Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost Recon: Wildlands

Kyllähän tää hyvältä maistuu ja mitä enemmän pelaa niin sitä paremmin, mutta pelko on persiissä et tämä rupee liikaa toistaan itseään ja liian äkkiä. Sitten sitä negatiivista palautetta. Ajoneuvojen käyttäytyminen on jotain todella surkeeta. Pelissä missä niillä on kohtuu iso merkitys, niin sillon niihen käyttäytymiseen pitäisi panostaa kunnolla, eikä antaa kesäharjoittelijan tehdä työtä.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Tänään vietiin peli-ilot oikein kunnolla, kun piti viimeistellä sen toiseen alueen tehtävät. Omien tekoäly hajosi pahasti jokaisessa tehtävässä, lisäksi oli ihmeellisiä vaikeuksia ampua sniperilla auton renkaita puhki. Tuli jotain hemmetin kovia sarjaräjähdyksen ääniä ihan lähellä, vaikka ei räjähdyksiä näkynyt missään. Lisäksi viholliset saattoivat tulittaa konekiväärillä ja pateja ei siitä lentänyt ollenkaan, myös kerran puuttui äänet sekä padit. Näkyi pelkkä liekki konekiväärissä.

Viholliset menee omien tekoälyjen viereltä tunnellissa, eivätkä kummatkaan ammu. Kivasti antoivat parin kaverin juosta mun selkään.

Välillä eivät suostuneet tulemaan millään käskyllä tunneleihin ja joskus jäi yksi ulos, yksi ylempään kerrokseen ja vain yksi kaveri oli vierellä tottelemassa käskyjä.

Aika hankalia olivat Mortarien tuhoamis tehtävä sekä sen toiseen alueen bossin tappaminen yksin, kun ei omia vain kiinnostanut. Puolet saa aina sniikisti hoidettua, mutta sitten alkaa tulla yksin raja vastaan.

Toivottavasti peliä vielä viilataan paremmaksi ja tuodaan pieniä parranuksia lisää ihmisten toiveiden mukaan. Itse taidan pitää tauon Wildlandsista ja ostaa sen sitten myöhemmin alennuksesta. Laitetaan Horizon kokeiluun ensiksi.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Kyllä se vain on karu tosiasia, että tämä peli vaatisi vielä ainakin vuoden isää kehitysaikaa. Paketti on sen verran karmeassa jamassa tällähetkellä.
Hyvin todennäköisesti myös pelin tehtävätarjonta on alusta loppuun sitä mitä beta näillä kahdella alueilla tarjoaa vain vaihtelevalla vakeustasolla.
Kuka helvetti jaksaa ihan oikeasti toistaa tämän saman yli 20 kertaa jokaisella alueella?
 
Ottamatta kantaa pelin bugitilanteeseen, niin en aivan sisäistä ainaista valitusta "toistosta". Kyllähän hiekkalaatikkopeleissä se vaihtelu tulee omasta mielikuvituksesta. Tehtäviä voi tehdä niin monella lähestymistavalla, ja välillä tapahtuu hassun huvittaviakin sattumuksia. Jos sitä pentuna olisi hiekkalaatikolla tehnyt samoja kakkuja, niin olisi varmaan käynyt helvetin tylsäksi 10 minuutin jälkeen.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Betaa lähdettiin testaamaan ihan sillä odotuksilla että tästä pelistä ei ole mihinkään, voi pojat olin väärässä. Pelin huikea open world ja mieletön määrä kerättävää ja tehtävää yhdistettynä todella sulavasti toimivaan coop kokemukseen niin taitaa lähteä ostoslistalle.

Ei siinä kaverin kanssa tarvitse edes tehtäviä tehdä kun pelkkä yleinen rähinän aiheuttaminen ja siellä täällä haahuilu saa tunteja kulumaan. Parasta on tuo että coop tilassa peli ei ole mitenkään rajoitettu kuten tälläiset pelit yleensä, voitte mennä tekemään vaikka ihan omia juttuja toiselle puolelle karttaa vailla mitään ongelmia. Bugejaan ei vastaan sattunut juuri yhtään, joka on toki suotavaa kun julkaisu on niin lähellä.

Omaan mieleen tulee lähinnä MGS V coopilla maustettuna. Peli tarjoaa erittäin siistiä hiippailua ja voit itse valita miten tilanteita lähestyt jos sitä haluaa, mutta vaihtoehtoisesti voi myös mennä aseet laulen ja kaikki tappaen.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

No kyllä Wildlands vaikuttaisi olevan avoimista peleistä sieltä ihan pahimmasta päästä toiston suhteen ja määrä korvannut laatua.

Pelissä on noin sata tehtävää ja varmaan toistasataa kerättävää sekä sivutehtävää. Tehtävissä ei mitään dynaamisuutta, panosta tai todellista mielenkiintoa. Muistuttaa tältä osin enemmän jotain MMO-peliä, joissa ei yleensä ole tehtäviin niin panostettu vaan enemmän vain kierrätetään samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Pelin vahva co-op elementti on tietenkin tähän vaikuttanut ja ymmärtäähän sen.

Ja siis itse pidän pelistä, mutta molemmat betat riittivät raapimaan sitä "sotilas kutinaa". Pelissä on kuitenkin omat ongelmansa, hyvien puolien lisäksi.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

No olihan nuo tehtävät samaa kaavaa toistavia, ei siitä mihinkään pääse. Kaikissa mennään johonkin alueelle, joka putsataan ensin vihuista ja hoidetaan sitten se kohde. Alueissa on liian vähän vaihtelua, tehtävätavoitteissa liian vähän vaihtelua ja itse vihollisissakin liian vähän vaihtelua. Perusteet ovat ihan hyvällä mallilla, räiskintä on ihan sujuvaa ja coop saumatonta. Miljöö on sinällään ihan uskottava ja hieno, mutta hiekkalaatikko on kovin tylsä, jos sieltä puuttuvat kaikki lelut. Wildlandsin OW menee heittämällä heikoimpien esitysten listalle ja edelleen ihmettelen, miten kehittäjien mielestä avoin maailma tekee tästä paremman pelin.

Korostan, että ihan hauskaahan tuo kaveriporukalla on, mutta kyllä tästä se jokin puuttuu ja isosti. Taisteluissa ei ole mitään vaaran tunnetta, koska kuolema vain resetoi tehtävän. Tehtävistä osa on tosi turhauttavia, kun kaikki vihut tietävät samalla sekunnilla, että alueella on vihollisia. Kohteena oleva kopteri on ilmassa ennen kuin ehdit kissaa sanoa, jos joku vihu ehtii sinut huomata ennen kuin saa luodin silmien väliin. Marginaali virheelle on tässä suhteessa liian pieni, yksi virhe ja koko alue on perässäsi ja jotenkin maagisesti jokainen myös tietää heti, missä sinut joku näki.

Keskeneräisyys kuvaa peliä hyvin. Perustukset ovat pystyssä ja puitteet näyttävät hyviltä, mutta niiden ympäriltä puuttuvat ne asiat, jotka tekevät talosta ikimuistoisen kodin. Siellä viihtyy ja kavereiden kanssa on kiva rellestää ja laittaa paikat remonttiin, mutta sieltä puuttuvat ne hienot yksityiskohdat ja asiat, jotka muistat vielä vuosienkin päästä.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Pari kivaa yksitysikohtaa tuli vastaan. Viholliset eivät hälyttynyt, kun ammuin sniperilla kaukaa ilman äänenvaimenninta. Toinen oli, kun ammuin vihollisen tunnelissa sen tultua nurkan takaa esiin. Seuraava kaveri tulikin sieltä juosten ja meni äkkiä suojaan. Se vähän yllätti, kun en ole aikasemmin peleissä tuollaiseen törmännyt. Yleensä ne vain kurkkaa sieltä ja yrittäen ampua tai vain kävelevät sieltä tyhmästi esiin.

Tuli myös poimittua vihollisesta sniper aseeksi, kun siinä näytti olevan erilainen tähtäin. Ei ollut kyllä kovin selkeä tai hyvä tähtäin, vaikka siinä oli enemmän zoomia. Harmi, kun betan alueilla ei ollut löydettävänä parempaa kiikaria kiväriin.

Oletteko saaneet Rebels vs Unidad vs Santa Blanca myllyä aikaseksi? Tuli aikamoiset rähinät aikaiseksi yhden tukikohdan lähellä.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Jossain tehtävässä nämä cartelin ukot tais alkaa tulittaa unidasin kopteria ku kävin aiheuttaan hämminkiä.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Nuo "puolusta tätä härpäkettä" sivutehtävät vaatii oikeesti korjausta ja pahasti, siinä kaverin kanssa asetettiin nätisti miinat ja kaikkee ja sit ku sen pömpylän käynnistää nii ei ne vihut mistää miinoista välitä, juoksevat yli ja respaavat tyhjästä siihen käkättää selkään ja sivuun ja päälle ja jokapuolelle. Yritä nyt siinä sitten leikkiä tätä "taktista shootteria". Kehitysvammaista touhua!
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Nuo "puolusta tätä härpäkettä" sivutehtävät vaatii oikeesti korjausta ja pahasti, siinä kaverin kanssa asetettiin nätisti miinat ja kaikkee ja sit ku sen pömpylän käynnistää nii ei ne vihut mistää miinoista välitä, juoksevat yli ja respaavat tyhjästä siihen käkättää selkään ja sivuun ja päälle ja jokapuolelle. Yritä nyt siinä sitten leikkiä tätä "taktista shootteria". Kehitysvammaista touhua!
Ei ne oo jalkaväkimiinoja. [emoji1]
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Ei tosta tuu mitään ilman kaveri porukassa pelaamista, tekoäly niin huono et huhhu. Koitat siinä yksin taistella kaikkia vastaan vihollisia tulee joka suunnasta ja tekoäly tiimiläiset ei tee mitään. Ehkä niille pitää vaa itse syöttää käskyä että tekee jotain, mutta siinä ollaan jo vainaa ku niitä käskyjä annetaan.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Caveat: cooppina on menty 2-3 kaverin ryhmällä kohteita läpi vaikeimmalla, yksinpeliä testattu lähinnä vähän juonen osalta samalla kun on perseilty pelimoottorilla.

Nyt on kaksi betaa takana ja täytyy sanoa että ennakkotilaukseen lähti. Tämä on niitä harvoja pelejä jossa samanlaisen adrenaliinipumpin aiheuttaa esimerkiksi sniikkailutehtävän kaksi täysin eri ääripäätä eli onnistunut läpivienti ilman yhtään tappiota sekä sisälle hiipimisen epäonnistumisen heti alussa.

Ehkä hauskin tehtävänläpäisy eilen olikin se kerta, kun yritettiin hiipiä sisään tukikohtaan tuhoamaan kranaatinheittimen ammuksia ja etummaisen miehen piti napsaista yksi vartija hengiltä äänettömästi. Paha vain että oli unohtanut edellisen tehtävän jäljiltä silun pois rynkystä ja äänekkään pamauksen jälkeen koko tukikohta olikin täydessä hälyssä. Jäimme hieman hankalaan paikkaan jumiin, mutta kesken tulitaistelun yksi meistä kekkasi ohilentävän Unidadin helikopterin ja pikaisen tilanneanalyysin jälkeen ampui pari houkuttelukutia siihen. Hetken päästä tukikohdassa olikin melkoinen meno kun Unidadit ja narkit tulittivat toisiaan. Vallinneessa sekasorrossa tuhosimme heitinkranut käsikranuilla ja pakenimme varastamallamme autolla merimiesnaurua röhötellen taistelun jatkuessa vielä takana.

Ymmärrän tavallaan osan huolen tehtävien itsensätoistavuudesta, mutta jos tehtäväkuvaukset yksinkertaistaa muotoon "mennään sinne, tapetaan jotkut, lisäksi mahdollisesti haetaan panttivanki/vihollispomo/sotasaalista/tietoa", niin tuohan kattaa about kaikki historian aikana tehdyt oikeat sotaoperaatiot. Kuitenkin isoin ero tehtävien välillä on taistelumaasto ja niissä löytyy kyllä valinnanvaraa tässä pelissä. Juonta ja tarkoitusta on joo kiva olla, mutta kyllä pitkät välianimaatiot ja taustatarinat jokaisesta vallattavasta pikku maatilasta alkavat nekin äkkiä kyllästyttää.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Oon vetänyt kaikki tehtävät läpi soolona molemmilla alueilla ja extreme-vaikeustasolla, mukaanlukien OMI3Rin valittaman Protect Rebel Radion (sekä ne räjäytä ovi ja hakkeroi tietokone -tehtävät). Ihan OK sujuu. Vihut voisi tosiaan spawnaa noissa kauempaa, autot kyllä tulee fiksun matkan päästä, mutta mobit spawnaa lähimmän mökin kulmalle nimim. yhdellä yrityskerralla käynnistin laskurin, juoksin kulman taa ja yhtkkiä tuijotinkin viittä vihua silmästä silmään :D

Kun kutsuu diversionin (1-2 rebeliä) ja käskee AI:n hyökkäämään onnistuu kyllä yrityksen ja erehdyksen kautta kaikki. Betassa puuttuu perkeistä rebel-palkkasotilasjoukon kutsuminen, mikä ois varmaan aika olennainen sen radion puolustamisessa. Ilman kranaatinlaukaisinta ei kanssa taida tulla kesää vaikeusaste 5 -kartalla, kun helikoptereita spawnaa kaks (ellei sit Unidadkin tuu kurkkimaan just väärällä hetkellä, kuten pari kertaa kävi). Miinoja en ees avannut koskaan, mitä niillä tekee koska C4. Edit: ai ne onkin myös jalkaväkimiinoja, ehkä sit taas bugeja korjaamaan :D Samalla voisin kyllä väittää homman olevan paljon hankalampaa ellei oo coopissa vähintään kolme pelaajaa, koska tarviit ehdottomasti yhden spottaajan ilman AI-kumppaneita. Mun mielestä AI vois kyllä olla täyttämässä coopin tyhjiä paikkojakin.

Summa summarum kuitenkin, jos on oikeat työkalut, kyllä niillä pärjää tehtävän kuin tehtävän. Convoy-tehtävätkin meni sooloten samalla C4/GL -yhdistelmällä.

AI ei tosiaan oikein osaa kaikkiin onkaloihin juosta, ellei spammaa Go To -käskyä, eikä ihan aina tajua et vieressä seisoo vihu. Ei kyllä oo eka (eikä vika) taktinen AI jossa on viilaamista pathfindingissa ja FoV:ssa. Onneks pelin omista mokista(kaan) ei rankaista, kun restart-spawni on yleensä 200-300 metrin päässä ja heti saa yrittää uudelleen.

Helikopterin lentäminen on yllättävän hauskaa ja sulavaa kun hetken on harjoitellut, tosin en tykkää että siinä on liikkeellelähdössä joku ihme timeout ennenkuin voi ohjata vapaasti ja kerätä vauhtia. Tää on mun mielestä se suurin typeryys, itse lentomalli toimii vallan hyvin. Aseilla ei tosiaan meinaa osua mihinkään, tarttis tähtäimen. Tossa ehkä toinen moka, kun kopterilla ei voi myöskään leijua sivuttain ilman että se kääntyy. Isot autot kuten SUV:t on vähän liian kevyitä fysiikkamielessä, mutta muuten siedettävää matskua (ne peltipakut ois kovassa vauhdissa oikeastikin just tollasia nimim. Hiacea ajellut :p) Tulin testiksi maasturilla lounaisvuorilta koko kivikkorinteen alas, ohjattavuus on aika hyvä jo.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Pakko sanoa, että menee varmaan tän avoimen betan jälkeen hankintaan. Varmaan joku kymmenen tuntia tuli pelattua tota Ghost Reconia tässä viikonlopun aikana. Ehkä enemmänkin. Jep, ja Halo-striimi kesti melkein kolme tuntia, eli eikai tässä kerennyt oikein muuta kuin pelata. Varsinkin kun perjantaina oli iltavuoro. Ja Pc:llä testasin parisen tuntia kans.

Porukassa on oikein kivaa toimintaa. Aina ei jaksa mennä aaveena, mutta silloin kun jaksaa niin se palkitsee kyllä kun saa hoideltua viholliset hiljaisesti pois pelistä.

Avoimessa betassa oli myös uusi alue, joka oli mukavan erilainen verrattuna tuohon aloitusmestaan. Lumisia vuorenrinteitä ja jyhliä maisemia. Leirit on paremmin vartioituja ym. Ne kannattaakin scoutailla kunnolla ennen kuin ryhtyy toteuttamaan tehtävää. Raskaampaa kalustoa löytyi ajoon myös.

Yhtäläisyyksiä Divisioniniin on, mutta tämän avut ovat kuitenkin huomattavasti erilaiset kuin siinä. Varsinkin aseen päivittäminen on nautinnollista. Jos saa edes uuden tähtäämen tai jonkun muun osan, jolla sitä voi modata. Ihan uuden aseen löytäminen saakin sitten viisarin värähtämään ihan kunnolla. Kaivoksesta löydetty uusi sniper oli hieno hetki koko porukalle. Voiman tunsi jokaisen konsoliaaveen pikku kätösissä.

Kaikki kulkupelit on myös lähes poikkeuksetta käytettävissä. Ja ajettavuudessa on eroja. Ajomalli ei ole kuitenkaan täydellinen, mutta tottui siihen aika hyvin tässä betan aikana, eikä se pääse häiritsemään.

Kykyjä availlaan resurssien ja skill pointien avulla. Varsinkin eri apuvälineet kuten miinat, C4 jne. Tuovat mukavaa taktikointia hommaan. Pysäytät siviiliautot teet jonkinlaisen tiesulun ja länttäät miinoja autosaattueen reitille. Tässä tilanteessa ei tarvitse välttämättä lähteä hillittömään takaa-ajoon vaan homma hoituu helpommin.

Tässä on mahdollista myös tetsailla aika monipuolisesti. Harvemmassa konsolipelissä on tullut samanlaista menoa vastaan. Arma 3 on toki pc:llä monipuolisempi tässä suhteessa.

Tässä on myös tarinan puolella todella kieroa ja sairasta huumoria, joka uppoaa meikäläisen makuhermoon. Vaikka muuten tästä puolesta on vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa.

Nappasimme reissun aikana myös kuvia aika paljon erilaisista tilanteista. Betan loppupuolella otimme vielä ryhmäpotretin dronen avustuksella. Jäi vähän muistoja siis talteen myös muutenkin kuin mielensopukoihin.

Potentiaalia tässä mun mielestä on, mutta melkein pidemmän päälle vaatii sen hyvän peliporukan. Samanlaisia kokemuksia ei luultavasti saa yksinpelatessa.

Eikä tämä todellakaan ole mikään virheetön tuotos, mutta jotenkin fiilis nousi tän avoimen betan jälkeen. Ehkä tässä kerkes pelaamaan rauhallisemmin ja tutkia asioita. Nyt tästä alkaa olemaan jo aika hyvin kärryillä, että mitä tuleman pitää. Katsotaan lähteekö julkkarina ostoon.
 
Vastaus: Ghost Recon: Wildlands

Digital Foundry testasi avointa betaa useammalla alustalla.

PS4: 1080p
Xbox One: 900p

 
Ylös Bottom