Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

DVD-levyformaatilla pelikäytössä vuonna 2012 ei ole enää mitään "hyviä syitä".

Eihän tästä ollut kysymys vaan siitä miksei levyä saa asennettua kokonaan kovalevylle, jotta levyä ei tarvitsisi vaihtaa. Sehän on selvää, että lisätilaa tarvitaan. Ei kai näitä muuten jaettaisi kahdelle levylle.

Pakotettu levynvaihto johtuu luultavasti siitä, että levyllä oleva sisältö tarvitsee jotenkin autentikoida. Kun Bäfässä ja Forzassa asennettava sisältö (joka siis toimii ilman levyä asennuksen jälkeen) on niin sanotusti vaihtoehtoista, Massa 3:ssa sisältö on yksinkertaisesti jaettu puoliksi levyjen kesken. Järkeväähän olisi ollut jakaa suoraan pelin puolen välin tienoilta poikki, että oltaisiin selvitty yhdelle levyn vaihdolla, kuten Massa 2:n tapauksessa. Nyt kuitenkin kolmannen osan kanssa on jostain syystä sisältö jaettu karkeasti niin, että päätehtävät ovat ykköslevyllä ja sivutehtävät kakkoslevyllä. Outo ratkaisu.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Pakotettu levynvaihto johtuu luultavasti siitä, että levyllä oleva sisältö tarvitsee jotenkin autentikoida.

Ei tämä voi olla oikea syy. Pelkkään autentikointiin pitäisi mielestäni riittää yksi ainoa levy (esim. levy nro. 1). Mitä lisähyötyä saavutetaan sillä, että autentikointiin tarvitaan useampia levyjä? Tuskinpa kukaan saisi esim. myytyä pelkkää kakkoslevyä, jos ykköslevy pitää jättää itselle autentikointia varten...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ei tämä voi olla oikea syy.

Se oli oma veikkaukseni. En sanonut, että se olisi järkevä syy, mutta syy silti. Juuri sillä tässä täytyy olla joku vaikutus, että Massa 3:n kakkoslevyn sisältö on niin sanotusti pakollista.

Olisiko tässä joku Microsoftin käytäntökin, joka haroo vastaan.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tuo tapa jakaa peli kahdelle levylle johtuu varmaan siitä (arvaan, koska en ole peliä pelannut), että sivutehtäviä voi suoritella missä vaiheessa tahansa. Siksi jakoa ei voi tehdä vain kylmästi alku- ja loppuosa perusteella.

Toi kovalevylle asentaminen taas on käyttöjärjestelmätason juttu, ja kopiosuojaukset on rakennettu sellaisiksi, että kovalevyllä olevan DVD-imagen täytyy vastata leyvkelkassa olevaa tunnistetta. Siksi siis 1-levyllä ei voi todistaa 2-levyn olemassaoloa. Ja jos molemmilla levyillä olisi samat tunnisteet (en ole ihan varma, onko tämä teknisesti edes mahdollista), niin kumpaa tahansa levyä voisi käyttää imagen autorisointiin. Ja tämä on varmasti MS:n lisenssiehtojen vastaista.

2-levyn resurssien asentaminen kovalevylle taas ei ole mahdollista, koska kaikissa bokseissa ei ole kovalevyä. Forzaa ei voi käyttää ennakkotapauksena, koska siinä toisella levyllä oleva tavara on enemmän levyllä toimitettavaa DLC:tä kuin kiinteää pelidataa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tuo tapa jakaa peli kahdelle levylle johtuu varmaan siitä (arvaan, koska en ole peliä pelannut), että sivutehtäviä voi suoritella missä vaiheessa tahansa.
Vapaasti niitä suoriteltiin myös ME2:ssa, eli ei tuokaan teoria kauhean hyvä ole.

Update! Digital Foundryn Face-Off: Mass Effect 3 on julkaistu, ja lopputulokset ovat melko yllätyksettömät.

Kummatkin konsoliversiot ovat sen 720p ja käyttävät FXAA-reunanpehmennystä. PS3-versiossa tekstuurit kuitenkin "pehmenevät" enemmän ja kuvasta tulee siten vähän utuinen. Pleikkarilla käytössä oleva v-sync estää repeilyn, mutta ruudunpäivitysnopeus notkahtaa välianimaatioissa ja kiivaimmissa tulitaisteluissa jopa 15 ruutukuvaan sekunnissa. Toisaalta vain PS3- ja PC-versiot tarjoavat nk. epäsuoria varjoja. Mistään merkittävästä efektistä ei silti ole kyse.

Cut-scenes are the killer though, and it's usually ones which drive the story forward that are more demanding. Here we see that little has changed from the opening segments of the game offered by the demo, where too many NPCs and alpha effects on screen can drag frame rates down on both platforms, with the PS3 even stabilising at the 15FPS mark for protracted spells during one cut-scene on Sur-Kesh. As a rule of thumb, the 360 doesn't have any problems at all in these scenarios, but in this case we see it go down to 20FPS with a few torn frames cropping up too.

&

Standard shadows cast from characters are again very closely matched, but it appears that the PS3 now also has indirect shadows enabled where the 360 does not. This is a feature available for selection on PC, and the results are quite similar for both good and bad reasons, depending on the nature of the lighting in the environment.

Lopputulos konsoleilla päätyy tavallaan tasapeliin, ja paremmuus määräytyy henkilökohtaisen preferenssin suhteen; arvostaako enemmän yhdeltä kiekolta pelaamisen vaivattomuutta vaiko muita teknisiä meriittejä. Kinect-tuki on lähinnä yhdentekevä, eikä tarjoa tavallaan mitään, mitä ei voisi toteuttaa pelkällä tavallisella mikrofonilla.

Putting the console versions side-by-side, then, calls into question your preference for levels of performance and your tolerance for disc-swapping. This apples and oranges situation makes a final call less clear-cut, but if you're a newcomer to the series looking to jump straight in and play through the main story, then the much smoother performance on the 360 makes that version an easy recommendation. However, if you're a long-term Mass Effect fan who's mostly captivated by its RPG trappings, then these technical gripes become subaltern, and the recommendation should instead lay with the console on which you've invested more time distinguishing your character.

Vertailun periaatteellinen voittaja on PC-versio, johon ei kylläkään ole sen kummemmin panostettu. Se käyttää samoja tekstuureja, hahmomalleja ja efektejä kuin konsoleillakin, joten sen ainoa selkeä etu on parempi tarkkuus ja ruudunpäivitysnopeus. PC:lläkään ei ole tarvetta levynvaihtorumbaan.

Overall, the PC release is nigh-on identical to what's available on console, outside of improvements to texture filtering, its revised control system and the ability to power past the frame-rate limitations. Put side-by-side at 720p, it's difficult to tell the differences at times: the bloom, lighting, shadows, and particle effects all manifest to the same level of quality during play, regardless of which platform you're running on. Certainly impressive from the console side, but we'd argue that a PC release should be a little more ambitious.

Lähde: Eurogamer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Toi kovalevylle asentaminen taas on käyttöjärjestelmätason juttu, ja kopiosuojaukset on rakennettu sellaisiksi, että kovalevyllä olevan DVD-imagen täytyy vastata leyvkelkassa olevaa tunnistetta. Siksi siis 1-levyllä ei voi todistaa 2-levyn olemassaoloa.

Miksi sitten esim. Lips -pelisarjan kolme uusinta julkaisua eivät vaadi levynvaihtoa, vaan kovalevylle asennetun levyn sisältöä voi käyttää vaikka sisällä olisi "väärä" levy? Alkuperäinen Lips ei tätä tue, mutta kolme muuta kyllä.

Ja tuossahan on siis kyseessä jopa ihan erilliset pelijulkaisut, ei edes sama peli jaettuna kolmelle eri levylle. Sisältö on toki noissa peleissä niin samanlainen, että vertautuu hyvin useamman levyn julkaisuun.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Miksi sitten esim. Lips -pelisarjan kolme uusinta julkaisua eivät vaadi levynvaihtoa, vaan kovalevylle asennetun levyn sisältöä voi käyttää vaikka sisällä olisi "väärä" levy?
"Produced by Microsoft", veikkaan ma.

Muutamat pelit ovat päässeet ennenkin tuon takia rikkomaan MS:n kummallisia rajoituksia. Mulla on vielä Masso3 postissa tulossa (toivottavasti!), mutta olisi ollut tosi kiva että olisivat tähänkin peliin saaneet jotain tollaista. Se kun kuitenkin on ikäänkuin MS:n "oma" pelisarja.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jaa, nuo Forzat ovatkin ainoat monen levyn pelit joista on kokemusta, joten siksi tätä piti ihmetellä. Miksihän kaikki ei toteuta asiaa noin?

Veikkaan, että ongelmana on Xboxin tapa lukea "levyä". Eli Forzassa levyä ei voinut vaihtaa keskenkaiken, vaan kakkoslevyllä autot olivat "DLC"-muodossa, josta ne ladattiin netin sijaan. Eli muistaakseni Forzan autoja ei voinut käyttää ollenkaan, jos niitä ei asenna erikseen kovolle. Niitä pystyi kyllä poistamaan ja lisäämään jälkikäteen, mutta ilman kovoa niihin ei päässyt "vain levyä vaihtamalla".

Eli Mass Effectissäkin olisi uskoakseni mahdotonta toteuttaa lisälevyt "DLC-paketteina" niin, että myös kovalevyttömät xboxit pystyisivät niitä hyödyntämään.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry on syynännyt Metakiaa oikein urakalla ja tuloksena on Tech Analysis: Metal Gear Solid Remastered. Tässä siis tutkitaan Metal Gear Solid HD Collectionia (PS3, X360) ja Nintendo 3DS:n versiota Snake Eaterista.

MGS HD Collection on varsin tasainen monialustajulkaisu. Kummallakin konsolilla kuvaa pusketaan ulos 720p-tarkkuudella kaksinkertaisella koko ruudun reunanpehmennyksellä 60 kertaa sekunnissa. Metal Gear Solid 2:ssa ja etenkin Snake Eaterissa ruudunpäivitys kuitenkin hieman heittelee PS3-versiossa joissain kohdin. Eli hieman ironisesti PS2:n lippulaivapelit seilaavat tasaisimmin Xbox 360:llä.

Overall presentation has clearly improved too: anti-aliasing makes all the difference with this style of visuals, and the frame-rate boost to the cinematics is obviously welcome: while the frame-blending effect remains, there's an overall sense of consistency between cut-scenes and gameplay. Now everything runs at 60 frames per second all of the time, with just the occasional dip in performance on the PlayStation 3 version of the game - nothing to worry about, here at least.

&

The ambition of the original MGS3 combined with the fact that the HD remaster is a port with few enhancements means that even on the Xbox 360 and PlayStation 3, Snake Eater is prone to some impactful frame-rate drops. In this regard it's the Microsoft platform that manages to retain the most performance.
Sen sijaan 3DS:lle julkaistun MGS3:n ruudunpäivityksessä on välillä pahoja ongelmia, ja paikoitellen peli näyttää jopa PS2-versiotakin karummalta. Toisaalta PS2:lla Kärmeensyöjä pyöri 512x448-tarkkuudella, joka skaalattiin sitten 640x448:aan, kun taas 3DS-versiossa natiivitarkkuus (3D-tilassa) on vain 400x240.

The changes and cutbacks Konami has made here aren't exactly an issue (and many of them are difficult to spot on the low 400x240 resolution screen) and it should be stated for the record that the 3D effect is in places quite remarkable - to the point where we could have taken a drop down to 30FPS for 3D support on PS3 and Xbox 360. The major problems with the 3DS version concern control and performance. When it comes to the utilisation of the face buttons for camera and aiming, the result is simply unintuitive, offering nowhere near the same level of precision as the original game, unless you buy the hideous Circle Pad Pro.

Adding to the issue is the fact that the performance level of the 3DS game is pretty awful, operating at a baseline 20 frames per second, and often dipping below that during gameplay.
Alunperin vain PSP:llä nähty Peace Walker on HD-kokoelman tavallaan mielenkiintoisin tapaus. Sen alkuperäinen tarkkuus oli 480x272 ja ruudunpäivitysnopeus vain 20 fps. Lisäksi toisen analogitatin puute aiheutti oman kontrolliongelmansa. Modernisointi on kuitenkin varsin onnistunut, ja sarjakuvamaiset välivideotkin on skaalattu ammattimaisesti eikä vain nopeasti hutaisten.

FMV is a key component of Metal Gear Solid: Peace Walker on the PSP. The HD version appears to be a mixture of assets that upscale fairly well from the native 480x272, in combination with other elements - such as typography - rendered at 720p. In motion, the overall result isn't anywhere near as bad as we feared it might be.

&

Of all the Metal Gear remasters, Peace Walker is the game that we worried about most, but it actually works rather well in its transition onto the HD platforms, making its omission from the forthcoming Vita collection all the more mystifying. Yes, Japanese and European owners can simply shell out £15 (or local currency equivalents) for the PSP version, and yes, you can remap the digital face-button controls to the second analogue stick - but the visual refinements seen in the HD game are obviously absent, and as it is running on the Vita's PSP emulator, there's no escaping the 20FPS performance level of the original release.
Koska tämä ei ollut varsinainen Face-off-tyyppinen vertailu, ei Digital Foundry nimennyt suoranaisesti mitään voittajaa. X360:llä HD-kokoelma tulee kahdella levyllä, ja se saavuttaa tavoitellun 60 fps:n ruudunpäivitysnopeuden parhaiten. Toisaalta PS3-version eduksi voitaneen laskea vain yksi BD-kiekko sekä nk. Transfarring-toiminto, jolla PSP:n Peace Walkerin tallennuksen voi siirtää PS3-versioon. Lisäksi Transfarringia tullaan hyödyntämään MGS2/3:n Vita-versioissa myöhemmin kesällä.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Toisaalta vain PS3- ja PC-versiot tarjoavat nk. epäsuoria varjoja. Mistään merkittävästä efektistä ei silti ole kyse.

Nyt en tiedä onko kyse edes samasta asiasta, mutta nyt kun ME2:n PS3-versiota pelaan (eka rundi aikoinaan Boksilla), niin tuntuu että nimenomaan nuo varjo/ym efektit ovat asteen enemmän omaan makuun vs. 360-versio. Jos oikein muistan, niin PS3-versiossa oli enemmän kikkailtu varjoilla ja ne sitten jakoivat porukkaa?

EDIT: Eli: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-masseffect2-face-off?page=2

Lopputulos konsoleilla päätyy tavallaan tasapeliin, ja paremmuus määräytyy henkilökohtaisen preferenssin suhteen; arvostaako enemmän yhdeltä kiekolta pelaamisen vaivattomuutta vaiko muita teknisiä meriittejä.

Niin, noh minuahan pidetään yleisesti salaliittoteorioita näkevänä tyyppinä, mutta ei liene sattuma ettei tuota ME3:n vertailuartikkelia tehnyt Richard Leadbetter vaan joku toinen kirjoittaja. Ja heti teksti oli tasapuolisempaa - vaikka sitten edelleen 360-versiossa on tiettyjä etuja kun grafiikasta ym puhutaan.

Tästähän Leadbetter-kritiikistä on kyse, eli tuloksia ei välttämättä tarvitse kyseenalaistaa (tosin voi kysyä että onko niillä aikuisten oikeasti merkitystä normipelaajille), mutta miehen 360-hurmeinen tyyli saa tietyt vertailut näyttämään jotenkin epäuskottavilta. Hepun tulevaisuus on MS:n leivissä - kumma etteivät ole jo palkanneet.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Suoraan sanottuna on alkanut jo vähän tympiä, joten sen vuoksi tässä on ollut kohta kolmen kuukauden tauko. En jaksa mennä yksityiskohtiin, kerron vaan nopeasti voittajat ja copy-pastean jonkinlaisen yhteenvedon. Näitä nimittäin riittää...

Ninja Gaiden 3 (Lens Of Truth): PS3

The conclusion of this Head2Head is pretty straight forward. While performance was a case where nothing was consistent for either version and load times were very close and rather quick on both versions, the visual quality of the game is what sets the two apart. With a sharper image, extra detail, and softer shadows there is little doubt that the PS3 version received the most polish this time around. The 360 did have a slight advantage in Anti Aliasing, but the differences were small. When everything is weighed together, the PS3 version would be the one to buy if you had the choice.

Ninja Gaiden 3 (Digital Foundry): PS3

All in all Ninja Gaiden 3 generally favours the PlayStation 3, although not without a few compromises along the way. Texture detail and filtering is pared back on a couple of occasions, while frame-rates are generally slightly lower during gameplay. On the other hand, when taking into account the significantly reduced amount of screen tear and the superior frame-rate of the cut-scenes, overall performance is slightly better on the platform. While basic smoothness is compromised for the sake of image consistency, in this case we find it to be the lesser of two evils, and the result is an experience which is a little more consistent across the board.

Prototype 2 (Digital Foundry): PS3

As it stands right now though, it's the PS3 version that comes recommended without much reservation. It simply plays out better overall during combat and travel alike, and considering it offers the same basic assets and rendering techniques as the 360 version, albeit minus the incessant tearing, it can often end up looking better in motion too.

The only detracting point for PS3 is the more aggressive implementation of its FXAA post processing, which faintly softens some of the detailing on textures. Incidentally, this does a good job of covering up the anisotropic noise left behind on 'busy' wall textures - a blemish that remains conspicuous on 360 with its slightly sharper image. As far as technical proficiency goes, however, every other facet of the game is of matching quality on both formats, from the reworked lighting to the implementation of SSAO, which is to be commended.

Max Payne 3 (Digital Foundry): X360

Looking at the overall turn-out for each version of Max Payne 3, it's fair to say Rockstar Vancouver has effectively translated its hard-boiled action game to both platforms, and you can fully enjoy the ride on either. When it comes to image quality, while the PS3 version offers a slightly sharper picture, the 360 does hold up some advantages that are more considerable to those on the bench, such as the effectiveness of its anti-aliasing, and the more flattering treatment of foliage elements.

There is also the curious issue of missing effects during specific PS3 cut-scenes, though these crop up in entirely isolated instances, where in other areas they're rendered properly. These small nips and tucks are evidently to the benefit of the frame-rate on PS3, which otherwise isn't quite as consistent as the 360 during the majority of shoot-outs. Performance is still entirely serviceable to gameplay on both platforms though, and the sense of cinematic spectacle is held up - in no small part thanks to the way core video assets and native resolutions are identical to the pixel on each platform.

For multi-platform owners unsure of which version to opt for, we'd have to give a nod to the 360 version, though it remains to be seen what advantages the eventual PC release offers.

Ghost Recon: Future Soldier (Lens Of Truth): X360

Overall it’s clear that the 360 version has a very definitive advantage this time around. Lower resolution texture maps, sloppy shadow implementation, and a few torn frames doesn’t make things look to good for Sony’s platform. On top of that, even the 6.5 GB mandatory install couldn’t help any of it. With all of the time they took to make this game, this should have never been an issue. Unfortunately this appears to be a classic case of what happens when you focus all of your resources to one console and then try to port to the other. While those with only a PS3 will still be able to play and enjoy the game, the 360 version will definitely offer a better experience if you have both consoles.

Ghost Recon: Future Soldier (Digital Foundry): X360

To round up, if you're one of the lucky souls who happen to own both platforms, the 360 version comes as a clear recommendation here for its smoother frame rate and clearer image quality, though it should be stressed that the PS3 is no slouch.

Variances in lighting aside, both games offer up very close results in the visual department. The superior treatment of the 360's image comes as a result of its superior edge detect algorithm, where texture-work can look a tad blurred over on PS3 by comparison. The sub-HD native resolution leaves some noticeable aliasing on both platforms too, but the 360's post-processing tackles this with a greater degree of success.

The heavy compression on video assets and the low resolution floor texturing are equally woeful on both platforms, though to the PS3's advantage, the higher quality Bink encoding does help to alleviate the issue. We also notice that loading new levels is generally more rapid process on PS3 - no doubt in part due to the mandatory HDD install taking up just over 6GB - and that Sony's take on motion control is more fleshed out here.

On the performance side of the equation, we see an undeniable lead on 360 for its smoother frame rate and almost non-existent tearing. The frequency at which the PS3 version disengages its v-sync can be a distraction, but it's evidently a necessity in order to uphold performance as tightly to the 30FPS target line as possible.

Dragon's Dogma (Digital Foundry): X360

Across a general run of play, there's a feeling that the 360 version is the more consistent of the two where frame-rate and response are concerned. The regular bouts of screen-tearing on the 360 can be unsightly, with quick camera pans creating particularly ugly-looking scenes. However, the level of smoothness on offer makes for a more consistent experience across the board, and definitely helps gameplay during combat sequences.

Neither game acquits itself well here, but on balance we feel that the 360 game is the better performer, and from a technological perspective becomes our first choice when it comes down to the crucial purchasing decision. However, for those particularly sensitive to screen-tear, the PS3 version is the one to get - the experience is still deep and rewarding, and the game is still highly playable, but the lower frame-rate is more noticeable and is sometimes felt in the controls.

Eipä siis mitään jättiyllätyksiä suuntaan taikka toiseen. Ghost Recon: Future Soldier noista eniten tuntuu ikävältä menneisyyden haamulta, sillä PS3-version kuvanlaatu on onnistuttu sen verran kovasti suttaamaan boksiveljeensä verrattuna.

PS. PS3-voittajien listaaminen ensin oli ihan täyttä sattumaa. Ladoin vertailut niiden julkaisujärjestyksessä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry pisti HD-konsolien latauspalveluihin saapuneen Virtua Fighter V: Final Showdownin. Turpaan mätetään 720p-tarkkuudella 60 ruutukuvaa sekunnissa, mutta boksilla reunanpehmennys toimii hieman paremmin ja valaistuksessa on jotain piskuisia eroja XBLA-version hyväksi. Käytännön tasolla puhutaan sen verran pienistä jutuista, että tää mittelö päättyi tasapeliin.

All in all, Sega has done a great job of bringing Final Showdown to both consoles while including all of the features fans of the series expect to see. The poor-quality audio in both versions is something of a low point, but it shouldn't discourage anyone from picking up one of the most deeply rewarding fighting games on the market. Bar the difference in gamma set-up, slightly more refined anti-aliasing on the 360, and the use of lower-precision light sources on the PS3, both versions are equally solid. While the 360 game might possess mild advantages from a raw technical perspective, this should have no tangible effect on which version you should choose to buy.

In conclusion, Virtua Fighter 5: Final Showdown is an essential purchase for hardcore fight fans whichever console you happen to own: a technical masterclass in gameplay that can be purchased for just under a tenner on both formats. An even sweeter deal is waiting for PlayStation Plus subscribers, who are given the option to download the game without paying a penny so long as they continue to renew their subscription when it runs out.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vuoden 2012 ensimmäinen puolisko päättyy huomenna, mutta vielä ehti tulla yksi Unreal Engine 3:lla tehty kolmannen persoonan räiskintä. Digital Foundryn varsin yllätyksettömässä vertailussa Spec Ops: The Line.

Tuttu moottori, tutut ongelmat ja tuttu lopputulos, eli boksillehan tämä tietysti meni. Kummallakin konsolilla peli on alle HD-tarkkuuden, mutta PS3:lla on lisäksi lieviä ongelmia ruudunpäivityksen kanssa, eikä siinä ole SSAO-efektiä lainkaan.

For console-only gamers, it is the Xbox 360 version which offers up the most visually polished experience of the three releases, with higher frame-rates and lower levels of screen tearing than the PS3 game. Additionally, the use of a higher-resolution framebuffer leads to less blurring of the artwork, while the inclusion of SSAO and more ambient shadowing also helps to subtly complement the look of game as a whole. In terms of basic graphical quality, the PS3 version doesn't stand out as being too different from the 360 code - the lack of SSAO is far from being a deal-breaker. However, performance isn't anywhere near as solid as on the 360, and this makes the game less enjoyable to play as a result.

Mukana oli tälläkin kertaa myös PC-versio, ja sinnehän se kruunu lopulta meni, vaikka aika keskinkertainen porttaus näyttääkin olevan kyseessä.

All in all, the PC game is the best one to go for given the choice. Even when running the game at 30FPS in 1080p - effectively providing only a small boost in performance over the 360 version - the increase in resolution is a worthy upgrade, and this is something that is possible to enjoy even on a budget system you can build yourself for just £300. Owners of higher-end hardware can enjoy the benefits of 720p, and even 1080p at 60FPS if you are lucky enough to not encounter any of the game's performance-sapping optimisation issues.

Niin ja hei, katsotaanpa huvikseen, miltä tilastot näyttävät H1/2012:n osalta!

Alkuvuonna on tullut varsin vähän enää näitä vertailuja, yhteensä vain 14. Vaaka on suosinut reilusti boksia, sillä sille on mennyt 8 vertailuvoittoa, kun PS3-versiot ovat loistaneet kirkkaimmin neljästi. Tasapelejä on tullut vain kaksi, mikä on aivan ennätyksellisen vähän.

Koko 318 pelin vertailutaulukko vuosilta 2007-2012 löytyy täältä.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Pientä hiljaiseloa viettänyt Lens Of Truth on julkaissut oman Spec Ops: The Line -vertailunsa. Lopputulema oli silti sama kuin DF:lläkin, eli boksiversio repeilee vähemmän ja on hieman näyttävämpi SSAO-efektinsä ansiosta. PS3-versiossa on keskimääräisesti tarkasteltuna reilun sekunnin pidemmät latausajatkin, vaikka peli imaisee pakostakin kiintolevyltä n. 1,4 gigatavua. Voitto siis boksiversiolle.

Conclusion: Overall, it’s clear that the 360 version will be taking the win here. While the PS3 version is slightly sharper in visuals, the 360 version has its own visual perks to even it out. Load times were pretty equal for the most part as well. What really sealed the deal was the performance. While the 360 version maintained a smooth and somewhat steady frame rate, the PS3 version both dropped frames and had noticeable screen tearing when the action got heavy. Both games are playable and everyone’s priorities are different, but from a tech standpoint the 360 will be considered the definitive version for this title.

Lähde: Lens Of Truth
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lauantaiaamun pikaiset:

Sleeping Dogs (Digital Foundry): X360

Aside from a few issues with regards to a sometimes inconsistent frame-rate, lower-resolution effects and presentation (on the PS3), it's an experience which works very well on all platforms. On the 360, the slightly upscaled framebuffer isn't much cause for concern. Meanwhile, on PlayStation 3, despite the lower-resolution visuals and pared-back texture details and effects, this is still an engrossing experience despite the graphical downgrades. In fact, when it comes down to the gameplay, the PS3 version features a tangible benefit in that the controls somehow feel less 'twitchy' than they do on Xbox 360 - which seems to be down more down to the controller than the code.

Overall Sleeping Dogs is worthy of consideration on both console platforms, but on balance the 360 game is the better buy: minor controller issues aside, the cleaner presentation is preferable over the murkier look of the PS3 game. Naturally, the PC offering provides the best experience out of the three, which comes as no surprise given that there's no fixed hardware limitation on the platform - just the size of your wallet and how much you want to spend on building a mega-powered gaming rig.

Darksiders 2 (Digital Foundry): Tasapeli

It's safe to say that Darksiders 2 is a worthy buy on both Xbox 360 and PlayStation 3, with multi-platform aspects well handled, on consoles at least. In fact, outside of a few specific elements, such as the use of higher-resolution textures on the PS3 and additional lighting on the 360, there really is nothing to separate the two games at all.

Performance is also very similar during gameplay, with neither version really commanding a noticeable advantage. Any variances in this area are more likely down to subtle difference in how we played the game, rather than how well each console deals with the rendering load. In that respect we think that Darksiders 2 is worth checking out regardless of which platform you happen to own - both consoles offer up the same core experience with very similar plus and minus points in terms of visual quality.

Transformers: Fall Of Cybertron (Lens Of Truth): X360

Overall, it’s clear that the 360 version was the superior version this week. Having higher resolution textures, more aggressive SSAO, overall better performance and half the load times the Xbox 360 version wins all three categories and our Head2Head champion! Make sure you vote to let us know what you guys/girls are thinking.

Sleeping Dogsin ja Transformers: Fall Of Cybertronin kohdalla ihmetyttää ennen kaikkea PS3-versioiden kuvanlaatu. Jos Spec Ops: The Line ja Ghost Recon: Future Soldier lasketaan mukaan, tässä on suhteellisen lyhyen ajan sisään tullut peräti neljä multiplattaria, joiden alustojen erot resoluution ja/tai tekstuurien tarkkuuden suhteen ovat kuin jostain vuodelta 2008. Nopeasti mietittynä tuo saattaisi johtua siitä, että tämä nykysukupolvi alkaa olla jo lopuillaan, ja kehityspanoksia on jo siirretty Next Gen -konsoleiden peleihin. Niinpä siinä sitten vähän tingitään PS3-versioiden teknisestä laadusta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sleeping Dogsin ja Transformers: Fall Of Cybertronin kohdalla ihmetyttää ennen kaikkea PS3-versioiden kuvanlaatu. Jos Spec Ops: The Line ja Ghost Recon: Future Soldier lasketaan mukaan, tässä on suhteellisen lyhyen ajan sisään tullut peräti neljä multiplattaria, joiden alustojen erot resoluution ja/tai tekstuurien tarkkuuden suhteen ovat kuin jostain vuodelta 2008. Nopeasti mietittynä tuo saattaisi johtua siitä, että tämä nykysukupolvi alkaa olla jo lopuillaan, ja kehityspanoksia on jo siirretty Next Gen -konsoleiden peleihin. Niinpä siinä sitten vähän tingitään PS3-versioiden teknisestä laadusta.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että Spec Ops: The Line sekä Ghost Recon kärsivät molemmat pitkästä kehityskaaresta, joten tuo kehitysprosessikaan ei varmasti mikään ongelmaton ole ollut. Saman voisi nähdä koskevan Sleeping Dogsia. Transformersin kohdalla tämä ei päde, mutta toisaalta kyseessä on Unreal Engine 3 -peli ilman jättibudjettia ja suhteellisen nopealla kehitysaikataululla. Ghost Recon taasen pohjautuu pelimoottoriin, joka kehitettiin aivan sukupolven ensimmäisiä pelejä (Ghost Recon Advanced Warfighter) varten. Toki koodia on varmasti kopeloitu ajan mittaan, mutta ainakaan Advanced Warfighteria ei nähty edes PlayStation 3:lla, joten PS3-tuki saattaa olla auttamatta heikompi kuin Xbox 360 -tuki.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Avainsanat: Borderlands 2, Digital Foundry, Face-Off.

Kolme vuotta sitten ensimmäisen Borderlandsin multiplattarivertailut kääntyivät boksiversion voittoon. Ovatko vuodet tuoneet tilanteeseen mitään muutosta? Eipä juuri. Tässä muutamia yksityiskohtia Digital Foundryn vertailussa mainituista eroista:

1) PS3-versiossa on parempi Depth of field -efekti, mutta toisaalta sahalaitaisemmat läpinäkyvyysefektit.
2) Light shafteja ja ambient occlusionia - mitä sitten meinaakaan käytännössä - nähdään konsoleilla vain X360-versiossa
3) Konsoliversioissa ei ole reunanpehmennystä lainkaan, natiiviresoluutio 1280x720.
4) Vaikkei Pleikkarilla olekaan pakkoasennusta, lataa se tekstuurit silti nopeammin.
5) X360:lla on parempi ruudunpäivitys ja vähemmän repeilyä.
6) PC-versiossa on kaikki pillit ja kellot, ja muutenkin se on paras versio.

Voitto (konsoleilla) jälleen X360-painokselle.

To summarise image quality, both the 360 and PS3 versions carry distinct visual leads over the other. On the one hand, the PS3 has sole command of a depth of field effect, which grants the game a distinct cinematic quality, while the 360 has free rein over both ambient occlusion and light shaft effects. In all, the deciding vote for us must be based on performance. Tearing is in abundance on PS3 during battle, though they're both liable to drop v-sync when under strain from smoke and fire effects in particular. Moreover, frame-rate drops are more regular and sustained on Sony's console than they are on the 360 version - we see hitches down to 20FPS while running through the Sanctuary hub-town, while the latter version gets away in holding out at the target 30.

It's a testament to the diligence of Gearbox that all three versions come as well-equipped as they can be to deliver the Borderlands experience. The console versions arrive with their own unique advantages, of course, while the PC platform greedily combines the best of both worlds, and adds even more to the equation. If this isn't an option however, then it's clear the 360's more confident handling of the Willow Engine makes it the one to recommend on the console front.

Update! Näemmä DF:ltä on ehtinyt tulla Tekken Tag Tournament 2 -vertailukin. Se onkin taas kerran jännempi tapaus, sillä tarkkuutta vaihdetaan dynaamisesti lennosta. Oletustaso on perinteikäs 1280x720, mutta kiihkeimmässä tappelun tiimellyksessä saatetaan mennä jopa eriskummalliseen 720x720-tarkkuuteen silti säilyttäen 60 ruutukuvan sekuntinopeus. Ja tuohon välimaastoon mahtuu muutama muukin mutanttireso. Ihan käytännön tasolla konsoliversioita on liikkuvassa kuvassa hyvin vaikeaa erottaa toisistaan.

Entäs ne erot sitten? PS3-pelilevyllä on dataa 17,1 gigatavua, joka selittyy parempilaatuisilla esirendatuilla välivideoilla. Toisaalta PS3-omistajat ovat taas uuden kyseenalaisen ennätyksen edessä, että TTT2:ssa on peräti 7,3 gigatavun pakkoasennus. Isompia vapaaehtoisia asennuksia on nähty aiemminkin, mutta koskaan ei ole kiintolevytilaa ollut pakko uhrata kahdeksatta gigaa vain päästäkseen pelaamaan.

3D-tilaa käytettäessä reunanpehmennys ja motion blur -efekti uhrataan kokonaan, ja lopputuloksena 3D-tilassa sahalaidat näkyvät selkeämmin. Ja lievästi ironisena piirteenä X360 jaksaa 3D:n kanssa säilyttää 60 fps:n paremmin kuin 3D-ominaisuuksiaan rummuttava PS3. Toisaalta Tekkeniä tosissaan pelaavat tuskin 3D-tilaa tulevat muutenkaan käyttämään, koska sen kontrollivaste ei vaan ole niin hyvä kuin 2D:nä.

Turpakäräjät päätyivät lopulta tasapeliin, sillä tekniset erot ovat sen verran pienet. Ostopäätöksen vaikuttavatkin eniten henkilökohtaiset mieltymykset (ohjain, netissä pelaavat kaverit).

Beyond the various engine tweaks and inclusion of stereoscopic support, the conversion is nicely handled across both consoles and the small differences which creep in from time to time are barely visibly during play, and as such have no negative impact on the core look of the game. Instead, when it comes down to which version you should opt for, the final decision should rest upon which online service your friends are using (PSN or XBL) or which controller you most prefer. The default Dual Shock 3 pad on the PS3 is arguably better than the 360's wireless pad for fighting games, due in no small part to the superior d-pad on Sony's controller. However, players on both systems are well catered for with a range of budget and high-end arcade sticks and controllers that are perfectly designed around the needs of fighting game purists.

Lähteet: Eurogamer (Tekken Tag Tournament 2) ja Eurogamer (Borderlands 2)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko tämä linkattu joskus tänne, voi olla mielenkiintoinen jos tykkää versioiden eroja syynäillä:
Head-to-Head | Screened by Slimm

(En yhtään tiedä onko ajan tasalla tai miten "oikeita" tulkinnat ovat tilanteissa joissa eroja on oikeasti todella vähän, eli ns. tasapeleissä. Osahan ei halua edes nähdä "tasapelejä" vaan aina mukamas "voittajan".)
 
(En yhtään tiedä onko ajan tasalla tai miten "oikeita" tulkinnat ovat tilanteissa joissa eroja on oikeasti todella vähän, eli ns. tasapeleissä. Osahan ei halua edes nähdä "tasapelejä" vaan aina mukamas "voittajan".)
Melko samansuuntaiset tulokset tuossa oli kuin omassa taulukossanikin. Vinoutumista tosin lisää se, että tuolla oli otettu myös PC-versioiden voitot huomioon. Ite olen luokitellut arviot vain PS3/X360/tasapeli-akselilla.

PS. Kävin tuossa yhtenä päivänä huvikseni läpi omaa pelihyllyäni. Sen perusteella hyvin tarkkaan 2/3:a monialustapeleistäni on vertailujen voittajia, vaikka yleisellä tasolla katsottuna PS3-versiot hallitsevatkin hyllyäni selvin luvuin. Tästä voi joka tapauksessa päätellä, että vain joka kolmas minulle merkityksellinen peli on hävinnyt oman multiplattarivertailunsa.
 
Ylös Bottom