Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3
Avainsanat:
Borderlands 2, Digital Foundry, Face-Off.
Kolme vuotta sitten ensimmäisen Borderlandsin multiplattarivertailut kääntyivät boksiversion voittoon. Ovatko vuodet tuoneet tilanteeseen mitään muutosta? Eipä juuri. Tässä muutamia yksityiskohtia Digital Foundryn vertailussa mainituista eroista:
1) PS3-versiossa on parempi Depth of field -efekti, mutta toisaalta sahalaitaisemmat läpinäkyvyysefektit.
2) Light shafteja ja ambient occlusionia - mitä sitten meinaakaan käytännössä - nähdään konsoleilla vain X360-versiossa
3) Konsoliversioissa ei ole reunanpehmennystä lainkaan, natiiviresoluutio 1280x720.
4) Vaikkei Pleikkarilla olekaan pakkoasennusta, lataa se tekstuurit silti nopeammin.
5) X360:lla on parempi ruudunpäivitys ja vähemmän repeilyä.
6) PC-versiossa on kaikki pillit ja kellot, ja muutenkin se on paras versio.
Voitto (konsoleilla) jälleen X360-painokselle.
To summarise image quality, both the 360 and PS3 versions carry distinct visual leads over the other. On the one hand, the PS3 has sole command of a depth of field effect, which grants the game a distinct cinematic quality, while the 360 has free rein over both ambient occlusion and light shaft effects. In all, the deciding vote for us must be based on performance. Tearing is in abundance on PS3 during battle, though they're both liable to drop v-sync when under strain from smoke and fire effects in particular. Moreover, frame-rate drops are more regular and sustained on Sony's console than they are on the 360 version - we see hitches down to 20FPS while running through the Sanctuary hub-town, while the latter version gets away in holding out at the target 30.
It's a testament to the diligence of Gearbox that all three versions come as well-equipped as they can be to deliver the Borderlands experience. The console versions arrive with their own unique advantages, of course, while the PC platform greedily combines the best of both worlds, and adds even more to the equation. If this isn't an option however, then it's clear the 360's more confident handling of the Willow Engine makes it the one to recommend on the console front.
Update! Näemmä DF:ltä on ehtinyt tulla
Tekken Tag Tournament 2 -vertailukin. Se onkin taas kerran jännempi tapaus, sillä tarkkuutta vaihdetaan dynaamisesti lennosta. Oletustaso on perinteikäs 1280x720, mutta kiihkeimmässä tappelun tiimellyksessä saatetaan mennä jopa eriskummalliseen 720x720-tarkkuuteen silti säilyttäen 60 ruutukuvan sekuntinopeus. Ja tuohon välimaastoon mahtuu muutama muukin mutanttireso. Ihan käytännön tasolla konsoliversioita on liikkuvassa kuvassa hyvin vaikeaa erottaa toisistaan.
Entäs ne erot sitten? PS3-pelilevyllä on dataa 17,1 gigatavua, joka selittyy parempilaatuisilla esirendatuilla välivideoilla. Toisaalta PS3-omistajat ovat taas uuden kyseenalaisen ennätyksen edessä, että TTT2:ssa on peräti
7,3 gigatavun pakkoasennus. Isompia vapaaehtoisia asennuksia on nähty aiemminkin, mutta koskaan ei ole kiintolevytilaa ollut pakko uhrata kahdeksatta gigaa vain päästäkseen pelaamaan.
3D-tilaa käytettäessä reunanpehmennys ja motion blur -efekti uhrataan kokonaan, ja lopputuloksena 3D-tilassa sahalaidat näkyvät selkeämmin. Ja lievästi ironisena piirteenä X360 jaksaa 3D:n kanssa säilyttää 60 fps:n paremmin kuin 3D-ominaisuuksiaan rummuttava PS3. Toisaalta Tekkeniä tosissaan pelaavat tuskin 3D-tilaa tulevat muutenkaan käyttämään, koska sen kontrollivaste ei vaan ole niin hyvä kuin 2D:nä.
Turpakäräjät päätyivät lopulta tasapeliin, sillä tekniset erot ovat sen verran pienet. Ostopäätöksen vaikuttavatkin eniten henkilökohtaiset mieltymykset (ohjain, netissä pelaavat kaverit).
Beyond the various engine tweaks and inclusion of stereoscopic support, the conversion is nicely handled across both consoles and the small differences which creep in from time to time are barely visibly during play, and as such have no negative impact on the core look of the game. Instead, when it comes down to which version you should opt for, the final decision should rest upon which online service your friends are using (PSN or XBL) or which controller you most prefer. The default Dual Shock 3 pad on the PS3 is arguably better than the 360's wireless pad for fighting games, due in no small part to the superior d-pad on Sony's controller. However, players on both systems are well catered for with a range of budget and high-end arcade sticks and controllers that are perfectly designed around the needs of fighting game purists.
Lähteet:
Eurogamer (Tekken Tag Tournament 2) ja
Eurogamer (Borderlands 2)