Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yakuza/Like A Dragon -pelisarja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Remeded
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No tulihan se Judgment hommattua PS5 ja täytyy sanoa että pidän todella paljon pelin uudesta lookista, tuo realistinen ilme sopii siihen kun nenä päähän. Peli on synkempi mutta samalla valot ovat kirkkaampi, värit syvempiä joten kontrasti niiden välillä on paljon isompi, antaa pelille paljon miellyttävämmän lookin verrattuna alkuperäisen harmaaseen ja värittömään ulkonäköön, vähän kun peliin olisi lisätty HDR mutta ilman että siinä on HDR.

Täytyy sanoa muuten että todella laadukas tuo enkku käännös, vaikka sitä vihasinkin aikaisemmin niin nyt kun on tottunut siihen ettei ole pelannut japaniksi mitään niin huomaa eroja paljon enemmän noissa enkku käännöksissä ja niiden kuunteleminen ei ole niin outoa. Toki se pääsyy miksi aloin pelaamaan näin johtuu siitä että tulee niin paljon pelejä missä puhetta on ihan gameplayn aikana ja vieraassa kielessä se menee joko täysin ohi, tai joutuu keskittymään lukemaan ja pelaamisesta tule mitään.

Mutta siis oli ihan kysymyskin, nyt kun olen jatkanut tuota "kaikki pelit jotka on mahdollista pelataan englanniksi" teemaa, niin oliko tuo Yakuza 7 paranneltu lokalisaatio niin hyvä että kaikki kadullakulkijat ja myyjät sun muut hahmot puhui myös englantia ? Nyt vähän häiritsee kun vain päätarina on käännetty ja muuta ei, joten toivottavasti jatko-osassa olisi sitten huomattavasti paremmin tehty tuo puoli.
 
Mutta siis oli ihan kysymyskin, nyt kun olen jatkanut tuota "kaikki pelit jotka on mahdollista pelataan englanniksi" teemaa, niin oliko tuo Yakuza 7 paranneltu lokalisaatio niin hyvä että kaikki kadullakulkijat ja myyjät sun muut hahmot puhui myös englantia ?
Kyllä siellä japaniakin oli, mutta mun mielestä enemmän englantia, kuin Judgmentissa. En oo satavarma, mutta tämmöinen mielikuva jäi. Esim. "kiitos" ja tällaiset oli seiskasssa myös japaniksi, kun kaupassa kävi.

Seiskassa sivutehtävät oli myös osittain ääninäytelty englanniksi, josta tykkäsin paljon ja jonka puuttuminen vähän häiritsi Judgmentissa. Mutta oli niissä myös niitä kohtia, joissa on vain tyyliin yksi sana, niin se saattoi olla japaniksi. Vähän samalailla, kuin Judgmentissa on sivutehtävät kokonaan "ilman ääntä", lukuunottamatta yhtä sanaa, per tekstinpätkä. Sivutehtävän alku ja loppu oli yleensä puhetta englanniksi ja keskellä tehtävää oli samanlailla kuin Judgmentissa.
Saitkohan kiinni tästä, hieman vaikea selittää. :D

Like a Dragonin enkkudubbaus oli minusta vielä parempi kuin Judgmentissa, varmaan parhaita mitä oon ikinä kuullut. Judgmentissa on myös oikein hyvä, kuten sanoit, mutta seiska nosti tason kyllä todella korkealle.
 
Kyllä siellä japaniakin oli, mutta mun mielestä enemmän englantia, kuin Judgmentissa. En oo satavarma, mutta tämmöinen mielikuva jäi. Esim. "kiitos" ja tällaiset oli seiskasssa myös japaniksi, kun kaupassa kävi.

Seiskassa sivutehtävät oli myös osittain ääninäytelty englanniksi, josta tykkäsin paljon ja jonka puuttuminen vähän häiritsi Judgmentissa. Mutta oli niissä myös niitä kohtia, joissa on vain tyyliin yksi sana, niin se saattoi olla japaniksi. Vähän samalailla, kuin Judgmentissa on sivutehtävät kokonaan "ilman ääntä", lukuunottamatta yhtä sanaa, per tekstinpätkä. Sivutehtävän alku ja loppu oli yleensä puhetta englanniksi ja keskellä tehtävää oli samanlailla kuin Judgmentissa.
Saitkohan kiinni tästä, hieman vaikea selittää. :D

Like a Dragonin enkkudubbaus oli minusta vielä parempi kuin Judgmentissa, varmaan parhaita mitä oon ikinä kuullut. Judgmentissa on myös oikein hyvä, kuten sanoit, mutta seiska nosti tason kyllä todella korkealle.

Okei, no toivotaan että seuraavassa pelissä viedään vielä pidemmälle. On siellä ainakin kahdet eri enkku tekstitykset Judgment 2:ssa, joten se kielii siitä että panostusta on taas vähän enemmän.
 
Yakuza 5 oli kyllä massiivinen pläjäys. Tuntui kuin se olisi koostunut monesta eri pelistä, vähän niinkuin jokaisen hahmon pitkä ja mutkainen matka, jonka päätteeksi kaikki löytävät itsensä samasta sopasta.

Pitkään tuntui, että juonen punainen lanka oli täysin hukassa, mutta kyllä tämäkin tarina paketoitiin ihan mukavasti lopussa. Part 3 oli ensijärkytyksen jälkeen raikas tuulahdus. Juonenkäänteitäkin löytyi, eivätkä ne tuntuneet nyt niin päättömiltä. Lisäpisteet eeppisestä lopputaistelusta.

74 tuntia siihen meni, ja melkein kaikki sivuhommat tuli tehtyä. Finaalivaiheissa en enää millään malttanut lähteä sivuraiteille.
 
Yakuza pelisarjan samurai spinoffit voi saada vielä uuden mahdollisuuden lännessä, Ghost of Tsushiman menestys on auttanut kehittäjiä näkemään että täälläpäin tykätään myös.


Tää olis kyllä kova. Esim. Kenzan! näyttää erittäin kiinnostavalta. Kelpaisi vaikka sellainen 3+4+5 -tyylinen simppeli remaster mulle, vaikka olis nuo toki hieno saada uudella enginellä. Noissa on vaan se että taitavat koittaa tehdä nuo aina kahdella kielellä, mikä vie hitosti aikaa.



Kyllähän länkkäreillä aina samurai-kiinnostusta on ollut, ehkä sitä on vaan nyt taas entistä enemmän. Tsushima, Niohit, Sekiro. Netflixissä on tällä hetkellä samuraiden historiasta sarja, Yasuke jne.
 
Jotenkin taistelusysteemi ei tuntunut omalta, mutta jotain mystistä vetoa tuossa edelleen on. Pitänee varmaan vielä antaa Yakuza-saagalle mahdollisuus, jos vaikka tänä sama herääminen tapahtuisi.

Nyt tuli sitten aloitettua Yakuza: Like a Dragon ja tämän taistelusysteemi maistuu kyllä jo heti alkuvaiheessa paljon paremmin kuin Zeron, joten tässä voi hyvin olla oikeinkin pätevä teos omaan makuun. Myös yleisesti alku on kyllä ollut todella paljon vetovoimaisempi, joten katsotaan mihin tämän kanssa päädytään.
 
Ihan näyttää tunnelmalliselta tuo sateinen Lost Judgment. Pelin alkuvisuaalit siis katsottavana asiaan kuuluvan kappaleen kera.

 
Näyttää siltä että tässä on potentiaalia sarjan parhaaksi peliksi, ainakin minipelit näyttää todella hyvältä verrattuna ekaan osaan.

 
Näytti kyllä ihan kivalta mut mua häiritsi heikko huulisynkka. Ei kaksimielistä ajattelua, kiitos.
 
Mua kans häiritsee huono huulisynkka, vaikka muuten näyttääkin hyvältä. Sama oli ekassa trailerissa. Ei mun mielestä ykkös-Judgmentissa noin ollut.Toivottavasti korjaisivat ton vielä.
 
Näyttää japaninkielinen huulisynkka pelittävän trailerien perusteella paremmin.
 
Voi olla että Lost Judgment jää sarjan viimeiseksi peliksi, syystä että päähahmolle naamansa lainanneen Takuya Kimuran talent agency (en saanut päähäni mikä tämä on suomeksi) ei halua pelejä PC:lle ja Segan mielestä tämän takia ei rahallisista syistä ole järkevää jatkaa sarjaa. Kuulostaa kyllä aika oudolta päätökseltä jos näin tulee käymään.

 
Ehkäpä löytävät eri pääosan esittäjän sellaisesta managerointiputiikista, joka ei ole yhtä internet-PC-rajoitteinen?
 
Vaikka kesäloma on mennyt pääosin veneillen ja pelaamatta, niin noin 24h takana Yakuza: Like a Dragonia ja kyllähän tuo taistelusysteemi vaan pitää allekirjoittaneen otteessa paljon paremmin kuin se Zeron (ja muiden osien). Jos oikein ymmärsin, niin jatkossa pääsarja pitää tämän, joka on ainakin omaan makuun oikea valinta.

Ja nyt kun mekaniikan kanssa olen sujut, niin juonen ja sivujuonien hulluttelut sekä muu ah-niin-japanilainen luovat oikein hienosti tasapainoa kokonaisuuteen, eikä edes välillä vähän liian pitkäksi lipsuvat välivideot ole päässeet vesittämään yleisesti etenemistä. Tarinaa seuraa mielellään, eikä ekstrat myöskään tunnu yhtään hassummalta lisältä kokonaisuuteen. Vielä ei ole joutunut myöskään mihinkään ylimääräiseen grindaamiseen, mutta se taitaa kyllä kohta olla edessä. No, onneksi tuo taistelu on kuitenkin ihan pätevää, vaikka ei mikään JRPG-pelien monipuolisin systeemi olekaan.

Onneksi tuli annettua mahdollisuus vielä tuon Zeron jälkeen. Ja toisaalta ehkä tässä vielä tulee annettua myös sarjan muille osille mahdollisuus, kun kuitenkin siellä taistelusysteemin toisella puolella majailee oikein mielenkiintoinen maailma, johon kyllä mielellään tutustuisi.
 
Suosittelen kyllä muitakin osia, mut jos se taistelu ei maistu niin ymmärrän et jää pelaamatta. Osassa sarjan pelejä vielä sitä tappelua tuntuu olevan jatkuvasti mut niitä oppii kiertämään jos ei vaan jaksa. Pelit voi myös vaikuttaa päättömältä näppäimien hakkaamiselta mut kyl sieltä löytyy monipuolisuutta kun skilli puu kasvaa ja oppii komboja. Mulle siis tuo alkuperäinen mekaniikka on mieluisampi mut ei hullumpi ollut myös Like a Dragonin.
 
Yakuza 6:n myötä tuli Kiryun tarina nähtyä ja koettua.

Tässä osassa substooreja ei löytynyt kartalta, niin ne jäivät sen takia osittain pimentoon. En viitsinyt joka chapterissa käydä koko kaupunkia läpi, ja oppaiden kanssa en pelaa, niin tein kaikki mitkä tulivat eteen. Ihan mukava juonivyyhti tähänkin oli kudottu, ja saagan lopetus oli mielestäni aivan ansiokas. 32 tuntia siihen upposi.

Vaikka koko sarja olikin mekaniikoiltaan vähän kulmikas ja pieniä ärsyttävyyksiä löytyi sieltä sun täältä, sivutarinat, draama ja juonenkäänteet vedettiin sen verran kovaa ja korkealta, että pikku epäkohdat tuppasivat unohtumaan. Taistelukin tuntui alussa parin napin hakkaamiselta, mutta vähitellen siihen pääsi sisälle ja alkoi huomaamaan millainen määrä liikkeitä, komboja ja pikku nyansseja siitäkin lopulta löytyi.

Hieno pelisarja, ja hieno mies tuo Kazuma Kiryu.
 
Ylös Bottom