Näitä voi toki kokea aika eri lailla tämän kaltaisia asioita. Itse ainakin teen mielelläni kaikenlaista eri puolilla pelimaailmaa, eikä sellainen jatkuva lineaarinen eteneminen jaksa oikein kauaakaan kiinnostaa. Se on minun juttuni peleissä, että pelimaailmaa voi mennä tutkimaan mihin vaan suuntaan, ja löytääkin sieltä uudesta suunnasta jotain ihan uutta ja mielenkiintoista. Ja jos jää johonkin bossiin vaikkapa jumiin, niin menee muualle tutkimaan ja tulee vahvemmalla hahmolla sitten haastamaan sen hankalan bossin. Itseäni ei ole koskaan varsinaisesti kiinnostanut Soulsborne-peleissä se gitgudmainen vaikeus, vaan nimenomaan sen vaikeuden voittaminen monenlaisilla keinoilla mitä pelimaailmasta löytyy, ennemmin kuin puhtaasti omia taitoja lukuisia kertoja kuolemalla hinkkaamalla.
Tuollaisia Rannin questin tapaisia questejakin päätin vaan määrätietoisesti jatkaa vähitellen eteenpäin, aavistaen, että niiden kautta saanee jotain mielenkiintoista viimein pelissä aikaan. Ja vaihtelin noiden questienkin välillä etenemistä vähän fiiliksen mukaan. Varmaan tämä tietty suhtautumistapa liittyy siihen, että en yleensä pidä siitä, että minua ohjataan kovasti asioissa, vaan pyrin hyvinkin vapaasti toteuttamaan itseäni aina kun sen mahdollisuus on. Varsinkin viihteessä, eli pelaamisessa tämä tuntuu minulla korostuvan. Siksi tosiaan lineaarisuus ei yleensä meinaa minulle peleissä maistua. Tai ainakaan en jaksa kauaa kerrallaan pelata kovin lineaarisia pelejä. Toki joskus jotain CoD:ien kampanjaa tai vastaavalla tavalla lineaarisesti eteneviä räiskintöjä voi olla hauska hetken pelata eteenpäin höyryjä ulos päästäen. Mutta niitäkään en yleensä tuntia enempää jaksa kerralla pelata. Mutta ei näihin väärää tapaa ole suhtautua. Ei tuo Elden Ringin kaltainen äärimmäisen avoin pelimaailma ole optimaalisen ihana kokemus kaikille. Ja se on ihan ok asia se.
Joo kyllä välissä voisi minunkin puolestani tulla joku kompaktikin teos vaihteeksi Fromsoftilta, kunhan se ei tarkoita sitä, etteikö voi tulla jossain vaiheessa myös avoimemman maailman peliäkin vielä. Itseäni kiehtoisi Bloodbornen maailmassa avoimemmalla etenemistavalla tehty seikkailu. Bloodborne on hieno peli ja minulle Elden Ringin jälkeen paras soulsborne-peli. Mutta jos jotain koin siinä kuitenkin hieman puutteellisena, niin varmaankin sen, että pelimaailma oli makuuni ehkä jonkin verran liian lineaarinen. Oli siinäkin ajoittain etenemisessä valinnan vapautta, mutta silti minusta tuntui ajoittain siltä, että pelistä olisi saatu parempi, jos siinä olisi ollut enemmän sellaista salaisuuksien ja uusien paikkojen löytämisen iloa.