Vastaus: Horizon Zero Dawn
Mielestäni postasin tähän topiciin, mutta taisin onnistua editoidessa poistamaan koko viestin, android järjestelmällä mobiiliversio foorumista on aika järkyttävä.
Nyt menty peli lävitse ja pakko todeta, että olipa kerrassaan loistava peli. Itselle tuli pelistä vahvat Tomb Raider fibat, Lara Croft heitettynä kivikauteen robottien kera, mutta vaikka peleillä on paljon samaa niin pelillisesti kuin tunnelmaltaan niin HZD seisoo kyllä täysin omilla jaloillaan ja on monella osa-alueella jopa parempi. Pelin juoni oli todella kiinnostava ja piti hyvin otteessaan loppuun saakka ja maailmaa oli nautinnollista tutkia ympäriinsä. Juuri tämänkaltaista jännitysnäytelmää kaipasinkin BOTW:n jälkeen.
Peli tarjosi juuri sopivassa suhteessa räiskintää ja kiipeilyä, onnistuen tässä huomattavasti paremmin kuin esim. Uncharted 4. Asevalikoima on valitettavan suppea, mutta Cauldronien läpäisyjen myötä peliin aukesi ihan uusi ulottuvuus, joka nosti pelattavuuden ihan uudelle tasolle ja teki pelistä entistä mielenkiintoisemman. Samasta syystä hylkäsin pikamatkustuksen jo varhaisessa vaiheessa ja juoksin mieluusti aina määränpäähän kaataen kaikki vastaan tulleet robotit.
Robotin valtaus ja sen jälkeen toisten kimppuun usuttaminen samaan aikaan kun itse törötät kyykkypaskalla pienessä pusikossa ja sieltä omalle robolle taustatukea antaen oli kyllä varsin mainiota ajanvietettä ja usein tulikin harhauduttua pitkille metsästysretkille pääjuonen suorituksen sijasta. Maailma on myös todella kauniin näköinen ja pääsisi varmasti vielä paremmin oikeuksiinsa Prolla. Nuo Cauldronit ja muut hylätyt tutkittavat rakennukset antoivat myös erinomaista vaihtelua kivikautiselle maailman rinnalle.
En tiedä onko bugi vaiko ominaisuus, mutta itsellä kävi harmillisen useasti siten, että armottomien ansalankaviritysten jälkeen kameraa kääntäessä poispäin ja sitten takaisin ansalangat oli hävinneet. Myöskin pelin sisäinen "muisti" tuntui aika ajoin olevan aika lyhyt, jos oli kaatanut/vallannut jonkun botin ja juoksi vähän matkan päähän karkuun toista isoa mörköä niin takaisin tullessa jo kaatunut/vallattu romu olikin jo vastassa täysissä voimissaan. Tämä oli varsin vittumaista ainakin kun koitat kaataa kahta Thunderjawia. Myöskin kartan latautuminen oli toisinaan todella hidasta, onneksi suunnistus onnistui mustaa pohjaa vastekkin.
Okei, myönnän myös, että jonkun verran ärräpäitä aiheutti se, että kaupustelijoille voit myydä kerralla isojakin satseja, mutta ostaa voit vain yhden kerrallaan. Periaatteena kun oli tappaa jokainen vastaan tuleva botti niin aina oli joku ainesosa lopussa, vaikka kaiken mahdollisen keräsinkin mikä vastaan tuli, oksista lähtien.
Muuten peli onkin pelkkää timanttia, kaunis kuin mikä, kontrollit toimii kuten pitää, hahmot ovat mielenkiintoisia ja vihollistyyppejä on juuri sopiva määrä. Aina vallatessa tuli semmonen pieni jännityksen tunne kun vastaan ryömii jumalattoman kokoinen Rockbreakeri ja odotat pienessä puskassa milloin tulee käsky painaa kolmiota
Tuli myös ehkä ekaa kertaa ikinä pelattua peli pääosin suomenkielellä, aluksi tuntui erittäin häiriintyneeltä, mutta kun kieleen tottui ja hyväksyi jotkut erikoiset, kaukaa haetut suomennokset niin oli ihan mukavaa vaihtelua, etenkin kun suomennokset oli pääpiirteittäin ihan siedettäviä, eivätkä pilanneet pelikokemusta missään määrin, kuten alkuun pelkäsin.
Vuodesta on mennyt vasta reilu puolet ja potentiaalisia GOTY ehdokkaita on jo useita, loistava pelivuosi kerrassaan. Lisäriä odotellessa,
4.5/5