia olisi erityisen epärealistinen. Ärsyttävämpää itselle on esimerkiksi se, että veteen hyppääminen ei muka satuttaisi mitään ihan sama kuinka korkealta sen tekee (tähän tosin sortuu valtaosa muistakin peleistä eikä vain Zelda).
Mutta joo, tuli vastaan se sade. Juuri kun yritin yhden tornin nokkaan kiivetä. Vähän oli taas surkuhupaisa hetki katsella sitä "sääennustetta" että kohta olisi pilvistä mutta en taida jaksa odotella. Onhan tuo edelleen ihan hiton turhauttavaa kun se kohde on siinä pari metriä ylös mutta ei pysty kun sataa.
Kannattaa muistaa ascendin olemassaolo. En muista itse kovin montaa kertaa tässä pelissä jääneeni sateen takia odottelemaan, kun isossa osassa tilanteita voi kiipeämisen sijaan vaan ascendata haluttuun paikkaan.
 
Kannattaa muistaa ascendin olemassaolo. En muista itse kovin montaa kertaa tässä pelissä jääneeni sateen takia odottelemaan, kun isossa osassa tilanteita voi kiipeämisen sijaan vaan ascendata haluttuun paikkaan.
Tai vastaavasti rakentaa vaikka jokin kuumailmapallo.
 
Tai vastaavasti rakentaa vaikka jokin kuumailmapallo.
Joo tai muitakin tapoja löytyy. En nyt ala tässä spoileemaan mitä kaikkia vaan toivon että jokainen saa itse kokea sitä keksimisen ja löytämisen riemua, kun uusi juttu löytyy. Alussa esim. tuo kuumailmapallo ei välttämättä vielä ole käytössä/löytynyt, mutta ascend on käytettävissä heti tutoriaalialueen jälkeen varmasti.
Mulla oli normaalisti aina ainakin yksi kilpi, johon on kiinnitetty raketti varastossa. Siis siitä asti, kun hoksasin, mitä tuon raketin fuusaaminen kilpeen tekee. Nopeutti kummasti kiipeilyjä muutenkin tällaisen välineen mukanaolo myös muulloin kuin sadesäällä.
 
Ehkä Link on vaan taitava kiipeilijä? Onhan niitä ihan superkiipeilijöitä olemassa oikeassa maailmassakin, jotka vetää ilman välineitä pystysuoria seinämiä ylöspäin. Mun on vaikea ymmärtää, miksi juuri tämä kiipeilyasia olisi erityisen epärealistinen. Ärsyttävämpää itselle on esimerkiksi se, että veteen hyppääminen ei muka satuttaisi mitään ihan sama kuinka korkealta sen tekee (tähän tosin sortuu valtaosa muistakin peleistä eikä vain Zelda).
Sanoisin että taitavia on esim. Uncharted, Horizon ja Assassin's Creedin hahmot. Ne on aika lähellä (ja osittain jopa yli) normaalien ihmisten kykyjen ja ne oikeat kiipeilijät siis tosiaan on aikamoisia taitureita. Ei nekään silti pystysuoraa ja sileää seinää kiipeä materiaalista huolimatta.

Ja miksikö juuri kiipeily häiritsee? Ei siinä ole muuta syytä kuin se että sen yliluonnollista taituruutta ei selitetä maailmassa mitenkään. Kaikkeen muuhun varmasti löytyy jokin selitys, oli se sitten kyky tai väline.

Veteen hyppääminen korkealta on taas niitä juttuja, jotka saa viihteessä hyväksynnän kun se on jo niin klisee että ihan sama miten korkealta hyppää niin veteen voi hypätä ja selviää. Eihän se realistista ole mutta saa minun kirjoissani myös hyväksynnän jo sen takia että perusidea on looginen: hyppäätkö veteen vaiko nurmikolle? Looginen valinta on veteen vaikka ei se kauhean pehmeä lasku kovista korkeuksista olekaan.

Kiipeilyn pohjalla taas ei ole mitään logiikkaa miksi Link pystyy siihen. Tämän paremmin en taida tätä voida selittää.

Kannattaa muistaa ascendin olemassaolo. En muista itse kovin montaa kertaa tässä pelissä jääneeni sateen takia odottelemaan, kun isossa osassa tilanteita voi kiipeämisen sijaan vaan ascendata haluttuun paikkaan.
Eipä se taida paljon auttaa kun kyse on linnan tornin "piikistä" eli siitä kapeasta tikusta ja siitä kaltevasta "huppukatosta" muutenkin. Lähellä ei myöskään ole mitään nopeaa tapaa/paikkaa päästä ylemmäs ja leijua alemmas.

Isoin ongelma tuossa on se, että vaikka muita keinoja löytyisi, niin kaikessa menee aikaa ja se kaikki vain yhden Korokin takia. Jätän mieluummin siinä kohtaa hakematta.

Tai vastaavasti rakentaa vaikka jokin kuumailmapallo.
Mitään rakennusmatskujakaan ei ole siinä kohtaa lähimailla, joten ei innosta alkaa hillumaan yhden Korokin takia ympäri linnaa. Plus että kuumailmapalloja selvästi minulta vielä pantataan vaikka niitä onkin näytetty/vihjailtu.

Joo tai muitakin tapoja löytyy. En nyt ala tässä spoileemaan mitä kaikkia vaan toivon että jokainen saa itse kokea sitä keksimisen ja löytämisen riemua, kun uusi juttu löytyy. Alussa esim. tuo kuumailmapallo ei välttämättä vielä ole käytössä/löytynyt, mutta ascend on käytettävissä heti tutoriaalialueen jälkeen varmasti.
Tässä kohtaa on nimenomaan se ongelma että olen vasta tullut maan pinnalle ja mitään kummempia juttuja ei vielä ole auki tai ainakaan lähettyvillä.

Mulla oli normaalisti aina ainakin yksi kilpi, johon on kiinnitetty raketti varastossa. Siis siitä asti, kun hoksasin, mitä tuon raketin fuusaaminen kilpeen tekee. Nopeutti kummasti kiipeilyjä muutenkin tällaisen välineen mukanaolo myös muulloin kuin sadesäällä.
Eipä ole tuollaistakaan vielä näkynyt missään. Luulin ensin että meinasit tuolla sitä liekinsyöksijää, joita kyllä löytyy.
 
Sanoisin että taitavia on esim. Uncharted, Horizon ja Assassin's Creedin hahmot. Ne on aika lähellä (ja osittain jopa yli) normaalien ihmisten kykyjen ja ne oikeat kiipeilijät siis tosiaan on aikamoisia taitureita. Ei nekään silti pystysuoraa ja sileää seinää kiipeä materiaalista huolimatta.
No en nyt tiedä. Joku Alex Honnold on esim hulluimmissa kiipeilyissään kyllä paljon lähempänä Linkiä kuin Aloyta.
Veteen hyppääminen korkealta on taas niitä juttuja, jotka saa viihteessä hyväksynnän kun se on jo niin klisee että ihan sama miten korkealta hyppää niin veteen voi hypätä ja selviää. Eihän se realistista ole mutta saa minun kirjoissani myös hyväksynnän jo sen takia että perusidea on looginen: hyppäätkö veteen vaiko nurmikolle? Looginen valinta on veteen vaikka ei se kauhean pehmeä lasku kovista korkeuksista olekaan.
Kyse ei ole vaan siitä onko se pehmeä vaan siitä, että olet ihan yhtälailla kuollut hyppäät sitten veteen tai ruohikkoon. Jos siis puhutaan oikeasti korkealta putoamisesta, kuten useissa peleissä (esim. TotK:ssa) puhutaan.
Tässä kohtaa on nimenomaan se ongelma että olen vasta tullut maan pinnalle ja mitään kummempia juttuja ei vielä ole auki tai ainakaan lähettyvillä.
Tuohon sadekiipeilyongelmaan: oot vielä tosi alussa peliä. Sieltä tulee löytymään kokoajan lisää uutta apuvälinettä ja uusia taitojakin vielä. Kannattaa malttaa siis pelailla eteenpäin ja nyt alussa sitten vaikka jättää kokonaan ne vesisadekiipeilykorokit nappaamatta. Jos nyt olet vasta aloittelemassa peliä maan päällä, niin nyt sulla vasta oikeasti peli lähtee aukenemaan. Se tutoriaalialue on tosiaan vaan tutoriaali, joka esittelee pelin tärkeimmät toiminnot melko kädestä pidellen. Maanpinnalta sitten lähtee se varsinainen seikkailu, jonka jokainen pelaaja pystyy luomaan omanlaisekseen.
 
Enemmän itseäni häiritsee, miten lähes jokaisessa pelissä kiipeily onnistuu vaan kohdissa joissa on (tadaa!) maalia! Keltaista maalia, valkoista maalia, aina sitä halvatun maalia. Link saa puolestani vaikka liukua pers edellä punaiseen kuuhun yhdellä napinpainalluksella, kunhan ei tarvitse tähyillä mitään maaliroiskeita enää mistään. Kiipeilyn suhteen Link on uudemmissa temmellyksissään siis harvinaisen fresh ja tervetullut.

Mutta samaa mieltä myös kuin aiemmin kirjoittaneet, että erilaisia tapoja edetä ylös tarjotaan kyllä hehtaaritarjottimella jo hyvin alkuvaiheessa peliä. En kuitenkaan itse pidä pelin säämekaniikasta erityisemmin, ongelma ei ole kuitenkaan sateeessa. Vesisateessa ja ukkosmyrskyssä on kuitenkin edes se twisti, että niitä voi hyödyntää ainakin muutamilla eri tavoilla taistelussa edukseen, mutta lumisade pelissä vie ainoastaan näkyvyyden eikä tarjoa sitten muuta kuin ehkä ehtaa tunnelmointia (jos siitä halyaa sellaista repiä).

Shamaniacin kanssa samalla linjalla siitä, että pelissä melko usein ”ongelmaan” vaadittavat välineet etenkin Zonai-laitteiden osalta on viskattu valmiiksi siihen lähistölle, mikä vähän himmentää oivaltamisen iloa. Ymmärrän toisaalta hyvin, miksi tähän ratkaisuun on päädytty ja silti toivoisin kehittäjiltä rohkeutta luottaa siihen, että pelaajalla on luovuutta ja resursseja pulmien ratkomiseen itsenäisemmin. On pelissä kuitenkin suuri vapaus hoitaa tilanteita käyttäen hyvinkin erilaisia lähestymistapoja, mikä on mielestäni ainutlaatuista. En itse ainakaan ole pelannut ennen peliä, jossa repertuaari laitteita ja kykyjä mahdollistaa niin monenlaisia keinoja tehdä ja edetä.

Nyt jo klassikon aseman saanut puut & jääseinämä pelin alusta ei ole kyllä lähellekään paras esimerkki pelin vapaudesta. Tuskin kaikki kuitenkaan samanlaisia puurappuja tekivät- ainakin minä sain silloin fiiliksen että tästäpä tuli hieno (ei niinkään että olinpa nero). Jos olisin hoksannnut silloin tehdä puulautasta hissin Rewind-kyvyn avulla, niin sehän olisi vaatinut pari tapu-tapua omalle olkapäälle.

100h muuten peliä takana ja ehkä alle puolet kartasta avattuna. Peliä olen pelannut vielä niin, että avaan aina yhden karttasektorin kerrallaan ja tutkin sen suht tarkkaan. Sivutehtävät pyrin tekemään melkein heti kun niitä tulee, vaikka palkinnot niistä myös tässä jatko-osassa ovat vähän niin tai näin.
 
No en nyt tiedä. Joku Alex Honnold on esim hulluimmissa kiipeilyissään kyllä paljon lähempänä Linkiä kuin Aloyta.
Joo mutta tahdon nähdä sen videon, jossa joku oikeasti kiipeilee yhtä ongelmitta täysin sileillä seinillä Linkin tapaan. Tosin ei se asiaa muuttaisi siltikään: yhtä typerältä se silti näyttää ja tuntuu. Eikä sen tarvitse siis olla tosimaailman tapaan realistinen vaan pelimaailman logiikalla: jos se selitetään tavalla tai toisella, miten tahansa, niin se on ok. Mutta kun se vain on niin se häiritsee.

En tiedä yhtään muuta peliä, joka tekee vastaavaa kiipeämisen kanssa vaan aina siellä on joku selitys. Yksinkertaisin on se, että niissä pinnoilla näkyy selkeitä kohoja, kuvioita ja muotoja, joista voi kuvitella hahmon tukea ja otetta ottavan.

Ainoa peli, joka tekee täysin samaa on Immortals - ja sehän matkii täysin BotW:ia. Mutta siinä pelataankin (puoli)jumalalla, joten oma pään sisäinen logiikkani saa muodostettua selityksen siitä, ilman että pelin tarvitsee sitä mitenkään minulle avata.

"Ongelma" siis on yksinkertaisesti siinä että mikään ei selitä Linkin kykyä kiipeillä täysin hämiksenkaltaisesti missä vain. Oikean elämänkin ihmekiipeilijät kuitenkin ottavat jostain kiinni ja videoilta sen varmasti myös näkee. Niin uskomatonta kuin heidänkin kiipeilynsä onkin, eivät hekään voi täysin sileillä, pystysuorilla pinnoilla kiivetä.

Kyse ei ole vaan siitä onko se pehmeä vaan siitä, että olet ihan yhtälailla kuollut hyppäät sitten veteen tai ruohikkoon. Jos siis puhutaan oikeasti korkealta putoamisesta, kuten useissa peleissä (esim. TotK:ssa) puhutaan.
Ei minulle tätä tarvitsee selittää, olen ihan itse sen todennut jos pennusta asti kun jo parin metrin hyppy veteen tuntuu. Kyse oli nyt vain siitä että veteen hyppäämisessä on edes jokin logiikka takana. Jos minun siis pitäisi hypätä korkealta ja pitäisi valita joko nurmikko tai vesi, niin tiedän valintani siitä huolimatta että lopputulos voi olla yhtä huono. Ei sen kummempaa.

Mutta enemmän siinä, että veteen hyppääminen ei häiritse, merkitsee se että sen valheellinen turvallisuus on nimenomaan niitä elokuvakliseitä siinä missä se että minkä tahansa pöydän tai auton taakse voi mennä luoteja piiloon. Ne hyväksyy sen viihtymisen nimessä ja minulle se on täysin ok koska se tavallaan on jonkinlaista universaalia viihdelogiikkaa.

Missään ei kuitenkaan ole mitään vastaavaa "viihdelogiikaa" sille että voi kiivetä missä vain. Sekin on yksi viihdelogiikan jutuista että vaikka putoaisin kymmeniä metrejä niin voi pelastautua ottamalla kiinni jostain. Ei voi oikeasti koska liike-energia mutta silti sekin on sellainen "leffatotuus", jota kukaan ei viihteen sisällä kyseenalaista.

Kyse on siis yhä siitä median sisäisestä logiikasta, jonka se media voi itse luoda. Peli voisi itse selittää asian jotenkin mutta se ei sitä tee.

Tuohon sadekiipeilyongelmaan: oot vielä tosi alussa peliä. Sieltä tulee löytymään kokoajan lisää uutta apuvälinettä ja uusia taitojakin vielä. Kannattaa malttaa siis pelailla eteenpäin ja nyt alussa sitten vaikka jättää kokonaan ne vesisadekiipeilykorokit nappaamatta.
No kyse olikin vain huomiosta että se turhauttava sadekiipeily on yhä yhtä turhauttavaa. Turha siihen nyt on kauheasti jäädä marinoitumaan. Mainitsin vain että turhauttaa kun erittäin yksinkertaisia asioita ei voi tehdä vain sen takia että sataa. Tuntuu kovin avuttomalta koko hahmo siinä kohtaa. Ja tiedän että varmasti hommaan löytyisi keinoja myöhemmin mutta kun ei se asia oli siinä silloin eikä se yksi korok varmasti enää myöhemmin ole enää mielessä eikä sen takia jaksa mitään karttamerkintääkään laittaa.

Jos nyt olet vasta aloittelemassa peliä maan päällä, niin nyt sulla vasta oikeasti peli lähtee aukenemaan. Se tutoriaalialue on tosiaan vaan tutoriaali, joka esittelee pelin tärkeimmät toiminnot melko kädestä pidellen. Maanpinnalta sitten lähtee se varsinainen seikkailu, jonka jokainen pelaaja pystyy luomaan omanlaisekseen.
Joo, pystyy toki luomaan mutta ei silti pysty kiipeilemään sateella :D

Enemmän itseäni häiritsee, miten lähes jokaisessa pelissä kiipeily onnistuu vaan kohdissa joissa on (tadaa!) maalia! Keltaista maalia, valkoista maalia, aina sitä halvatun maalia. Link saa puolestani vaikka liukua pers edellä punaiseen kuuhun yhdellä napinpainalluksella, kunhan ei tarvitse tähyillä mitään maaliroiskeita enää mistään. Kiipeilyn suhteen Link on uudemmissa temmellyksissään siis harvinaisen fresh ja tervetullut.
Sitä maaliahan ei tarvitse olla mutta se on olemassa sen vuoksi että on helpompi hahmottaa mistä voi kiivetä. Peleissä kyllä voisi tehdä kiivettävät kohdat realistisemmin ja huomaamattomammin mutta peleissä kaivataan tiettyjä signaaleja sille, mitä voi ja mitä ei voi tehdä.

Kuinka turhauttavaa on yrittää mennä jostain, mistä peli ei salli ja jumittaa siinä minuuttikaupalla vain sen vuoksi että peli ei kerro tarpeeksi selkeästi että tästä ei nyt muuten pääse mitenkään.

Tuo "maalisignalointi" on siis ihan yleistä ja mielestäni jopa tarvittavaa pelilogiikkaa ja -kuvastoa.

Mikäänhän ei estäisi Nintendoa tekemästä Zeldojen kiipeilyä ilman maalia mutta nyt on menty ääripäähän, sanottu "fuck it" ja annettu kiivetä mistä vain koska se on varmasti helpompaa kuin tehdä koko maailman kiivettävät pinnat niin että jostain kohtaa voi ja jostain ei voi kiivetä.

Paitsi että sitten pelissä on esimerkiksi jääseiniä, joissa on lumisia kohtia, joissa kiipeily onnistuu. Mikä estää tekemästä jotain noin luonnollista ja loogista? Sama homma toimisi kivi vs. kasvillisuus, jolloin kivellä ei voisi kiivetä mutta kasvillisuudessa tai vaikkapa mudassa (tms.) voisi.

Vaihtoehtoja on siis muitakin kuin värikoodatut kiipeilyreitit vs. "kiipeä missä haluat, ihan sama, ei jakseta panostaa".

Muistelen muuten että Unchartedit on aika hyvin tasapainoilleet realistisen ja pelillisen kiipeilyreitin kanssa. Ne kiivettävät osiot huomaa helposti mutta ne (muistaakseni) olivat myös realistisia eikä mitään pelillisen värikoodattuja juttuja. Toki ne pelit on myös hyvin reittiorientoituneita, eli yleensä on vain yksi tai pari oikeaa reittiä, mutta mikään ei estä tekemästä jotain muuta kuin kahta, "epärealistista" ääripäätä.

Mutta samaa mieltä myös kuin aiemmin kirjoittaneet, että erilaisia tapoja edetä ylös tarjotaan kyllä hehtaaritarjottimella jo hyvin alkuvaiheessa peliä. En kuitenkaan itse pidä pelin säämekaniikasta erityisemmin, ongelma ei ole kuitenkaan sateeessa. Vesisateessa ja ukkosmyrskyssä on kuitenkin edes se twisti, että niitä voi hyödyntää ainakin muutamilla eri tavoilla taistelussa edukseen, mutta lumisade pelissä vie ainoastaan näkyvyyden eikä tarjoa sitten muuta kuin ehkä ehtaa tunnelmointia (jos siitä halyaa sellaista repiä).
Lumisade ja muutenkin sääilmiöt on ok mutta siinä kohtaa kun ei pääse parin metrin päästä hakemaan yhtä korokia niin turhauttaa. Samalla kun tyyppi muuten pystyy kiipeämään täysin epärealistisesti missä vain, niin sitten onkin "realistisesti" liian liukasta kiivetä linnan tornin huipulle. Huoh. Ja siinä kohtaa ei lohduta että joskus on enemmän keinoja.

Shamaniacin kanssa samalla linjalla siitä, että pelissä melko usein ”ongelmaan” vaadittavat välineet etenkin Zonai-laitteiden osalta on viskattu valmiiksi siihen lähistölle, mikä vähän himmentää oivaltamisen iloa. Ymmärrän toisaalta hyvin, miksi tähän ratkaisuun on päädytty ja silti toivoisin kehittäjiltä rohkeutta luottaa siihen, että pelaajalla on luovuutta ja resursseja pulmien ratkomiseen itsenäisemmin.
Siis minuahan tuo asia ei haittaa yhtään. Se on juuri sitä pelilogiikkaa: annetaan pulma ja keinot ratkaista se. Minulla menisi järki jos pitäisi olla mukana jatkuvasti jotain kamaa kilometrien päästä vain siksi että sitä saattaa joskus jossain tarvita. Ja tokihan sitä onneksi mukaan saakin mutta esimerkiksi isompia parruja ja muita ei kiinnosta roudata kovin kaukaa vain sen takia että pääsee katsomaan onko seuraavan mutkan takana korok vaiko jäänuolia arkussa.

PS. Nuo "palkinnot" ei ole tässä niin häirinneet vaikka vähän näpäytinkin. Olen päässyt enemmän sisään siihen että ylipäänsä korokille tai arkulle pääsy on jo itsessään hyvä homma. Mutta onhan se silti poikkeus siihen miten yleensä peleissä palkitaan ja yhä minusta vähän surkuhupaisaa :D

On pelissä kuitenkin suuri vapaus hoitaa tilanteita käyttäen hyvinkin erilaisia lähestymistapoja, mikä on mielestäni ainutlaatuista. En itse ainakaan ole pelannut ennen peliä, jossa repertuaari laitteita ja kykyjä mahdollistaa niin monenlaisia keinoja tehdä ja edetä.
Olen samaa mieltä ja viimeksi kävi sellainen tilanne että tulipallero (virallinen nimi muuten ;)) tuli kimppuun eikä ollut mitään vesikamaa ja haluja taistella, joten tiputin vain viereisen arkun sen päälle ultrahandilla. Tunsin olevani fiksu.

Nyt jo klassikon aseman saanut puut & jääseinämä pelin alusta ei ole kyllä lähellekään paras esimerkki pelin vapaudesta. Tuskin kaikki kuitenkaan samanlaisia puurappuja tekivät- ainakin minä sain silloin fiiliksen että tästäpä tuli hieno (ei niinkään että olinpa nero). Jos olisin hoksannnut silloin tehdä puulautasta hissin Rewind-kyvyn avulla, niin sehän olisi vaatinut pari tapu-tapua omalle olkapäälle.
Eli voiko tuossa siis nostaa lautan ylös ultrahandilla, tiputtaa sen ja kelata takaisin ylös rewindilla? Hmm. Aika siisti, ei vielä ole tullut mieleen käyttää tuota noin.

Rewind on kyllä näistä kyvyistä se kaikista hienoin vaikka sen hienoutta ei kauheasti ole vielä edes päässyt näkemään kuin yhdessä shrinessä sekä taivaalta tippuneen kiven kanssa, jonka kyytiin en kuitenkaan itse viitsinyt lähteä (ei ollut glideriä siinä kohtaa :D).

100h muuten peliä takana ja ehkä alle puolet kartasta avattuna. Peliä olen pelannut vielä niin, että avaan aina yhden karttasektorin kerrallaan ja tutkin sen suht tarkkaan. Sivutehtävät pyrin tekemään melkein heti kun niitä tulee, vaikka palkinnot niistä myös tässä jatko-osassa ovat vähän niin tai näin.
Kuulostaa aika samalta miten itse pelailen yleensä pelini ja varmasti myös tämän.
 
Se että nuo seinät on sileitä mitä pitkin Link kiipeää niin eikös tuo nyt vain ole graafinen tyyli/rajoite Switchissä. Jos tuo kallion lohkare olisi rypyläinen ja täynnä rakoja ja yksityiskohtia niin olisiko se siinä kohtaa helpompi hyväksyä? :D Jokatapauksessa en minä ymmärrä miten juuri tuo kiipeily voi niin paljon hiertää ja rikkoa immersiota. Eikä kyllä tarvi yrittää selittääkkään, voin kyllä myöntää etten tule ikinä ymmärtämäänkään, sen verran monesti on noita samoja selityksiä lukenut. :D
 
Viimeksi muokattu:
Se että nuo seinät on sileitä mitä pitkin Link kiipeää niin eikös tuo nyt vain ole graafinen tyyli/rajoite Switchissä.
En osaa sanoa mutta jos joku tietäjä sen sanoisi niin uskoisin. Nyt siellä kuitenkin on olemassa paikkoja, joissa on selkeästi erilaista tekstuuria ja pintaa, joten en silti ihan suorilta usko jos ei ole joku "tietäjä" tietämässä että kyse on juuri rajoitteista.

Kuitenkin siellä siinä linnan tornissakin jo oli erilaista pintaa, samoin kuin on jäätä ja lunta, näin ensimmäisinä esimerkkeinä. Ja eihän joku tekstuuri nyt niiiiin kauheasti vie tehoja, niitähän oli jo alkuperäiselle pleikkarilla jossain Tomb Raiderissa :D

Jos tuo kallion lohkare olisi rypyläinen ja täynnä rakoja ja yksityiskohtia niin olisiko se siinä kohtaa helpompi hyväksyä? :D
Totta kai. Siinä missä toista nyppii se, että ne on värikoodattu. Minä ainakin ymmärrän jos jotakuta ärsyttää ne maalatut pinnat enkä oikein sitten "tajua" miten joku ei muka voi tajuta miksi minua huvittaa/ihmetyttää/mitä milloinkin se, että kiivetään sileitä pintoja.

Eiköhän kyse ole siis ihan siitä että ei ollut aikaa/mahdollista tehdä jokaikistä pintaa niin että olisi kiivettävät ja ei-kiivettävät kohdat ja siksi vain osassa paikkoja on niitä selkeitä lumi- vs. jääseiniä ja muuten on vain "fuck it, climb anywhere"-mentaliteetti. Paitsi sateella, tietty.

Jokatapauksessa en minä ymmärrä miten juuri tuo kiipeily voi niin paljon hiertää ja rikkoa immersiota. Eikä kyllä tarvi yrittää selittääkkään, voin kyllä myöntää etten tule ikinä ymmärtämäänkään, sen verran monesti on noita samoja selityksiä lukenut. :D
Hiertää? Rikkoa immersiota? Ei se hierrä tai riko immersiota, se oli asia josta mainitsin ja johon tartuttiin. Se oli alunperin yksi maininta pitkässä tekstissä. Sateella kiipeäminen on turhauttanut sen puolisen minuuttia ja kiipeilyn pöhköys lähinnä huvittaa silloin kun sitä ehtii ajatella pelaamisen lomassa.

Tuntuu että muut tekevät näistä minun teksteistä isomman asian mitä minä itse :D Vähän sellainen olo että nyt "rakasta lasta" ei saa mistään kritisoida :D

Huvittavintahan tässä on se että olen mielestäni pääosin kehunut ja valituksen aiheet on aika minimissä mutta niistäkin "valitetaan takaisin" kun ei "ymmärretä" miksi niistä kirjoitan :D
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavintahan tässä on se että olen mielestäni pääosin kehunut ja valituksen aiheet on aika minimissä mutta niistäkin "valitetaan takaisin" kun ei "ymmärretä" miksi niistä kirjoitan :D
Jaa eikös tässä nyt ihan vaan olla harjoitettu mielipiteenvaihtoa perinteisessä foorumihengessä. Kyllä minulle ainakin välittyy se, että peli nappailee huomattavasti enemmän kuin BOTW ja siinä on sinulle ollut positiivisia elementteja.

Ja yhtälailla voisin kirjoittaa pitkän listan asioita, mitkä pelissä hieman rassaavat ja eivät kaikki niitä allekirjoittaisi. Kokonaisuus on kuitenkin niin vahvasti plussan puolella, että varmasti peli(kokemuksena) menee henkilökohtaiselle listalle top 3 pelin joukkoon vaikka se vielä kesken onkin. Heitänpä vielä huvikseni kärkipelikokemukseni tiukan kymmenen sekunnin harkinnan jälkeen tähän:

1. Elden Ring
2. Golden Sun
3. TOKT
4. Starcraft 2
5. Link’s Awakening (GBC-versio)
6. Resident Evil 2: Remake
7. Monster Hunter Freedom 2
8. BOTW
9. Pokemon Blue/ Red
10. Call Of Duty: Warzone (Verdansk)
 
No toiset tykkää pohtia ja saada kaikelle selityksen, ite en niinkään vakavasti mieti toki riippuu myös pelistä. TOTK kohdalla joka on fantasia peli ja kaiken maailman velhojuttuja ym niin ei nyt ihan ekana tuu mieleen miten/miksi se Link kykenee kiipee pystysuoria seiniä. Jos kyse olisi jostain esim. Last Of Us jossa Joel vaa kiipeis talon seiniä pitkin minne vaan ilman ongelmia herättäis kyllä kysymyksiä.

Mutta pelit jotka sijoittuu fantasiamaailmaan on kyvyt ihan sen takia jo selitetty että sielä nyt hahmo pystyy periaattees mihin vain. Ohan siinä kiipeilyssä semmonen realismi että kunto kuitenkin laskee että ei se ihan spiderman tyylillä pysty kiipee, vaan Link väsyy ja monet vuoret jää kiipeämättä, silloin otetaan avuksi kyvyt ja ilmapallot tai milloin mitäkin avuksi jotka onneks on tässä pelissä mahdollisia.

Sen ihan alun jälkeen jossa Link oli vielä heikko se tuotti vaikeuksia, myöhemmin ei kiipelyt tuottanut enää ollenkaan harmaita hiuksia kun alkoi löytyy vehkeitä ja kykyjä sekä taivaalta tippuvia kiviä ym ym, ei ollut enää mikään vuori esteenä. Toista se oli BOTW jossa mielestäni kiipeily ja vuorien yli pääseminen oli paljon suuremman työn takana.
 
En osaa sanoa mutta jos joku tietäjä sen sanoisi niin uskoisin. Nyt siellä kuitenkin on olemassa paikkoja, joissa on selkeästi erilaista tekstuuria ja pintaa, joten en silti ihan suorilta usko jos ei ole joku "tietäjä" tietämässä että kyse on juuri rajoitteista.

Kuitenkin siellä siinä linnan tornissakin jo oli erilaista pintaa, samoin kuin on jäätä ja lunta, näin ensimmäisinä esimerkkeinä. Ja eihän joku tekstuuri nyt niiiiin kauheasti vie tehoja, niitähän oli jo alkuperäiselle pleikkarilla jossain Tomb Raiderissa :D


Totta kai. Siinä missä toista nyppii se, että ne on värikoodattu. Minä ainakin ymmärrän jos jotakuta ärsyttää ne maalatut pinnat enkä oikein sitten "tajua" miten joku ei muka voi tajuta miksi minua huvittaa/ihmetyttää/mitä milloinkin se, että kiivetään sileitä pintoja.

Eiköhän kyse ole siis ihan siitä että ei ollut aikaa/mahdollista tehdä jokaikistä pintaa niin että olisi kiivettävät ja ei-kiivettävät kohdat ja siksi vain osassa paikkoja on niitä selkeitä lumi- vs. jääseiniä ja muuten on vain "fuck it, climb anywhere"-mentaliteetti. Paitsi sateella, tietty.


Hiertää? Rikkoa immersiota? Ei se hierrä tai riko immersiota, se oli asia josta mainitsin ja johon tartuttiin. Se oli alunperin yksi maininta pitkässä tekstissä. Sateella kiipeäminen on turhauttanut sen puolisen minuuttia ja kiipeilyn pöhköys lähinnä huvittaa silloin kun sitä ehtii ajatella pelaamisen lomassa.

Tuntuu että muut tekevät näistä minun teksteistä isomman asian mitä minä itse :D Vähän sellainen olo että nyt "rakasta lasta" ei saa mistään kritisoida :D

Huvittavintahan tässä on se että olen mielestäni pääosin kehunut ja valituksen aiheet on aika minimissä mutta niistäkin "valitetaan takaisin" kun ei "ymmärretä" miksi niistä kirjoitan :D
Kovasti kuitenkin olet jaksanu asiasta valittaa ja sitä vatvoa jo kahden pelin ketjussa vaikkei se hierrä eikä riko immersiota. Eikös tuo kuvauksesi nimenomaan ole sitä kun immersio rikkautuu? Peli ei selitä sitä mielestäsi mitenkään ja se tuntuu oudolta ja ”epärealistiselta”? Mut joo, ei olis pitänyt tarttua, kun tämä on loputon keskustelu. :D Hyvä, että peli tuntuu maistuvan enemmän, kun edeltävänsä.
 
Kovasti kuitenkin olet jaksanu asiasta valittaa ja sitä vatvoa jo kahden pelin ketjussa vaikkei se hierrä eikä riko immersiota.
En nyt muista miten paljon olen alunperin asiasta BotW:n suhteen valittanut ja kuinka paljon se on ollut samaa kuin nyt, eli porukka on sanomiseeni tarttunut ja on jääty jankkaamaan. Se että itse mainitsen asiasta ei minusta ole muuta kuin sellainen "tämä jäi mieleen"-ajatus.

Eikös tuo kuvauksesi nimenomaan ole sitä kun immersio rikkautuu? Peli ei selitä sitä mielestäsi mitenkään ja se tuntuu oudolta ja ”epärealistiselta”?
No joo, taitaapa ollakin mutta en kyllä itse tuonut koko immersiota tähän keskusteluun alunperinkään koska sen rikkoutuminen ei ole se ongelma vaan se että se tuntuu typerältä. Jos se sitten on sama kuin immersion rikkoutuminen niin mitä merkitystä sillä on? Kiipeilyä sileillä pinnoilla tuntuu silti typerältä vaikka sen saman asian voisikin sanoa myös eri tavalla :D

Mut joo, ei olis pitänyt tarttua, kun tämä on loputon keskustelu. :D Hyvä, että peli tuntuu maistuvan enemmän, kun edeltävänsä.
Joo, ei kannata tosiaan jäädä tähän. Varsinkin kun eilen huomasin että onhan niissä kivissä pintaa ja tekstuuria. En tiedä mistä se alkuperäinen ajatus tuli ja piti itsekin miettiä että "wtf". Päädyin nyt siihen tulokseen että se on se animaatio, joka näyttää pöljältä. Link tekee sellaista "tikapuu"-liikettä ihan sama minkälainen pinta siinä on ja se on se asia mikä siinä (kai) oikeasti minua häiritsee :D

Siis katsokaa itse sitä niin ehkä tajuatte mitä tarkoitan :D

--- mutta mennäänpä taas pelifiiliksiin eikä jankuttamiseen, sillä tämähän on ihan helvetin kova peli :D ---

Linnan alueella, sisällä ja alla oli kyllä niin karua ja luovaa meininkiä että huh huh. Siellä oli se demonimörkö, joka tuli monessakin paikkaa vastaan ja joka oli todella kuumottava. Linnan tutkiminen oli kuin jostain kauhupelistä :D Ja meininki paikoin soulsiakin karumpaa. Ja ne vankityrmät, jotka sai auki liimaamalla aseita tai tynnyreitä vipuihin ja vääntämällä. Loistavaa! Ei mitään aivoja nyrjäyttävää edelleenkään vaan aika ilmiselvää mutta olihan se tyydyttävää rakentaa tynnyristä "vipu" ja nauraa kuinka typerää mutta toimivaa se oli :D

Linnasta löytyi se ikoninen kilpi ja helvetin kovia aseita ja jouskareita. Kiva ja tuntui oikeasti kovalta palkinnolta joidenkin jäänuolien sijaan vaikka ei nuo "huonotkaan" palkinnot enää mitenkään häiritse. Tätä pelaan nyt survival-menolla ja kaikki kama on tärkeää. Sen huomasin erityisesti myöhemmin ja siitä lisää alempana.

Linnan jälkeen, pomoa tappamatta tietty kun ei ole hahmoa yhtään päivitetty, meni sinne Landingiin ja tornista kohti sitä paikkaa, johon Goggles(?) hävisi. Voi helvetti että ne tornit on siistejä! Se taivalla sinkoutuminen ja sieltä liihottelu on juuri sitä mitä BotW:n "työläys" kaipasi! Nyt oikeasti mennään eikä meinata.

Samoin tässä on ihan oikeasti tehtävää, suuntaa ja selkeämpää tekemistä ainakin nyt alussa. Jatkuvasti tulee jotain tyyppiä tehtävineen vastaan ja on niiden maamerkkien lisäksi ihan oikeaa "tehtäväloki"-tekemistä. Kaikki ei niistä "checklistoista" tykkää mutta minä olen järjestelmällinen tyyppi ja on todella tyydyttävää kun ne tekemiset on listattu ja ne näkee helposti sieltä sen sijaan että on jokin tuntikausia sitten laitettu merkki kartalla, jota katsoessa miettii että onko tuolla nyt aarre vai jokin tutkittava asia. Mutta kiva kuitenkin että on molempia ja tuntuu ainakin nyt että tasapaino on sopiva noiden suhteen.

Mutta! Sieltä taivaalta laskeuduin kuin batman siististi aukon reunalle ja hetken mietittyä (ja tallennettua, sillä peli on karu) hyppäsin koloon. Ja voi helvetti että oli vielä huikeampi kokemus kuin se tornista taivaalle sinkoutuminen! Pimeä, älyttömän syvä luola jossa leijailee tunnelmallista "pölyhiukkasta" ja jossa pitää nakella valosiemeniä että näkee eteenpäin? Tämähän on puhdasta dark soulsia! Tulee se ekan soulsin pimeä katakombi mieleen, jossa heiteltiin valokiviä että näki edes jotain eikä tippunut rotkoon.

Ja se pelin karuus! Tässä on kunnon survival-meininki jatkuvasti ja tuntuu että olen päässyt oikeaan asenteeseen pelin kanssa. Nyt selviydytään eikä pelailla niitä "perinteisiä" zeldoja. Tässä on kyse elämästä ja kuolemasta. Link vilkuttaa kuoleman rajalla jatkuvasti, mörkelöitä juoksee perässä eikä pimeydessä ehdi edes valoa heittää kun pitää hypätä pimeältä reunalta kohti pieniä valonlähteitä ja selviytyä täpärästi. Edes puut eivät anna armoa vaan tulevat päälle! WTF! Mitä aineita tämä peli on vetänyt!? En odottanut tällaista mutta tämä on just sitä mitä tämän pitää olla :D

Kamaa ei myöskään säästellä. Pommeja nuoliin ja vihujen kimppuun pimeydestä. Siis sen aiemman takaa-ajon jälkeen kun oli kerännyt itsensä ja valaissut maisemia että tietää mihin voi mennä :D

Sitten siellä valojuuria aktivoidessa mietin karttaruutua katsoessa että tässä helvetin pelissä on kolme valtavaa, erilaista aluetta: taivas, maa ja "helvetti" :D Tämä on oikeasti ihan kunnollinen peli eikä mikään BotW 2.

En muista toisaalta kauheasti minkälainen BotW:n kartta oli mutta ei minulla ole tullut kuin linnan kanssa etäinen fiilis että joo, tämä oli aiemmassa pelissä. Eli olin väärässä siitä että peli olisi jotenkin muka vähemmän "oikea" jatko-osa. Tämä on enemmän kuin yleensä jatko-osat peleissä on ja tämän voi sanoa jo nyt tässä ensimmäinen alueen aikana. Jo tornien ja "helvetin" toteutus on niin siisti että tämän voi sanoa :D

Hieman toki puolustellaakseni aiempia sanomisiani: kirjoitin sen kritiikkini aiemman kartan päälle rakentamisesta siinä vaiheessa kun kenelläkään ei ollut tarkempaa tietoa mitä se käytännössä tarkoittaa ja seison yhä sen takana että jos tehdään kuten yleensä, eli mahdollisimman vähällä vaivalla vähän uutta maalikerrosta päälle, niin suhtaudun yhä oletuksena kriittisesti. Esimerkkeinä nyt vaikkapa Blood Dragon, joka käytti FC3:n karttaa "scifi-kuorrutteella". Ei se olisi mennyt kunnollista jatko-osasta.

Mutta Tears of the Kingdom? Se on ihan oikea kunnollinen jatko-osa. Eikä edes jatko-osa vaan oma itsenäinen, helvetin siisti peli!

En minä tätä uskalla Ippenatorille ja vastaaville suositella mutta ainakin itsellä oli joko uudistukset ja/tai omat asennoituminen nyt niin erilainen että tämä iskee kuin vesisateet juhannuksena. Tai jotain. Nytkin kyllä mieluummin tutkisi pimeää helvettiä kuin tässä kirjoittelisi :D

Peliä kehuneet eivät olleet väärässä mutta olisi sitä voinut enemmänkin kehua :D

Ai niin ja Korokien kuskaukset? Se kulkupeli, jonka rakensin ei mene ehkä tuotantoon mutta voi hittolainen sekin oli siisti tukka hulmuten mennä pitkin viherkenttää vain törmätäkseen täysillä Korokin telttaan. Että siinäpä on kaverisi sitten, ole hyvä :D

Takaisinpäin mennessä sitten törmäsin johonkin kivipaasiin kun ei mitään hajua miten renkaita saa käännettyä. Tai että onko siihen moottorien aktivoimiseen muuta keinoja kun hakata tai ampua niitä? Älkää kertoko, selvitän itse :) No, hakatessa moottoria sammuksiin tuli hajotettua koko kulkupelin runko, joten eipä siinä. Jalkamieheksi sitten vain.

Tuo tuli otettua videolle sen mitä Switchin surkealla kaappauksella saa ja nyt tämän pelin takia olen miettinyt jonkin videokaappaussysteemin hankkimista Switchille. Ei voi olla kovin merkityksetön peli jos pitää alkaa tuollaista hankkimaan sen vuoksi :D
Jaa eikös tässä nyt ihan vaan olla harjoitettu mielipiteenvaihtoa perinteisessä foorumihengessä. Kyllä minulle ainakin välittyy se, että peli nappailee huomattavasti enemmän kuin BOTW ja siinä on sinulle ollut positiivisia elementteja.
No siis ihmettelin vain sitä kun ei "ymmärretä" miksi tuo asia on minulle mainitsemisen arvoinen mutta itse ainakin "ymmärrän" jos jotain ihmetyttää/ärsyttää ne kiipeiltävien paikkojen maalipinnat. Sehän nyt on vain yksilöllistä mikä ketäkin häiritsee tai jää mieleen.

Sitten kun tykkään kirjoitella enemmän niin tulee sitä vertailua muihin peleihin ja tarkempaa "analyysiä", mistä ehkä sitten johdetaan se että asia olisi minulle isompi mitä se lopulta on. Kai. Nytkin tässä analysoin :D

Ja yhtälailla voisin kirjoittaa pitkän listan asioita, mitkä pelissä hieman rassaavat ja eivät kaikki niitä allekirjoittaisi.
Jokainen tietysti voi mutta minua siis ihmetyttää se "vastustus" kun ihmetellään miksi jollekin joku asia on häiritsevä tms. Miksi se on ihmeellistä että on erilaisia näkemyksiä ja ihmisiä? :D

No toiset tykkää pohtia ja saada kaikelle selityksen, ite en niinkään vakavasti mieti toki riippuu myös pelistä. TOTK kohdalla joka on fantasia peli ja kaiken maailman velhojuttuja ym niin ei nyt ihan ekana tuu mieleen miten/miksi se Link kykenee kiipee pystysuoria seiniä. Jos kyse olisi jostain esim. Last Of Us jossa Joel vaa kiipeis talon seiniä pitkin minne vaan ilman ongelmia herättäis kyllä kysymyksiä.
Aika usein törmää tuohon "tämä on fiktiota/fantasiaa, miksi mietit"-selitykseen mutta kyllä se median sisäinen logiikka täytyy silti olla kunnossa. Minulle se Linkin älytön kiipeily on sellainen että hyväksyisin sen silmää räpäyttämättä jos olisi jokin kyky, hanska tai voima, jolla se sen tekee. Selittämättömänä se on jotenkin irrallinen "voima", joka vain on.

Minusta siis pelin maailma ei itsessään saa olla selittävä tekijä ellei se selitä sitä "luonnollisesti". Ei velhomaailmassa tarvitse jokaista maagista asiaa selittää erikseen mutta Link on kykyjen ja välineiden alla kuin normaali ihminen, joten mistä se "kiipeilymagia" tulee? Huvittavintahan on että se uusi käsikin voisi selittää asian tuosta noin mutta sellaista ei tehdä.

Pelihän kommentoi niitä aseiden hajoamisiakin, joten miksei oltu hoksattu myös tuota kiipeilyä jotenkin kommentoida tai selittää? Jäänyt hyvä mahdollisuus käyttämättä.

Mutta pelit jotka sijoittuu fantasiamaailmaan on kyvyt ihan sen takia jo selitetty että sielä nyt hahmo pystyy periaattees mihin vain.
Mutta samalla peli kuitenkin selittää hyvin selkeästi kaiken aina kyvyistä aseisiin, hahmoihin ja ties mihin. Minusta nyt tuntuu että siellä ei ole vain hoksattu jonkun voivan tuota ihmetellä, joten sitä ei ole mitenkään huomioitu. Kaikki muu kyllä selitetään tavalla tai toisella.

Ohan siinä kiipeilyssä semmonen realismi että kunto kuitenkin laskee että ei se ihan spiderman tyylillä pysty kiipee, vaan Link väsyy ja monet vuoret jää kiipeämättä, silloin otetaan avuksi kyvyt ja ilmapallot tai milloin mitäkin avuksi jotka onneks on tässä pelissä mahdollisia.
Se stamina nyt on asia erikseen eikä staminalla pelkästään kukaan kiipeilymestariksi pysty.

Sen ihan alun jälkeen jossa Link oli vielä heikko se tuotti vaikeuksia, myöhemmin ei kiipelyt tuottanut enää ollenkaan harmaita hiuksia kun alkoi löytyy vehkeitä ja kykyjä sekä taivaalta tippuvia kiviä ym ym, ei ollut enää mikään vuori esteenä.
Ei kohdallani kyse ole staminasta vaan siitä että hahmo ylipäänsä pystyy siihen. Ja ehkä sen kiipeämisen hitaus myös häiritsee koska verrokit on sen verran nopeampia aina ensimmäisistä Assassin's Creedeistä lähtien mutta ei se olisi mikään ykkösjuttu jos kiipeilyn mestarointi olisi jotenkin avattu.

Toista se oli BOTW jossa mielestäni kiipeily ja vuorien yli pääseminen oli paljon suuremman työn takana.
Näin juuri. Tässä huomaa jo alussa että ainakin matkaaminen on niin paljon vähemmän työlästä ja jopa ihan helvetin siistiä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom