Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autot

Ollaan me oikeasti ihan mukavia, vaikka 'jatkeilla ajetaankin. :o

No nyt kyllä laski arvostus :D
Ei vaan, 120d oli harkintalistalla itselläkin, mutta tunne vei voiton valinnassa.
224005653.jpg
 
Vastaus: Autot

"Jokaisen todellisen automiehen tulisi ainakin kerran elämässään omistaa Alfa Romeo" -Top Gear

"Aikaisemmin Bemareiden omistajat tarvitsivat peniksenjatketta (The drivers were cocks), mutta nykyisin Audimiehet ovat ottaneet valtikan itselleen." Tämähän mitattiin kyseisessä sarjassa tieteellisesti cock-o-meter -laitteen avulla, joten Termoz kaikkihan tykkää nykyisin bemarimiehistä (pl. nuorista sellaisista):D
 
Vastaus: Autot

No nyt kyllä laski arvostus :D
Ei vaan, 120d oli harkintalistalla itselläkin, mutta tunne vei voiton valinnassa.
224005653.jpg

Itsekkin olen pohdiskellut dieseliin vaihtoa, ja kävinkin tällä viikolla jo istuskelemassa samanlaisessa alfassa mitä sinulla on. Hieno auto on! Mutta ei vielä lexus alfaan vaihtunut :)
 
Vastaus: Autot

Mutta ei vielä lexus alfaan vaihtunut :)

Kai kävit kokeilemassakin? Se 2,4 (~200hv) diesel on nelivetona aika maukas peli. Voi toki olla parempi, ettei kokeilekkaan, voi jäädä Lexus niille sijoilleen :D
Itse otin bensavehkeen kun kyllästyin dieseliin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vähissä taitaa nykyään jatkuvat nelivedot olla?

Ikinä kuullu Quattrosta (torsen) ja Audista? :D Onhan noita muitakin jos rupee kaivamaan.

Jännä että porukka vääntää täällä jostain vetotavoista eikä tiedetä ees perusasioista :D

Tässä vielä pari videota quattro-hassuttelua ennen tuon auton virittelyä ja korin laittoa:

http://www.youtube.com/watch?v=SlzMNcGpivg

http://www.youtube.com/watch?v=ZwGIoOD5caM

http://www.youtube.com/watch?v=6LoiNQTCyAM

http://www.youtube.com/watch?v=Gn8Y0SwWEpc
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eikös se ollut niin, että vanhempien audien nelikko on aivan muuta toista kun nykyaudeissa? Voin toki muistaa väärinkin. Muistaakseni jossain vanhassa Audin mainoksessa ajettiin mäkihyppymäen alastulomäki ylös. Ei taida nykyisillä onnistua...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eikös se ollut niin, että vanhempien audien nelikko on aivan muuta toista kun nykyaudeissa? Voin toki muistaa väärinkin. Muistaakseni jossain vanhassa Audin mainoksessa ajettiin mäkihyppymäen alastulomäki ylös. Ei taida nykyisillä onnistua...

Vasta uusivat tuon mainoksen jokunen vuosi sitten kun quattro täytti 25 vuotta :

http://www.youtube.com/watch?v=8qxylbbjBl4

Sama torsen neliveto niissä on oikeastaan ollut alusta asti jos moottori ollut pitkittäin, mutta esim Audi A3sessa ja TTssä (moottorit poikittain) on haldex joka toimii eri periaattella vaikka onkin quattro nimen takana.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllä se Quattro on neliveto ja kyllä tämän tuntee. Mutta sehän on niin sanottu älykäs neliveto, eli kaikki pöyrät eivät suinkaan vedä tasaisessa suhteessa koko ajan kaikilla pinnoilla. Jos takapyörille tulee liukasta, etupyörät ottavat vetovastuun esim. suhteessa 30% taka vs. 70% etu. Sama tietysti myös toisinpäin. Onko tämä sitten parempi vai huonompi kuin se että jokainen pyörä vetää koko ajan saman verran? Itse en osaa sanoa, kun on tuo oma quattro ainoa neliveto jota olen ajanut.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ikinä kuullu Quattrosta (torsen) ja Audista? :D Onhan noita muitakin jos rupee kaivamaan.

Jännä että porukka vääntää täällä jostain vetotavoista eikä tiedetä ees perusasioista :D

Tässä vielä pari videota quattro-hassuttelua ennen tuon auton virittelyä ja korin laittoa:

No en minä mikään ääliö ole, kyllä esimerkiksi audeissa tuo neliveto muuttuu sen mukaan miten moottori keulalla on. Kaikissa audeissa ei nykyään todellakaan ole torsenia. Ja se subaru juttu on muuten totta minkä pari sivua sitten heitin, automaattilaatikollisissa subaruissa on erilainen neliveto mitä manuaaleissa. Juurikin tuollainen älykäs-mallinen, ja jää ihan saatanan helposti kiinni lumihankeen. Testattu juttu. Ja tuo sama pätee aika moneen nyky-nelivetoon. Pakettiautoissa taitaa hiace olla ainoa jatkuvalla nelivedolla oleva, ja se kyllä näkyy kulutuksessakin :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pakettiautoissa taitaa hiace olla ainoa jatkuvalla nelivedolla oleva, ja se kyllä näkyy kulutuksessakin :D

Kyllä Mersultakin löytyy jatkuvalla nelivedolla oleva pakettiauto (Vito ja Sprinter). Voimanjako etu-/taka-akseli 35:65.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Moni tuntuu sekoittavan älykkään nelivedon ja jatkuvan nelivedon. Sitä jatkuvaa ei juurikaan henkilöautoissa ole, paitsi subaruissa ja citymaastureissa. Vanhemmissa audeissa sai sentään lukittua sen, mutta nykyisissä ei kai onnistu?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sitä jatkuvaa ei juurikaan henkilöautoissa ole, paitsi subaruissa ja citymaastureissa.

Niin, en tiedä mikä lie kun BMW:kin siirtyi jatkuvasta älykkään nelivedon käyttöön (xDrive). Monet valmistajat ovat kokeilleet jatkuvaa, mutta kuitenkin nykyään valtaosa käyttää älykästä nelivetoa. Tosin MB kehitti ensin 4matic-nelivetojärjestelmänsä ns. älykkäänä, mutta nykyisessä versiossa ko. järjestelmässä on jatkuva neliveto (esim. uusi C suhteella 45/55).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Lada Niva päihittää kyllä kaikki katumaasturit! :p Se on aito ja se on äijäkone, joka syö vasikankokoisia kiviä aamiaiseksi.

Mut joo, taas autoilun ihanuudesta... Turkissa asuvien turkkilaisten saksalaisten tekemä turkinsaksalainen wolkkarini pomppasi katsastuksessa. Päästöjen raja ylittyi niin reilusti, että on tainnut katti palaa siinä kun jouluna meni vesipumppu tohjoksi ja hihna löysty. Edelleenkään en äänestä kuule, että venttiilit olisi persiillään.

Kyllä tuo golffi on aika fiasko. Vielä yksi tämän tason juttu, niin maalaan mustaksi ja ajan joenpohjalle. Paskin auto mitä olen ikinä omistanut. Olen ajanut 5000markan autolla tuplasti pidempään ilman mitään ongelmia ja tämä oli likemmäs 10k€ ja siihen on mennyt jo enemmän rahaa kuin muihin autoihini yhteensä. Ei voi kyllä suositella, joskin tämä kappales on tainnut olla mallia sunnuntai. Jos olisi merkkihuoltamossa pitänyt korjuutella, niin millähän rahalla sitä olis ostanut ruokaa pöytään?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onko tämä sitten parempi vai huonompi kuin se että jokainen pyörä vetää koko ajan saman verran?

Parempi. Ei ole järkeä pyörittää pidon menettänyttä pyörää enää symmetrisesti varsinkaan enää siinä vaiheessa kun pidon takaisintulon aikana. Parempi ohjata tuleva voima sinne missä on kitkaa että päästään liikenteeseen.

quattro (four wheel drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tuolla on aika hyvin noista vuosimallien eroista.
Sitä jatkuvaa ei juurikaan henkilöautoissa ole, paitsi subaruissa ja citymaastureissa. ?

Torsenia käyttävät autot ovat kaikki jatkuvalla nelivedolla. Voimaa vain jaetaan, mutta neliveto edelleen on kokoajan päällä. Jatkuvaa nelivetoa joidenkin maasturien lisäksi käyttävät myös Subaru (viskokytkin) ja esim Lamborghini Gallardo (viskokytkin) .
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Parempi. Ei ole järkeä pyörittää pidon menettänyttä pyörää enää symmetrisesti varsinkaan enää siinä vaiheessa kun pidon takaisintulon aikana. Parempi ohjata tuleva voima sinne missä on kitkaa että päästään liikenteeseen.

quattro (four wheel drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tuolla on aika hyvin noista vuosimallien eroista.


Torsenia käyttävät autot ovat kaikki jatkuvalla nelivedolla. Voimaa vain jaetaan, mutta neliveto edelleen on kokoajan päällä. Jatkuvaa nelivetoa joidenkin maasturien lisäksi käyttävät myös Subaru (viskokytkin) ja esim Lamborghini Gallardo (viskokytkin) .

Periaatteessa visiin noin, käytännössä näin:

Torsen on toimintanopeutensa suhteen selvästi nopeampi kuin esim. viskokytkin. Torsen-tasauspyörästö alkaa välittää vääntöä jo ennen kuin heikommin pitävällä alustalla olevat pyörät alkavat edes sutia. Haittapuolena kuitenkin on, että auton toisen akselin ollessa täysin ilmassa, pääsee voima vuotamaan sieltä pois. Sama voi käydä myös huonoilla renkailla jäällä, kun toisen akselin pito ei riitä tuottamaan tarpeeksi suurta momenttia Torsenin lukittamiseksi.

Lähde

Tuohonhan se osittain perustuu, että nämä softroaderit jää aika helposti kiinni hiekkaan ja lumeen yms. Veto karkaa tyhjää pyörivien renkaitten kautta. Jos oikeasti tarvitaan sitä, että voima ohjataan pitäville pyörille niin lukot siihen tarvitaan. näitä löytyykin sitten vasta niistä "oikeista"maastureista..

Kulutus on varmaan suurin syy siihen että nykyisin suositaan älykkäitä nelivetoja. Jonkin verran land cruiserilla ja suzuki samurailla ajelleena voin sanoa että jatkuvan nelivedon kytkeminen nostaa kulutuksen suhteellisen infernaaliseksi.. Rav4 älykkäällä nelivedolla varustettuna vie aika vähän, suunnilleen saman verran mitä isohko farmari samantehoisella koneella. Tosin tuo kapine jäi tekniikan maailman koeajossa hiekkarannalle kiinni... :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

suunnilleen saman verran mitä isohko farmari samantehoisella koneella. Tosin tuo kapine jäi tekniikan maailman koeajossa hiekkarannalle kiinni... :D

Hehheh. Hiekkarannalle... :D Tarvitaan varmaan "hiekkatiemaasturi" jos piitsille mielii.

Mutta nuista farkuista sen verta, että väittäisin kulutuseron olevan farkun ja normin välillä lähes huomaamaton.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Periaatteessa visiin noin, käytännössä näin:

Kyllä. On täysin fakta että torsen voi vuotaa osittain voimaa. Mutta näillä mennään ja parempaa ei ole saatavilla :) Mahdollinen voiman vuotaminen on onneksi todella vähäistä. Ongelmaan ratkaisuna on esimerkiksi hangessa eturenkaat ylhäällä (jos joistain syystä saanut auton niin pahasit hangen päälle) ollessa käsijarrulla auttaa lukittumista, jolloin koko voima menee takarenkaille. Mutta tuo vuotaminenhan ei millään oikeastaan millään tavalla vaikuta normaaliajossa.

Mutta yleisesti joka tapauksessa on parempi, että voimaa siirretään niille pyörille, joilla sitä kitkaa on.
 
Ylös Bottom