Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 66 57,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    115
Läpi meni ja kaiken kaikkiaan melko viihdyttävää settiä. Alkuun oli hieman pihalla kun ei ollut mitään waypoint hommelia ja häröilyks meni, mutta kyllä sitä sitten oppii. Peli oikeestaan alkoi tuntumaan aina paremmalta mitä enemmän sitä pelas.
 
Toivottavasti kaikki pelinsä pelanneet ja etenkin The Foundation -DLC:n ulottuvilleen saaneet pelaavat tehtävän nimeltään...

Jesse Faden Starring In "Swift Platform"

...ennen kuin pistävät pelin hyllyyn takaisin. Tai poistavat kovalevyltä. Tai jottain. On meinaan imo vekkuli pläjäys.
 
Control Ultimate Edition sai pienen korjauspäivityksen uusilla konsoleilla.

Xbox Series X|S:
Some crash fixes & stability improvements

PS5
Added Game Help localization
Fixed a crash that might occur in The Foundation when a Hiss Elevated uses Ground Slam on the player

Lähde: 505 Games
 
Hitto, että toi Dr. Darling onnistuu aina naurattamaan tuossa pelin loppupuolella.



@Eliminaattori skippasi tuon videon striimissä, vai tuliko skipattua sen takia, että ei tule taas copyright ongelmia? :(:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olipahan erinomainen ja mieleenpainuva peli (Ultimate Edition). Varsinkin nuo pari "musiikkitehtävää" oli sanoinkuvaamattoman mahtavia. DLC:t olivat myös laadukkaita molemmat.

Pelin vaikeusaste pomppi hieman omituisesti ja pari puzzlea oli turhan vaikeita. Harmaata oli omaan makuun ehkä vähän liikaa, mutta muutenhan tää oli upean näköinen Series X:llä.

Tuli vedettyä kaikki Achievementit pitkästä aikaa, olikohan Fallout 4 kun viimeksi näin tein.
Ihan pelaamisen ilosta nuo lähes kaikki vedin, mutta muutama viimeinen täytyi guiden avulla vetää. Viimeinen vieläpä bugasi, jolloin jouduin offlinessa aloittamaan uuden saven, tehdä Achievementin, poistaa local saven, takaisin onlineen ja lataamaan pilvestä vanha save. Sitten aukesi. Melkoinen homma 15 pisteen takia..

Pieniä miinuksia lukuun ottamatta 5/5 peli. Ei aivan täyttä arvosanaa ansaitse, mutta läheltä liippaa.
Innolla odotan Remedyn seuraavaa tuotosta.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20210221_040503.jpg
    IMG_20210221_040503.jpg
    3,1 MB · Lukukerrat: 32
  • ef92a90a-2f7c-4555-ba4a-dc11e5306f18.png
    ef92a90a-2f7c-4555-ba4a-dc11e5306f18.png
    6,8 MB · Lukukerrat: 32
  • 025301cd-9379-4d4a-8fac-74913915b1f7.png
    025301cd-9379-4d4a-8fac-74913915b1f7.png
    6,6 MB · Lukukerrat: 34
Viimeksi muokattu:
Pelasin peliä pari tuntia kunnes lähti poistoon. Suoraan sanottuna paska peli. Kartta, kuten sanottu, umpisurkea. Ei edes tienny mihin piti mennä. Todella sekava labyrintti koko peli. Youtubesta piti katsoa mihin pitää mennä ja mitä tehdä kun kartta näyttää että olet oikeassa paikassa mutta siinä ei ole mitään. Ilman kuolemattomuutta tätä ei olis jaksanut varttia kauempaa. Ei vaan pystyny kun hyllyt täys paljon parempia pelejä. Kiitos ja anteeks.
 
@Eliminaattori skippasi tuon videon striimissä, vai tuliko skipattua sen takia, että ei tule taas copyright ongelmia? :(:D

Nyt täytyy tunnustaa, etten ole katsonut kyseistä pätkää ollenkaan! Paitsi nyt äsken. "Pelin loppupuolella" kertonee kuitenkin paljon, sillä silloin halusin vain saattaa seikkailun loppuun ja en pahemmin videoita katsellut. Tarkoituksena on ollut selailla kaikki löydetyt videopätkät, dokumentit ja muut tallenteet "sitten joskus", mutta se on jäänyt ajatuksen tasolle.

Tuli pelattua myös AWE-laajennus eilen maaliin asti, sivutehtäviä jäi kuitenkin jäljelle. Vihdoinkin aivan turkasen kovaa haastetta tämän DLC:n myötä! Olin monta kertaa aivan nesteessä erään otuksen kanssa, josta lisää spoilerissa.

Ehdin jo unohtaa kyseisen örvelön nimen, mutta kyseessä on tämä usvaan kietoutuva monsteri, jonka ainoa heikko kohta on valo. Pimeyden vuoksi Jessen tärkein ase, eli erikoiskykyjen mittari ottaa jatkuvasti osumaa ja sen tyhjentyminen jättää jatkuvasti vaaralle alttiiksi. Kolme kohtaamista tämän metriheikin kanssa olivat kuitenkin vasta hyttysen ininää verrattuna AWE:n lopputaisteluun, johon sain kulumaan helposti ainakin 20 yritystä, varmasti enemmänkin. Lopulta yhden asian tajuaminen vei voittoon suht helposti. Vaikeinta oli hyökkäysten tulkitseminen ja väistäminen, en meinannut millään oppia "lukemaan" otusta.

Todetaan nyt vielä kerran, että se kartta on huono puoli tässä pelissä. Vaan mikä perkele siinä on, että kaikki pitäisi aina kädestä pitäen näyttää pelaajalle? Kyllä sen verran pitää viitsimistä ja muistamista harrastaa, että opettelee reitit myös edessä näkyvältä ruudulta kartan sijaan.

Control tulee olemaan ensimmäinen peli, josta paukutan tuplaplatinaa, toinen kierros hyvässä vauhdissa. Olen käynyt innolla sivutehtävien ja vapaaehtoisesti kohdattavien bossien kimppuun striimiputken loputtua. Muutenkin kiva kokea samat jutut tietyllä tapaa uudenraikkaina, kun edellisestä läpipeluukerrasta on niin pitkä aika.

AWEsta vielä yksi spoileri:

Aivan sattumalta törmäsin retrohenkisiin pelikoneisiin, joissa oli jokin (itselleni tuntematon) retropeli. Automaatteja oli kaksi vierekkäin. Toisen masiinan kahta pelimuotoa kokeilin, niistä pääsi Controlin haastetehtäviin, joista ensimmäisessä piti selvitä arviolta kymmenestä hiss-aallosta hengissä kuolematta kertaakaan. Se oli pitkä rupeama ennen kuin pääsin läpi. Toisessa aikaa oli alussa 30 sekuntia ja jokaisesta vihollistaposta sai +5 sekuntia lisäaikaa – tavoitteena listiä 50 pahista. Tuo oli vielä liian haastava melko kehittämättömälle hahmolleni, mutta palaan varmasti sen pariin vielä uudestaan, kunhan kykypisteitä on reilusti enemmän.

Otin talteen videoklipin AWEn loppubossia vastaan käydystä taistelusta, sen voisin julkaista KonsoliFINin sivulla ensi viikolla.
 
Todetaan nyt vielä kerran, että se kartta on huono puoli tässä pelissä. Vaan mikä perkele siinä on, että kaikki pitäisi aina kädestä pitäen näyttää pelaajalle? Kyllä sen verran pitää viitsimistä ja muistamista harrastaa, että opettelee reitit myös edessä näkyvältä ruudulta kartan sijaan.
Samaa mieltä, eikä tuo kartta minua edes häirinnyt paljoakaan. Kartasta näin suunnan, johon mennä, jonka jälkeen täytyi käyttää välillä omia aivojakin. Tuli jopa mietittyä, että kiva ominaisuus, kun kartta päällä pystyt liikkumaan ja liike näkyy reaaliaikaisesti siinä.
Oikeastaan hieman huvittuneena täällä lukenut, että kartan takia haukutaan koko peli p*skaksi. :D
 
Todetaan nyt vielä kerran, että se kartta on huono puoli tässä pelissä. Vaan mikä perkele siinä on, että kaikki pitäisi aina kädestä pitäen näyttää pelaajalle? Kyllä sen verran pitää viitsimistä ja muistamista harrastaa, että opettelee reitit myös edessä näkyvältä ruudulta kartan sijaan.

Mikäs siinä jos maisemat olisi sellaiset, että ne muistaisi helposti, mutta kun kaikkialla on sitä samaa harmaata seinää ja selkeydeltään koko talo muistuttaa jotain isompaa sairaalaa joissa kukaan ei löytäisi mitään ellei lattiassa menisi viivoja oikeaan paikkaan.
Sitten jos sattuu vielä omaamaan tavallista heikomman suuntavaiston niin ei ole mikään ihme jos paikasta toiseen navigointi alkaa kiristää hermoja.
Mullakin tuo alkoi sujumaan vasta toisella läpipeluulla.
 
Alkuun itekki hajosin karttaan täysin mut loppujen lopuksi aika vähän sitä tarvitsi kun vaan pelaili menemään ja tutki paikkoja niin oppi reittejä. Mutta ymmärrän kyllä tuskan jos on huono suuntavaisto ja vaatiihan tuo vähän pelailua että alkaa talo aueta.
 
Oikein mukavasti on maistunut parin ekan tunnin ajan. En tiedä onko palvelus vai karhunpalvelus peliä kohtaan pelata heti Death Strandingin vanavedessä. Sinänsä mukava tykitellä vaihteluksi tällaista putkijuoksumaista (ainakaan vielä en ole eksyillyt) peliä, jossa asiat ratkeaa sillä että menet paikasta toiseen ja räiskit kaikki kuoliaaksi. Toisaalta jos ja kun Remedyllä on ollut tässä tavoitteena jonkinlainen yllätyksellisyys tai omanlaisen tunnelman hakeminen, niin yksikään pelitalo ei halua näissä asioissa vertailukohdaksi Death Strandingiä :D
 
Mikäs siinä jos maisemat olisi sellaiset, että ne muistaisi helposti, mutta kun kaikkialla on sitä samaa harmaata seinää ja selkeydeltään koko talo muistuttaa jotain isompaa sairaalaa joissa kukaan ei löytäisi mitään ellei lattiassa menisi viivoja oikeaan paikkaan.
Sitten jos sattuu vielä omaamaan tavallista heikomman suuntavaiston niin ei ole mikään ihme jos paikasta toiseen navigointi alkaa kiristää hermoja.
Mullakin tuo alkoi sujumaan vasta toisella läpipeluulla.

Tämä se on minullakin. Ei eroa oikealla elämällä tai peleillä, mihinkään en löydä. Uuteen paikkaan meno ensimmäistä kertaa on joka kerta suuri seikkailu, kun otan puhelimella valokuvia Kuukkelin kartasta ja katson kaikki näkyvät maamerkit etukäteen, että osaisin suunnistaa perille.

Pahinta tässä on pelikaverit, sillä nehän tietävät asian ja koettavat tahallaan saada minua joskus raivon valtaan sen avulla :D.

Controlin maailmassa pahinta on ympäristön "eheytyminen", muuten olisi helppo merkitä reittejä hajottamalla lattiaa tai muita paikkoja telekinesis-hyökkäyksellä. Pystyisipä edes maalaamaan graffiteja seiniin tai katsomaan karttaa kolmiulotteisesti, helpottaisi paljon. Ihan aina ei kuitenkaan huvittaisi kaivaa esiin YouTube-videota, joka näyttää reitin alusta loppuun pikamatkustuspisteeltä lähtien.

Otan kuitenkin haasteena tuon reitin löytämisen, vaikka se ei mukavaa olekaan. Sellaisena se on siedettävää.
 
Controlissa näyttää olevan oma trophy tracker. Tämmönen sais olla kaikissa peleissä. Keräilyssä varsinkin mainio.
 

Liitetiedostot

  • 666C4166-7CCF-4E38-BAF2-0C12ED525D0F.jpeg
    666C4166-7CCF-4E38-BAF2-0C12ED525D0F.jpeg
    866,6 KB · Lukukerrat: 41
  • ECF81511-2182-4427-BD31-8D40DD749982.jpeg
    ECF81511-2182-4427-BD31-8D40DD749982.jpeg
    216,3 KB · Lukukerrat: 39
Itsekkin tätä peliä odotin todella paljon, mutta pettymys oli suuri kun tätä sen 2h jaksoi ihan väkisin pelata. Ihan liian paljon huonosti tehtyjä asioita jotka pilaa peli nautinnon.
 
Itsekkin tätä peliä odotin todella paljon, mutta pettymys oli suuri kun tätä sen 2h jaksoi ihan väkisin pelata. Ihan liian paljon huonosti tehtyjä asioita jotka pilaa peli nautinnon.
Kokeilitko sitä, millä moni on peli-ilonsa pelastanut, eli asetuksista yhden osuman tapot päälle? Ei vaikuta edes saavutuksiin, mutta jouhevoittaa pelaamista.
 
Toinen platina plakkariin Controlista. Kyllähän se alkoi hieman puuduttamaan, kun samat tehtävät toisti uudemman kerran. DLC:t toimivat tuolloin mukavana vaihteluna. Niistä puuttuu vielä muutama trophy. Uusien skillien lisäämisen myötä taisteleminen sai uutta ulottuvuutta. "Tripla-launch" oli kovassa käytössä ja kaukolaukaistavia miinoja ampuva pyssy toimi joissakin kohdissa erittäin hyvin.

Pieni pika-arvostelu:

+ Mielenkiintoinen juoni
+ Ropemainen hahmonkehitys
+ Sopivan pitkä päätarina (ensikokemalla)
+ Monipuoliset aseet kustomointivaihtoehtoineen
+ Vallan tunne ison vihollisjoukon kaatamisen jälkeen
+ Suoraviivaista toimintaa ilman nurkan takana kykkimistä / kämppimistä
+ "Norsu posliinikaupassa", päästä sisäinen vandaalisi esiin (vaikka tästä ei hyötyä olekaan)
+ Kätketyt salaisuudet (hidden locations) ja löytämisen ilo
+ Tutkimisen vapaus
+ Älyä vaativia puzzleja (Luck & Probability -osastolta löytyy paras puzzle!)
+ Martti Suosalo, mainio näyttelijä, lauluääni, humoristisuus, muutamat suomenkieliset lausahdukset
+ AWE-dlc
+ Haastavuus, vaikka välillä menikin yli (mutta onhan siellä ne pelintekijöiden laittamat helpotukset)
+ Vaihtelevuus pomotaisteluissa

- Kartta (kyllä sen jo kaikki tätä pelanneet tietävät)
- Persoonattomat hahmot (paitsi Suosalo)
- Tietyissä kohdissa ärsyttävä toistaminen kuoleman korjatessa
- Kasvojen ilmeet eivät aina osu kohdalleen keskustellessa
- Satoja löydettäviä asiakirjoja, ääniviestejä, tekstejä, jne. (kuka näitä jaksaa lukea, ehkä 0,001 % pelaajista lukenut kaiken)
- Jatkuva modien putsailu valikosta (osaa pitää silti roikottaa mukana eri tilanteita varten!)
- Tuntui, että tarinan aikana viholliset häiritsivät jatkuvasti spawnaamalla tielle tyhjistä. Trophyjä (Board countermeasures) metsästettäessä niitä ei näkynyt kuin ajoittain
- NPC-hahmojen samojen lauseiden toistaminen keskustelun päätteeksi
- Muutamat hidden locationit aivan älyttömissä paikoissa
- Tyhjyyden tunne, kun vaellat ympäriinsä ja mitään ei tapahdu
- Levitoinnin olisi ihan hyvin voinut laajentaa koskemaan isompaa aluetta
- Hiss-joukkojen käytävillä kaikuva pölinä, erittäin rasittavaa (loppuu onneksi hetkeksi, jos tuhoaa kaiuttimet ja/tai poksauttaa muutaman ilmassa leijuvan ruumiin atomeiksi)
- Samojen alueiden edestakainen sahaaminen (vaihtelua kaipaisi esim. vetisen viemärin, hämyisen ullakon tai hämähäkinseittien peittämän lyhyen dungeonin muodossa)
- "Motellipuzzlet" ovat aika mitäänsanomattomia, vaikka ovatkin ihan ok ensimmäisillä kerroilla. Menee nopeasti toiston puolelle. Poikkeuksena "Hotelli Merisää", joka oli hauska!

Tässäpä nyt jotain. Aika paljon negatiivisia, kun oikein miettii! Arvostan peliä silti, ei tämä muuten olisi saanut niin paljoa huomiota ja peliaikaa.
 
- Kartta (kyllä sen jo kaikki tätä pelanneet tietävät)
- Satoja löydettäviä asiakirjoja, ääniviestejä, tekstejä, jne. (kuka näitä jaksaa lukea, ehkä 0,001 % pelaajista lukenut kaiken)
- Muutamat hidden locationit aivan älyttömissä paikoissa
- Tyhjyyden tunne, kun vaellat ympäriinsä ja mitään ei tapahdu
- Hiss-joukkojen käytävillä kaikuva pölinä, erittäin rasittavaa (loppuu onneksi hetkeksi, jos tuhoaa kaiuttimet ja/tai poksauttaa muutaman ilmassa leijuvan ruumiin atomeiksi)
- Samojen alueiden edestakainen sahaaminen (vaihtelua kaipaisi esim. vetisen viemärin, hämyisen ullakon tai hämähäkinseittien peittämän lyhyen dungeonin muodossa)
Näistä pitää olla eri mieltä.

Kartta ei ollut erityisen huono vaikka ei tarkka ollutkaan. Koin kuitenkin että se sopii pelin outoon maailmaan ettei kartta näytä täysin varmasti missä on. Ymmärrän silti harmistuksen, sillä parissa kohtaa itsekin olin vähän hukassa. Pääosin silti tuntui että sopii pelin ideaan.

Asiakirjat olivat pelin parasta antia. Itse luin ihan kaiken koska olivat niin mielenkiintoista. Avasivat asioita ja toivat uutta todella paljon. Huumoria oli myös paljon mukana. Ehkä vanhanaikainen tapa kertoa asioita mutta hei, oltiin virastossa, paperit kuuluu asiaan. Kerrankin.

Hidden Locationeiden on kai tarkoitus olla haastavia löytää. Oli hieno tunne kun lopulta hoksasi jonkin vaikeasti piilotetun.

Viraston tyhjyys oli hienon kolkkoa ja toi ainakin itselleni tunnelmaa. Oli jopa kuin kauhuelokuvasta ja toi jännitystä peliin kun ei ollut jatkuvaa ADHD-räiskintää vaan paljon myös tätä "tyhjyyden tunnetta".

HISSien äänet mielestäni sopivat peliin eivätkä edes jatkuvana haitanneet. Usein se kyllä loppui kun antoi näille kyytiä mutta kävi sääliksi sitä leijuvaa porukkaa, joten sielläkö "kuiskivat".

Metroidvanioita pelaavalle edestakaisin suhaaminen oli arkipäivää mutta ymmärrän jos ei innosta. Yllätyin miten hyvin sitä jaksoin näennäisen tylsässä ympäristössä. Se, miten virastosta oltiin saatu epäkiinnostava oli erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö oikein etten mitään menettänyt vaikka PS4:n ultimate edition jäi lisäämättä kirjastoon? Mulla on siis aikaisemmin tästä pelistä ostettuna deluxe edition.
 
Ylös Bottom