No tätä remakea on sinänsä epäreilu verrata esim RE2 remakeen kun se on tehty 90 luvun pelistä kirjaimellisesti täysin nykyaikaan, hieman vaikea tehää nyt ihan uusiksi last of ussia jossa runko oli jo vois sanoo täydellinen.
Mutta tässä tavallaan sanot sen yhden ongelman tuossa remasterissa: se ei vaadi samalla tapaa remasteria/remakea kuin "epäreilu" verrokkinsa. Ylipäänsä ainakin minä olen tottunut että remaket tehtäisiin peleistä, jotka vaativat nykyaikaistamista. Verrokki siis ei minusta ole epäreilu vaan toinen noista nyt vain on selkeämmin ansainnut remaken.
Mutta oma kritiikki kohdistuu silti tuota enemmän hintaan koska remakeistakin on totuttu maksamaan vähemmän kuin täysin uusista teoksista. Esimerkiksi se Shadow of the Colossus remake oli hyvinkin edullinen peli heti julkaisussaan. Sama kaava on aika yleisestikin ollut että remaket ja remasterit ei maksa samaa kuin uusi peli tai ainakaan ole minkään hinnannoston eturintamassa.
Ei siis yksistään pelkkä korkea ovh tai "turha" remake vaan niiden yhdistelmä. Ruokkivat toisiaan kun jo yksittäinkin noista voi valittaa.
Toki oishan tänne voinut lisätä esim jotain uusia kohtauksia tai jopa pari uutta aluetta, sekä itse last of us suurena moninpeli fanina mitä pelasin satoja tunteja ei olis myös ollut haitaks näillä uusilla raffoilla.
Minusta noin tarinavetoisen pelin remake ei voi olla muuta kuin alkuperäista mukaileva. Tosin FF7 remake taisi todistaa jotain muuta? Ja kai RE2 remakekin joltain osin. Ja toisaalta remake on nimensä mukaisesti uusi versio, joten toisaalta pelinkehittäjät voisivat ottaa reilumminkin vapauksia noiden kanssa.
Minäkin olisin ottanut Factionsin mieluusti vastaan ja ehkä ostanut pelin hieman aiemmin jos se olisi ollut mukana. Pelasin kuitenkin platinalle molemmat aiemmat pelit ja molemmissa jäin jauhamaan nimenomaan Factionsia viikkokaupoiksi.
Mutta laiha(?) lohtu on että tulee isompi panostus siihen uuteen "Factionsiin", joskin vähän pelkään että se ei ole enää tarpeeksi sitä samaa vaan jotain Divisionia tms
Joitakin gameplay elementtejäki toki ois voinut tuoda part kakkosesta kuten väistö ym, mut siinä jo kyl kärsii ehkä pelin identiteetti jos siinä ois vedetty kaikki uusiks joka olisi sit jo ihan uusi peli mitä last of ussin ei ole tarkoituskaan olla. Hintakeskusteluun en enää lähe, siitä on jo mielipiteet sanottu.
En halunnut sanoa että peli olisi pitänyt olla merkittävästi erilainen vaan vain painottaa miksi peli ei kuitenkaan ole niin erilainen kokemus jos on jo kahdesti sen kokenut, siis verrattuna remakeihin, joissa erot on selvemmät joko kehityksen tai muun muokkauksen kautta.
Yksi parhaista peleistä ikinä > uusi versio kys. pelistä > mahdollista kokea tarina uudelleen paremmin kuin koskaan > ostohousut. Simple as.
Saa ostaa, ei siinä. Ei tässä ole haluttu muiden ostohousuja jalasta vetää, vaan lähinnä sanoa ja perustella miksi tuo omaa mieltä harmittaa. Kuten yllä sanoin, niin minulle minkä tahansa pelin 80 euron ovh on uhka jostain ikävästä ja nyt se laitettiin remakelle, joiden on totuttu maksavan vähemmän kuin peruspelit. Sitten vielä se myöskin mainittu seikka että oliko remakelle tarvetta. PC-pelaajat varmasti on yhtä mieltä että oli mutta konsolipelaajan käsin tuo remake hintoineen on vähän turha ja/tai kallis tuote.
Mä en koskaan kerennyt sitä PS3 versiota pelaamaan ergo ei ole kuin vasta 2 kerta kun hommaan siis tämän. Aina vaan paranee.
Sanoisin että ideaali tilanne olisi hypätä PS3-version kokeneena suoraan tuohon kuin vähän parannellusta remasterista mutta on se ero silti varmasti huomattavissa.
Kaikkihan tämän mitä ilmeisemmin kuitenkin oikeasti haluaa, koska kauhea kitinä tuosta hinnasta. Jos ei aihe kiinnosta niin tuskin se hintakaan vaivaisi...
Harva pelin pelannut tuskin toivoi/tarvitsi pelistä remakea mutta pc-pelaajat saattoivat toivoa koska PS-pelejä sinne on alkanut valumaan.
Tuo argumentti taas siitä "kuitenkin kiinnostaa" on ehkä kuluneimpia ja huonoimpia mitä käyttää voi. Minä ainakin kritisoin Sonyn ovh-hintojen korotusta ihan yleisestikin ja luulisi olevan itsestäänselvää miksi se remaken kohdalla on normaaliakin isompi ongelma. Ei siis liity millään tavalla siihen että haluaisin peliä pelata tai olisin sitä toivonut. Toki yleisesti ottaen kiinnostaa peliala ja nimenomaan tuo ovh-hintojen nousu on merkittävästi esillä tässä tapauksessa, joten otan kantaa asiaan.
Plus että TLOU on yksi lempipeleistäni, jonka moninpeli yksi virkistävimmistä mitä on mutta nyt kun pudottivat senkin vielä hinnannousun ja "turhan" remaken tekemisen ohessa pois, niin voi arvata että sanomista löytyy
Ja toki minä tämänkin remaken tulen joskus pelaamaan mutta se nyt ei ole se syy miksi hintaa/julkaisua kritisoin. Vaikka hinta olisi ollut 50 euroa, niin olisin varmasti maininnut vähintään että vähän turha/outo remake, mutta tulee ostettua alesta. Alesta siksi, että kyseessä on silti remake ja täysin uuttakin koettavaa on ihan tarpeeksi.