Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Zaeedin saa myös lojaaliksi, vaikka menisitkin pelastamaan tehtaan työntekijät. Lopussa kun se pilari tipahtaa ukkelin jalan päälle, niin sinulle annetaan ainakin Paragon-lausahdus mahdollisuus, jonka avulla mies tajuaa oman pakkomielteensä.

Spoileria Zaeedista (ja vähän muistakin)
Silloin tehtävän tekovaiheessa mulla ei ollut tarpeeksi paragon-pisteitä, että tuo keskusteluvaihtoehto olisi ollut valittavissa (taisiis kyllä se siinä valittavana oli mutta harmaana). Toisin kuin näissä kahdessa muussa tapauksessa, joissa pari ryhmän jäsentä tappelevat.. Tosin ei mua harmita kyllä vaikka Zaeed lopussa kuolikin - en tykännyt tästä hahmosta. Legion ja Samara jäi kyllä hieman harmittamaan mutta onpahan jotain tavoitetta potentiaaliselle toiselle pelikerralle.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Spoileria Zaeedista (ja vähän muistakin)
Silloin tehtävän tekovaiheessa mulla ei ollut tarpeeksi paragon-pisteitä, että tuo keskusteluvaihtoehto olisi ollut valittavissa (taisiis kyllä se siinä valittavana oli mutta harmaana). Toisin kuin näissä kahdessa muussa tapauksessa, joissa pari ryhmän jäsentä tappelevat.. Tosin ei mua harmita kyllä vaikka Zaeed lopussa kuolikin - en tykännyt tästä hahmosta. Legion ja Samara jäi kyllä hieman harmittamaan mutta onpahan jotain tavoitetta potentiaaliselle toiselle pelikerralle.

Suosittelen sen "class-taidon" (vai mikä lie onkaan) maksimoimista heti alussa, niin saat extra paragon ja renegade pisteitä aina kun teet paragon tai renegade ratkaisun. Silloin saa aika helposti tarpeaksi paragonia ennenkuin lähdet omegalta jos vain suoritat kaikki sivutehtävät.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ah eka läpipeluu vihdoin läpi ja peli ei jätä kyllä ketään kylmäksi, aivan huikeaa menoa alusta loppuun.

Importatulla hahmolla oli mukava nähdä ykösestä tuttua väkeä:
Esim rachneilta viesti Illiumissa, Fist Omegalla. Councilin olis voinu jättää kylmäks kyllä näköjään jokasella ykösen savella, sen verran ärsyttävää porukkaa :P

Ykösestä tutut aseskillit oli mennyttä kamaa ja tämä oli omasta mielestäni oikein hyvä ratkasu, planeettojen skannailu alko kyl maistumaan puurolta pitemmän päälle, joten loppuvaiheessa tuli vaan lenneltyä planeetalta planeetalle etsien sivutehtäviä sen pitemmiä mineraalin keräyksiä tekemättä.

Tarina oli taas aivan eeppinen alusta alkaen ja jätti kyllä lopussa kunnon cliffhangeriin taas. Kolmosta odotellessa pitää vedellä uus importti ykösestä ja jossain vaiheessa varmaan pitäis uskaltaa kokeilla insanityllä.

Achievementtejä keräilevälle tässä se ei ole niin vaikeeta kun ykösessä. Ei tarvitse pelata useata kertaa läpi eri squad membuilla esim. Ensimmäisen pelikerran jälkeen pojoja oli mittaris 880/1015.

Nyt vaan odottelemaan uutta DLC:tä kun siellä se tankki tulossa niin varmaan jonkin verran tekemistä sellasenki yhteydessä pitäis tulla :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli täälläkin aloitettua insanity soldierilla ja nyt olisi archangel ja mordin haettu messiin ilman ongelmia. Kai se seinä pian nousee pystyyn kun ainakin horizonin lopun pitäisi olla jotenkin uber vaikea. Olisi kyllä kiva että nuo aseiden päivityksetkin tulisi uudelle läpipeluu kerralle että ei aina tarttis ostella ja etsiä niitä ympäri galaksia. Edelliset kaksi läpipeluuta on tullut vedettyä casualilla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli täälläkin aloitettua insanity soldierilla ja nyt olisi archangel ja mordin haettu messiin ilman ongelmia. Kai se seinä pian nousee pystyyn kun ainakin horizonin lopun pitäisi olla jotenkin uber vaikea. Olisi kyllä kiva että nuo aseiden päivityksetkin tulisi uudelle läpipeluu kerralle että ei aina tarttis ostella ja etsiä niitä ympäri galaksia. Edelliset kaksi läpipeluuta on tullut vedettyä casualilla.

Horizonin loppu ei ainakaan Adeptilla ollut mitään verrattuna

siihen kun ensimmäisen kerran käyt Collectorsien aluksella. Siellä loppu oli henkisesti niin riipivä, ettei tottakaan. Vaati hieman taktikointia Scionien kanssa, että pärjäsi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Horizonin loppu ei ainakaan Adeptilla ollut mitään verrattuna

siihen kun ensimmäisen kerran käyt Collectorsien aluksella. Siellä loppu oli henkisesti niin riipivä, ettei tottakaan. Vaati hieman taktikointia Scionien kanssa, että pärjäsi.

Tuo oli toki tiedossa. En vaan jaksanut alkaa spoiler tagien kanssa leikkimään, laiska kun olen. Tuon kohdan kyllä kuulemma pääsee kohtuu kivasti kun lasauttaa cainilla:D Hyvä kun etukäteen lukee mitkä kohdat on niitä pahimpia niin ei ainakaan tule yllätyksenä ja jos sattuu pääsemään kohtuu helposti läpi niin ainakin tulee yllätyttyä positiivisesti.
Joidenkin mukaan jo archangelin ovien sulkemis kohta olisi ollut vaikea sekä mordinin loppu osa jossa laitetaan ne tuulettimet päälle. Kai se auttoi kun on jo kaksi kertaa pelannut läpi niin tiesi miten homma etenee eikä nuo olleet sen vaikeampia kuin casualillakaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Eilen tuli viimein ostettua peli, Gigantin 50€ hintalapun innoittamana. Nyt pakko avautua alkufiilistelyidtä.

Itse en katsonut pelistä mitään trailereita ja pidin hypen todella pohjassa. Pääasiassa, koska en halunnut spoilata mitään. Ja voi pojat, että se kannatti!

Pelin alku oli jotain niin hienoa ja tunnelma oli täysin katossa, huolimatta mölyävän boxini
valituksista. Heti alussa pistin Shepardin kuontalon uusiksi (eli default) sillä meinasin jo nähdä painajaisia tuosta vanhan hahmon ulkonäöstä. Classina soldier, tuttu ja turvallinen sekä eiköhän tuo asevarustus ole mun juttu.

Melkein 5h tuli pelailtu ja sekin tuntui niin hemmetin lyhyeltä ajalta. Ehdin pelata ensimmäisen sivutehtäväni ja vierailla citadelissa. Tuosta sivutehtävästä tulikin mieleeni yksi pettymyksistäni
Lempihahmoani Wrexiä ei selvästikään saada apuriksi, kerta hänen paikkansa vei tuo Grunt:( tosin ensimmäinen kohtaus hänen kanssaan oli kyllä mieleenpainuva kohtaus.

Pientä hymyilyäkin aiheuttanut nuo pelin pikku yksityiskohdat ja renegade kohtaukset, peliin lisätty tuota huumoriakin mukavasti muutenkin. Hieno juttu myös että ovat tekijät pistäneet nuo mitättömätkin hahmot keskustelemaan keskenään, ei enään tarvitse kulkea kaupungissa, jossa porukka seisoo jäätyneenä paikoillaan.

Taistelusysteemistä ja inventaarion puuttumisesta en jaksa sen kummemmin jauhaa, kuin sanoa että olen erittäin tyytyväinen. Vaikka niitä pieniä kikkailuja valikoissa tuleekin ikävä,

Vielä kun tää työpäivä loppuiskin...

Shepardin kännäilyt<3
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Läpi meni n.45 tunnissa ja fiilikset on tasolla "Hyvä, mutta parempikin voisi olla". Etenkin pelin pääjuoni (se punainen lanka) oli pienoinen pettymys. Tarina ei pahemmin edennyt ensimmäisestä ME:sta ja nuo edellisessä osassa tehdyt valinnat oli yhtä tyhjän kanssa. Peli oli oikeastaan vain kasa pieniä tarinoita, eikä ensimmäisen osan eeppisyyttä päästy lähellekään. (Tässähän oli vissiin osa käsikirjoittajistakin vaihtunut, ellen nyt ihan väärin muista?) Hahmot olivat kaikki kyllä varsin hyvin kirjoitettuja, eikä ketään alkanut edes käymään hermoille, Kudos!
Paitsi tuo "käsi lippaan Jacob", sekä TIM:n oma horo, Miranda.

Toiseksi, Paragon/Renegade systeemi kusee. Meikäläinen haluaisi olla ParaGade(Hyvä hyville, paha pahoille), mutta tämä nykyinen systeemi "rankaisee" tällä tavalla pelaavia.
Kaikkia matkakumppaneiden riitoja ei saa selvitettyä, koska mittarit eivät ole tarpeeksi korkealla, eikä Morinthia voi saada ryhmäänsä yms...
DA:O hoiti homman paljon paremmin, ikävää että tässä otettiin takapakkia...

Myös jonkin sortin inventaario systeemiä jäin kaipaamaan, sekä mahdollisuutta kustomoida noita aseita ja armoreita. Nyt se pyssy/sotapuku vaihtuu pari kertaa koko pelin aikana... Ja kypärän toggle unohtui myös jonnekin? Pelaan custom Sheppiksellä ja olisi kiva nähdä se oma pärstäkin joskus. ("onneksi" noiden kypärien bonukset sukkaa, joten ilmankin voi vedellä.)

Ja nyt sanon jotain sellaista, jota en olisi uskonut koskaan elämässäni sanovan... Gief MAKO back! Siis *****, kuka helvetti meni keksimään tuon planeettojen probailun? Miksi Komentaja Sheppiksen pitää ihan itse operoida tuota värkkiä? PuuCeellä homma on vielä kohtuu nopeaa verrattuna boksin versioon... Onneksi sain sentään mukavan alkupääoman, kun importtasin oman hahmoni, mutta nyt kun on parit läpipeluu kerrat takana niin alkaa todella mennä hermot tuohon kikkailuun...

Kaiken kaikkiaan, peli oli pienoinen pettymys, enkä ainakaan ihan vielä lätkäisisi "vuoden Peli" tarraa tähän.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

^ 30 tuntia takana ja aikalailla samat fiilikset pelistä tällä hetkellä. Minua ei tosin ole paljon parjattu planeetoiden skannailu hirveästi häirinnyt - se hyvä hetki pitää pieni breikki ja vaikka syödä jotain samalla kun pyörittelee niitä palluroita. Lisäksi olen onnistunut ulkoistamaan osan hommasta hallitukselle. Eniten on alkanut pännimään taistelut, tai lähinnä niiden paljous. Dragon Age jäi kesken lopputaisteluun, koska alkoi olla fiilis että tässä on 60 tuntia mätetty samoja örkkejä pataan ja yhtään en enää jaksa. Alkaa olla vähän sama olo tämän kanssa. Ihan sama mihin menee ja mitä tekee niin edessä odottaa taistelu.

Sinänsä taisteluiden paljous ei ole ongelma vaan se että ne on niin itsestään toistavia. Putken päästä lappaa aina tietty määrä porukkaa, joilla on loputtomat ammukset. Itse kökit putken toisessa päässä suojan takana aseen kanssa, jossa ei todellakaan ole loputtomat ammukset, vai mitä lie jäähdytyspötköjä ovatkaan (miksei ne voi vaan olla ammuksia?). Viholliset harvoin tajuavat kiertää suojan taakse, joten yleensä sen takana voi kökkiä ihan rauhassa. Pelkoa ei ole että viholliset osaisivat esim hyökätä sivusta tai takanta. Jos taistelua on kerta näin paljon, niin siihen kaipaisi jotain vaihtelua ja enemmän syvyyttä.

Tällä räiskinnällä on ilmeisesti tarkoitus saada myytyä peliä myös ADHD-räiskijöille, mutta tässä kustaan pikemminkin omille nilkoille. Jos minä haluan pelata räiskintäpeliä niin siihen löytyy parempiakin vaihtoehtoja.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Minua ei tosin ole paljon parjattu planeetoiden skannailu hirveästi häirinnyt - se hyvä hetki pitää pieni breikki ja vaikka syödä jotain samalla kun pyörittelee niitä palluroita. Lisäksi olen onnistunut ulkoistamaan osan hommasta hallitukselle.

Minusta ongelma ei ollut se varsinainen skannailu (joka oli omalla tavallaan palkitsevaa kun jotain kunnon "piikkejä" löysi - varsinkin Element Zerossa), vaan se, että jos noita planeettoja paljon skannaili (esim. etsien juuri Zeroa), niin lopussa on aivan hemmetisti niitä kahta yleisintä mineraalia.. Eli tuntuu, että teet "turhaa työtä"..

..tietenkään kukaan ei pakota keräämään lopussa muuta kuin sitä mitä tarvitsee (niin itsekin tein), mutta planeettoja joutuu kuitenkin skannaamaan ja etsimään puuttuvia..

Vaikka Makolla ajelu oli (myös) kohtuu tylsää/monotonista hommaa ykkösessä, niin jotenkin tuntui, että kaikki kerätyt mineraalit ym olivat hyödyksi (tai ainakin suurin osa).

Kyllä tuota skannailua kannattaisi vielä viilata kolmoseen. Jos ei perkule muuta, niin sellainen achievement kehiin, jossa pitää saada kaikki planeetat "depleted".. Sitten ainakin ne nörtit (=eli minä) jotka jaksavat skannata paljon saavat jotain spesiaalia palkinnoksi..

Hauska kommentti tuo hallitus. Meinaan mimmikaveri pyöri ympärillä, mutta jäi sitten tuijottamaan tuota skannailua.. Kohta kuului: "Tuolla piikki! Missasit!". Ah, arjen romantiikka löytyy ihmeellisistä asioista.. :D

Viholliset harvoin tajuavat kiertää suojan taakse, joten yleensä sen takana voi kökkiä ihan rauhassa. Pelkoa ei ole että viholliset osaisivat esim hyökätä sivusta tai takanta. Jos taistelua on kerta näin paljon, niin siihen kaipaisi jotain vaihtelua ja enemmän syvyyttä.

Juu, samaa mieltä. Kun pysyi suojassa, niin aika hyvin pysyi myös hengissä (normaali vaikeusaste). Vihut aika tyhmiä. Tosiaan voihan sitä aina valita tiukempaa vaikeusastetta, mutta sitten kuitenkin monessa muussa pelissä "normaalilla" (vaikeusasteella) on syvempää ja antoisampaa actionia/räiskintää. Että siinä mielessä..

Mutta kyllä action toimi muuten todella hyvin. Mekaniikka ym kunnossa. Vihujen monotonisuus vain vähän häiritsi.. Kaipa sitä odottaa sci-fi-maailmassa sitä, että vihut ovat myös selkeästi monipuolisempia/"rikkaampia"/oudompia kuin esim. MW2:sen erinäiset palkkasotilaat (=eli ihmiset)..
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Juu, samaa mieltä. Kun pysyi suojassa, niin aika hyvin pysyi myös hengissä (normaali vaikeusaste). Vihut aika tyhmiä. Tosiaan voihan sitä aina valita tiukempaa vaikeusastetta, mutta sitten kuitenkin monessa muussa pelissä "normaalilla" (vaikeusasteella) on syvempää ja antoisampaa actionia/räiskintää. Että siinä mielessä..

Itse pelaan hardilla eikä tuo vaikeusasteen nostaminen tunnu vaikuttavan kuin vihollisten kestävyyteen ja siihen miten paljon itse sietää osumia. Ja tämä on yhtä kuin enemmän kökkimistä suojan takana, sillä erotuksella että pitää vain vähän tarkemmin katsoa milloin sitä päätänsä nostaa.

Kaipa sitä odottaa sci-fi-maailmassa sitä, että vihut ovat myös selkeästi monipuolisempia/"rikkaampia"/oudompia kuin esim. MW2:sen erinäiset palkkasotilaat (=eli ihmiset)..

Joo. Sama pätee myös muihin hahmoihin - kerran kun universumissa liikutaan niin odottaisi törmäävähän muihinkin olentoihin kuin englantia puhuviin ihmisiin, joilla erinäköisiä päitä, paria poikkeusta lukuunottamatta. Vähän enemmän olisi voinut käyttää mielikuvitusta.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

kerran kun universumissa liikutaan niin odottaisi törmäävähän muihinkin olentoihin kuin englantia puhuviin ihmisiin, joilla erinäköisiä päitä, paria poikkeusta lukuunottamatta.

Ainakin minun pelissäni näkyy vaikka minkä rodun edustajaa hiihtelevän käytävillä :confused:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Minusta ongelma ei ollut se varsinainen skannailu (joka oli omalla tavallaan palkitsevaa kun jotain kunnon "piikkejä" löysi - varsinkin Element Zerossa), vaan se, että jos noita planeettoja paljon skannaili (esim. etsien juuri Zeroa), niin lopussa on aivan hemmetisti niitä kahta yleisintä mineraalia.. Eli tuntuu, että teet "turhaa työtä"..
Planeetoilta löytyvät mineraalithan perustuvat siihen millainen planeetta on kyseessä, ellen ihan väärin muista niin Element Zeron kohdalla se oli
Planeetta jolla on ollut sivilisaatio mutta se on jo aikoja sitten tuhoutunut.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ainakin minun pelissäni näkyy vaikka minkä rodun edustajaa hiihtelevän käytävillä :confused:
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että äärettömässä avaruudessa voisi olla paljon mielenkiintoisempiakin elämän ilmentymiä kuin kahdella jalalla käveliä kädellesiä, jotka puhuvat kuin ihmiset.
Kerrohan, poksori, mikä on Citadelissa majailevan Sirta Foundationin liikkeen myyjän nimi? ODST vielä muistissa? :rolleyes:
? Pitääkö minun muistaa jotain tuollaista? Valitettavasti en, mutta voin sen katsoa kun ehdin seuraavan kerran pelaamaan. Kerro myös jos voin olla jotenkin muuten avuksi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Teepä se. Muistan ODST-ketjun kommentointisi, olisi kiva varmistaa että puhut tällä kertaa pelistä, jonka oikeasti omistat.

Peliä ei saa kommentoida, jos sitä ei omista? :confused:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vihollisten tekoäly on oikein hyvällä ja vaihtelevalla tasolla, suojan ottaminen, perääntyminenkin sekä erikoishyökkäykset pelittävät ihan yhtä hyvin kuin muissa AAA-räiskinnöissä, ellei paremminkin. Kyllä nuo käyttäytyvät ainakin paremmin kuin Gears of Warissa tai Modern Warfaressa.

Eipä tämä tekoäly säväyttänyt, eikä kai missään väitetykään että mainitsemissasi peleissä olisi parempi tekoäly? Ehkä sitä kun on kertaalleen tai valitettavasti kyllä useampaan otteeseen jo aikaisemmin nähnyt tämän tason vihollistoimintaa, niin sitä odottaa jo hiljalleen parannuksia...

Ja viholliset tulevat kyllä aivan saamarin varmasti flankkiin ja läheisyyteen ellei niitä pidättele ampumalla, sen olen jo 65 gameplay-tunnin aikana huomannut harvinaisen selkeästi. Tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Suosittelen muiden näkökantojen esittäjiä perehtymään asiaan uudestaan.

Voin sanoa myös n. 65 tunnin kokemuksella, että sivustaan sieltä ei tule läheskään kaikki viholliset, lähinnä vain ne jotka on ikään kuin tarkoitettu tuohon lähitaisteluun (lue: kroganit), minä pelaan insanityllä en tiedä vaikuttaako se tuohon. Voisi kuvitella että vaikeammalla se tekoälykin on pykälää fiksumpi. Kertaakaan en esim. törmännyt tilanteeseen jossa ihan jalkaväkiopin mukaisesti osa edessä olevista vihollisista sitoo sinut tulitaisteluun (pitää tulen alla, estää etenemisen) sillä aikaa, kun toinen vihollisosasto tulee sivustaan. Eli tähänkään ei vaadi mitään Amerikan temppuja, että saataisiin tehtyä dynaamisemmaksi tuo taistelu.

Mistä pelistä olet löytänyt monipuolisemman viholliskaalan kuin Mass Effect 2:sta? Et ainakaan nykyräiskinnöistä.

Äkkiseltään mietittynä aika moni peli kierrättää tiettyä vihollistyyppiä hieman erilaisin speksein, en huomannut että ME2:ssa olisi kyllästynyt mitenkään samankaltaisuuteen (Dragon Agessa näin tosin kävi), mutta näin suorilta Fallout 3 tulee mieleen vihollisten suhteen monipuolisempana pelinä. Toisaalta ulkonäöltä eroavat vihollisetkin saattavat vain luoda illuusiota siitä monipuolisuudesta, jos kaikki ammutaan tuhannen paskaksi samalla tavalla. Eli tässä vähän epäselvää määritelmä siitä, että mikä tekee monipuoliset viholliset...ulkoiset eroavaisuudet, se miten ne tapetaan, käyttäytymismallit vai jokin muu? Mä pidin ME2:n siitä taktisesta elementistä, että on eri ammustyyppejä joita käyttää eri vihollisiin. Pidän myös sitä osana monipuolisuutta, että niillä vihollisilla on omanlaisensa peliin sulautetut taustat, huomattavasti monisyisemmät kuin "randomilla vastaan tuleva erämaan kettu".

Sun postauksia on mukava lukea ja pääosin voin myöntää olevani samaa mieltä monissa asioissa mitä kirjottelet tänne, mutta kannattaa ihan ittensä takia lyödä välillä jarruja siihen faniuteen. Vai oletko tyytyväinen jos ME3 on täysin samanlainen kuin ME2, mutta eri ympäristössä ja hahmoilla? Kyllä tämän luokan tapaukselta - ei vain edeltäjäänsä verraten vaan myös muiden nykypelien tasoon suhteutettuna - on lupa odottaa paljon.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Asetin ilmeisesti sanani väärin. Peliä ei saa kommentoida (näissä tapauksissa lytätä) jos siihen ei ole ikinä koskenutkaan.

Joko olet ehtinyt testata Modern Warfare 2:ta? Eikä kukaan ole tässä ketjussa peliä millään muotoa lytännyt, ainoastaan arvioinut sen puutteita. Kriittisimmätkin arviot ovat olleet käytännössä tasoa 'Hyvä peli, mutta...'

Täytyy myös ottaa huomioon, että ME2 on monen kymmenen tunnin pituinen, kaksi levyä vievä massiivinen roolipeli. Se, että AI on yhtä hyvää ellei parempaa kuin pelkästään räiskintään keskittyvissä kymmenen tunnin loppuun hiotuissa pläjäyksissä, on erittäin vakuuttavaa.

Tätä taisin kummastella jo joskus aiemmin, mutta miksi ihmeessä pelin pituus jotenkin oikeuttaisi sen puutteita? Biowaren päätös viedä peliä yhä enemmän räiskinnän suuntaan altisti sen ykkösosaa suoremmalle vertailulle lajityypin maestroja kohtaan ja siinä vertailussa se monien mielestä ei pärjää, eivätkä pelin muut ominaisuudet siihen vaikuta.

Mass Effectin ydin ei muutenkaan ole minun kirjoissani edelleenkään toiminnassa, jonka taso oli jo ekassa osassa ihan riittävä. Ykkösosa oli timanttinen peli kömpelöstä räiskinnästä ja muista vioista huolimatta. Kakkonen on hiotumpi, mutta valitettavasti myös paljon pelimäisempi ja puhtaasti fiiliksessä mitattuna subjektiivisesti heikompi, erityisesti pelin jälkipuoliskolla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ja viholliset tulevat kyllä aivan saamarin varmasti flankkiin ja läheisyyteen ellei niitä pidättele ampumalla, sen olen jo 65 gameplay-tunnin aikana huomannut harvinaisen selkeästi..

Niin, siis kyllähän ne sieltä puskevat enemmän iholle (ja joskus jopa flank) jos niitä ei ammu, mutta en oikein usko että se on kenenkään strategia. ;)

Mutta itse miellän, että suurin osa (huom! eivät kaikki, eikä päde joka kohtaukseen) kaatui kyllä aika helposti kun vain "sarrrrjaa" laittoi menemään ja pysyi enemmän-tai-vähemmän suojassa. En hirveästi liioittele, mutta en kauhean usein edes asetta vaihtanut. Kun ei tarvinnut.

Mutta kuten olen jo useamman kerran sanonut, niin..
a) Pelaan normaalilla. Se on tässä tapauksessa jossain "easyn" ja "normaalin" välimaastossa mielestäni.
b) Taistelut olivat silti pääosin viihdyttäviä ja "mekaniikka" toimii. Tässä pelissä mua kiehtoo kokonaisuus ja "maailma", eivät jotkut yksittäiset taistelut (jotka taas ovat tärkeitä Halo, Killzone, CoD ym peleissä).
c) Kuolin kyllä pelissä.
d) Mass Effect 2 on mulle 9/10 peli. Maailma on hieno, tiimin hahmot ovat monipuolisia (kun ei räiskitä) ja ääninäyttely komeaa.

Mistä pelistä olet löytänyt monipuolisemman viholliskaalan kuin Mass Effect 2:sta? Et ainakaan nykyräiskinnöistä.

Tuntuu hieman, ettet tahallaan halua ymmärtää pointtejani? Tarkoitin lähinnä vaikka sitä, että vastaan tulisi jotain muutakin "kovempaa" vastusta kuin muutama mech. Vaikka 5 sarvikuonon näköistä kamraattia pöpötiiveksen aurinkokunnasta, joilla on paksu nahka ja vielä paksumpi luonne. Sieltä ne sitten rynnistävät niin, ettei suojassa voi olla kauaa. Täytyy äkkiä hypätä pois tieltä ja ampua shotgunilla selkään.

Huumoria ja hatusta vedetty esimerkki - mutta pointti siis se, että minusta viholliset olivat "monipuolisia" lähinnä vain kosmeettisesti eli kunhan vain sitä "sarrrjaa" laittoi menemään tarpeeksi niin kaikki ne kaatui varsin helposti. Ei tarvinnut mitään special voimia tai muuta kikkailua jos ei halunnut (olisi ollut varmasti mielekkäämpää käyttää niitä - mutta kun ei tarvinnut). Konekivääri riitti ja joskus muutama muu ase (joskus heavy myös).

"Monipuolisuus" oli enemmänkin osa koko Mass Effectin maailmaa, eli on eri aurinkokuntia, planeettoja ja rotuja, joita sitten kohdataan. Mutta sitä taktiikkaa tai strategiaa ei pahemmin tarvinnut muuttaa itse taisteluissa. Jos tarkkoja ollaan, niin jopa jossain MW2:ssa tuli muuteltua taktiikkaa enemmän. Enkä edes ole mikään hardcore MW2-fani.. Ja jossain Halossa tuntuu olevan enemmän erilaisia vastuksia. Enkä edes ole mikään hardcore Halo-fani.

Mutta kuten sanoin, niin action on ME2:ssa vain yksi osa peliä - kun se monessa räiskinnässä on lähes "koko peli" (ja niissä räiskinnöissä taas juoni ja maailma on vähän sitä-sun-tätä). Ja ykköseen verrattuna on menty todella iso harppaus toiminnan osalta (pidin kyllä ykkösestä myös - koska ME-pelit eivät ole kuitenkaan shootereita).

Itse ajattelisin niin, että jos ME3:seen saadaan otettua/yhdistettyä parhaat puolet sekä ME1:stä että ME2:sta, niin saadaan se 9.5/10 peli. Nyt molemmissa on vahvuuksia - ja heikkouksia. Hieman hienosäätöä toimintaan ja sitä hiukan vähemmän. Ja pikkaisen lisää rpg-osastoa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli sitä tää ostettua, ja oon ihan helvetin pihalla kaikesta! en oo 1 pelannu ja muutenki vähän outo alue, vaikkakin tuntuu et pelais huonua räiskintää, mikä on älytön pettymys. antakaa jotain vinkkejä ensikertalaiselle et sais vähän enemmän irti siitä potentiaalista mikä täl pelil on. jotenki juonikaan ei oo imassu ku kaikki on uutta. oon lukenu 1 osan juoni kuviota mut ei vaan taho lähtä rullaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Teepä se. Muistan ODST-ketjun kommentointisi, olisi kiva varmistaa että puhut tällä kertaa pelistä, jonka oikeasti omistat.

Pahoittelen, menee ohi aiheen, mutten voi olla kommentoimatta tätä. Enkä minä ole kirjoittanut ko. ODST-ketjuun omistavani pelin ja pelanneen sen läpi? (olen, tarkistin) Miksi ihmeessä minä kommentoisin pelejä joita en ole pelannut? En voi omistaa peliä jos en "fanita" sitä, vai mistä tässä on kysymys? Jos auttaa, tai haluat muuten vaan jatkaa tätä, niin laita yksityisviestiä ja saat gamertagini, josta voit käydä katsomassa kaikki pelini. Voin vakuuttaa molempien löytyvän sieltä. Ja jos jotain muitakin asia epäilyttää niin rohkeasti vaan viestiä tulemaan :confused:
 
Ylös Bottom