Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Huhhuh miten erilainen toi 350Z on noissa kuvissa. Forzan kuvassa aidomman näköinen ainakin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kieltämättä Shift on kyllä komean näköinen peli, mutta kyllä Forzan demo tuntui huomattavasti sulavammalta.. ja ajofysiikat on kyllä aavistuksen oudot.. Muuten on muuten aika vastaavasti hoidettu fysiikat kuin esimerkiksi GT Legendsissä mutta sitten onkin rengasfyssat rukattu aivan todella oudoiksi. (Tämä tieto siis fileet dekryptanneilta)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eipä tässä vaiheessa voi muuta sanoa kuin että GT5 ainakin näyttäisi olevan graafisesti edellä Forza 3:a. Suurin ero tulee ehkä autojen pintaefekteistä ja valaistuksesta. Mutta kuten jo todettua, on tuo Forzakin erittäin kaunis peli.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)


Katselin tuota kuvaa NeoGAF:sta itsekin, ja sisäinen kuvapoliisi heräsi heti ;)

Tuossa olevat kuvaruutukaappaukset eivät ole teknisesti identtisiä eikä samanarvoisia: Forza kuvista näkyy selvästi kuvan jälkikäsittelyssä tehdyn liiallisen terävöittämisen jäljet (ns. halo-efekti kahden kontrastiltaan erilaisen alueen rajalla) kun taas GT kuvissa on JPG pakkausruuvi ollut paljon tiukemmalla ja kuvissa on paljon enemmän JPG-pakkaus artefakteja, kuin mitä Forza kuvissa on.

Miksihän Forzan autoissa on tummennetut lasit ulkokuvissa, mutta ohjaamokuvissa ei? Lisäksi kuvista voi päätellä, että ainakin Audi ja Ferrari kuskeilla on eri pituiset jalat, koska Forza kuljettajan penkki on selkeästi lähempänä rattia kuin GT kuskin :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Miksihän Forzan autoissa on tummennetut lasit ulkokuvissa, mutta ohjaamokuvissa ei?

Kerta Gafia luit, niin tiedät tämänkin vastauksen ;) Jätän siis vastaamatta ja katson ihmisten arviot.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Miksihän Forzan autoissa on tummennetut lasit ulkokuvissa, mutta ohjaamokuvissa ei? Lisäksi kuvista voi päätellä, että ainakin Audi ja Ferrari kuskeilla on eri pituiset jalat, koska Forza kuljettajan penkki on selkeästi lähempänä rattia kuin GT kuskin :D

Eipä ole tummennetut lasit ulkokuvissakaan. Kyse on siitä, että ulkokuvakulmalla ajettaessa forza 3:n sisustat eivät ole dynaamisesti valaistuja kuten GT5:P:ssä. Tällöin sisustat ovat kauttaaltaan melko tummat, mutta kyllä siellä on sisustan polygonit paikallaan jos tätä yritit kysymyksellä hakea.

Forzan sisäkuvakulman paikka on kyllä ihan tietoinen ratkaisu ajettavuuden kannalta, eikä sillä ole mitään tekemistä kuljettajan penkin kanssa. ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eipä ole tummennetut lasit ulkokuvissakaan. Kyse on siitä, että ulkokuvakulmalla ajettaessa forza 3:n sisustat eivät ole dynaamisesti valaistuja kuten GT5:P:ssä. Tällöin sisustat ovat kauttaaltaan melko tummat, mutta kyllä siellä on sisustan polygonit paikallaan jos tätä yritit kysymyksellä hakea.

Kunhan ihmettelin kun tuo ero silmään osui, mutta aika tummilta nuo näyttivät.

Forzan sisäkuvakulman paikka on kyllä ihan tietoinen ratkaisu ajettavuuden kannalta, eikä sillä ole mitään tekemistä kuljettajan penkin kanssa. ;)

Kummallista jos näin on, itselle tuo näytti kun ajaisi "nenä lasissa" kun sivupeilitkään eivät mahtuneet kuvaan, toisaalta joissain kuvissa kuskin paikka on eri ja kauempana ratista, joten ehkäpä se on valittavissa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kaikki kunnia PC:n/tietokoneiden autopeleille, mutta konsolifoorumilla kun ollaan, niin pysytellään näissä konsoliversioissa. :)

(Ja kyllähän se on notta niin, että Amigan F1GP ja Stunt Car Racer oli autopeleistä miehekkäimmät - 20 vuotta sitten.)

Juuri siksi laitoinkin tuon Off-topic varoituksen. SCR oli kova, mutta Slicks 'n' slide ol parempi.

Se vaan tässä vertailussa ihmetyttää, että kaikki se aika mitä täällä porukka kinastelee on poissa pelien aktiivisesta pelaamisesta. Onko oikeastaan väliä onko toisessa polygoni enemmän tai tekstuuri kierossa?

Vaadin tämän ketjun perusteella myös avattavaksi ketjun "kummassa on anatomisesti kiihottavammat naishahmot: Heavy Rain vai Mass Effect.:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Vaadin tämän ketjun perusteella myös avattavaksi ketjun "kummassa on anatomisesti kiihottavammat naishahmot: Heavy Rain vai Mass Effect.:D
Kun kerran niin vaaditte, niin saamanne pitää! Ja nyt takaisin tämän ketjun aiheeseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tattia tuohon mikkihiirirattiin kaipaisi että saisi katsottua ympärilleen kyllä.. mutta mieluusti kuvakulma noinkin edessä, näkee mittarit yms. hyvin vaikka näyttölaite olisi hieman kauempanakin. Toivottavasti tosin tarjolla on penkinsäätö.. olisiko eka konsolipeli jossa näin on? (Test drive unlimitediä ei lasketa kun on myös pc peli) Jaa vai olisiko prolossakin ollut? Niin ja se himputin lasi saa minun mielestäni olla kunnolla kirkas.. mieluummin nautin nätistä grafiikasta ja kunnon näkyvyydestä kuin väkisinväännetystä "realistisesta" ja tunkkaisesta tuulilasiefektistä. (hyviä esimerkkejä on esim. TDU ja vaikkapa GTR Evolution.)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kummallista jos näin on, itselle tuo näytti kun ajaisi "nenä lasissa" kun sivupeilitkään eivät mahtuneet kuvaan, toisaalta joissain kuvissa kuskin paikka on eri ja kauempana ratista, joten ehkäpä se on valittavissa.

Penkkiä ei pysty säätämään. Se riippuu ihan autosta, miten paljon peilejä jää näkyviin. Esim. wanhassa Audi Quattrossa on ihan kivasti tilaa molemmille peileille, mutta Ferrari Californiassa (jos mallin muistin oikein) ei. Pädillä pelatessa peilejä voi vilkaista tattia kääntämällä, mutta ratilla sama ei onnistu. Tosin epäilisin, että useimmat ratilla pelaavat valitsevat konepelti- tai puskurikameran "tuplaratin" välttämiseksi. Ehkä siisteintä sisäkuvakulman kanssa temppuilu on uusinnoissa, kun voi käännellä päätä niin kuin oikeassa autossa tekisi ilman ulosajon pelkoa. Siitä saisi vaikka ihan kivoja action-videoita Tuubiin, jos joku niitä haluaa tehdä. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Paras ketju varmaan päästää paineita.

Tästä vaurionmallinnuksesta. Forza3n tai GT5n videoita en ollut katsellut, lainkaan ja kun sitten satuin sen ekan videon katsomaan, se koski juuri GT5n vaurioita.

Eli,
GT femman videoita katsellessa ja kommentteja lueskellessa tuli pelko perseeseen. Näinkö se paljon puhuttu vaurionmallinnus, joka Forzaan on tulossa, on kustu täydellisesti. Videot ja kommentit herättivät lähinnä myötähäpeää GTn suuntaan. Forza kolmosessa kun keskustelun mukaan on tämä tehty paaaaaaljon paremmin.

Sitten pamahti Forzan demo Liveen, kovalla kiireellä hakemaan ja pelaamaan. Huikean komea peli, pirun mukava ajaa. Boxi kiinni... Sitten välähti se kuuluisa WTF - fiilis. Boxi takaisin päälle ja Forza tulille. Audilla täysillä seinään ja mikä oli lopputulos... Etupuskuri tippui ja koko auton maalipinta muuttui "harmaaksi". OK, ei tähän autoon varmaan saatu kunnon mallinnusta, ajattelin. Mutta kun jokaisella autolla oli sama temppu suoritettu, ei voinut kun nauraa ja itkeä samaan aikaan. TÄSSÄKÖ SE NYT SITTEN ON? SE HELVETIN HIENO VAURIONMALLINNUS, JONKA VUOKSI GT5n VOI UNOHTAA JA JÄTTÄÄ HYLLYYN!!!?

Vittujen kevät sanon minä. Se nyt on ihan paskan maku olisiko tätä "ominaisuutta" laitettu Forzaan lainkaan. Demon koettuani, toivoin että samantyyppinen kämäinen mallinnus jätettäisiin pois Turismosta. Varsinkin kun videoiden perusteella GTn mallinnus on vieläkin kehnompi.

Forzan mallinnus on aivan anaalista, GTn aavistuksen syvemmältä. Mutta molemmat jokatapauksessa yhtä turhanpäiväisiä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzan mallinnus on aivan anaalista, GTn aavistuksen syvemmältä. Mutta molemmat jokatapauksessa yhtä turhanpäiväisiä.

Forzassa ulkoista mallinnusta olennaisempi on sisäinen mallinnus. Liiallinen töyttiminen ja törmäileminen palkitaan savuttavalla moottorilla. Moninpelissä tuntui että riitti yksi vähänkään voimakkaampi osuma edessä ajavan takapuskuriin ja moottori rupesi savuttamaan. Kosmeettiset vauriotkin toimivat, kunhan järjestelmää ei viedä äärirajoille eli ajella juuri täysiä päin seiniä tai toisia autoja. Sama pätee myös fysiikanmallinnukseen, sillä kaarat kieppuvat koomisesti, kun suhautetaan 250 kilometrin tuntivauhdilla seinille: http://paavi.defines.us/Kuvia/Forssa/HamiltonLent%e4%e4Espanjassa.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzassa ulkoista mallinnusta olennaisempi on sisäinen mallinnus.


Olen samaa mieltä. Kommenttini tarkoitus oli puuttua tähän fanipoikien "mun-pelissä-pelti-vääntyy-upeemmin" - jauhantaan. Se mitä pellin alla tapahtuu on tärkeämpää. Oli demossakin ajoittain mukava huomata, miten auton kulman kolhiminen tuotti nokan puskemista pois tieltä. Joutui ihan oikeasti ajamaan koko ajan.


:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No niin, nyt on Forza 3:sta pelattu jos sen verran, että voi hiukan kommentoida (kuski-taso taitaa olla 10, vaikka kaipa niitä on vaikka kuinka..).

Se on heti kärkeen sanottava, että olen autopelien (ja itseasiassa muidenkin urheilupelien) suhteen aika pitkälti casual/arcade-puolen pelaaja, joten en pelaa yleensä näitä autopelejä hardilla (tai siitä ylöspäin) - tai muutenkaan tee elämäntehtäväkseni tulla niissä jotenkin erityisen pro-pelaajaksi. Usein käy myös niin, että kun tietyt "tunnit tulee täyteen" autopelien parissa, niin siirryn eteenpäin (tosin autopeleihin voi aina palata myöhemmin).

En myöskään pahemmin manuaalisesti tuunaile tai tee omia säätöjä. Eli "medium", "automatic" ja muut toimii mulle - pääasia että on hauskaa. Eli en kauheasti osaa kommentoida peliä tuolta pro-pelaajien pohjalta (kokeilin kyllä hardilla pari kisaa yms). Eli teen tämän selväksi heti kärkeen.

Lyhyesti voin sanoa, että Forza 3 on mielestäni hieno, koukuttava ja viihdyttävä autopeli - ja ansaitsee kyllä 9/10 arviot (ei kyllä ole kuitenkaan mikään 10/10 peli mielestäni). Hauskaa on ollut ja tulee olemaan. Mediumilla tulosta tulee kohtuu jouhevasti, mikä taas ruokkii pelaamisen jatkamista ja sitä kuuluisaa "peli-iloa" (siinä mielessä Forza 3 on kuin tehty myös aloittelijoille).

Mutta. ( ;) ). Kyllähän peli tuntuu monelta osin aika "puhtoiselta" autopeliltä, jollaisia on tehty ja tullaan aina tekemään. Grafiikka on komeaa, mutta ei tässä mitenkään leuka ole lattiaan tippunut (välillä se tuntuu jopa "riisutulta" tms - vaikea selittää). Lähes kaikki pelaamisessa toimii - mutta en ihan varma, että mistä se mieletön "ero" muihin huippuluokan autopeleihin löytyy (esim. GT-sarjaan)? Varmaan kaikki tuunaaminen ja muu on viety "maksimiin" - mutta ne olenkin tietoisesti "missannut"..

Kuten joku tuossa jo mainitsi, niin vauriomallinnus ei ole mitenkään kovin ihmeellinen ainakaan mediumilla (en tiedä pitäisikö olla, kun en itse ole siitä niin paljon hohkannut), mikä oli ehkä pieni yllätys (koska GT5:sta on haukuttu juuri ko. mielessä).

Peruskysymykseni on se, että mitä Forza 3 tarjoaa niin paljon enemmän ja paremmin kuin esim. tuleva GT5? Kysymys on tietty tässä vaiheessa spekulointia (koska GT5 vasta tulossa), mutta hieman kiinnostaisi kuulla, koska osa hehkuttaa Forza 3:sta niinkuin se olisi jonkinlainen autopeli-messiaan syntyminen ( ;) ). Ja kiinnostaisi kuulla myös siksi, koska osa haukkuu jo nyt GT5:sta täällä (varmasti sitten jo jotain "perusteluja" moiselle löytyy).

Nyt itse peliä pelanneena voin sanoa, että Forza 3 on hieno autopeli ja eittämättä tämän hetken autopelien "kunkku", mutta siihen en oikein usko, ettei GT5 vähintään pääsisi samaan sarjaan kun peli PS3:lle vihdoin ilmestyy. En vain oikein näe, että missä GT5 jäisi kauheasti jälkeen - paperilla siis.

Mutta kuten sanoin, ehkä erot tulevatkin esiin juuri näiden (teidän?) pro-pelaajien keskuudessa. Mä vaan painan "jarru-avulla" mutkaan ja kylkimyyryssä väkisin mutkassa ohi. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzan keskeinen vahvuus on monipuolisissa maalaus- ja tuunausmahdollisuuksissa, joiden ympärille on osattu rakentaa laaja yhteisö. Mikään muu autopeli ei taida tällä hetkellä panostaa yhteisöllisiin nettitoimintoihin samassa mittakaavassa. Radalla peli ei erotu samalla tavalla edukseen, vaikka ajaminen mukavaa onkin. Kyllä Turismoille, Shifteille sun muille on edelleen paikkansa. Mikä peli kulloinkin eniten miellyttää riippuu ihan siitä mitä peliltään haluaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

PS3:lla paremmat kuljettajat kuin XBOX360:llä

Oliko tarpeaksi provosoiva aloitus? Noh, leikki sikseen, mutta tuolla heitolla on faktaakin takana, tässä muutamia mielenkiintoisia tilastoja Dirt2:n osalta.

Pelaajien ajoaika yhteensä
360: 82 046 päivää
PS3: 67 592 päivää

Pelaajien kokonaismatka yhteensä
360: 208 487 536 Km
PS3: 171 980 192 Km

Tilin omistavia jäseniä
360: 336 605
PS3: 227 784

Lähde: Welcome to the DiRT 2 Stats site! | DiRT 2 stats 15.12.2009 klo 19.20


Sitten toinen sivusto, joka kerää tuolta Dirtin virallisilta tilastosivuilta sata parasta aikaa jokaiselle rata&autoyhdistelmälle ja pisteyttää ne. Erona se, että PS3:n ja XBOX360:n ajat ovat laitettu samaan listaukseen. Siitä saadaan seuraavanlainen tulos.

Laitekohtainen ranking
#1 PS3 (3 771 543 pistettä)
#2 360 (2 262 584 pistettä)

Lähde: http://dirtstats.no-ip.org:8080/ 15.12.2009 klo 19.20


Eli pienemmällä pelaaja- ja pelimäärällä PS3:lla on enemmän parempia aikoja radoilla. Tästähän voisi hätäisesti vetää vaikka sellaisen johtopäätöksen, että PS3:lla on paremmat kuljettajat ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.
 
Ylös Bottom